Wat is er nieuw

Rio 300 van Jones

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Deze bak staat inmiddels alweer een half jaar in de huidige staat (voorheen zaten er sluierstaarten in), dus het wordt tijd om er een topic voor aan te maken.

Afmetingen: 120x50x65

Verlichting: achter 2x 30W T5 van 12.00 tot 19.00, voor 2x 54W T5 van 17.00 tot 23.00

Filtering: 1x Jebao 304 1200l/u, 1x Elite Crystal Flo 750l/u.

Bodem: zwart zand (0,4-0,8mm)

Achterwand: zwarte schoolbordverf

Temperatuur: 21/22 graden

Plantenvoeding: tot dusver alleen wat laterietbolletjes. De tijd zal uitwijzen of vloeibare plantenvoeding noodzakelijk is.

Plantenbestand:
- Vallisneria spiralis
- Potamogeton wrightii
- Hygrophila corymbosa "siamensis" en "latifolius"
- Sagittaria subulata
- Microsorum pteropus "windel�v" en "trident"
- Nymphaea zenkeri "green" en "red"
- Heteranthera zosterifolia
- Ceratopteris thalictroides
- Nymphoides ezannoi
- Hoornblad
- Micranthemum micranthemoides sp3 "Monte Carlo"

Hier komen nog bij:
- Alternanthera reineckii
- Echinodorus "aflame"
- Myriophyllum proprium
- Ludwigia helminthorrhiza (als drijver)
- stukje spiderwood

Visbestand:
- 16x Oryzias woworae (waarvan 5 uit eigen kweek)
- 6x Corydoras trilineatus
- 8x Corydoras habrosus
- 2x Corydoras aeneus "albino"
- 3x Epiplatys dageti "harbel"
- 3x Puntius oligolepis
- 5x Puntius titteya
- 1x Pelvicachromis pulcher (M)
- 1x Paracheirodon innesi
- 5x Caridina japonica
- xx Blue fairy garnalen

Nogal een mengelmoesje. Het visbestand wordt uiteindelijk:
- 20x Oryzias woworae
- 20x Hyphessobrycon flammeus "orange"
- 3M/6V Apistogramma borellii (liefst "opal")
- 1M/2V Trichogaster lalius (als ik goede nakweek kan vinden)
- 1x Peckoltia vittata (L-015)
- 1x Epalzeorhynchos frenatus of bicolor (met de temperatuur een graadje omhoog)
- 1x Paracheirodon innesi
- 5x Caridina japonica
- xx Blue fairy garnalen
- Misschien nog wat mooie sierslakken

De overige vissen verhuizen naar mijn meterbak.

VUh2YaOGZAD1-Qsd-kQAkuHx0k_M5K65.jpeg

(betere foto's komen eraan als ik de camera naar wens ingesteld krijg)

En een filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=WBIBkhxd69I

Word een mooi visbestand Jones! Bak mag wat mij betreft nog ietsje voller groeien.

John.

Dat is de bedoeling, John. :thumbs:
Blijkt dat op jezelf wonen een hoop geld kost, dus nieuwe plantjes moeten nog even wachten. Tot die tijd laten groeien, snoeien en stekken. 🙂

Ziet er al leuk uit, ben benieuwd hoe het gaat lijken met het uiteindelijke visbestand 😉

Groeien en stekken gaat je zo te zien goed af 😀

groetjes John.

Hallo,
Ik vind het een mooi aquarium.
Ik heb er een vraag over.
Helemaal rechts op de foto staan 2 of 3 planten.
Ik ben aan het zoeken geweest omdat ik dat een mooie plant vind.
Zelf ga ik Mei volgend jaar de Rio 400 kopen en ben idee�n aan het opdoen.
Zelf dacht ik dat het de myriophyllum propinum propium is.
Maar ik weet het niet zeker.
Als ik ernaast zit , zou je me dan kunnen vertellen wat de naam dan wel van die plant is.
Alvast hartlijk dank :thumbs:
Met vriendelijke groet.....Piet (lambiek )

Dat plantje is grof hoornblad (Ceratophyllum demersum). Een hele makkelijke snelgroeier. Er komen alleen geen worteltjes aan, maar als je niet al te erge gravers hebt blijven de stengeltjes wel staan.

Mooie bak hoor, de Rio 400. Daar kan je alle kanten mee op.

:thumbs: Hartelijk dank Jones.
Daar ga ik er zeker een paar van kopen.
Een prachtige plant.
Ik heb deze week de Rio 125 gekocht.
Volgend jaar in Mei koop ik de Rio 400.
Eerst maar is mooi de Rio 125 optuigen.
Grind, water, planten en decoratie staat erin.
Nu even een paar weken geduld.
Fijn weekend !!
Met vriendelijke groet....Piet.

mooie bak zo...en dat groeien gaat vanzelf wel goed komen

De Oryzias woworae eitjes die in de netbreeder (linksachter) zaten zijn eergisteren uitgekomen. Ik heb 8 kleintjes kunnen tellen. De kleintjes worden gevoerd met stofvoer dat ik uit verschillende soorten visvoer en garnalenvoer heb samengesteld. Daarnaast krijgen ze fijngemaakte spirulina-tabletjes. Dit heeft bij de vorige twee kweekjes ook goed gewerkt.

Over een paar weken gaan ze naar m'n "aanrechtbakje" van 40x25x25, waar wat garnalen en Tylomelania's in zitten. Daar blijven ze tot ze groot genoeg zijn voor de Rio 300 (ca. 2 cm.). Daarna vind ik m'n school wel groot genoeg, maar ik blijf denk ik nog wat doorkweken met dit soortje voor de liefhebbers.

John. zei:
Groeien en stekken gaat je zo te zien goed af 😀

groetjes John.
Het valt niet tegen. Ik ben met een paar stekjes begonnen en de bak is nu ongeveer voor de helft beplant. De planten groeien gestaag zonder extra plantenvoeding (behalve kleibolletjes). Ik wil er nog wel wat soortjes bij.

De kleintjes zijn 8 dagen oud en goed gegroeid, maar nog steeds te klein om goed op de foto te zetten. Volgens de laatste telling zijn het er 6. Op onderstaande foto is ca. een cm. boven de korrel middenonder een kleintje te zien.

i5errEoskvEQ-ZdmguEFlbeIeyg49YND.jpeg

Vandaag is er een nieuw vissie bij gekomen. Namelijk een Epalzeorhynchos frenatus. Het visje is een cm. of 7 en aardig mager. Hopelijk trekt dat snel bij. Omdat het visje nog erg schuw is heb ik er geen foto van kunnen maken.

-edit:
Hij kwam net even tevoorschijn en is al heel mooi op kleur gekomen.

De schuwheid is omgeslagen in ongelofelijke nieuwsgierigheid. Het is bijna onmogelijk om een foto te maken waar hij niet op staat (hetzelfde geldt voor m'n kersenbuikmannetje, dat is een enorme aandachttrekker).

Overzichtje

5IGYC7VvA_lqmt8sCE6K5goFk8g0ZnhE.png

De bak van de zijkant. Het linkerholletje is van het kersenbuikmannetje, het rechterholletje is gekaapt door de E. frenatus. Tot een straal van 5 cm. duldt hij daar niemand bij in de buurt. Verder scharrelt hij rustig met de Cory's en probeert zich af en toe bij de school Oryzias aan te sluiten.
-note to self: ruiten schoonmaken :stom: -

Daar issie dan, onze Henny.

Foto bewerkt op m'n telefoon. Ik vind het wel wat hebben. 😀

Japje in de Hygrophila

O. woworae en P. titteya

C. trilineatus

Jaaa, je bent knap hoor.

Bam, overhoop gezwommen door Cory xD.

C. aeneus 'albino' (maar wij noemen ze varkentjes).

e8bSSktWwVT16A1ZP8HSsNbUDxmoFO5R.png

Twee van de O. woworae die ik heb opgekweekt.

Daar issie weer.

Mooi visjes de Oryzias woworae, succes met de kweek.

Ja, erg leuke, mooie bak, met prachtige groene planten en een een leuk stel vissen. Mooi geschoten inderdaad!

Mooi allemaal en die bewerkte foto is wel heel bijzonder!

Bedankt, allen. Dit zijn de eerste foto's die ik met m'n nieuwe telefoon heb geschoten.Valt niet tegen. Ik heb er ook een leuk bewerkingsprogramma bij. Binnenkort maar eens kijken hoe de gewone camera werkt. Die maakt veel mooiere foto's als ik de instellingen eenmaal goed heb.

De Oryzias zijn zoooo leuk! Als ik langs de bak loop zwemmen ze met me mee. 😀

Wat een verwennerij Jones, zoveel foto's!
heb er met veel plezier naar gekeken.. alleen je japje heb ik wel een tijd over gedaan om te vinden 😉

Ja, daar zijn de foto's niet echt scherp genoeg voor en het Japje is goed gecamoufleerd. 😉

Van de grote H. corymbosa siamensis alle stekjes afgehaald en geplant. De grote plant heb ik eruit gehaald zodat het gelijkmatig groeit.

LbfAhnmAOHrhI0a8EiQYDo64g8mg1l-I.jpeg

De baby O. woworae maken het goed. Volgens de laatste telling zijn het er 7. Ze groeien gestaag en over een paar dagen mogen ze naar het opgroeibakje van 40x25x25.

Nog wat foto's:

XdFEcxcyc6zEmqsVJKenrvS9EKXb0mLt.jpeg

De plantjes groeien lekker. Niet heel hard, maar ik voeg geen plantenvoeding of CO2toe behalve wat kleibolletjes, dus hier ben ik hartstikke tevreden mee.

De Oryzias blijven mooi scholen. Ze volgen me ook als ik bij de bak sta. Het is alleen lastig om ze goed op de foto te krijgen, want ze zitten geen seconde stil. Over een tijdje verhuizen ze naar mijn meterbak, omdat ze in deze bak heel donker kleuren (sommige mannetjes worden zelfs zwart) door de zwarte bodem. Op een lichte bodem zijn ze veel mooier.

Daar issie weer.

Henny doet het goed. Hij is flink gegroeid en qua lichaamslengte bijna even groot als het kersenbuikje. De agressie valt me ook alles mee. Hij kan het alleen niet goed vinden met de P. titteya man en P. oligolepis, maar die gaan toch naar een andere bak dus dat is niet zo erg.

P. titteya man en vrouw

Posthoornslakje

C. trilineatus

De 7 kleintjes maken het ook goed. Over 2 dagen zijn ze 6 weken oud.

Y8rlDau__MlS_QtuGAgdl0p5K5Q3p2DE.jpeg

Y8rlDau__MlS_QtuGAgdl0p5K5Q3p2DE.jpeg

Merci, John. Ik ben heel blij met m'n bakkie. Hij wordt iedere keer weer mooier. Hopelijk kan ik op Vivarium nog wat mooie aanvullingen vinden.

Misschien staat het wel ergens maar welke verlichting zit er precies in de Rio?

Voor 2x 54W T5, 1x Juwel Daylight en 1x Juwel Nature. Ik wil de Daylight door Color vervangen, de kleuren van de vissen komen niet mooi genoeg uit.

Achter 2x 30W T5, 1x Color (weet niet welk merk, maar het is een roze lamp) en 1 gele lamp van Dennerle. Deze lichtbak hoort niet bij de Rio, maar de originele was kapot en deze had ik nog over van een meterbak die nu weg is.

Die labeao past wel bij je ondergrond 😛 echt een mooie vis.

Welke soort zand gebruik je?

ik zoek ook een donkere zandbodem.
In ieder topic lees je het, maar nog nergens zag ik het ook effectief (ook niet op google afbeeldingen of de webshop), zwart filterzand van hornbach?

De Labeo is schitterend en wordt alleen maar mooier. Hij groeit lekker en hij is ook heerlijk actief (gaat alle plantjes af om te kijken of er wat lekkers op te vinden is) en agressie zie ik zelden bij hem.

De bodem is inderdaad zwart zand van Hornbach.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan