Rio 240 Tanganyika


S

seelskevin

Guest
Hoi,

Ik ben bezig mijn Rio 240 om te bouwen tot een Tanganyika biotoop. de achterwand is in volle opbouw.

Mijn idee met de achterwand is nu om in het midden van boven een overhang te maken zodat het achterste licht ook wat gedempt wordt maar de rest van de achterwand zo dun mogelijk te maken zodat er niet onnodig veel ruimte verlies is in de bak. ook de interne filter is eruit. Dan langs rechts stenen stapelen voor rotsbewoners en links een hoop schelpen voor shell dwellers.

Wat ik van vissen zou willen zijn volgende;

Altolamprologus calvus - solo of paar
lamprologus Similis - groepje (10?)
Neolamprologus Cylindricus - paar of 1m - 2v

eretmodus cyanostictus - solo. Ik las wel dat dit geen goede beginner is?

Synodontis - groepje

Is dit doenbaar of hebben jullie suggesties? is het een probleem dat de meeste eindigen op lamprologus?
om bewezen koppeltjes te hebben doe ik er eerst meer in om uiteindelijk 1 paar over te houden?
Ik zou natuurlijk wel mijn visbestand rustig opbouwen.
Ik hoor het wel.



IMG_0913_zpsiqjccjlv.jpg

IMG_0912_zpsgcxh3t8a.jpg

IMG_0909_zpslngv7tdc.jpg
 
Hier een update van de achterwand, vandaag de achterkant wat af gewerkt en de linkerkant.
IMG_0914_zpstvq5pxxm.jpg

IMG_0915_zpsmys5fu5j.jpg

IMG_0916_zpsaqpwry4z.jpg
 
Leuk! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb zelf jarenlang tanganyika bakken gehad.

Mijn ervaringen;
Calvus, leuke vis, maar rooft elk jong visje
Cylindricus vond ik erg agressief
Eretmodus heb ik in groepjes gehouden, is echt geen moeilijke vis, zolang hij maar genoeg algen krijgt.
Ik heb ze nooit met Lamprologus e.d. gehouden, maar altijd met Tropheus.
Bij ander voer dan algen is het vragen om problemen

edit: suggesties....Julidochromis OF Chalinochromis koppel (geweldig leuke en interessante vissen als rotsbewoners), (Para)Cyprichromis groep voor bovenin en similus of multifasciatus voor de schelpen.
Mocht je meer suggesties willen weten hoor ik het wel. Zo zijn bijvoorbeeld Telmatochromus burgeoni een van de interessantste visjes die ik heb gehouden.

edit 2: Nu zullen mensen zeggen maar julidochromis en Chalinochromis is toch ook agressief? Klopt, maar mijn ervaring is dat dat minder was dan cylindricus.
 
Laatst bewerkt:
edit 2: Nu zullen mensen zeggen maar julidochromis en Chalinochromis is toch ook agressief? Klopt, maar mijn ervaring is dat dat minder was dan cylindricus.

ik denk niet dat mensen dat gaan zeggen, afrika kennis is op dit forum helaas niet zo erg aanwezig.
 
Spijtig ik hoor wel van meer dat de cylindricus agressief is, terwijl je in de literatuur dat niet zo leest.
van de similis ben ik zeker, en was dat ook van de cylindricus ;) de alto zoek ik een waardige vervanger voor.

Ik denk dat het bij deze drie soorten gaat blijven had er graag nog wat dwarf synodontis in gehad maar hoor overal dat dat niet aan te raden is.

de achterwand staat nu in de tegellijm, kzal dra nog wat foto's posten voor de geïnteresseerden.

Ps lijkt het maar zo of is het hie rop het forum stillerdan pakweg een 5tal jaar geleden toen ik met amazone en malawi bezig was?
 
Leuk om de vorderingen te zien, dus foto's zijn welkom.

Ik zou wel een kleiner groepje similus nemen, 10 is nogal veel, en ze breiden zichzelf vanzelf uit.
Ik ben benieuwd wat de vervangers gaan worden....
 
hier een update van de bak, eerst de "dry-fit" en dan met eerste laag tegellijm erop. tegellijm doe ik wel buiten de bak ivm de trekstrip die in het midden van de bak zit is de wand dan ook in 3 stukken, met de laatste (2) laag smeer ik alle kieren mee toe.
IMG_0923_zpslqqf0nue.jpg


IMG_0924_zpstdas9z8l.jpg


IMG_0925_zps2eoya9ci.jpg


IMG_0926_zpsmblr9u9h.jpg


IMG_0927_zpsuwmb1tqv.jpg


IMG_0928_zpslusqmbzb.jpg


nog een vraagje, bij mijn malawi heb ik volgende rooster gebruikt ipv tempex op de bodem. ik ben vanplan om dat hie rook te doen, maar hebben jullie daar bedenkingen bij?

IMG_0929_zpsup2surkf.jpg
 
volgens mij zijn er meer mensen die dergelijke roosters gebruiken ipv tempex. en als het voor jou heeft gewerkt de vorige keer zou ik niet weten waarom je het nu niet zo kunnen gebruiken.
 
Mijn complimenten, ziet er echt heel mooi uit.

Ik heb zelf altijd tempex gebruikt, maar als het rooster vorige keer ook heeft gewerkt, zal het nu vast en zeker ook werken.
 
Ja mss wat afgeschrikt door gisteren wat horror verhalen te lezen van bodems die braken enzo ;)
 
Misschien dan toch het zekere voor het onzekere nemen en tempex gebruiken?
Naar mijn weten nog nooit misgegaan
 
Misschien dan toch het zekere voor het onzekere nemen en tempex gebruiken?
Naar mijn weten nog nooit misgegaan
Maar de horror verhalen waren ook met tempex hoor ;) en trouwens niets gelezen over deze roosters en glasbreuk. ;)
 
goh weet niet meer op welk forum ik ze gelezen heb maar bodemglas dat breekt omdat erzand onder de tempex lag en van die dingen alsook een filterkoppeling die los springt wanneer er niemand thuis. zou het niet graag meemaken ;)
 
ja... dat zijn doem scenario´s.

helaas kunnen dat soort dingen altijd gebeuren, je kan ook met het stofzuigen je glas kapot slaan :juggle:

zoveel mogelijk uitkijken, en in geval van de tempex, eerst de ondergrond heel goed schoonmaken dan zie ik geen problemen.

dat rooster kan ook een zandkorrel onderkomen en als je daar dan net een giga stapel stenen op dat stukje zet heb je ook kans dat het niet goed gaat :)

was hier op het forum trouwens ook iemand die in zijn (ik geloof) malawi bak een ondergrond van klei had gemaakt. schijnt ook goed te werken.
 
update! ben volop tegellijm aan het smeren. effe een vraag hoeveel lagen doen jullie meestal? ik schuur tussendoor soms ook om wat meer definitie te krijgen. hoe werken jullie op laatst de borstelstroken weg of storen jullie je er niet aan?
 
Update; Achterwand aan het schilderen, vanalles aan het proberen maar heb het gevoel dat ik dichtbij kom.

Heb ter vergelijking twee (natte) breukstenen voor de achterwand gezet, de achterwant word nog donkerder door de epoxy.
Wat denken jullie? tips?

IMG_0941_zpsnuneosrm.jpg

IMG_0940_zps56fow2gv.jpg
 
ik zou de achterwand nog wat donker maken, meer in contrast met de breuksteen.

verder erg mooi gemaakt.
 
Ik durf hem nu niet te donker maken omdat de epoxy hem hard donker maakt eigenlijk, dus ik hoop dat dat wel goed komt heb een testje gedaan op tegellijm enkel en dat wordt toch wel zo donker als breuksteen.

Maar mss iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
 
De epoxy zelf zal hem niet donkerder worden want deze wordt meestal kleurloos verkocht.
Wel is het zo dat de oppervlakte van de tegellijm wat donkerder wordt omwille dat je de natte epoxy erop aanbrengt, je zal dit effect ook verkrijgen als je bv. wat water op de tegellijm aanbrengt, omdat het water opdroogt en verdampt krijg je nadien weer de lichtere kleur, bij epoxy zal de tegellijm wat donkerder blijven.
Je zou bv. de tegellijm kunnen schilderen met de gewenste kleur.
Je achterwand zal sowieso na enkele maanden donkerder worden omwille van de algen die erop komen.
 
ooh oke, dus mss moet ik alles in de gewenste kleur schilderen ;)

Ik zie net dat bijna al mijn foto's uit dit topic weg zijn, iemand een idee hoe dat komt?
mss omdat photbucket eruit ligt?
 
Was zelf niet echt content van de achterwand, omdat de tegellijm donkerder kleurt bij epoxy maar wat bruinig verkleurde (getest) heb ik nu eerst heel de achterwand donker grijs gemaakt. volgende stap gaat zijn om lichtere en witte stukken aan te brengen. de achterwand is nu donkerder dan breuksteen zodat de breuksteen en vissen er mooi uitspringen.
Breuksteen is nat die erin licht dus op zijn donkerst.

IMG_0960_zpszu1spw61.jpg
 
Hier de achterwand wat verder af gewerkt door lichtere stukken aan te brengen en witte "breuklijnen". vind het zelf al wel op wat trekken. Wat denken jullie?
Ik zou nog wel graag wat groene "alg" nabootsen.

IMG_0964_zpsu2noodtr.jpg

IMG_0963_zpsyoctlpvl.jpg

IMG_0962_zpskyeoa2f9.jpg

IMG_0961_zpsbo0ronob.jpg
 
wat denken jullie? ik vind het prachtig mooi worden.
Thanx a lot!
Ga denk ik stilletjes aan de epoxy beginnen (morgen ofzo) als ik dan in de tweede laag wat zand in strooi om alles wat ruwer te maken dan wordt het geheel ook wat lichter denk ik (licht zand (filterzand))
 
Vraag;
Hoeveel tijd laat ik tussen twee lagen epoxy? op de site van mr boat staat dat ik na 40min eigenlijk een tweede laag aan kan brengen zonder schuren (nat in nat) en hoelang laat ik het uiteindelijk uitharden voor ik er water in doe?

Nog een vraagje; ben aan het twijfelen over led verlichting, mss niet bij de eerste opstart. iemand interesante diy artikels daarover?
 
Ik zou lekker het artikel aanhouden :)
Toch lekker eigenwijs en naar Mr boat zelf gebeld, deze mr vertelde mij dat ik na een uurtje of 2 de volgende laag kon doen en zo is het geschiede ;)

Heb ook wat zand in gestrooid, maar dat vind ik niet zo een mooi effect sjans dat het amper zichtbaar is en als ik de achterste t5 uit doe dan zal ik het heemaal niet zien.

Over verlichting gesproken, ik heb twee t5 lampen deze zijn de standaard lampen en zeer fel. welke kan ik proberen en kan ik het trukje met pvc ook doen bij een t5 lamp? (warmte)
 

Terug
Bovenaan