Rio 240 - LED verlichting


YDB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2023
Berichten
28
Leeftijd
33
Locatie
Leipzig
Hoi allemaal,

Nu ik pas ben verhuisd en me een muur heb toegeëigend, heb ik de beslissing genomen om hier een aquarium te plaatsen. Mijn oog is gevallen op een Rio 240 met LED verlichting en deze met veel planten in te richten. De reden hiervoor is, omdat Juwel hier het makkelijkste te verkrijgen is (Duitsland). Maar nu ben ik al 14 jaar uit de hobby en was het in mijn tijd voornamelijk TL-verlichting. Toen was het beste om een combinatie van Philips 840 en 830 TL-lampen te hebben, maar nu komt een Juwel bijna standaard met LED verlichting.

Zelf heb ik geen ervaring met LED, dus hoopte dat jullie mij kunnen adviseren. De voorwaarden voor de verlichting zijn:
  • Geschikt voor een aquarium met veel planten. Ik wil ongeveer de richting uitgaan van een typische Hollandse plantenbak en hier en daar wat aquascaping.
  • Geen CO2 - In het verleden is het me ook gelukt zonder CO2 te werken en heb toen prachtige resultaten behaald (al zeg ik het zelf). Ik ben wel bereid om mijn plantenbestand hierop aan te passen. Misschien komt dit later, maar eerst wil ik rustig de hobby terug opbouwen.
Is dit mogelijk met de standaard LED-verlichting in dit bakkie of raden jullie me iets anders aan?

Thanks!
YDB
 
Nu ik pas ben verhuisd en me een muur heb toegeëigend, heb ik de beslissing genomen om hier een aquarium te plaatsen.

Is de partner het hier ook mee eens?

Standaard led van Juwel is erg fel, en niet dimbaar (evt wel te maken)
Betere optie in mijn idee is om een Aquatlantis led balkje erboven te hangen. Goed dimbaar en goed kleurenspectrum. (Meningen zijn overigens wel wisselend.)
 
Is de partner het hier ook mee eens?

Standaard led van Juwel is erg fel, en niet dimbaar (evt wel te maken)
Betere optie in mijn idee is om een Aquatlantis led balkje erboven te hangen. Goed dimbaar en goed kleurenspectrum. (Meningen zijn overigens wel wisselend.)
Mijn partner gaat akkoord.. Dit zat mee in de deal van samenwonen en zij heeft al een halve kamer toegeëigend voor haar landschildpad. :LOL:

Wat bedoel je met te fel? Te fel voor de planten of in de kamer zelf? Een dimmer kan ik zelf er tussen plaatsen als het te fel is voor in de kamer.

Het kleurenspectrum heb ik niet direct een idee van wat geschikt is? Heb je daar meer info over, voor wat het vereiste kleurenspectrum is voor een bak vol met planten?

Thanks voor de reactie!
 
Met te veel doel ik op, te fel om zonder co2 op te zetten.

Het "juiste" kleurenspectrum is er in mijn optiek niet. Mits de mix van wit(helder/warm) rood en blauw er maar in zit. Er zijn namelijk ook lampen op de markt waar geen blauw of rood of beide inzitten, die de planten wel nodig hebben.
Is ook een beetje afhankelijk welke planten je wilt houden.
 
Dus het beste is er gewoon voor gaan en als de belichting te weinig is, dan led verlichting bijsteken..

Nog even terugkomen op die CO2, ik ben hier namelijk niet thuis in. Bedoel je dat bij een te fel licht, de CO2 minder word in het water?
 
Bij fel/veel licht gebruiken planten veel voedingsstoffen, en is dus de verhouding naar co2 niet in balans.
Zie dat je geen co2 wilt toevoegen, dat gaat ook heel goed, maar moet je wel zorgen dat de balans in voedingsstoffen en verlichting daarop zijn afgesteld.

Maar zoals ik je hoor, is het misschien het beste om gewoon met de standaard Juwel led te starten. Kom je er dan achter dat dit voor jou niet werkt, kun je altijd nog switchen naar andere verlichting. Dimmen en verlichtingsduur aanpassen kan altijd.
 
Je kunt ook kijken naar een Aquatlantis want daar is de led wel van te dimmen en het zijn mooie bakken zoals bv de Volga. Wij hebben de Splendid met 1 ledbalk en die is 52W en dimbaar. Vanaf de fabriek is het vrij wit licht maar dat is met de controller aan te passen .
 
Bij de standaard juwel led bakken komt het meestal toegeleverd met een naturelamp(enigzins warmwit) en een daylight die is helwit maar als je die zou vervangen door de colorbuis van juwel, dan word het echt mooier om te zien.
Iets minder lumen maar zo mooi!!
 
Eenvoudig gezegd. De standaard geleverde verlichting van Juwel is 6500 en 9000K ook daar kan wat een plantenbak betreft wat gezegd worden. Ik heb een JBL Solar Natur in mijn Rio 180. Dimbaar, lichtkleur instelbaar. De eenvoudige uitvoering.
 
Hoi allemaal,

Nu ik pas ben verhuisd en me een muur heb toegeëigend, heb ik de beslissing genomen om hier een aquarium te plaatsen. Mijn oog is gevallen op een Rio 240 met LED verlichting en deze met veel planten in te richten. De reden hiervoor is, omdat Juwel hier het makkelijkste te verkrijgen is (Duitsland). Maar nu ben ik al 14 jaar uit de hobby en was het in mijn tijd voornamelijk TL-verlichting. Toen was het beste om een combinatie van Philips 840 en 830 TL-lampen te hebben, maar nu komt een Juwel bijna standaard met LED verlichting.

Zelf heb ik geen ervaring met LED, dus hoopte dat jullie mij kunnen adviseren. De voorwaarden voor de verlichting zijn:
  • Geschikt voor een aquarium met veel planten. Ik wil ongeveer de richting uitgaan van een typische Hollandse plantenbak en hier en daar wat aquascaping.
  • Geen CO2 - In het verleden is het me ook gelukt zonder CO2 te werken en heb toen prachtige resultaten behaald (al zeg ik het zelf). Ik ben wel bereid om mijn plantenbestand hierop aan te passen. Misschien komt dit later, maar eerst wil ik rustig de hobby terug opbouwen.
Is dit mogelijk met de standaard LED-verlichting in dit bakkie of raden jullie me iets anders aan?

Thanks!
YDB
Ga allereerst uitzoeken welke planten er in dit aquarium moeten komen! Want elke plant heeft een vraag wat er nodig is om optimaal te kunnen groeien. En dat begint bij de lichtsterkte die bij een gemiddelde lichtduur, exclusief eventuele dimtijden, gaat aanbieden. Want de lichtduur geeft tijd die de plantengroei mogelijk maken. En van de lichtsterkte hangt de groeisnelheid af. En van de groeisnelheid hangt weer de (planten-)voedselvraag af. Je gaat al uit van een Hollandsche bak. Waarmee dikwijls een hoge lichtsterkte gevraagd wordt: In veel gevallen zo'n 45+ Lumen per liter. De beste Kelvin kleurwaarde ligt op zo'n 5000 Kelvin gemiddelde maximaal. Maar bij een hoge lichtsterkte hangt ook vaak een extra CO2 vraag vast. In dat geval moet er dus wel CO2 (gas!!) toevoeging gegeven worden!
Je wilt dat vooreerst dus niet dus moet er gekeken worden naar een juiste planten keus! Wanneer je mogelijk later wel met extra CO2 toevoegingen zou willen werken is het nodig, om latere extra kosten te vermijden, dat er verlichting aangeschaft gaat worden die de gevraagde lichtsterktes wel aankunnen. Overigens vind ik dat Juwel daarbij zeker niet de beste keuze is. Men werkt bij dit merk graag met te hoge Kelvinwaardes die voor het menselijk oog een hoge helderheidswaarde geven, er zit een hoop blauw in het witspectrum, maar planten "zien" licht toch op een totaal andere manier! Zo wordt er juist meer rood in het witspectrum gevraagd. Mijn advies zou meer naar JBM of Daytime gaan.
 
Ik draai ook zonder co2 toevoeging.
Hou zeker rekening met wat benvo hier boven zegt.
Als je geen co2 wil toevoegen ga voor planten die minder licht nodig hebben.
En zorg voor verlichting die je kan dimmen.
Hoe meer licht,hoe meer vraag naar voeding en co2,
voeg je geen extra co2 toe gaat het al fout gaan.
Alles hangt samen en klopt er ergens iets niet heb je problemen met algen enz....
Ik heb ook naar aanleiding van wat benvo al zo vaak gezegd heeft voor gemakkelijke planten gekozen,
mijn verlichting zo ver als mogelijk terug gedimd,draai op zo'n 16 lumen/liter,
gedurende 8 uur + 1,5 uur dimtijd.
Mijn planten groeien trager,vragen minder voeding en geen extra co2 nodig.
en toch moet ik ook om de 2 weken een heleboel weg snoeien in de bak,

Lichtduur = de tijd dat je planten groeien
Lichtsterkte = de snelheid dat je planten groeien,minder licht tragere groei,meer licht snellere groei.
Hoge lichtsterkte = snelle groei = meer voeding = meer co2
 
Ik draai ook zonder co2 toevoeging.
Hou zeker rekening met wat benvo hier boven zegt.
Als je geen co2 wil toevoegen ga voor planten die minder licht nodig hebben.
En zorg voor verlichting die je kan dimmen.
Hoe meer licht,hoe meer vraag naar voeding en co2,
voeg je geen extra co2 toe gaat het al fout gaan.
Alles hangt samen en klopt er ergens iets niet heb je problemen met algen enz....
Ik heb ook naar aanleiding van wat benvo al zo vaak gezegd heeft voor gemakkelijke planten gekozen,
mijn verlichting zo ver als mogelijk terug gedimd,draai op zo'n 16 lumen/liter,
gedurende 8 uur + 1,5 uur dimtijd.
Mijn planten groeien trager,vragen minder voeding en geen extra co2 nodig.
en toch moet ik ook om de 2 weken een heleboel weg snoeien in de bak,

Lichtduur = de tijd dat je planten groeien
Lichtsterkte = de snelheid dat je planten groeien,minder licht tragere groei,meer licht snellere groei.
Hoge lichtsterkte = snelle groei = meer voeding = meer co2
Wat heb je als bodem?
 
Je kunt ook kijken naar een Aquatlantis want daar is de led wel van te dimmen en het zijn mooie bakken zoals bv de Volga. Wij hebben de Splendid met 1 ledbalk en die is 52W en dimbaar. Vanaf de fabriek is het vrij wit licht maar dat is met de controller aan te passen .
Ik had even op hun website gekeken, maar ik zie dat de maximum uitvoering 100cm is (correct me if I am wrong). Ik had toch liever voor een 120cm uitvoering gegaan..

Ga allereerst uitzoeken welke planten er in dit aquarium moeten komen! Want elke plant heeft een vraag wat er nodig is om optimaal te kunnen groeien. En dat begint bij de lichtsterkte die bij een gemiddelde lichtduur, exclusief eventuele dimtijden, gaat aanbieden. Want de lichtduur geeft tijd die de plantengroei mogelijk maken. En van de lichtsterkte hangt de groeisnelheid af. En van de groeisnelheid hangt weer de (planten-)voedselvraag af. Je gaat al uit van een Hollandsche bak. Waarmee dikwijls een hoge lichtsterkte gevraagd wordt: In veel gevallen zo'n 45+ Lumen per liter. De beste Kelvin kleurwaarde ligt op zo'n 5000 Kelvin gemiddelde maximaal. Maar bij een hoge lichtsterkte hangt ook vaak een extra CO2 vraag vast. In dat geval moet er dus wel CO2 (gas!!) toevoeging gegeven worden!
Je wilt dat vooreerst dus niet dus moet er gekeken worden naar een juiste planten keus! Wanneer je mogelijk later wel met extra CO2 toevoegingen zou willen werken is het nodig, om latere extra kosten te vermijden, dat er verlichting aangeschaft gaat worden die de gevraagde lichtsterktes wel aankunnen. Overigens vind ik dat Juwel daarbij zeker niet de beste keuze is. Men werkt bij dit merk graag met te hoge Kelvinwaardes die voor het menselijk oog een hoge helderheidswaarde geven, er zit een hoop blauw in het witspectrum, maar planten "zien" licht toch op een totaal andere manier! Zo wordt er juist meer rood in het witspectrum gevraagd. Mijn advies zou meer naar JBM of Daytime gaan.
Ok top dan ga ik eerst eens bekijken wat ik van planten ga plaatsen. Ik had al wat ideetjes, maar zal eens een lijstje maken. Overigens nog één vraagje, je zegt dat Juwel niet de beste keuze is, maar zijn er andere aquariummerken die wel een goed pakket aanbieden van verlichting? Bij JBL en Daytime zie ik alleen de optie om de verlichting te kopen en niet inclusief een aquarium. Op termijn is het idd wel een optie om CO2 toe te voegen, maar ik wil rustig in de hobby terugkomen. Bedankt alvast voor je respons!
 
Ik had even op hun website gekeken, maar ik zie dat de maximum uitvoering 100cm is (correct me if I am wrong). Ik had toch liever voor een 120cm uitvoering gegaan..
Nee hoor,
ik heb bv de volga 240 en die is 122 x 42 x 56.
Er is ook nog een volga 350 en 450,
die laatste is zelfs 152 cm.
 
Hier kun je de afmetingen zien.

 
Ik had even op hun website gekeken, maar ik zie dat de maximum uitvoering 100cm is (correct me if I am wrong). Ik had toch liever voor een 120cm uitvoering gegaan..


Ok top dan ga ik eerst eens bekijken wat ik van planten ga plaatsen. Ik had al wat ideetjes, maar zal eens een lijstje maken. Overigens nog één vraagje, je zegt dat Juwel niet de beste keuze is, maar zijn er andere aquariummerken die wel een goed pakket aanbieden van verlichting? Bij JBL en Daytime zie ik alleen de optie om de verlichting te kopen en niet inclusief een aquarium. Op termijn is het idd wel een optie om CO2 toe te voegen, maar ik wil rustig in de hobby terugkomen. Bedankt alvast voor je respons!
Ik had even op hun website gekeken, maar ik zie dat de maximum uitvoering 100cm is (correct me if I am wrong). Ik had toch liever voor een 120cm uitvoering gegaan..


Ok top dan ga ik eerst eens bekijken wat ik van planten ga plaatsen. Ik had al wat ideetjes, maar zal eens een lijstje maken. Overigens nog één vraagje, je zegt dat Juwel niet de beste keuze is, maar zijn er andere aquariummerken die wel een goed pakket aanbieden van verlichting? Bij JBL en Daytime zie ik alleen de optie om de verlichting te
JBL en Daytime is high end verlichting. Dit krijg bij geen enkel aquarium standaard erbij. Daytime biedt wel adapters voor Juwel, hierdoor gemakkelijk in de kap te plaatsen. Is kostbaar, maar ben je wel klaar voor nu en de toekomst.
 
JBL en Daytime is high end verlichting. Dit krijg bij geen enkel aquarium standaard erbij. Daytime biedt wel adapters voor Juwel, hierdoor gemakkelijk in de kap te plaatsen. Is kostbaar, maar ben je wel klaar voor nu en de toekomst.
Edit: Bedoel alleen Daytime. Dat is high end. Ik haal JBL en JMB door elkaar…
 
Ik had even op hun website gekeken, maar ik zie dat de maximum uitvoering 100cm is (correct me if I am wrong). Ik had toch liever voor een 120cm uitvoering gegaan..


Ok top dan ga ik eerst eens bekijken wat ik van planten ga plaatsen. Ik had al wat ideetjes, maar zal eens een lijstje maken. Overigens nog één vraagje, je zegt dat Juwel niet de beste keuze is, maar zijn er andere aquariummerken die wel een goed pakket aanbieden van verlichting? Bij JBL en Daytime zie ik alleen de optie om de verlichting te kopen en niet inclusief een aquarium. Op termijn is het idd wel een optie om CO2 toe te voegen, maar ik wil rustig in de hobby terugkomen. Bedankt alvast voor je respons!
Mijn Advies was niet JBL maar JMB. Waarbij ik de letters overigens wel omdraaide. Excuus daarvoor.
En Daytime:
Maar er bestaan natuurlijk wel meer goede verlichtingssoorten. Met JMB heb ik eigen ervaring. Boven mijn bak had ik zo'n 49+ Lumen belichting met zo'n 5000 Kelvin kleurwaarde. Het ging hierbij om een plantenbak belicht van 's ochtens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Waarvan zo'n 8 uur intens belicht aangevuld met dimtijden in de ochtend en avond. Fot 1 is gewoon overdag. De foto's 2, 3 en 4 geven de respectievelijk morgen middag en avond. Mijn JMB verlichting waren balken met afzonderlijke Kelvin kleurwaardes. Geen RGB mogelijkheden dus. Wel dim mogelijkheden aangestuurd met een eigenbouw aquarium computer.
IMG_20201003_154851.jpg
Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
 

Terug
Bovenaan