Wat is er nieuw

Rio 240 van Zanziee

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

Een tijd geleden was ik in gesprek met mijn collega en kwam erachter dat hij ook een aquarium had. Zijn vrouw en kinderen vonden het maar niets en het aquarium stond boven op een kamer stoffig te zijn, wel met een paar vissen, maar niet echt onderhouden. Nu hadden we het er verder niet meer over gehad, tot een week of twee geleden. Ik was aan het vertellen dat ik aan het kijken was voor een iets groter aquarium, toen mijn collega zei, waarom kom je hem niet gewoon bij mij ophalen? Er moet wel het een en ander aan gebeuren, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Even overleg gehad met mijn vriendin, het moet allemaal maar passen in huis en het besluit genomen het aquarium op te halen.

Het is een RIO 240 met daarin een oud binnenfilter, waar de rotor waarschijnlijk van kapot was. Nu had mijn collega de avond ervoor al de bak leeggehaald en de vissen in een ander verblijf gezet (deze zijn inmiddels verhuist naar iemand bij mij in de buurt, een mooi aquarium). Het aquarium hebben we naar beneden getild, in de auto gezet, en toen gaan rijden naar Ulft. Eenmaal thuis heb ik het aquarium in de tuin gezet en ben aan het poetsen gegaan (fijn zo�n vrije zaterdag). Het was erg vies, maar het resultaat mag er tot nu toe wezen.

Beginsituatie, heel veel modder er al uitgehaald en een paar keer gespoeld.
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-11 18.50.24 by Zanziee, on Flickr

6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-11 20.06.16 by Zanziee, on Flickr

6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 10.01.21 by Zanziee, on Flickr

Zijplaten eraf gehaald, Bizon Siliconen verwijderaar laten intrekken.
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 10.41.26 by Zanziee, on Flickr

6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 11.59.01 by Zanziee, on Flickr

Stabiliteitsstrip repareren
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 15.19.39 by Zanziee, on Flickr

Aquarium naar binnen getild, filterzand erin en vullen maar:
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 18.57.24 by Zanziee, on Flickr

Helaas was de winkel dicht, dus veel planten heb ik nog niet, maar dat komt vanzelf wel!
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-12 20.52.21 by Zanziee, on Flickr

Inmiddels mooi stuk hout weten te scoren, planten komen nog!
6zJK1Z2RZ3jTs5CdM1SyneypMHEgbXMr.jpeg2014-04-14 16.18.51 by Zanziee, on Flickr

De verlichting van de bak is ook aan vervanging toe, ik ben aan het kijken voor LED verlichting. Hier moet ik mij eerst even goed op inlezen en ik moet even wachten op het salaris.

Tot zover het begin van mijn 240 liter aquarium. Wat het visbestand / plantenbestand allemaal gaat worden is nog onbekend, hier heb ik nog tijd genoeg voor, het nieuwe buitenfilter moet eerst drie weken indraaien.

Is toch weer een nette bak geworden hoor! Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met LED, dus ik ga dit zeker eens volgen.

mooi, en een stuk groter dan je 60cm 😀
erg mooi stuk hout ook!!

wauw dat is ff geluk hebben! wou dat ik een bak zo op kon halen hahahah
maar tis wel al mooi aan het worden met dat hout.

Een leuk begin 😉

Bedankt allen, ben ook erg tevreden met het stuk hout. Helaas bromt mijn pomp ontzettend, gisteren er voor terug geweest en toen hebben ze een rotor vervangen, helaas was dit dus niet de oplossing, ik kom vanmorgen de kamer in en hij bromt weer als een malle.. Zucht. Vanmiddag maar eens bellen met de winkel, kijken hoe ze dit gaan oplossen voor mij.

Ziet er heel goed uit!

Ziet er netjes uit tot nu toe! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Super Rick,is wel ff een verschil van formaat!
Succes met inrichten verder.

Zo, een kleine update over deze bak. Inmiddels draait hij twee weken, heb even de waardes gemeten, PH is nog een beetje hoog.

PH 7,5
GH 10
KH 8
NH3/NH4 0
NO2 0,5
NO3 10
PO4 0,6
Temperatuur 24 graden.

Het visbestand is nog onbekend, ik wil er wel graag een koppeltje ancistrus in!

De nitrietpiek is nog bezig, dus geduld moeten we nog even hebben.
Ondertussen is er het een en ander veranderd aan de bak, een 'paar' planten zijn erbij gekomen. Het moet allemaal nog groeien en dan moet ik kijken of alles naar smaak staat, voorlopig vind ik het prima staan, echter denk ik dat ik binnenkort de boel flink om ga gooien. Er zitten momenteel 16 verschillende soorten planten in.

Het water lijkt erg gelig, dit komt door de T8 verlichting die er momenteel boven hangt (en een beetje van het hout natuurlijk). Dit wordt binnenkort vervangen door LED verlichting, het is al binnen, alleen de controller moet nog komen, dan kan alles aangesloten worden!

Een aantal foto's en dan is deze update al weer klaar:

Echinodorus vesuvius
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0749 by Zanziee, on Flickr

Braziliaanse Klimop
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0750 by Zanziee, on Flickr

Geen idee hoe deze heet, vast iets met crypto 😀
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0751 by Zanziee, on Flickr

Soort van levermos bol (waren allemaal kleine stukjes, dus heb ze aan een gebonden.
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0755 by Zanziee, on Flickr

Drijfplantjes
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0761 by Zanziee, on Flickr

Totaaltjes:

w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0744 by Zanziee, on Flickr

w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0768 by Zanziee, on Flickr

Zij aanzicht:
w4FVJvf_H7MRCRIL4SXHkO-mo88eLjsc.jpegDSC_0764 by Zanziee, on Flickr

Bad luck, de controller is niet voorradig, dus dat gaat nog een paar weken duren.. Helaas..

Zanziee zei:
Bad luck, de controller is niet voorradig, dus dat gaat nog een paar weken duren.. Helaas..

Tja, China he 🙂 das het enige nadeel 🙂

Bak staat er trouwens mooi bij! :thumbs:

Ja, scheelt dan wel weer 60 euro.. Bestel best vaak uit China en eigenlijk is het altijd na 1/2 dagen al verzonden en dan binnen een week of twee in huis.. Helaas heb ik een product te pakken gehad die erg populair blijkt en niet meer voorradig is..

Bedankt ! 🙂

Nog even geduld hebben.
Tot nu toe ziet er al aardig uit.
Laat de plantjes maar groeien!

Ha, rare Chinezen zijn het ook. Gisterenavond kreeg ik een mail dat het een tijd zou duren voordat de controller binnen zou komen, als ik wou wachten mocht dat, maar annuleren kon ook via die mail..
Het was al laat en ik had niet echt zin om er nog wat aan te doen die avond, dus ik bedacht dat ik misschien wel verder kon kijken voor wat anders vandaag.. Echter heb ik om half 9 vanmorgen een mail gekregen dat het product binnen is gekomen en dat het per direct verzonden is naar mij.. 😛 Yeay!

Zanziee zei:
Echter heb ik om half 9 vanmorgen een mail gekregen dat het product binnen is gekomen en dat het per direct verzonden is naar mij.. 😛 Yeay!

:thumbs:

Nou mooi toch?
Laat maar komen!

Tijd voor weer wat foto's Rick! 😉

Ha, ja, ik ben aan het wachten op mijn led controller..
Dat duurt helaas, hoop deze week binnen te krijgen. De oude T8 verlichting is echt op, merk ik aan de plantengroei, slaat slecht aan, groeit wel maar gaat niet zo snel als in mijn kleine bak.

Heb daarom ook nog gewacht met het overzetten van de vissen, die zwemmen nog lekker in de 60cm.
Hij is inmiddels al wel ingedraaid, geen no2 meer te vinden!

Ik zal morgen eens kijken of ik er een paar foto's kan opzetten!

Een paar foto's met uitleg:

Niemand ziet mij!
7GoqgKhhrfiVOxfU5EUBdaKIwXHilE7a.jpeg
DSC_1525 by Zanziee, on Flickr

Heel veel kleine slakjes + verslijmde vallisneria.
DSC_1541 by Zanziee, on Flickr

Braziliaanse klimop komt (ik denk) licht te kort, wordt tijd voor de LED controller, helaas niet binnen gekregen deze week *geduld geduld geduld*..
DSC_1544 by Zanziee, on Flickr

Zijkant van de bak
DSC_1548 by Zanziee, on Flickr

Bijna heel totaaltje, het water lijkt gelig, komt door TL verlichting.
DSC_1588 by Zanziee, on Flickr

De vissen gaan over wanneer ik de LED controller heb, dat moet echt volgende week zijn.. Tot zover de foto's!

Netjes hoor Rick! ben benieuwd naar de led.

Ik ben echt benieuwd hoor,
staat er nu wel heel mooi bij

He Rick,

Inderdaad, erg aardig van die collega,🙂

Zucht, de controller is er nog steeds niet.
Helaas moet ik voor drie weken weg, dus dat gaat nog even duren..
Waarschijnlijk ligt mijn pakketje ergens bij de douane te wachten..

Bestel geregeld in China, maar nog nooit zo lang moeten wachten op een pakketje.. Zelfs producten die ik later heb besteld in China zijn al binnen. De klantenservice zegt dat het nog steeds onderweg is.. Snap er niets van.

Hij is binnen (niet vanuit China, dat pakketje is spoorloos verdwenen, maar vanuit NL webshop). Mocht ik die van China nog binnen krijgen verkoop ik die gewoon via Marktplaats.

De foto's volgen!

Ben benieuwd! Ben zelf een led zelfbouw tutorial aan het maken hier, dus kijk even mee hoe het bij jou gaat. Wacht zelf ook nog op de controller

Heb net een update getypt in het Verlichtingen gedeelte. Planten slaan na twee dagen al beter aan dan met de oude verlichting. Vissen kleuren erg mooi en de effecten van de led verlichting zijn erg mooi, zonsopgang en ondergang plus nachtverlichting. Ik ben tot nu toe erg tevreden!

Jeetje dat ziet er toppie uit Rick! :thumbs:

erg mooi zeg! wat een verschil met de oude T8 :O
wel een vraagje: hoe heb jij de LED-strips bevestigd? en heb je daar toevallig foto's van?

EDIT: laat maar, in je andere topic staat het keurig beschreven

oz7-lnVekrtr6W3X6Cott3rNwH2BSkBi.jpeg
DSC_2514 by Zanziee, on Flickr

Pandavriendjes! 🙂 Zitten er straks 15 in totaal in!

Leuke beestjes hoor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan