Wat is er nieuw

rio 180

Cyfer

Active member
Lid geworden
16 juni 2014
hallo ik heb nu 2 maand een opgestarte rio 180 met 2 lampen 1 dennerle amazon day 6000k 2de een jbl tropic solar 4000k met een paar plantjes der in maar nu heb ik een alg probleempje op men planten en een slechte groei en verkleuring van blad
men waarde zijn

ph 7.5

gh 11

kh 6

no2 0

no3 15

po4 0,5

ik geef van planten voeding easy life profito ferro carbo nitro
fosfo ik ververs 40 l per week

ik hoop dat u hier iets aan hebt graag advies ?

Hoeveel uur brand de verlichting per dag?

en zijn het T5 of T8 lampen? (of anders: weet je het wattage?)

~ Ivo

Seabait zei:
Hoeveel uur brand de verlichting per dag?

de verlichting brand nu van 10u tot 19u 9 uur dus

Mascha&Ivo zei:
en zijn het T5 of T8 lampen? (of anders: weet je het wattage?)

~ Ivo

het zijn t5 45 w lampen

Ik denk dat je met een pH van 7.5 en kH van 6 vrij weinig CO2 in het water hebt. Als je veel beplanting hebt zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn?
Er is ook nog verschil tussen de manier waarop verschillende plantensoorten voeding opnemen. Sommige planten nemen voeding op via de wortels en andere halen het direct uit het water. Welke van deze twee soorten je hebt is te herkennen aan de vorming van de wortels: planten met veel dikke en stevige wortels halen het uit de bodem en planten met dunne worteltjes gebruiken deze vooral om zich vast te houden en niet voor voeding.
Als je nou inderdaad planten hebt die hun voeding uit de bodem halen, zou je wat kleibolletjes of voedingstabletten kunnen gebruiken (tenzij je al een voedingsbodem hebt aangelegd natuurlijk 😉 )

Een foto zou fijn zijn zodat we ook de alg kunnen bekijken.
En een totaaltje als het zou kunnen graag.

Merethe zei:
Ik denk dat je met een pH van 7.5 en kH van 6 vrij weinig CO2 in het water hebt. Als je veel beplanting hebt zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn?
Is weliswaar weinig CO2, maar zie hier:
Cyfer zei:
(...)
ik geef van planten voeding easy life profito ferro carbo nitro
(...)
@Cyfer? Hoeveel Carbo geef je?

~ Ivo

Carbo van easy life is een goede bron voor CO2 maar ik dacht (en weet dit dus niet zeker!) dat het vrij snel afbreekt waardoor je het regelmatig moet toevoegen om de planten continu van CO2 te voorzien...

Carbo is een C-bron, geen CO2 (maargoed, een detail want planten hebben de C nodig dus beiden voorzien).
Verder is het idee is ook dat je dagelijks toevoegt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan