Wat is er nieuw

Rio 400 Discusbak van Martin85

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martin85
  • Startdatum Startdatum
M

Martin85

Guest
Vandaag was dan de grote dag dat ik mijn nieuwe Rio 400 in ontvangst mocht nemen.
Bedoeling is om mijn opgroeiende discusvissen, die momenteel nog in mijn vision 260 zitten wat meer ruimte te geven en omdat de vrouw graag wit meubulair wilt deed eindelijk de kans zich voor om een groter aquarium te kopen. De vision is donker bruin wat niet echt past.

In dit topic wil ik dus alles in beeld en tekst weergeven vanaf start tot draaiende bak.

Laten we beginnen!

Als eerst pakjesochtend!
20170114_104018.jpg

Uitpakken maar, meubel bouwen en neerzetten.Meubel is heel makkelijk in elkaar te zetten en ziet er naar mijn idee erg mooi uit. De lamp die erboven hangt komt wel te vervallen. Binnenfilter ook maar gelijk even verwijderd.
IMG-20170114-WA0024.jpg

Staat waterpas?
20170114_113944.jpg

Dit was zonder enige afstelling bij de pootjes. Zo goed als waterpas in de breedte, diagonaal en in de diepte. Wat een mazzel.

Dan maar even vullen en controlleren op eventuele lekkages.
20170114_164227.jpg

Dit is trouwens de standaard t5 hi light. met nadruk op HIGH light... wat een licht, lijkt wel een persoonlijke zon.
Deze verlichting maakt plaats voor LED strips. De LEDstrips die ik heb genomen zijn warm wit 3000k, wit 6000k, rgb en blauw. De strips zijn ip68, dus volledig waterdicht. Dit alles wordt aangesloten op een tc420 controller. Daar ben ik voorlopig even zoet mee qua instellingen maar dat is juist het leuke van de hobby.

De LEDstrips bevestig ik aan pvc elektra buis die ik dan in het originele armatuur kan bevestigen. Dit is het idee.
20170114_163742.jpg

De buizen zijn onderling bevestigd met pvc buisklemmen
20170114_163929.jpg

Ik zag dat mijn creatie toch wat aan het doorbuigen was dus heb ik ter hoogte van de stabilisatiestrips nog een buisklem gemonteerd welke rust op de stabilisatie strip.
20170114_183601.jpg

Nu kan ik dus de LEDstrips monteren, eerst maar even met tie wraps want ik wil toch eerst even ondervinden hoe het zit met warmte wat de strips afgeven. De pvc buis opstelling is een vrij kosteloos experiment 🙂
20170114_181727.jpg

Ziet er niet heel vreemd uit. Ben er nog een soort van trots op ook.
Als dit werkt met de hoeveel warmte wat er geproduceerd wordt, kit ik ze vast aan het pc. Eenmaal in het aquarium hangt het nu toch nog iets door.
IMG-20170114-WA0011.jpeg

Maar! Er is licht! 🙂

De achterwand, hier gaan mensen over discussiëren, het word namelijk de amazon brown van, jawel, hs aqua. Ik vind dat de achterwand zo min mogelijk zichtbaar hoeft te zijn. De vissen en hout/planten moeten juist het spectakel worden. Alhoewel ik niet van plan ben om veel planten neer te zetten.
IMG-20170114-WA0022.jpg

Als het echt niet om aan te gluren is komt er een back to nature amazonas slim in. Maar ik vond dit niet heel lelijk en het is nog altijd dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben 🙂

Morgen gaat de achterwand erin gekit worden en ga ik beginnen met het bodemsubstraat te wassen.
Voor op de bodem heb ik voor filterzand gekozen, mooi, makkelijk schoon te houden en cory's zijn er gek op.

Binnenkort weer een update! En suggesties méér dan welkom!

Groetjes Martin.

Mooie grote bak en knap gedaan met de led verlichting!
Op zich niks mis met de achterwand maar zou ze wel andersom in je bak monteren,dus met de wortels naar beneden.
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.

Ja de wortels gaan inderdaad naar beneden. Even snel neer gezet voor de foto 🙂

Ben zeer benieuwd. hoeveel discussen gaan erin komen?

en die achterwand.. zou niet weten waarom er daarover gediscuseerd moet worden.

JOU bak JOU regels 🙂

Visbestand inderdaad helemaal vergeten. Ik heb nu 6 discusvissen in m'n vision 260 zitten . Maten variëren van 12 tot 16cm lengte. Zijn een jaartje oud.

Verder 15 corydoras sterbai.
35 roodkoperen zalmpjes
2 ancistrus huis tuin en keuken versie. Man en vrouw
Schooltje otocinclus.

Ik heb ook nog 2 jonge discusvissen in m'n quarantaine bak zitten. Deze zijn 6 tot 8 cm en hebben dus nog erg veel voer nodig. Quarantaine bakje is dan makkelijk.

Lang verhaal kort: voorlopig dus 8 discussen 🙂

Dit wordt weer een leuk topic om te volgen.

Led en warmte: Beste is om de leds goed koel te houden. Monteren op geanodiseerd aluminium buis, dan wordt de warmte goed afgevoerd. Buigt ook niet door.😉

Achterwand. Ik ken de serie niet. Maar ik vind de herhaling en symetrie iets te opvallend. Kon je ook combinaties maken??
Maar het hout en planten, breken het patroon wellicht.

Ben benieuwd naar de overige techniek.

Druk bezig met de achterwand, nu ff een bakkie en een broodje.
Wat betreft de leds, deze zitten volledig in siliconen dus echt koel houden gaat niet lukken, daarom even dit probeersel met pvc, koste immers maar een euro of 8 totaal 🙂
Achterin komen 2 a 3 echinodorus bleheri, dus dat breekt iets de symetrie iets op de achterwand. Ik vond de kleur van deze wand erg mooi. Helaas geen combinaties mogelijk.
Van de week even een groot stuk wortelhout halen. Heb er nu al 1 in mn vision 260 die ik over ga zetten naar de rio 400. Er komt nog zoiets als dit bij dus.
Huidige bak, beetje verwilderd.
20160401_220143.jpg

Ook meteen maar even een vraag. Ik wil er ook 2 koppels apistogramma's in houden. Ik twijfel erg tussen de apistogramma cacatuoides en de apistogramma viejita.
Graag wat advies wat betreft de apisto's. 🙂

Volgende update volgt snel!

Groeten Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
ah een mooie grote groep dus 🙂

de apisto´s die je opnoemt zijn wel duidelijke haremvormers, iig de caca.

en ik weet ook niet hoe het zit met kruizen tussen de diverse apisto´s.

zelf zou ik dan een groep nemen van een bepaalde soort (3m/6v).

ah een mooie grote groep dus 🙂

de apisto´s die je opnoemt zijn wel duidelijke haremvormers, iig de caca.

en ik weet ook niet hoe het zit met kruizen tussen de diverse apisto´s.

zelf zou ik dan een groep nemen van een bepaalde soort (3m/6v).
Het gaat sowieso 1 soort worden, maar ben er niet over uit welke 😛

Enne... de achterwand zit. Morgen foto's!

Val zo in, maar ik ben 2 keer bij Utaka geweest. Als hun zeggen dat ze ze hebben zou het ik het geloven. Echt goede winkel als je het min vraagt.

ik ook vandaar de vermelding 🙂

tis voor sommige mensen wel een eind rijden maar is het wel waard.

( ik woon er gelukkig 20 min vanaf 😀 )

Helaas geen foto's vandaag. De werkdag heeft van me gewonnen vandaag. Heb inmiddels wel de keus gemaakt wat betreft de dwerg cichliden. Het wordt de cacatuoides. Mede om de betere beschikbaarheid en ik vind de double red errug mooi.

Ben 1 keer bij utaka geweest. Inderdaad erg mooie winkel en kundig personeel maar vind het net te ver vanuit Rotterdam. Verduijn zit iets meer in de buurt.

Binnenkort weer een update 🙂

Haha nee deze lekt niet. En ja... De tv is nu erg klein 😛

Maar... Foto beetje onduidelijk door slecht licht dus die houden jullie van me tegoed. Achterwand zit erin en druk bezig met zand wassen.

Updatetijd!

Wat laat, maar beter laat dan nooit.
De bak is inmiddels gevuld en draait al met de filter van mn oude auqrium (JBL Cristalprofi e1501). Planten overgezet en +/- 125liter water vanout mn oude in mn nieuwe aquarium over gepompt.
Vissen zitten er inmiddels ook in. Nu even alles met rust laten en elke dag waterwaarden meten.... just in case 🙂
Begin volgende week komt er nog een eheim 2217 vol met keramisch filter medium bij.

20170121_132114.jpg
20170121_141500.jpg

De vissen lieten zich al na een minuut of 10 zien 🙂
Nu even zn beloop laten.

Tips méér dan welkom!

Groeten Martin

Poseertijd!
Alenquer
20170125_201131.jpg
20170125_201153.jpg

jonge Tefe
20170125_201334.jpg

Alenquer nummer 2. Is nog wat geintimideerd door zn nieuwe omgeving.
20170125_201225.jpg

Nog 2 foto's. :smitten:

M'n nieuwe aanwinst apistogramma cacatuoides double red. Vrouwje is ergens... maar niet bij hem op het moment.
20170126_192630.jpg

En wat van de zalmpjes... krengen om goed op de foto te krijgen. Helemaal met een telefooncamera :juggle:. Dat ding moet zo lang focussen, maarja ik heb niet beter.:sorry:
20170126_192638.jpg

Binnenkort meer!

Bedankt allen. :petjeaf:

Kleine update wat betreft de led verlichting en warmte. Alles lijkt vooralsnog goed te gaan. De strips voelen aan het einde van de avond lauwwarm aan. Denk dat ze inwendig wel warmer worden maar door de siliconenlaag te geïsoleerd zijn om warmte af te geven. Misschien zit er niets anders op dan elke 2 a 3 jaar nieuwe strips te kopen. Blijft nog steeds goedkoper kwa verbruik tov T5.

Binnenkort weer wat foto's

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi aquarium, ook een goede uitleg over de bevestiging van de ledverlichting, ga ik maar eens onthouden.
De apistogramma cacatuoides double red heb je mooi op de foto gezet.

Foto update!

Kwaliteit is niet je van het, maar goed genoeg voor vanavond.

Mevrouw cacatuoides
20170130_193235.jpg

Red turqoise van AZ siervishandel, nog erg jong.... vreet als een bootwerker.
20170130_193339.jpg

En dan de meest moeilijke om op de foto te krijgen. Oriental dream/ Spotted leopard. Dit is de beste foto na een sessie van een kwartier puur alleen voor deze meneer/mevrouw
20170130_193636.jpg

Mn sterbai's beginnen nu ook lekker te grond grabbeloeren dus daar binnenkort ook wat foto's van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan