Rio 180 malawi


sebastiaanvogels

New member
Lid geworden
28 januari 2024
Berichten
4
Leeftijd
32
Goedenavond allen

Ik heb sinds kort een rio 180 aquarium met een externe filter die 780 liter per uur doorstroomt.
Nu ben ik me aan het inlezen voor malawi cichliden en zie ik veel verschillende plannen van aanpak. Ik weet dat mijn bak vrij klein is voor malawi maar kreeg wel advies en tips dat dit mogelijk is.
Nu heb ik de volgende dingen gelezen:

Een volle mbuna bak met veel vissen om stress af te nemen,

Of 1 of 2 soorten en wat minder vis om de rust te bewaren.
en vroeg mij af of jullie kunnen onderbouwen waarom wel of niet

Alvast bedankt
 
Dit aquarium is wel het minimum qua maat idd.

Even het volgende om rekening mee te houden:
- Je schrijft dat je een extern filter hebt die 780 ltr p/h laat doorstromen. Is dat bruto of netto? Bij bruto kan je er ongeveer 1/3 vanaf halen en zal je op ongeveer 520 ltr p/h netto uitkomen.
- Je bak zelf kan max 180 ltr water bevatten. Min zand en stenen kom je volgens mij rond de 120-140 ltr uit netto. Je filter zal dus ongeveer 4x je bakinhoud langs laten gaan. Geen vetpot maar het kan, mits je elke week 30-50% water wisseld.

Dan nu de bezetting:
- Bedoel je met veel Mbuna's allemaal verschillende soorten of meer vis van 1 of 2 soorten? Dat haal ik niet uit je informatie namelijk. Een mate van "agressie" hoort bij Mbuna's en is ook soort afhankelijk. Het is te verminderen door meer exemplaren te nemen van 1 soort of verschillende soortgroepen in een aquarium. Dat laatste mits je de ruimte hebt. Mbuna's worden in gevangenschap doorgaans een paar cm groter dan in het wild, vanwege het voer wat wij ze geven.
- Ik zou zelf kiezen voor 1 soort in jou aquarium met bv een groepje synodonthissen 'poly whites' erbij. Je hebt aardig wat soorten die zouden kunnen en leuk om dat verder uit te zoeken. Qua groepsgrote denk ik aan 12 vissen in een verhouding van 3m-9v of 4m-8v en kiezen voor halfwas. De dominantie wordt dan vanzelf snel bepaald. Ook verspreid de agressie (meestal van de mannen) zich dan over de vrouwen en blijven ze doorgaans ongeschonden.

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik het graag,

Gr. Ed
 
Dankuwel Ed voor dit uitgebreide en eerlijke antwoord,
En sorry dat mijn vraag mischien een beetje onduidelijk was. Ik bedoelde inderdaad meerdere harems of 1 enkele groep.
Bij 1 groep zou bijvoorbeeld de saulousi dan een optie zijn?

En ik lees in verschillende berichten dat een stromingspomp wordt aangeraden,
Wat zou het nut hiervan zijn en is het niet snel te veel voor de vissen?

Gr sebastiaan
 
Laatst bewerkt:
Saulosi's zou zeker kunnen, maar er zijn nog wel meer kandidaten voor een 1 soort aquarium. Kijk eerst zelf maar eens rustig rond en stel je vragen als je ze hebt šŸ˜‰.

Een stromingspomp kan zeker van nut zijn. Te veel stroming komt eigenlijk niet voor in een Mbuna bak. Deze vissen leven van nature in de brandingszone van het Malawimeer waar altijd wel een turbulente stroming voorkomt. Dat wil niet zeggen dat je met een stromingspomp de vissen naar 1 kant moet blazen. Een kleine stromingspomp zou zeker van nut zijn om het afval wat deze vissen produceren in beweging te houden zodat je filter dat makkelijker kan wegpakken. Stromingspomp dan aan bv de rechterkant plaatsen en je aanzuig van de pomp dan aan de linkerkant of andersom. Ook zorgt een stromingspomp voor zuurstofrijk water doordat je water goed in beweging is. Iets wat in mijn ogen altijd wel een vereiste is in dergelijke speciaal bakken.

Veel plezier met uitzoeken en nogmaals bij vragen schiet ze er maar in.

Gr. Ed
 
Vandaag de stenen in de bak gelegd nu nog zand spoelen en erbij doen dan kan hij in ieder geval indraaien.
 

Bijlagen

  • IMG_20240204_195316.jpg
    IMG_20240204_195316.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 24

Terug
Bovenaan