Rio 180 visbestand


C

Christa85

Guest
Graag hoor ik jullie mening over het visbestand in ons nieuwe aquarium. De bak heeft een inhoud van 180 liter.
Uiteraard bouwen we langzaam op, vissen zullen stapsgewijs toegevoegd worden. Het aquarium heeft veel planten en schuilplaatsen.

Nu al in het aquarium:
Honinggourami (koppel)
Rasbora galaxy (nu 4 stuks, komen er nog 10 bij)

Mogelijk nog aan te schaffen:
Endler guppen, 1 of 2 koppels
Corydoras, klein schooltje. Welke nog onbeslist
Kuhlii, 1
Steenkruiper,1?
Knorgourami, koppel
Nog een scholenvis voor de middenlaag?
Vuurgarnalen

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen en tips!
 
Mogelijk nog aan te schaffen:
Endler guppen, 1 of 2 koppels - Te druk voor bij chuna's.
Corydoras, klein schooltje. Welke nog onbeslist - wat voor bodem heb je?
Kuhlii, 1 - visen die je in een groep moet houden op een zachte bodem en veel verstop plekjes
Steenkruiper,1? - wenst sterke stroming en dat willen je chuna's niet.
Knorgourami, koppel - Zou ik niet doen ivm de chuna's.
Nog een scholenvis voor de middenlaag? - Dat hangt er een beetje vanaf hoe hoog je bak is.
Vuurgarnalen - zou eventueel kunnen.

Met de de gegeven informatie kan ik erg weinig.

- Hoe is de inrichting? (veel planten, weinig planten, soort bodem, achterwand)
- Wat zijn de exacte maten van je bak.
- Hoe is de stroming?
 
Dankjewel voor je reactie! De bodem bestaat uit fijn afgerond grind, 1 tot 2 mm van dennerle. Er is veel beplanting, hout, schuilplaatsen en ook beschutting van rotsen. De bak is 100x 40x 50(hoog) cm. Kunnen de honinggourami's ook in dat formaat bak niet met de voorgestelde vissen?
De stroming komt uit de uitlaat van de standaard ingebouwde filter. De stroming is niet heel hard maar ook niet heel zacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De galaxies zijn heel drukke visjes en scholen ook nauwelijks, meer altijd met een paar bij elkaar aan het zwemmen, ik vraag me af of nog een visje in middenlaag dan leuk is. Ik zou voor een paar soorten gaan en dan een grotere groep, kan anders misschien ook best rommelig worden.
 
wat versta jij onder een steenkruiper?

corydora een klein schootlje, waarom niet een "leuk" schooltje?

Kuhli is zoals al gezegd een groepsdier dus met 1 doe je m te kort.
 
Bedankr voor jullie reacties.
@Plankje: dat zie ik nu al inderdaad, dat ze niet echt samenscholen. Daarom dacht ik misschien ook een school van 15 neon tetras die dat wel doet. Maar misschien wordt dat inderdaad te druk.

@RichD1011: qua steenkruiper dacht ik aan de Pseudogastromyzon myersi, ook omdat deze niet zo groot wordt. Wat betreft de cory's, dacht ik eerst aan de pygmeus (school van 8), omda ik met én kuhliis, én een steenkruiper én cory's misschien een overbevolkte bodem krijg? Of zal dat meevallen met de grootte van de bak?

Is een groep van 3 kuhliis wel goed? Of liever meer?
 
Ik zou zelf een keus maken tussen de Corydoras of de kuhlii. En dan een groepje van 10 stuks nemen. Mij is destijds verteld dat je kuhlii's amper ziet en daarom heb ik voor de Corydoras gekozen. Vuurgarnalen kunnen daar prima bij.

Voor je scholenvis zou ik ook voor 1 soort kiezen. De meeste soorten die aangegeven worden als scholenvis, zwemmen in losse groepjes rond (zowel galaxy's als neons scholen niet echt). Als je 1 soort kiest en dan een schooltje van 20 heb je een heel mooi schooltje.

Tussen de goerami's zou ik ook een keuze maken. Beide vormen namelijk een territorium in de bovenlaag. Of dit een goede combinatie is met endlers weet ik niet. Het zou wel eens kunnen dat endlers te druk zijn voor goerami's.
 
We zien inderdaad af van de kuhlii's. Welke soort cory' s zouden jullie adviseren? Ik dacht eerst aan de pygmeus, maar is misschien wel klein voor een 180 literbak, te rommelig?
En is de Pseudogastromyzon myersi wel een goede toevoeging? Zwemmen zij ook liever in een schooltje?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf de trilineatus en vind dat een heel leuk soortje. Maar in principe kunnen bijna alle Corydoras soorten in een rio 180. Met jou visbestand zou ik alleen geen cory nemen die op warmere temperatuur wil zitten (zoals bijv. de sterbai)
 
Dank jullie voor de reacties!

Wat betreft de voorgestelde steenkruiper, past deze erbij? En kan deze solo of liever met een groepje? Eet de steenkruiper ook algen? Of zullen de vuurgarnalen voldoende algen eten?
 
Qua scholenvisjes ben ik erg tevreden over de vijfstreepbarbelen, rustige vissen die met veel andere soorten gemakkelijk samen gaan. Vinden veel beplanting ook erg fijn.
 
Qua scholenvisjes ben ik erg tevreden over de vijfstreepbarbelen, rustige vissen die met veel andere soorten gemakkelijk samen gaan. Vinden veel beplanting ook erg fijn.


Vijfstreepbarbelen zijn erg leuke visjes inderdaad. Ze zijn rustig, erg vriendelijk (ook naar goerami's toe; heb zelf twee Diamantgoerami's) en toch lekker bedrijvig zo nu en dan. Ze zijn niet heel angstig, houden uiteraard wel van wat beschutting in de bak en tijdens het eten staan ze meestal vooraan :D

Mannetjes kunnen erg mooi oranje, tot bijna het rode aan kleuren.
 

Terug
Bovenaan