Rio 180 van blablabla


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Goedemorgen allemaal!

Na 2 jaar op kamers te zijn geweest, verhuis ik weer terug naar mijn ouderlijk huis.
Toen ik op kamers ging, had ik het aquarium leeggehaald omdat ik geen tijd meer had om het bij te houden.

Nu, aanstaande zaterdag, gaat mijn Rio 180 weer draaien! Ik ben volop ideeën aan het opdoen over een visbestand, plantensoorten en inrichting. Ik weet al wel dat ik er een Zuid Amerikaans biotoop van ga maken.

Het idee is er om met hout de wortels van bomen na te bootsen, met echinodorussen en de nodige vallisneria. Ook mos zal niet ontbreken. Ik wil gaan filteren over turf om een beetje dat 'viezige' slootje na te bootsen.

Ik ben nog aan het kijken, maar ik zou er ook heel graag bladeren in leggen. Of ik catappa of kastanjebladeren doe, weet ik nog niet. Ik had ergens gelezen dat je kastanjebladeren in het wild zou kunnen plukken en dan laten drogen, maar dat moet ik nog even nazoeken.

Qua visbestand ben ik nog niet helemaal zeker, maar voor nu staat het op:

10x gemarmerde bijlzalm
10 x corydoras (nog niet uit welke)
7 x otocinclus affinis
koppel/harem chicliden

Alle adviezen/tips zijn welkom! Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in :D
 
Bedankt voor jullie reacties!

Succes!!

Ik ben ook van plan een ZA biotoop op te starten, dus ik ga dit volgen.

Wat leuk! Ik heb je topic doorgelezen. Er stonden veel dingen tussen die ik nog wilde gaan vragen (zoals het gebruik van bladeren, ideale turf etc.). Bedankt voor de link! :D
Ik ga je zeker volgen!

Leuk en je kan ook bladeren van de beuk gebruiken. We gaan je volgen.
Dankjewel John! Ik denk dat ik een mix van bladeren ga gebruiken dan. Dat is misschien wel zo leuk!
 
Pak maar lekker een kopje koffie en een dikke koek, want hier komt een lang verhaal :D

Vrijdag 7 april ben ik in de avond gaan winkelen voor een bodem, stukken hout, plantenvoeding en turf.
Ik denk dat ik samen met mijn vriend wel een dik uur heb staan kijken naar de verschillende stukken hout. Opstelling zus, compositie zo, stuk hout erbij, eraf, een andere en ga zo maar door.
Uiteindelijk vonden we een opstelling die we allebei mooi vonden. Ik twijfelde alleen of het wel in het aquarium zou passen, dus voor de zekerheid vroegen we een medewerker om een meetlint.
Je raadt het al, het hout was te groot. Dus toen begon het hele riedeltje weer van voor af aan.

Gelukkig konden we voordat de winkel sloot een mooie (aldus vinden we zelf) combinatie maken van verschillende stukken hout.

Op zaterdag 8 april was het tijd voor de grote schoonmaak. Het aquarium heeft een jaar op zolder gestaan, dus het schoonmaken was me het klusje wel.
Op de achterwand zaten nog wat restjes alg, die ik zo goed en zo kwaad als het kon heb verwijderd. De kitranden hadden we ingesmeerd met vaseline om lekken te voorkomen, dus die smurrie moest er ook weer af.

Het schoonmaken heeft me wel anderhalf uur geduurd, maar het is me wel gelukt de meeste troep eruit te krijgen.

En dan nu, de inrichting!

Ik heb gekozen voor aquasand van de oranje doe-het-zelver in de kleur Mahagonibraun. De diameter van de korreltjes is 0.4-0.8, wat ik erg mooi vind. Ik twijfelde nog of ik misschien voor zwart zou gaan, maar besloot dat bruin een 'natuurlijkere' kleur is voor een sloot dan zwart-zwart.

De kleur is heel apart. Ik moet er nog wel aan wennen, maar ik denk dat de planten erg mooi uit gaan komen in combinatie met de zwarte achterwand.

Het hout was helaas te groot voor de pan, dus alleen de uiteinden zijn gekookt. De overige delen heb ik met de douchekop afgespoeld op de heetste stand. Ik hoop dat dat ook genoeg is. Er kwam gelukkig weinig vuil vanaf en het water was niet bruin, waaruit ik opmaak dat het hout niet zo vies was/is.

Dan nu een paar foto's!

Het aquarium voor de schoonmaak:
upload_2017-4-10_13-33-45.png



Het zand:
upload_2017-4-10_13-34-39.png



De combinatie:
upload_2017-4-10_13-35-10.png


Het hout erbij:
upload_2017-4-10_13-35-37.png


Het hout drijft. Ik wist dat het zou gebeuren, maar helaas weet ik niet hoelang dit nog zal drijven. Ik lees op internet dat het afhankelijk is van de grootte van het hout en de houtsoort,en dat dit wel weken kan duren. Ik wil deze week de planten erbij gaan zetten, maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen als het hout drijft. Ik heb helaas geen stenen in huis om te verzwaren.

En dit is het aquarium zoals het vanochtend (10 april) erbij stond!
upload_2017-4-10_13-37-59.png



Het lijkt erop dat de bacteriën flink beginnen te groeien. Nu nog wachten op de schimmel haha. Het is jammer dat jullie het hout zo niet kunnen zien, maar zodra het gezonken is/op zijn plaats staat, zal ik daar een foto van maken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden/tips hebben!

Ook heb ik wat nagedacht over een visbestand:

Als hoofdbewoners:
4 x P. scalare
pH 6-7.5
Temp 24-27

Bovenlaag
10 x Carnegiella strigata
pH: 5-8
Temp 22-28

Onderste laag:
10 x corydoras

1m 2v apistogramma cacatuoide
pH 4.5-7.5
Temp: 22-28

Graag hoor ik jullie advies over dit bestand! :D

Voor de mensen die mijn overige topics gelezen hebben, ik heb het voor elkaar gekregen de filteruitlaat zo te zetten, dat de stroming sterk gereduceerd is in de middelste en onderste waterlaag :)

De richtlijnen voor de waterwaarden:
pH: 6-7
Temp: 24

Tot zover! Van de week ga ik planten bestellen en plaatsen. Hopelijk ziet het er dan een stuk mooier uit! :D
 
Het aquarium maakt vorderingen!


Tjongejonge, wat een lang verhaal.:sorry:;)
 
Pak maar lekker een kopje koffie en een dikke koek, want hier komt een lang verhaal :D

Vrijdag 7 april ben ik in de avond gaan winkelen voor een bodem, stukken hout, plantenvoeding en turf.
Ik denk dat ik samen met mijn vriend wel een dik uur heb staan kijken naar de verschillende stukken hout. Opstelling zus, compositie zo, stuk hout erbij, eraf, een andere en ga zo maar door.
Uiteindelijk vonden we een opstelling die we allebei mooi vonden. Ik twijfelde alleen of het wel in het aquarium zou passen, dus voor de zekerheid vroegen we een medewerker om een meetlint.
Je raadt het al, het hout was te groot. Dus toen begon het hele riedeltje weer van voor af aan.

Gelukkig konden we voordat de winkel sloot een mooie (aldus vinden we zelf) combinatie maken van verschillende stukken hout.

Op zaterdag 8 april was het tijd voor de grote schoonmaak. Het aquarium heeft een jaar op zolder gestaan, dus het schoonmaken was me het klusje wel.
Op de achterwand zaten nog wat restjes alg, die ik zo goed en zo kwaad als het kon heb verwijderd. De kitranden hadden we ingesmeerd met vaseline om lekken te voorkomen, dus die smurrie moest er ook weer af.

Het schoonmaken heeft me wel anderhalf uur geduurd, maar het is me wel gelukt de meeste troep eruit te krijgen.

En dan nu, de inrichting!

Ik heb gekozen voor aquasand van de oranje doe-het-zelver in de kleur Mahagonibraun. De diameter van de korreltjes is 0.4-0.8, wat ik erg mooi vind. Ik twijfelde nog of ik misschien voor zwart zou gaan, maar besloot dat bruin een 'natuurlijkere' kleur is voor een sloot dan zwart-zwart.

De kleur is heel apart. Ik moet er nog wel aan wennen, maar ik denk dat de planten erg mooi uit gaan komen in combinatie met de zwarte achterwand.

Het hout was helaas te groot voor de pan, dus alleen de uiteinden zijn gekookt. De overige delen heb ik met de douchekop afgespoeld op de heetste stand. Ik hoop dat dat ook genoeg is. Er kwam gelukkig weinig vuil vanaf en het water was niet bruin, waaruit ik opmaak dat het hout niet zo vies was/is.

Dan nu een paar foto's!

Het aquarium voor de schoonmaak:
Bekijk bijlage 11769


Het zand:
Bekijk bijlage 11770


De combinatie:
Bekijk bijlage 11771

Het hout erbij:
Bekijk bijlage 11772

Het hout drijft. Ik wist dat het zou gebeuren, maar helaas weet ik niet hoelang dit nog zal drijven. Ik lees op internet dat het afhankelijk is van de grootte van het hout en de houtsoort,en dat dit wel weken kan duren. Ik wil deze week de planten erbij gaan zetten, maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen als het hout drijft. Ik heb helaas geen stenen in huis om te verzwaren.

En dit is het aquarium zoals het vanochtend (10 april) erbij stond!
Bekijk bijlage 11773


Het lijkt erop dat de bacteriën flink beginnen te groeien. Nu nog wachten op de schimmel haha. Het is jammer dat jullie het hout zo niet kunnen zien, maar zodra het gezonken is/op zijn plaats staat, zal ik daar een foto van maken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden/tips hebben!

Ook heb ik wat nagedacht over een visbestand:

Als hoofdbewoners:
4 x P. scalare
pH 6-7.5
Temp 24-27

Bovenlaag
10 x Carnegiella strigata
pH: 5-8
Temp 22-28

Onderste laag:
10 x corydoras

1m 2v apistogramma cacatuoide
pH 4.5-7.5
Temp: 22-28

Graag hoor ik jullie advies over dit bestand! :D

Voor de mensen die mijn overige topics gelezen hebben, ik heb het voor elkaar gekregen de filteruitlaat zo te zetten, dat de stroming sterk gereduceerd is in de middelste en onderste waterlaag :)

De richtlijnen voor de waterwaarden:
pH: 6-7
Temp: 24

Tot zover! Van de week ga ik planten bestellen en plaatsen. Hopelijk ziet het er dan een stuk mooier uit! :D
Je bak is te klein voor P. scalare. De rest kan wel.
 
Je bak is te klein voor P. scalare. De rest kan wel.

Bedankt voor je reactie! Ik had gelezen dat P.Scalare kon vanaf 1 meter, maar dat je voor een groep beter 1.50 kon hebben. Zou een koppeltje wel kunnen? En zo nee, heb je misschien een idee wat hier wel mooi bij zou passen? :)
 
1 meter vind ik zelf te krap, misschien als de bak wat hoger was... Het zijn vissen die wel 20cm hoog worden, dus een bak van 40 cm hoogte is geen pretje voor hun. Liever 50cm waterhoogte.
Als je een wat grotere vis wilt kan Cleithracara maronii een optie zijn. Het is een hele rustige vis, de mannen worden 10-11 cm en de vrouwen 6,5-8,5 cm. Die kan ook prima bij Apistogramma.
 
1 meter vind ik zelf te krap, misschien als de bak wat hoger was... Het zijn vissen die wel 20cm hoog worden, dus een bak van 40 cm hoogte is geen pretje voor hun. Liever 50cm waterhoogte.
Als je een wat grotere vis wilt kan Cleithracara maronii een optie zijn. Het is een hele rustige vis, de mannen worden 10-11 cm en de vrouwen 6,5-8,5 cm. Die kan ook prima bij Apistogramma.
Bedankt voor je reactie! Wat een bijzonder visje is dit. Ik zal mij er eens meer in verdiepen. Nu ik zo snel even op internet kijk, passen ze wel perfect bij de inrichting die ik voor ogen heb. Hoeveel zou ik er kunnen houden?
 
4 a 6 kleintjes. En als ze koppels beginnen te vormen 1 koppel houden.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat deze vis dan misschien niet zo geschikt is. Als ik eenmaal vissen heb, zou ik ze graag houden tot het einde.

Ik zal nog even verder zoeken naar een geschikt visje.
 
Daar ben ik weer!

De maanvissen zet ik uit mijn hoofd. Ik heb het hele internet afgezocht, en overal gevonden dat mensen het afraden, dus dat gaan we maar niet doen.
Nu kan ik er mooi over blijven dromen en ik kan ze altijd nog gaan houden als mijn vriend en ik getrouwd zijn (we hebben plannen voor een 1.60 aquarium) dus dat komt wel goed.

Ik heb nog eens rondgekeken op het internet, en mijn oog is gevallen op de apistogramma cacatuoide. Eerst wilde ik graag de altispinosa houden, maar aangezien alleen experts ze uit elkaar kunnen halen, laat ik ze maar zitten.

Dus het visbestand nu:

10x gemarmerde bijlzalm (kan ik eventueel skippen als het te druk wordt)
1m 2v apistogramma cacatuoide
10x corydoras (panda?)
7x otocinclus affinis (of één andere algeneter)

Voor mijn gevoel ontbreekt er nu nog steeds iets voor in de middenlaag. Ik zal eens gaan kijken of ik wat kan vinden.

Ik heb al gedacht aan de rode minor, maar misschien is dat juist niet zo mooi met de caca, omdat alle vissen dan oranje/rood zijn van kleur of bruin.

Suggesties zijn meer dan welkom! :D
 
Mooie project!

Persoonlijke raad ik Apistogramma's af bij Corydoras. Beide zwemmen op de bodem. Daarnaast als de A. cacatuoides een nest hebben gaan de Cory's er op af als mini bulldozers. Wil je toch voor de Corydoras gaan dan raad ik je aan om een ander soort dwergcichlide te nemen die niet rond de bodem zwemmen. Bijvoorbeeld de Laetacara dorsigera of Laetacara curviceps. De laatste kan iets kouder gehouden worden dan de L. dorsigera.
 
Goeie! Ik zal er eens naar kijken. De n.morthenthaleri vind ik het mooiste, maar ik kan me herinneren dat niemand die vis in leven kan houden..

Mooie project!

Persoonlijke raad ik Apistogramma's af bij Corydoras. Beide zwemmen op de bodem. Daarnaast als de A. cacatuoides een nest hebben gaan de Cory's er op af als mini bulldozers. Wil je toch voor de Corydoras gaan dan raad ik je aan om een ander soort dwergcichlide te nemen die niet rond de bodem zwemmen. Bijvoorbeeld de Laetacara dorsigera of Laetacara curviceps. De laatste kan iets kouder gehouden worden dan de L. dorsigera.
Ik heb de vissen opgezocht! De L.dorsigera moet helaas te warm gehouden worden. De L.curviceps is ook een mooi visje. Ik kan er alleen niet zoveel informatie over vinden en daarom ben ik bang dat deze ook niet verkrijgbaar zal zijn in de winkel...

Bedankt voor jullie meedenken! Ik waardeer het echt :D
 
Succes met inrichten en vissen zoeken.

Ik heb een zelfde formaat bak, ook meter breed, Zuid Amerika georienteerd.
Als vissen heb ik dus A Cacatuoides, Keizertetra's, Marmerbijlzalmen, 2 Sturisoma Aureum, en een groepje Corydoras Sterbai.
Het is heus niet zo dat ze geregeld ruzie hebben en de Caca's zijn alleen wat agressiever als ze nestjes hebben. Voor de rest valt het best mee is mijn ervaring.

Over een paar maand hoop ik trouwens wel een andere bak te hebben van ca 1.50 lang, en dan komen er wel maanvissen in.
Ben me al aan het oriënteren en inlezen, de bak wordt minstens 60cm hoog,
 
Goeie! Ik zal er eens naar kijken. De n.morthenthaleri vind ik het mooiste, maar ik kan me herinneren dat niemand die vis in leven kan houden..


Ik heb de vissen opgezocht! De L.dorsigera moet helaas te warm gehouden worden. De L.curviceps is ook een mooi visje. Ik kan er alleen niet zoveel informatie over vinden en daarom ben ik bang dat deze ook niet verkrijgbaar zal zijn in de winkel...

Bedankt voor jullie meedenken! Ik waardeer het echt :D
De L. curviceps heb ik wel eens vaker voorbij zien komen in verschillende zaken. Vaak zijn ze ook te bestellen, nemen ze die mee bij de volgende bestellen in de groothandel :)
Wil je toch voor een Apistogramma soort gaan, dan raad ik aan om geen Corydoras soorten er bij te nemen. Hooguit een paar L-nummers of Otocinclus. Ik ben helaas niet de enige die ervaren heeft dat de Corydorassen niet altijd samen gaan met Apistogramma's.
 
Succes met inrichten en vissen zoeken.

Ik heb een zelfde formaat bak, ook meter breed, Zuid Amerika georienteerd.
Als vissen heb ik dus A Cacatuoides, Keizertetra's, Marmerbijlzalmen, 2 Sturisoma Aureum, en een groepje Corydoras Sterbai.
Het is heus niet zo dat ze geregeld ruzie hebben en de Caca's zijn alleen wat agressiever als ze nestjes hebben. Voor de rest valt het best mee is mijn ervaring.

Over een paar maand hoop ik trouwens wel een andere bak te hebben van ca 1.50 lang, en dan komen er wel maanvissen in.
Ben me al aan het oriënteren en inlezen, de bak wordt minstens 60cm hoog,

Wat cool! Je moet zeker een fotoalbum openen, dan kan ik meegenieten :D
Zelf heb ik alleen ervaring met het antennebaarsje, maar dit is nooit een koppel geweest en daarom heb ik ook nooit problemen gehad met de combi cichilde/corydoras.

Het wordt nog lastig. Corry's horen er soort bij, zonder vind ik het aquarium niet af. Net zoals ik het erg jammer zou vinden als ik geen cichlide kan houden. Dan mis ik toch het visje met interessant gedrag.

De L. curviceps heb ik wel eens vaker voorbij zien komen in verschillende zaken. Vaak zijn ze ook te bestellen, nemen ze die mee bij de volgende bestellen in de groothandel :)
Wil je toch voor een Apistogramma soort gaan, dan raad ik aan om geen Corydoras soorten er bij te nemen. Hooguit een paar L-nummers of Otocinclus. Ik ben helaas niet de enige die ervaren heeft dat de Corydorassen niet altijd samen gaan met Apistogramma's.

De L.curviceps is ook een mooi visje. Wat ik graag heb, is dat je man en vrouw goed uit elkaar kunt houden. De antennebaarzen gingen niet altijd goed, en dat is dan ook de reden dat ik geen altispinosa hoef.
Als de curviceps goed te sexen is, dan zal ik eens kijken of ik eraan kan komen, mocht dat niet zo zijn, dan weet ik niet of ik het aandurf. Ik heb teveel vissen gehad die elkaar niet konden luchten of zien omdat ze van hetzelfde geslacht waren.

Wat is het toch lastig allemaal haha. Eigenlijk moet ik me schamen, maar ik wist altijd wat ik wilde gaan houden, en nu wordt alles omgegooid.

Oorspronkelijk wilde ik er een subtropisch aquarium van maken, met wat prachtbarbelen en paradijsvissen en een corydoraatje. Alleen toen kochten mijn ouders deze vis, en het is niet leuk als je allemaal hetzelfde hebt.
Daarvoor wilde ik sumatranen houden, die mijn opa toen nog geen maand later kocht. Het zit allemaal niet mee haha.

Ik heb nu ook echt géén idee wat ik moet houden. Alles is wel mooi. Zolang het bij elkaar past en interessant gedrag vertoont, vind ik het al goed :D
 
Wat cool! Je moet zeker een fotoalbum openen, dan kan ik meegenieten :D
Zelf heb ik alleen ervaring met het antennebaarsje, maar dit is nooit een koppel geweest en daarom heb ik ook nooit problemen gehad met de combi cichilde/corydoras.

Het wordt nog lastig. Corry's horen er soort bij, zonder vind ik het aquarium niet af. Net zoals ik het erg jammer zou vinden als ik geen cichlide kan houden. Dan mis ik toch het visje met interessant gedrag.



De L.curviceps is ook een mooi visje. Wat ik graag heb, is dat je man en vrouw goed uit elkaar kunt houden. De antennebaarzen gingen niet altijd goed, en dat is dan ook de reden dat ik geen altispinosa hoef.
Als de curviceps goed te sexen is, dan zal ik eens kijken of ik eraan kan komen, mocht dat niet zo zijn, dan weet ik niet of ik het aandurf. Ik heb teveel vissen gehad die elkaar niet konden luchten of zien omdat ze van hetzelfde geslacht waren.

Wat is het toch lastig allemaal haha. Eigenlijk moet ik me schamen, maar ik wist altijd wat ik wilde gaan houden, en nu wordt alles omgegooid.

Oorspronkelijk wilde ik er een subtropisch aquarium van maken, met wat prachtbarbelen en paradijsvissen en een corydoraatje. Alleen toen kochten mijn ouders deze vis, en het is niet leuk als je allemaal hetzelfde hebt.
Daarvoor wilde ik sumatranen houden, die mijn opa toen nog geen maand later kocht. Het zit allemaal niet mee haha.

Ik heb nu ook echt géén idee wat ik moet houden. Alles is wel mooi. Zolang het bij elkaar past en interessant gedrag vertoont, vind ik het al goed :D
M. ramirezi geslacht onderscheiden is niet heel lastig; mannetjes zijn groter, hebben een "antenne" op de rugvin en hebben geen blauwe schubben binnen in de zwarte vlek. Alhoewel de vrouwtjes soms ook een antenne kunnen hebben, echter zijn ze dan goed te herkennen aan een "puntige" kop en een roze buik.

Hier de foto's van mijn koppel in het verleden:
1IkgYAG8sWOen6nI_gOl1eaPg-6L7DAA.jpeg

Man, afgebroken antenne, maar duidelijk groter en geen blauw in de zwarte vlek.

1IkgYAG8sWOen6nI_gOl1eaPg-6L7DAA.jpeg

Vrouw, met antenne , is kleiner en heeft blauw in de zwarte vlek.

De L. curviceps geslacht is te herkennen aan de rug- en anaalvin, bij de mannen is dit wat puntiger. Daarnaast zijn ze net als de meeste (dwerg)cichliden een wat groter dan de vrouwtjes.

Hoop dat je er wat aan hebt :)
 
M. ramirezi geslacht onderscheiden is niet heel lastig; mannetjes zijn groter, hebben een "antenne" op de rugvin en hebben geen blauwe schubben binnen in de zwarte vlek. Alhoewel de vrouwtjes soms ook een antenne kunnen hebben, echter zijn ze dan goed te herkennen aan een "puntige" kop en een roze buik.

Hier de foto's van mijn koppel in het verleden:
MZTVlfzdA7ouR3Gjd_zVn2x1i33fATnx.jpeg

Man, afgebroken antenne, maar duidelijk groter en geen blauw in de zwarte vlek.

MZTVlfzdA7ouR3Gjd_zVn2x1i33fATnx.jpeg

Vrouw, met antenne , is kleiner en heeft blauw in de zwarte vlek.

De L. curviceps geslacht is te herkennen aan de rug- en anaalvin, bij de mannen is dit wat puntiger. Daarnaast zijn ze net als de meeste (dwerg)cichliden een wat groter dan de vrouwtjes.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Haha, ja bij jouw koppeltje zie ik duidelijk verschil! In de winkel is het lastiger. Zeker als je niet weet of het een koppeltje is, dan is het gokken. Bij mij is het helaas nooit goed gegaan. Daarom wil ik graag een harem houden, dst geeft me het gevoel dat ik de risico's wat kan spreiden.

Ik vind de altispinosa erg mooi, en de cacatuoide ook. Ik twijfel of ik ze kan combineren met c. Panda. Als ik er bv 8 neem, dan is de groep niet zo groot en omdat de corrys wat kkeiner blijven, misschien ook minder problemen MOCHT er ooit een nest komen (nooit gehad, dus wat sceptisch daarin, I'm sorry:rolleyes:)
 
Haha, ja bij jouw koppeltje zie ik duidelijk verschil! In de winkel is het lastiger. Zeker als je niet weet of het een koppeltje is, dan is het gokken. Bij mij is het helaas nooit goed gegaan. Daarom wil ik graag een harem houden, dst geeft me het gevoel dat ik de risico's wat kan spreiden.

Ik vind de altispinosa erg mooi, en de cacatuoide ook. Ik twijfel of ik ze kan combineren met c. Panda. Als ik er bv 8 neem, dan is de groep niet zo groot en omdat de corrys wat kkeiner blijven, misschien ook minder problemen MOCHT er ooit een nest komen (nooit gehad, dus wat sceptisch daarin, I'm sorry:rolleyes:)
Mijn koppel had ik in die tijd bij twee verschillende winkels gehaald. Maar vaak zitten er ook al koppels in de verkoop bak, het is kwestie van goed kijken en turen :D

De Mikrogeophagus soorten zijn te houden als koppels, of een groep in een groot aquarium. De meeste Apistogramma's zijn daarentegen wel harem vormend.

Ben benieuwd naar nieuwe update's! :)
 
Je mag mijn groepje M. ramirezi eventueel wel overnemen hoor! Ik heb een groepje van 6, waarvan twee koppels. Daarnaast nog een man en een groot vraagteken (kleuren van een man - vorm van een vrouw).

Apisto's zou ik zeker niet nemen i.c.m. Cory's. Apisto's blijven vrij laag. Ik vind mijn M. ramirezi een stuk hoger zwemmen.
 
Je mag mijn groepje M. ramirezi eventueel wel overnemen hoor!
Bedankt voor het aanbod! Helaas is mijn oog gevallen op óf de apistogramma cacatuoide, óf de m. altispinosa.

Mijn koppel had ik in die tijd bij twee verschillende winkels gehaald. Maar vaak zitten er ook al koppels in de verkoop bak, het is kwestie van goed kijken en turen :D

De Mikrogeophagus soorten zijn te houden als koppels, of een groep in een groot aquarium. De meeste Apistogramma's zijn daarentegen wel harem vormend.

Ben benieuwd naar nieuwe update's! :)
Ja, daarom wilde ik graag de apistogramma's!


Een update?

Ik heb vanmiddag planten besteld bij aquaplantsonline. Ik hoop dat ze mee kunnen met de verzending van woensdag, dan zijn ze van het weekend binnen.
Verder heb ik vandaag mijn populatie garnalen verkocht :'(. Ze komen ze vanavond halen.
Het voelt altijd verkeerd om dieren te verkopen, maar vooralsnog komen ze niet in mijn aquarium (vuurgarnalen zijn niet ZA)

Al twijfel ik wel een beetje hoor, ik vind ze nog steeds leuk. Misschien buig ik de regels van het biotoop wel wat, zodat ik ze toch kan houden. Ik weet het nog niet:stars:

In combinatie met de maanvissen was het geen optie geweest, maar aangezien die het niet gaan worden, zouden alleen eventuele cichilden ze opeten.

Het hout drijft nog steeds. Nu ik dit schrijf, bedenk ik me net dat ik toch al een loopje neem met de regels, want ik vind mos op hout prachtig (niet ZA) maar toch ga ik dat zeker laten groeien :D
 
Ik ben ook een Z-A bak aan het plannen en voor zover ik begrepen heb, komt Christmas Moss uit Brazilië. :) Er zijn nog wel een paar mossoorten uit Z-A (Queen en Bonito), maar die zijn heel lastig te krijgen.
 
Afgelopen weekend heb ik wat plantjes besteld. Wat er nu in staat, komt uit mijn 20L bakje.

upload_2017-4-19_11-21-47.png


Mijn vriend nam ook nog wat stekjes voor me mee, de lieverd :D

upload_2017-4-19_11-22-21.png


En zo staat hij er op dit moment bij!

Volgende week zet ik de planten erbij die ik besteld heb (worden volgende week woensdag verzonden) en dan kunnen de vissen erbij!

De pH staat nu op 6,5 dus dat is helemaal prima :)

Vanaf het volgende weekend woon ik weer thuis en kan ik foto's gaan maken met mijn spiegelreflex, voor nu moeten jullie het doen met telefoon-kwaliteit :D
 
Tijd voor een update!

Het aquarium zat lekker onder de schimmel toen ik thuis kwam.
Helaas zag ik ook draadalg en daarom heb ik gelijk wat waarden gemeten.

pH 7.5
kH 4
(berekende) CO2: 6 mg/L. Veels te weinig dus. Ik heb het aantal lichturen teruggeschoefd naar 7.5 uur.
Verder hoop ik dat mijn drijfplanten snel binnenkomen (ik hoop vrijdag)

Tijd voor wat foto's :D

Totaaltje:

DSC_2460.jpg




Christmas mos en flink wat (draad)alg
DSC_2462.jpg




Vallisneria onder de alg
DSC_2465.jpg





Best mooi, die schimmel :D
DSC_2467.jpg
 
@jessicapilon Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het aan de bio-co2 ligt. Deze bubbelt veel minder snel dan voorheen. Morgen ga ik turf in het filter leggen, hopelijk helpt dat ook wat.
 
Ja bio co2 raakt uitgewerkt en is dus minder stabiel. Dat zijn dan weer de nadelen die eraan zitten.
 
Vanavond ga ik de eerste bewoners halen! :D

Voor de zekerheid eerst nog even het nitriet gemeten, maar deze is 0 dus ik ben helemaal enthousiast! :D

Straks komen de plantjes binnen, ik zal later een foto sturen van het eindresultaat ;)
 
Een update!

Afgelopen vrijdag zijn de planten binnengekomen en die avond heb ik de eerste bewoners gehaald. 10 pandaatjes sieren nu mijn bak.
En blij dat ik met ze ben! Ik heb ze bij een hobbykweker gehaald en ze zien er prachtig uit.

Het sexen is nog wat lastig, maar sommige corry's zijn beduidend groter dan de rest en hebben al een iets grotere buikpartij, dus ik heb goede hoop dat ik beide geslachten heb gekregen :D

Foto's!

Het aquarium met de laatste planten:

DSC_2475.jpg


DSC_2476.jpg


DSC_2477.jpg


En natuurlijk de bewoners :D

DSC_2506.jpg


DSC_2500.jpg


DSC_2510.jpg


Ik wil dat eten wel, maar ik vind het nog wel spannend allemaal :D
DSC_2501.jpg


Ik zag pas hoeveel mijn drijfplant gegroeid is toen ik er net een foto van maakte:
DSC_2505.jpg



Ook zijn de garnalen (stuk of 20) overgegaan van mijn 20L bakje naar deze.
DSC_2502.jpg


Dat was het voor nu. De draadalg is nog niet weg, maar groeit al minder snel. Ik heb zojuist de bio-CO2 weer vervangen, dus ik heb goede hoop dat deze zal verdwijnen :D

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! ;)

ps. weet iemand wat de maximale resolutie is van foto's?
 

Terug
Bovenaan