RIO 240 van paulusdeboskabouter


paulusdeboskabouter

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2021
Berichten
178
Leeftijd
54
Zoals al beloofd in het ‘ even voorstellen’ topic hierbij dan eindelijk mijn nieuwe bak:
04178b9b-fed5-40af-838a-3edb6198ee25-jpeg.321983

Afgelopen zaterdag aangeschaft via Marktplaats. Heb even getwijfeld om een hele nieuwe aan te schaffen maar toen ik deze tegen kwam voor een nette prijs toch maar voor een ‘gevuld aquarium‘ gegaan.
Het is wel een uitdaging om een aquarium met vissen over te nemen maar goed... Grote ton meegenomen om de vissen in te doen.
Gelukkig zat er een ingedraaid extern filter bij het aquarium die ik daar direct op de ton heb gezet en na transport thuis ook weer direct zo aangesloten:
cfc491fa-2ce6-4784-8e53-a521d891bd79-jpeg.321986

Hierna aquarium naar zolder getild om op mijn Corona thuiskantoortje te installeren.
 
welke vissen zaten erin?

zeer efficiënt gebruik van je bureau stoel trouwens, waarschijnlijk het meest nuttige waarvoor hij al gebruikt is ;) ;) ;)
 
Aquarium ingericht met de spullen van de vorige eigenaar:

24E24C7E-3B0A-4486-AE51-5B57ED322B3E.jpeg

Op de foto is de bak nog wat troebel. Poster als ‘achterwand’ vind ik niet echt mooi maar ach het is een begin.
De volgende dag ben ik op pad gegaan om de bak wat verder te gaan inrichten en heb ik een aantal maaskeien aangeschaft waarmee ik op de tuintafel wat ben gaan puzzelen:
91FA90C5-D5E5-4A28-A465-93D39563656A.jpeg

Dit is het uiteindelijk geworden:
946BB753-F929-4635-BAD2-31C147F16957.jpeg

Oja het vissenbestand:
3 maanvissen: 1 mannetje en 2 vrouwtjes.
10 vrouwtjes guppen
Drie algeneters oranje (lijken een soort albino’s) geen idee welk soort.
2 Corydoras
1 garnaal
Geen uitgekiend bestand maar zoals gezegd dit zo overgenomen.
Eerst maar eens kijken hoe de bak het na de herstart blijft doen en later met dit bestand aan de slag.
Tips zijn van harte welkom.
 
Ziet erl euk uit zo, tip van flip: corydoras hebben graag een zandgedeelte daar doe je ze enorm veel plezier mee, dus ik zou een hoekje daarvoor kiezen en een deel van je bodem vervangen voor zand, nog een tip: gooi niet het zand bovenop het grind want dat zakt er op termijn doorheen
 
En als aanvulling op het bovenstaande: meer soortgenoten aanschaffen voor de Corydoras, vinden ze ook erg fijn. Ikzelf zou nu wel eventjes wachten en even kijken hoe het draait maar als het goed blijft gaan zeg ik doen.

Poster vind je niet mooi, een interne achterwand gaat erg moeilijk worden. Je kan uiteraard wel de poster vervangen voor wat anders. Tot slot, oppassen met de algenmagneet, deze willen nog wel is krassen (als er iets tussenkomt). Watten of zachte spons zijn beter. Plastic pas werkt ook uitstekend en gebruik ik ook na tips van hier :).

Veel succes.

Gr
Stefan
 
Vandaag eerste ‘onderhoud’ gedaan en uiteraard wat water testen.
Ik ben hier niet heel bekend mee maar heb wel wat ingelezen.
hierbij mijn waarden bij de start:

PH: 7,5
KH: 11
GH: 111
NH3: 0,0
NO3: 0
PO4: O

Ik heb voedingstoffen toegevoegd om nitraat en fosfaat hoger te krijgen en nu na een week is het als volgt na mijn water wissel van 80 liter: en het weer toevoegen van voedingsstoffen:

BC795225-C6C7-42C4-8964-248B2EE7F190.jpeg

Ik maak gebruik van voedingstoffen van aquariumbemeesting.nl dankzij een tip hier op het forum.
Om precies te zijn gebruik ik ‘complete’ en pas ik de EI methode toe.
Dus ruim voeden en eens per week dan een grote water wissel.
Lastig is alleen dat mijn externe filter bij het zakken van het waterniveau al vrij snel stil viel dus die moest ik uitzetten.
Ik heb hem open gemaakt en zag dat hij enorm vervuild was. Ik heb daarom alles licht uitgespoeld in een emmer aquariumwater. Bak weer gevuld en filter weer aan. De doorstroming is nu verdubbeld dus het was wel echt nodig.
het interne Juwel filter moet tijdens een water wissel uiteraard ook uit maar daar ben ik verder vanaf gebleven (alleen het bovenste filtervlies vervangen).

Hierbij wat foto’s van wat ik in mijn kast heb staan:
917A50AF-4C14-477E-9EA3-2312FAAF2AA0.jpeg

A4DC3AC9-2E90-480A-891F-758B0C06CE5D.jpeg

En nog een totaaltje:
BF58C953-3BC7-4448-86E6-326135A18832.jpeg

Ik ben heel benieuwd of het een beetje gaat lukken met de planten.
 
Vandaag mijn nieuwe filter ontvangen. Het betreft een Aquael Ultramax 2000. Dit omdat mijn huidige externe filter een hele slechte stroming heeft.
Vooralsnog ga ik het nieuwe filter laten meedraaien met de twee huidige filters zodat het filtermateriaal zich van bacteriën kan gaan voorzien.
Ik heb een mand half leeg gelaten zodat daar straks additioneel het oude biologische materiaal van het huidige filter bij kan.
Nu een maand geduld en dan ga ik het oude filter weghalen en dat filtermateriaal deels overzetten.
04801592-2FEE-470E-BBDA-F8FDCB14D5EF.jpeg

Het filter is mooi stil en komt om mij solide over. Ik moest bijna 10 liter water bijvullen in het aquarium na het opstartten van het filter. Het heeft dus een enorm volume. Ik heb er ruim 5 kilo biologisch materiaal inzitten. Verder heb ik de volgorde van het filtermateriaal gedaan zoals ik gezien heb bij ‘Pimp my filter’. Dus vanaf onderaf eerst grof, vervolgens middel en dan fijne spons/ filtervlies en vervolgens het biologische materiaal. Het klonk logisch maar zelf heb ik er niet echt veel verstand van. Dus mocht iemand daar nog wat over willen zeggen dan is dat heel welkom.
De stroming was wel wat teveel van het goede dus heb de uitgang wat teruggeschroefd. Zal binnenkort de uitstroombuis wat opboren en van wat extra gaten voorzien om dan de uitgang weer te kunnen opvoeren zonder dat de maanvissen teveel last hebben van de stroming.
 
Nog vergeten te melden: als filtermateriaal heb ik 5 kilo Biohome Ultimate gebruikt.
 
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van je nieuwe filter(materiaal).
 
Je bent lekker bezig, mooi fris staat de bak erbij. Ben niet zo'n fan van die poster op de achtergrond.

Ik zou met een kleine roller de achterkant met schoolbordenverf zwart maken, Geeft meer diepte en komen de kleuren van planten en vissen beter tot hun recht.
 
Inmiddels draait het aquarium nu alweer 5 weken en zo staat het er nu bij:
D98D7B54-98AD-438E-9A2A-7BDC5CB51F94.jpeg

Nog steeds wat ruzie met een beetje baard- en groene puntalgen maar krijg het langzaam maar zeker meer onder controle. CO2 distributie met de Aquael Ultramax 2000 is beter en filtratie uiteraard ook.
Vanwege een dubbel hartinfarct heb ik een aantal dagen in het ziekenhuis gelegen en heb ik een waterwissel overgeslagen.
Nu weer wat fitter en weer wat kunnen doen.
Hopelijk krijg ik geheel nog wat stabieler en gaan de planten nog wat beter groeien.
 
Laatst bewerkt:
Oh wat naar van die infarcten. Gelukkig is deze hobby heel rustgevend voor de gemoedstoestand... meestal 😁 . Als het onderhoud goed is kan een keer overslaan geen kwaad, ziet er nog goed uit iig.

Gr
Stefan
 
Afgelopen week de drie maanvissen verkocht aan een Aquarian met een groter aquarium en meer maanvissen. Inmiddels 70 vuurgarnaaltjes geplaatst en alles garnaal veilig gemaakt.
Ook de wekelijkse water wissel weer achter de rug en flink gesnoeid.
Stenen zijn er ook uit.
5CA7B576-52DE-47B0-B67E-50CC9B90C519.jpeg


414AF9F7-74B8-4420-9C39-D5189790B232.jpeg
 
Wat zitten jou Roodneuzen steeds laag. Bij mij bevinden ze zich meestal in de middenlaag. Als dit altijd zo is kan het zijn dat ze het licht misschien wat te fel vinden.

Gr
Stefan
 
Waarom heb je de stenen eruit gehaald?
Ik vond dat persoonlijk mooier dan hoe je het nu hebt.
 
Wat zitten jou Roodneuzen steeds laag. Bij mij bevinden ze zich meestal in de middenlaag. Als dit altijd zo is kan het zijn dat ze het licht misschien wat te fel vinden.
Ja inderdaad, ik ga denk maar kijken voor wat drijfplantjes.
 
Waarom heb je de stenen eruit gehaald?
Ik vond dat persoonlijk mooier dan hoe je het nu hebt.
Ja het was een lastige afweging. Er vormde zich veel bruinalg op dus wilde ze er even uithalen om schoon te borstelen. Toen ze er eenmaal uit waren heb ik maar besloten om ze eruit te laten om later wat meer planten kwijt te kunnen.
Momenteel vind ik het allemaal ook nog niet echt mooi.
Moet nog veel gebeuren maar wil eerst de boel wat stabieler krijgen en van de baardalg af.
 
Volgende stap voor het aquarium, vandaag een Jebao 3.4 WiFi doseerpomp geïnstalleerd. Kwam hem paar weken geleden tegen op een YouTube filmpje en leek mij erg handig om automatisch de plantenvoeding dagelijks toe te voegen.
8D7C5712-24F2-4DAE-A462-D9D27AC40A82.jpeg

Ik doseer er nu eerst nog even alleen dagelijks Easycarbo en Profito mee.
Heb nog anderhalve fles ‘all in one’ staan en die geef ik eerst nog handmatig wekelijks maar als dat straks op is ga ik over op poeders.

Heb al via Aquariumbemesting.de poeders binnen gekregen en ga daar dan later dus op over.

De pomp via Wish besteld en koste met verzenden erbij €86,-. Het is volgens mij gewoon een originele en alles werkt ook prima. Alleen een verloopstekker en een Chinese handleiding maar goed daar kan ik wel mee leven.
66AB87C2-087C-4D03-B61C-D9AC37C7C9B3.jpeg

Ik kon de slangetjes (los besteld want zitten er niet bij) mooi vastzetten in de groeven van mijn aquariumkoeler:
112B1721-5DAD-4341-88A4-E0859EF561D5.jpeg

De vloeistoffen komen nu in mijn aquarium bij de uitstroom van mijn interne filter.
De slangetjes lijken te worden dichtgeknepen maar ik heb diverse testen gedaan en de dosering klopt precies.
 
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van je nieuwe filter(materiaal).
Hoi Robert, zoals beloofd hierbij een update over mijn filtermateriaal Biohome Ultimate:
Na een maand heb ik twee manden (van de vier) met Biohome leeggehaald en daarvoor in de plaats de bijgeleverde sponzen voor teruggeplaatst. Dit nadat ik een artikel / test over de verschillende filtermaterialen had gelezen. Daar kwamen de sponzen veel beter uit de test dan Biohome. Ik heb nu dus drie manden met sponzen en twee met Biohome.
Sponzen draaien nu twee weken mee dus zijn nog in de opbouwfase wat betreft de bacteriën.
Biohome wat ik over had heb ik verkocht.
Heb deze keuze gemaakt puur op de testresultaten en hopelijk is dat verstandig geweest.
Ik verwacht met mijn bezetting (8 guppen, 12 kardinaal tetra’s, 13 roodkopzalmen, 3 ancitrussen, 3 corydorassen en wat vuurgarnalen) weinig problemen.
Doe elke week een 50 % waterwissel en heb twee filters op 240 liter water.

De eerste garnalen dragen al eitjes dus binnenkort zal dit aantal wel toe gaan nemen.
92BB4A33-D4BD-41AA-A4D3-D61107253AD2.jpeg
 
Je bent serieus goed bezig!!! Stap voor stap uitbreiden en verbeteren(y)
 
Klinkt goed, hoe staat de bak er nu in zijn totaliteit uit?
 
Klinkt goed, hoe staat de bak er nu in zijn totaliteit uit?
Hierbij een totaaltje, ik weet het er moet nodig gesnoeid worden. Ik was een weekje weg dus het kwam er nog even niet van.
DBD3C736-D673-4F77-B31B-DDD7FEA03976.jpeg

In die week is er geen dagelijkse plantenvoeding gegeven en dat is te merken… aan de witte bladeren zie je dat er tekorten zijn opgetreden. Ik ben daarom blij dat ik nu een doseerpomp heb om dit te voorkomen.
 
Vandaag mijn CO2 reactor ontvangen en geïnstalleerd:
A5581835-E29A-483C-B383-76EACDBE2727.jpeg

Ik had er eentje besteld inclusief bellen teller maar als ik er de CO2 op aansluit dan komen er geen bellen. Het is een aansluiting met snelkoppeling en heb heb meerdere keren opnieuw gekoppeld maar er komt geen CO2 doorheen. Ook niet als ik het reduceer veel verder open draai.
Voor nu heb ik de diffuser die ik had maar op de toevoerslang aangesloten. Dan komen de microbelletjes in de reactor. Wellicht nog wel beter maar goed toch jammer.
Hier zo je hoe het nu aangesloten zit:
4722B0EB-214A-4467-BCA5-02DC7BAC6BBF.jpeg
 
Dit is de aansluiting van de bellen teller met de snelkoppeling:
27BB2063-106D-414B-83E1-438C0D826C31.jpeg

Uit de aansluiting kwam volop CO2:
2AC57F74-1C4E-4917-992E-AD4DC8F5FEF3.jpeg

maar als je hem in de bellen teller klikt dan houdt het op…. Ik denk dat de koppeling op de bellenteller dicht gelijmd is. Iemand hier ervaring mee?
 
Als deze reactor van co2 reactor.nl komt wat waarschijnlijk is als ik hem zo bekijk dan kan je hem beter even bellen of via facebook een bericht sturen, dan had je waarschijnlijk nu al een oplossing gehad.
Want hij reageert bijna altijd gelijk, te minste dat is mijn ervaring.
als ik je verhaal zo aanhoor dan zal er een terugslag klep in je aansluiting zitten, een terugslagklep heeft wel even tijd nodig om open te springen, maar ik weet niet hoe je het precies geprobeert hebt.

succes.
 
Als deze reactor van co2 reactor.nl komt wat waarschijnlijk is als ik hem zo bekijk dan kan je hem beter even bellen of via facebook een bericht sturen, dan had je waarschijnlijk nu al een oplossing gehad.
Want hij reageert bijna altijd gelijk, te minste dat is mijn ervaring.
als ik je verhaal zo aanhoor dan zal er een terugslag klep in je aansluiting zitten, een terugslagklep heeft wel even tijd nodig om open te springen, maar ik weet niet hoe je het precies geprobeert hebt.

succes.
komt idd bij CO2 reactor.NL vandaan. Heb hem inmiddels benaderd.
Dank voor de tip (y)
 
En is het al opgelost?
 

Terug
Bovenaan