Wat is er nieuw

Rio 350 Gezelschap aquarium (Discus?) (Tinoush)

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
375
Locatie
Amstelveen
Hierbij plaats ik ook mijn aquarium die ik pas gekocht heb erbij. Heb een kleien bak die langer meegaat maar het wordt tijd om over te stappen naar een grotere aquarium. Van 60 liter naar 360 liter.
Ik ga eerst mijn huidige vissen overzetten en in de toekomst discussen. Momenteel ben ik me aan het instuderen over discussen en hun water eisen.
Hier is ie net gevuld met water. Veel luchtbellen. Oem filter ga ik ook aanpassen met veel meer ceramic media. Momenteel heb ik een Cirax casette in zitten.
aquarium.jpeg


Bioboost is aan het werk en aquarium is in cycle stand zonder vissen. klein beetje visvoer is toegevoegd.
aquarium2.jpg


Over 3 weken gaan vissen in en volgende update volgt dan weer 🙂
 
Ziet er goed uit hoor, wat voor een takken heb je gebruikt?
 
Ziet er mooi uit! Filter je alleen doormiddel van je binnenfilter of, zo ja, hoe bouw je die dan goed op voor voldoende biologische filtratie?
 
Mooie bak! En leuk dat je discusvissen wilt houden. Het binnenfilter lijkt me inderdaad wat klein en onpraktisch. Maargoed, het zou kunnen, mits je aan andere voorwaarden voldoet. De watereis voor de gemiddelde nakweek-discusvis is namelijk vrij simpel: heel veel schoon water uit de kraan. En temperatuur op 28 graden natuurlijk. Discusvissen houden is niet moeilijk, maar wel veel werk. Je moet met dit aquarium en deze beperkte filtering rekening houden met minimaal 3 keer per week 30-50% water verversen.
En de takken in je aquarium zijn erg mooi, maar voor discusvissen wel wat scherp. Ze schieten nog wel eens door de bak en verwonden zich er dan aan. Eerst maar eens je huidige bestand overzetten. Succes met de opbouw!
 
Ik vrees dat ik het toch ook eens moet zijn met wat hierboven aangegeven wordt en daarbij is discus echt wel een speciale vis die beste in een soort aquarium gehouden kan worden (met evt enkele bijvissen kunnen, die tegen de hoge temperatuur kunnen). Je gaat uiteindelijk teveel concessies moeten maken en de bak is eigenlijk al te klein voor ze.
De bak, je plantjes en levende have komt denk ik beter tot z'n recht als je voor iets anders kiest. Er zijn echt ontzettend veel fascinerende cichliden. Maanvissen lijken b.v. standaard vissen maar zijn echt ontzettend interessant en zijn mogelijk geschikter
 
Ziet er mooi uit! Filter je alleen doormiddel van je binnenfilter of, zo ja, hoe bouw je die dan goed op voor voldoende biologische filtratie?
Er zal een externe eheim pro 600 bij komen. momenteel zit er sirax kasette in. Ceramisch bacteriehuis 🙂
 
Beste mensen die tegen discussen zijn. Ik heb mijn studie goed gedaan.
Kwekers gesproken en denk dat ik al 100 uur aan video's heb zitten kijken hoe je het niet moet doen met discussen.
Je kan per 30 liter of 7 gallon een discus houden. Er past 350 liter water in een rio 350. Niet veel maar zeker niet weinig. Discussen moet je vanaf minimum 6 stuks houden. Ik ga met 6/7 proberen. Over de takken ben ik ook zitten kijken. Ben met jullie deels eens. Van andere kant hout is erg zacht geworden in de afgelopen dagen. Ik zal ze misschien toch weg moeten halen ben ik bang. Ik ga eerst kijken. Ik ga verder voor de Stendker kobalt discussen. De tolerantiegrenzen zijn: pH: 6,0 / 8,5 - GH: 0 / 30 - KH: 0 / 30 Geleidaarheid: 5 / 1200 - Temperatuur: 27 / 35 C.
Voldoende water wisselen en het komt goed. Deze vissen zijn geschikt voor Nederlandse water en is een stuk makkelijker te verzorgen dan zeg maar wild catch.

Komt allemaal goed mensen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Ik vrees dat ik het toch ook eens moet zijn met wat hierboven aangegeven wordt en daarbij is discus echt wel een speciale vis die beste in een soort aquarium gehouden kan worden (met evt enkele bijvissen kunnen, die tegen de hoge temperatuur kunnen). Je gaat uiteindelijk teveel concessies moeten maken en de bak is eigenlijk al te klein voor ze.
De bak, je plantjes en levende have komt denk ik beter tot z'n recht als je voor iets anders kiest. Er zijn echt ontzettend veel fascinerende cichliden. Maanvissen lijken b.v. standaard vissen maar zijn echt ontzettend interessant en zijn mogelijk geschikter
Grappig dat je zei maanvissen. Ze waren mijn eerste reden om grotere bak te nemen. Welke maanvis legt ei in een 60 liter bak. 🤔 let niet op de boodschappen tas. Is om licht te verminderen in nacht. Normaal staat het uit, nu kan het niet.

IMG_20210203_221826.jpg
IMG_20210203_221836.jpg
 
En nogmaals guys, discus is geen must. Wel graag. Dus nog niet besloten.
 
Ik ben benieuwd naar de discusvissen ik ga je volgen
 
Ik hoop toch oprecht dat je deze foto ergens van internet hebt gehaald. Een maanvis is, zoals je hopelijk ook kunt zien, echt te groot voor dit formaat aquarium. Laat staan dat je de rest van de vissen in zo'n 20cm zijn gestopt waarbij ze nog geen ruimte hebben om de kont te keren, vooral die ene maanvis niet. Volgens mij is het ook niet altijd zo dat vissen enkel eieren leggen als ze zich goed voelen in een bak, maar soms ook uit overlevingsstand om het overleven van de soort te garanderen.

Amerikanen hebben sws altijd enthousiaste maatgeving als je het mij vraagt, aangezien je het over x aantal vis per gallon hebt. Neem de tips van dit forum ter harte, niemand hier is op winst uit en enkel op het beste van de vissen. Vele ervaringen en persoonlijke fouten komen vaak tot een gedegen advies. Okay; er is wat wisseling en niet iedereen is het met elkaar eens, maar daar is dit forum ook voor.

Desalniettemin; prachtige bak en scape, Had persoonlijk wellicht voor een wat natuurlijkere/donkere bodem gekozen ( vinden de vissen ook een stuk fijner), maar ben zeker wel fan van de combi hout/steen/plant. Spiderwood is denk ik wel een hele mooie vervanger als je een beetje in een soortegelijke hoek gaat zoeken qua hout. Drijft vaak wel wat langer vanaf de start, dat is wellicht wel handig om te weten. Maar goed; je hebt nog even met het indraaien
 
@Ancistruz kijk dat bedoelde ik laatst. Ze gaan dood.
Totaal verkeerd bezig
Naja zelfs in een kweek setting is dit gewoon veels te klein. en ongezond.

Als dit in een kweekstelling zo kan, dan kan 5 manen los in een 1 meterbak. wat ook niet "kan"

maar inderdaad ben met je eens.
 
Ik weet het mensen. Daarom ook de grote bak nu. Ze zijn mijn prioriteit nu. Zodra de grote bak gecyceld is verhuizen ze. Kan ze niet eerder inzetten helaas. Heb ze erg klein gekocht en zien groot worden. Eigenlijk ging het best goed. Totdat twee een koppel werden. Ik leer nog altijd in dit hobby. Eens kijken of ik wat kleintjes kan grootbrengen. Kweekbakje gekocht en de helft daarin gezet.
 
Laatst bewerkt:
Had je andere topic al gelezen, mooi dat je zo snel een flinke upgrade hebt kunnen realiseren! De vissen hebben nu dus weer de volledige 60cm tot hun beschikkind allemaal?
 
Guys een andere vraagje. Ik heb ph8 uit de kraan. Ik weet niet of het handig is om het verlagen nu dat het bak aan het cycelen is. Ik heb ph min thuis.
 
Had je andere topic al gelezen, mooi dat je zo snel een flinke upgrade hebt kunnen realiseren! De vissen hebben nu dus weer de volledige 60cm tot hun beschikkind allemaal?
Ik kan ze nog niet in grote bak zetten. Heb bioboost in gedaan explosie van bacteriën zoals je op de foto kan zien. @jessicapilon gaf me hier de advies om niet eerder dan 4 weken vissen in te plaatsen. Maar geen idee hoe snel juwel bioboost werkt. Ik neem zekere voor onzekere en wacht nog heel even. morgen is een week geweest.
 
Ik bedoelde eigenlijk dat je het schotje nu in de kleine bak er weer uit hebt gehaald? En alle vissen weer door die bak heen kunnen zwemmen.

Wat betreft de ph; ik voeg nooit middeltjes toe en ben meer van de strekking; liever een stabiele waard die niet zoveel wisselt als je een kraanwaterwisesl doet, dan elke keer middeltjes gebruiken om alles te matchen. Maar, dat ligt er natuurlijk ook wel aan welke vissen je hebt. Voor sommige soorten is dit gewoon nodig omdat ze het anders simpelweg niet overleven. Maar hoe doe je dat nu dan in de 60cm? Als ze dat gewend zijn. En meet je met de onbetrouwbare strips of met de betrouwbare druppels?
 
Ik bedoelde eigenlijk dat je het schotje nu in de kleine bak er weer uit hebt gehaald? En alle vissen weer door die bak heen kunnen zwemmen.

Wat betreft de ph; ik voeg nooit middeltjes toe en ben meer van de strekking; liever een stabiele waard die niet zoveel wisselt als je een kraanwaterwisesl doet, dan elke keer middeltjes gebruiken om alles te matchen. Maar, dat ligt er natuurlijk ook wel aan welke vissen je hebt. Voor sommige soorten is dit gewoon nodig omdat ze het anders simpelweg niet overleven. Maar hoe doe je dat nu dan in de 60cm? Als ze dat gewend zijn. En meet je met de onbetrouwbare strips of met de betrouwbare druppels?
Bedankt voor meedenken. Bakje is indd uit. Over ph heb ik indd ook vaak gehoord dat je beter hogere waardes kan hebben dan een schommelde waarde. Wat ik dus niet begrijp is waarom mijn kleine bak zijn ph altijd terug naar 7-7.5 zakt terwijl ik met ph8 het ververs. Ik meet met tetra druppel test. Strips heb ik al geleerd om te vermijden. Straks hal ik een colombo koffer. Maar bedankt, ik doe niks aan het water. straks botst het ook nog met de bioboost en zijn we helemaal ver van huis.
 
Grappig dat je zei maanvissen. Ze waren mijn eerste reden om grotere bak te nemen. Welke maanvis legt ei in een 60 liter bak. 🤔 let niet op de boodschappen tas. Is om licht te verminderen in nacht. Normaal staat het uit, nu kan het niet.

Bekijk bijlage 318357Bekijk bijlage 318358
Een paar punten, en zoals hierboven ook aangegeven door andere personen wil ik je een eerlijk advies meegeven:

1. Maanvis legt vrij gemakkelijk eieren, het is niet voor niets een van de meest nagekweekte soorten. Daarbij reproduceren dieren ook in stress situaties, zo ook vissen. Stress is in zulke gevallen namelijk een trigger voor voortplanting om zo het 'uitsterven' tegen te gaan.

2. Je bak is een Rio350. De theoretische capaciteit is inderdaad 350L, maar meet gerust wat er daadwerkelijk in gaat. Dit zal aanzienlijk minder zijn met je scape.

3. 1 vis per 30L is wel opmerkelijk te noemen. Wellicht dat hier 'Amerikaanse' of kweek standaarden bedoeld worden, maar dit is zelfs voor maanvis aan de hoge kant qua bezetting. Ik heb nu 7 jonge maantjes in m'n woonkamer bak, een 120x50x70, dit aantal gaat op termijn waarschijnlijk teruggebracht gaan worden naar 5-6.

4. Al zou het kunnen (waar ik dus al m'n grootste twijfel heb bij de uitgevoerde research aangaande discus behalve een aantal generieke waterwaarden), dat iets kan betekent niet dat je het per se moet willen. Survive =/= thrive, en dat ga je ook aan de vissen zien/merken

5. Zoals aangegeven vrees ik dat er teveel concessies gemaakt gaan worden. Je scape, zoals benoemd, is al niet ingericht op de behoeften. De waterwaarden stabiel houden, hoog aantal verversingen, grote kans op algenexplosies (onbalans), veel onderhoud in het algemeen, ..., zijn zaken om rekening mee te houden. Met simpelweg middeltjes toevoegen kom je er niet. Een natuurlijke onbalans (dat een aquarium eigenlijk al is) in balans krijgen/houden is niet makkelijk, zeker niet met zo'n hoge biomassa.
Wat ga je daarnaast met het huidige bestand doen, heb je een adres waar ze terecht kunnen? Ik vind het eerlijk gezegd al pijnlijk om te zien hoe de maantjes er nu bij zitten. Een gezonde vis kan zo 5+ jaar oud worden.


Doe uiteindelijk met het advies wat je wilt, maar als je aangeeft dat 'discus nog niet besloten is' en vervolgens meerdere tips van mensen die proberen mee te denken (met het dier in gedachten i.p.v. commerciële beweegredenen) m.i. afgedaan worden als 'mensen die tegen discus zijn/het valt allemaal wel mee', spreekt dat voor mij tegen.
Zeker als je kijkt naar de voorgeschiedenis met manen in een nog net geen 60L bak (en content zijn dat er uit stress eitjes gelegd worden).

Het blijven wel dieren...
 
Een paar punten, en zoals hierboven ook aangegeven door andere personen wil ik je een eerlijk advies meegeven:

1. Maanvis legt vrij gemakkelijk eieren, het is niet voor niets een van de meest nagekweekte soorten. Daarbij reproduceren dieren ook in stress situaties, zo ook vissen. Stress is in zulke gevallen namelijk een trigger voor voortplanting om zo het 'uitsterven' tegen te gaan.

2. Je bak is een Rio350. De theoretische capaciteit is inderdaad 350L, maar meet gerust wat er daadwerkelijk in gaat. Dit zal aanzienlijk minder zijn met je scape.

3. 1 vis per 30L is wel opmerkelijk te noemen. Wellicht dat hier 'Amerikaanse' of kweek standaarden bedoeld worden, maar dit is zelfs voor maanvis aan de hoge kant qua bezetting. Ik heb nu 7 jonge maantjes in m'n woonkamer bak, een 120x50x70, dit aantal gaat op termijn waarschijnlijk teruggebracht gaan worden naar 5-6.

4. Al zou het kunnen (waar ik dus al m'n grootste twijfel heb bij de uitgevoerde research aangaande discus behalve een aantal generieke waterwaarden), dat iets kan betekent niet dat je het per se moet willen. Survive =/= thrive, en dat ga je ook aan de vissen zien/merken

5. Zoals aangegeven vrees ik dat er teveel concessies gemaakt gaan worden. Je scape, zoals benoemd, is al niet ingericht op de behoeften. De waterwaarden stabiel houden, hoog aantal verversingen, grote kans op algenexplosies (onbalans), veel onderhoud in het algemeen, ..., zijn zaken om rekening mee te houden. Met simpelweg middeltjes toevoegen kom je er niet. Een natuurlijke onbalans (dat een aquarium eigenlijk al is) in balans krijgen/houden is niet makkelijk, zeker niet met zo'n hoge biomassa.
Wat ga je daarnaast met het huidige bestand doen, heb je een adres waar ze terecht kunnen? Ik vind het eerlijk gezegd al pijnlijk om te zien hoe de maantjes er nu bij zitten. Een gezonde vis kan zo 5+ jaar oud worden.


Doe uiteindelijk met het advies wat je wilt, maar als je aangeeft dat 'discus nog niet besloten is' en vervolgens meerdere tips van mensen die proberen mee te denken (met het dier in gedachten i.p.v. commerciële beweegredenen) m.i. afgedaan worden als 'mensen die tegen discus zijn/het valt allemaal wel mee', spreekt dat voor mij tegen.
Zeker als je kijkt naar de voorgeschiedenis met manen in een nog net geen 60L bak (en content zijn dat er uit stress eitjes gelegd worden).

Het blijven wel dieren...
Ontzettend bedankt voor je advies. Ik ben denk ik nu al meer dan 20 jaar aquarium bezitter met 10 jaar pauze tussen en ik wist heel goed dat maanvissen niet in een 60liter kunnen. Maar het plan was ze klein te kopen en naar grotere aquarium stappen. Mijn oude huis was erg klein. Wat ik nu doe. Ik ga indd niet morgen rennen en discussen kopen. In 2009 heb ik twee discussen gekocht en heb ze weggegeven omdat ik niet voldoende over wist. Dat fout wil ik niet nog een keer maken. Ik weet nu bijvoorbeeld iets meer dan alleen water waardes. Dat je ze niet in een te drukke bak mag zetten. Ze kunnen gestrest raken als de bak op een plek staat waar veel gelopen wordt, Ze zijn groep vissen en hoe kleiner hoe moeilijker om ze te onderhouden. Ik leer iedere dag meer. Vandaag weer over nitraat hars geleerd. Mocht ik toch ooit discus kopen dan maak ik meer zwemruimte vrij. Nu huidige vissen eerst overzetten. Maar ik ben blij dat je het moeite neemt om te helpen. Ik zou ook graag van mensen horen hoe het wel moet. Wat positiever.
 
Laatst bewerkt:
Je mag altijd langs komen om eens naar mijn bak met wildvang te komen kijken.
Je hebt een schitterende aquarium. Dat je wildvang kan gezond houden zegt genoeg. 👍
 
is dit niet een beter oplossing met talawawood? hopelijk vallen zijn stenen bij hem niet.
Mocht ik in de toekomst discussen kopen.

 
Voor scaping erg leuk.
Voor discus moet het hout andersom staan.
Ze moeten eronder kunnen schuilen dan zijn ze veel relaxter.
Hoe het hout nu staat heeft het voor de discus geen toegevoegde waarde. Alleen voor het oog.
 
Voor scaping erg leuk.
Voor discus moet het hout andersom staan.
Ze moeten eronder kunnen schuilen dan zijn ze veel relaxter.
Hoe het hout nu staat heeft het voor de discus geen toegevoegde waarde. Alleen voor het oog.
Dus hoe wortel van de boom naar beneden toe gaat toch?
 
Even een update.
Vissen zijn langzaam in de loop van paar dagen erin gegaan. Ik doe nu 2x per week 50% water wisselen en cirax cardrige is wat bruin dus volop bacteriën. Super blij met de resultaten. Door vaak water te wisselen, stofzuigen en ramen schoon houden heb ik algen groei echt goed onder controle. Enige plek dat groen is geworden is de top van middelste steen die ik steeds met een tandenborstel schoon probeer te houden. Ik denk misschien daar een platte soort mos laten groeien. Geen idee welke goed doet tot 28c. Moet wel plat blijven plakken. Kikkerbeet groeit minder snel dan ik dacht. Kleintjes eindigen in de juwel filter. Maar in algemeen mooiste bak die ik in afgelopen 25 jaar heb kunnen inrichten. Erg blij mee.
IMG_20210221_175626.jpg
 
Wat foto's van de bewoners. Ik heb ook 4 amano shrimps en 5 zebra slakken. Ze zijn allemaal erg verlegen nu.
IMG_20210221_182107.jpg


IMG_20210221_182147.jpg

IMG_20210221_182308.jpg

IMG_20210221_182318.jpg

IMG_20210221_182322.jpg

IMG_20210221_182308.jpg

IMG_20210221_182419.jpg

IMG_20210221_182745.jpg

IMG_20210221_182925.jpg
 
Guys een andere vraagje. Ik heb ph8 uit de kraan. Ik weet niet of het handig is om het verlagen nu dat het bak aan het cycelen is. Ik heb ph min thuis.
Ik zou niet met pH minus gaan werken.. dit zorgt (vaak) alleen maar voor onstabiele waterwaarden. Ik weet niet wat je KH uit de kraan is, maar als deze hoog is dan wordt de pH net zo snel weer omhoog gebufferd.
 
Ik zou niet met pH minus gaan werken.. dit zorgt (vaak) alleen maar voor onstabiele waterwaarden. Ik weet niet wat je KH uit de kraan is, maar als deze hoog is dan wordt de pH net zo snel weer omhoog gebufferd.
Het water in Amstelveen kenmerkt zich door een minimale waterhardheid van plus minus 6,00 dH. Dit staat bekend als tamelijk hard water. Google.

Verder pH min heb ik ook thuis liggen.
 
Het water in Amstelveen kenmerkt zich door een minimale waterhardheid van plus minus 6,00 dH. Dit staat bekend als tamelijk hard water. Google.

Verder pH min heb ik ook thuis liggen.
Dat is de GH.

Je kunt de KH in het kraanwater even testen met druppeltesten De info uit de waterrapportages kunnen achter lopen.

Ja.. die pH min zorgt (meestal) voor onstabiele pH waarden en is niet aan te raden, zeker als de KH hoog is.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: regent hier en buiten is het lekker.. nu nog de warmte uit het huis, maar is lastig als het goed...
      Terug
      Bovenaan