Wat is er nieuw

Rio 240 verplaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter GuitarDion
  • Startdatum Startdatum
G

GuitarDion

Guest
Hallo allemaal,

Ik moet mijn Rio 240 gaan verplaatsen i.v.m. het her-inrichten van m'n huis. Hij moet ongeveer 5 meter verplaatst worden. Hoe kan ik dit het beste doen?

Er zit 50 kilo aan zand in, verder een stuk of 10 stenen en kienhout in. Mijn idee is om het water eruit te halen, tot ongeveer een kwart gevuld, stenen eruit, kienhout eruit en dan gaan schuiven. Zal dit werken? Ik weet niet of de meubel het zal houden en of het eigenlijk wel te duwen is.

Misschien dat er mensen zijn die dit vaker hebben gedaan.

Graag hoor ik van jullie.

Ik zou toch zorgen voor een reserve bakje zodat je de visjes kan uithalen. Bak nog wat leger maken en van de verhuizing profiteren om wat herinrichtingen te doen. Glas, meubel, decoratie, bodem, ... kan veel wegen.
Onderschat het niet.
En met vis er in is de stress factor toch redelijk hoog.

Pol_de_gezzmol zei:
Ik zou toch zorgen voor een reserve bakje zodat je de visjes kan uithalen. Bak nog wat leger maken en van de verhuizing profiteren om wat herinrichtingen te doen. Glas, meubel, decoratie, bodem, ... kan veel wegen.
Onderschat het niet.
En met vis er in is de stress factor toch redelijk hoog.

Ik heb nog een 60cm bakje staan, maar om daar al mijn vissen in te doen, inclusief maanvissen, word het wel erg krap denk ik. Hoe kan ik dat het beste doen? Wat aquarium water en planten in de 60cm, verwarmer en dan de vissen erin? Ik wil eigenlijk geen herinrichting in m'n bak want ben nu wel blij met de opstelling. Hoeveel water kan ik het beste eruit halen? Ik kan het beste niet teveel eruit halen want ineenkeer een waterchange van 80% stellen ze ook niet op prijs denk ik.

Een speciekuip kopen bij de bouwmarkt of het tuincentrum. Daarin water uit het aquarium plus (een deel) van de vissen. Wellicht afdekken met een grote handdoek of zo, in verband met springen..

Jacobus zei:
Een speciekuip kopen bij de bouwmarkt of het tuincentrum. Daarin water uit het aquarium plus (een deel) van de vissen. Wellicht afdekken met een grote handdoek of zo, in verband met springen..

Dat zou ook een goede optie zijn. Moet dit water wat in de speciekuip zit later ook weer terug in het aquarium? Ik zit steeds te twijfelen of het aquarium wel te verschuiven is.

Zoveel mogelijk water eruit halen, eventueel bakken bij de action halen waar je ongeveer 50 liter in kan laten (of gewoon een paar speciekuipen, zijn wel steviger). Kun je zoveel mogelijk water meenemen.

Hoe leger je bak, hoe makkelijker hij te verplaatsen is.
Wanneer je werkelijk 50 kilo zand erin hebt (best veel..) dan wordt het lastig om hem makkelijk te verplaatsen.
Heb even wat foto's bekeken, je hebt veel zand aan ��n kant. Als je daar nou de planten eruit haalt (en deze bij het water in doet) en dan de bodem afzuigt en dit opvangt in een grote bak, dan scheelt dat alweer snel een kilotje of 20/25 gok ik. Dat zand kan er later gewoon weer in.

Zanziee zei:
Zoveel mogelijk water eruit halen, eventueel bakken bij de action halen waar je ongeveer 50 liter in kan laten (of gewoon een paar speciekuipen, zijn wel steviger). Kun je zoveel mogelijk water meenemen.

Hoe leger je bak, hoe makkelijker hij te verplaatsen is.
Wanneer je werkelijk 50 kilo zand erin hebt (best veel..) dan wordt het lastig om hem makkelijk te verplaatsen.
Heb even wat foto's bekeken, je hebt veel zand aan ��n kant. Als je daar nou de planten eruit haalt (en deze bij het water in doet) en dan de bodem afzuigt en dit opvangt in een grote bak, dan scheelt dat alweer snel een kilotje of 20/25 gok ik. Dat zand kan er later gewoon weer in.

Ik heb 2 zakken a 25 kilo filterzand erin zitten. Het is inderdaad veel, maar ik wou een soort van ''berg'' cre�ren links achterin, maar het zakt allemaal weg. Dus ik denk dat ik jou methode ga toepassen en wat zand weg ga zuigen. Dit zand laat ik er ook uit want die berg is wel heel veel. Heb ik ook weer wat diepte in m'n aquarium later... De dwergcichliden hebben nu ook baby's, dus het lijkt me niet echt slim om nu een totale chaos in de bak te veroorzaken.

In het kader van weet waar je aan begint:
Rio 240: 49 kg
Meubel: 32 kg

Is die verplaatsing dan dringend ?
Je kan toch moeilijk de visjes er in laten zitten terwijl je verplatst hoor. Verschuiven vind ik ook nogal link. Stel dat je de bak van het afschuift...
Als het wat mag kosten kan je altijd kijken voor een krik op wieltjes. Zo een systeem dat gebruiken in tanked ofzo.
Veel hangt ervan af hoe sterk je bent en hoeveel hulp je krijgt.
Ik vind je opstelling ook wel goed, maar verplaatsen en dit behouden zal moeilijk worden.

Heb zelf ooit een Vision 260 verhuisd inclusief vis....

(door de verkoper gedaan)
- Alle vissen in plastic zakjes/emmers met handdoek erover
- Bak volledig leeg maken
- 1 emmer met water met daarin het filter (voor de bacterien nat te houden). Je kan ook het filtermateriaal los in een emmer doen, scheelt de hoeveelheid water die in de auto moet.
- Bodem(grind) heb ik meegekregen in emmers. was bij mij 30 kg ongeveer
- grote emmer met aqua-water

Thuis aangekomen:
- Grind in de bak
- Water terug in de bak
- Bak voor ~50% vullen met water
- Planten terugplaatsen
- Vissen laten "wennen" (dus deel water in aquarium gooien, deel nieuw aqua-water erbij)
- Filter plaatsen
- Aquarium volledig vullen

Je vissen kunnen best een tijdje uit het aquarium als ze in een emmer zitten. Ik moest een uur met de auto rijden naar de nieuwe locatie, en daar moest de bak nog gevuld (met emmers). Toen ik aankwam bij de verkoper had die de bak al leeg en de vissen dus al een tijdje in de zakken/emmers zitten.

al met al denk ik zijn ze toch wel 2 uurtjes uit het water geweest, maar heb geen 1 vis verloren.

PS: ik zal het vast niet perfect gedaan hebben, maar ben dan ook een beginner, en dat was mijn eerste aquarium. mijn belangrijkste tip: Ga in je hoofd na wat er moet gebeuren, of "speel" het desnoods na met een emmer. Schrijf alle handelingen op, en dan scheelt dat een hoop stress. Op die manier kan je gewoon het lijstje volgen en hoef je niet bang te zijn iets te vergeten!

Schuiven zou ik niet aan beginnen. kasten zijn gemaakt om het gewicht te tillen tegen de zwaartekracht, dus recht omhoog. zodra er zijwaartse kracht bij komt (jij duwen + aquarium zijwaarts) kan het best zijn dat je meubel als een kaartenhuis opzij valt...

Als je met het meubel gaat schuiven moet je wel voorzichtig zijn,
De aquarium meubels zijn er niet voor gemaakt om met zoveel gewicht er bovenop verschoven te worden.
De beste optie is om zoveel mogelijk water op te vangen in speciekuipen of emmers, bodem eruit en dan de bak verplaatsen.
Als je meubel sneuvelt met een halfvolle bak erop heb je een groter probleem 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan