Wat is er nieuw

Rio 180 van Skep

• Onderwerp starter Onderwerp starter Skep
  • Startdatum Startdatum
S

Skep

Guest
Hoi!

Ik ben Bas en na een tussenstop van een aantal jaar ga ik de aquariumhobby weer oppakken!

Ik heb een Juwel Rio 180 (101x41x50) waarin ik filterzand heb gedaan. Het stuk hout heb ik nog van een paar jaar terug, ik vind het persoonlijk een erg mooi stuk hout waardoor ik ervoor gekozen heb om hem weer te gaan gebruiken.

Momenteel zitten er 2 Echinodorus Bleheri in, gekocht bij een Pets Place. De rest van de planten zijn in bestelling bij aquarium-planten.com

Ik moet nog gaan experimenteren wat voor planten ik precies wil hebben en waar ze komen, maar de volgende plantjes komen binnenkort in ieder geval binnen:

- Staurogyne Repens
- Echinodorus Parviflorus
- Bacopa Myriophylloides
- Cabomba Aquatica
- Limnobium Laevigatum

Ook ga ik Catappablad toevoegen.

Verder ben ik van plan om CO2 toe te gaan voegen. Ik heb sinds kort, via marktplaats, de Dennerle Space 300. Alleen bleek bij ontvangst de magneetventiel inwendig versleten te zijn. Na contact met Dennerle krijg ik vervangende onderdelen opgestuurd. Mocht dit niet werken gaan zij hem repareren of krijg ik een nieuwe.

Wat betreft plantenvoeding begin ik met Profito toevoegen en krijg ik Easy Life Root sticks voor bij de wortels.

Qua vissenbestand komt er in ieder geval een schooltje Kardinaaltetra's in van ongeveer 20 stuks. De rest is nog rondkijken. Ik hou het in ieder geval Zuid-Amerikaans.

Hieronder een totaalplaatje van mijn, nu nog kale, aquarium.

Ik zal hier de voortgang bij gaan houden.

Pg9nscw.jpg

Welkom Bas.

C�dric Vleminckx zei:
Welkom op het AquaForum, Bas!

Heb je verder geen idee welke andere vissen je nog wilt?

Misschien een groepje corydoras en voor de bovenlaag wat bijzalmen. Moet nog even research doen naar wat het uiteindelijk wordt. Maar daar heb ik nog even de tijd voor!

ziet er mooi uit tip doe meer planten er in

Dat snapt hij ook wel. Gup.

guppie100 zei:

Zoals je ook kunt lezen zijn er verschillende planten in bestelling die ik binnenkort binnenkrijg! Daarna plaats ik een nieuwe foto.

In ieder geval iedereen bedankt voor het warme welkom op dit forum :thumbs:

Leuk dat je je hobby weer oppakt.
Met zo'n zandbodem zouden cory's het geweldig vinden 🙂
En dat is toch wel een flink stuk hout hoor. Heb je deze om een reden aan de zijkant geplaats?
Ik zou deze persoonlijk in het midden plaatsen en dan planten omheen plaatsen.
En wat anubias aan bevestigen, ongeveer in het midden van het hout.
Maar dat is wat ik vind h�.

Ami zei:
Heb je deze om een reden aan de zijkant geplaats?

Grappig: toen ik de foto dacht ik juist: Ik moet ook zo'n groot stuk hout zien te krijgen. Ik vindt het mooi zoals het er assymetrisch een hoog en een laag deel in de bak gecreeerd is 🙂

Ami zei:
Leuk dat je je hobby weer oppakt.
Met zo'n zandbodem zouden cory's het geweldig vinden 🙂
En dat is toch wel een flink stuk hout hoor. Heb je deze om een reden aan de zijkant geplaats?

Ik heb bewust dit fijne zand genomen voor mogelijk toekomstige bodembewoners 😉

Mijn gevoel zegt 'nee' om het symmetrisch te plaatsen. Daarbij komt dat aan de linkerkant een zaagvlak zit, die past dus mooi tegen mijn ruit en valt niet op. Dus voor mij was het een makkelijke keuze.
Ik kan mij vinden in de reactie van Peter74.

Symmetrisch is ook niet altijd even mooi. Je deelt je bak dan zo overduidelijk in twee. Ik vind hem mooi waar hij staat hoor.

Het aquarium ziet er al mooi uit 🙂
Ben benieuwd naar het eindresultaat 🙂

Skep zei:
guppie100 zei:

Zoals je ook kunt lezen zijn er verschillende planten in bestelling die ik binnenkort binnenkrijg! Daarna plaats ik een nieuwe foto.

In ieder geval iedereen bedankt voor het warme welkom op dit forum :thumbs:
goed bezig Skep :thumbs: en nog welkom op het af

De plantjes zijn binnen! Hier een nieuw totaalplaatje. De catappabladeren moeten nog gaan zinken, vandaar dat ik ze zo gefixeerd heb.

YT9a52X.jpg

Nu nog gaan groeien 😉

fixen zei:
Bijzonder stuk hout, leuk!

Ja allemaal tunneltjes en schuilmogelijkheden :d ben blij dat ik hem al die jaar bewaard heb.

Heeft echt iets van een gewei weg vindt ik. Leuk at je weer bent begonnen met de hobby hoor.

Mooi begin.
Vind je hout ook prima geplaatst.
Veel plezier met je bak.

Mooi begin!
Ik zou het hout iets meer naar het midden verplaatsen. Het staat nu wel erg in de hoek.
Maar ja, dat is mijn mening.

Hallo!

Even wat gegevens:

Aquarium draait vanaf 9 februari 2016 met 2 Echinodorus Bleheri. Op 16 februari 2016 heb ik nieuwe planten toegevoegd zoals op de foto een aantal berichten terug. CO2 is aangesloten vanaf 17 februari 2016.

Mijn waterwaardes op dit moment:

pH: 6,5
GH: 8
KH: 5
NH3/NH4: 0 mg/l
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: 1 mg/l
Fe: 0,25-0,5 mg/l
Cu: 0 mg/l

CO2 via continue indicator: groen

Bij de wortels van de echinodorus soorten heb ik Easy Life Root sticks gedaan. Verder voeg ik iedere week ongeveer 18 ml Easy Life profito toe.

Mijn licht staat aan van:
10:00u - 14:00u
18:00u - 23:00u

Vooral op mijn Echinodorus Bleheri bladeren komt een bruin laagje te zitten, een klein deel is weg te wrijven. Verder hebben sommige bladeren op willekeurige plekken op het blad kleine dode verbruinde puntjes.

Mijn vraag: Zijn mijn waterwaardes goed voor vissen en planten uit Zuid-Amerika? Hoe los ik de verbruining van mijn echinodorus op en hoe zorg ik voor gezonde planten zonder dode plekjes?

Bas

Gister eindelijk de eerste vissen gekocht.

25x Kardinaaltetra
6x Corydoras Aeneus

byD1zCuRiWWKmVnyGfdzkMlafzW_sml1.jpeg

byD1zCuRiWWKmVnyGfdzkMlafzW_sml1.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan