Wat is er nieuw

RIO 400 - Ongeluk en heleboel problemen

Sander T.

Member
Lid geworden
26 maart 2015
Goedenavond mede aquaria liefhebbers,

Ik heb een tig aantal maanden geleden een 2e hands Juwel RIO 400 gekocht samen met een Eheim 2028 pomp (waarvan bekend dat de filter een lek had).

In het filter ben ik de afgelopen maanden verschillende onderdelen gaan vervangen, maar steeds zonder succes. Als het ene lek was gestopt, begon die wel weer ergens anders te lekken. Zelfs dacht ik een keer dat het niet meer lekte en heb ik 'm op het aquarium aangesloten, maar werd ik in de ochtend door de buurvrouw wakker gemaakt dat er iets lekte (gelukkig viel het nog mee). Ik heb zelfs in de tussentijd nog een 2e hands Eheim 2026 pomp gekocht om verschillende onderdelen over te zetten, maar wederom zonder resultaat.

Nou ben ik er best klaar mee en heb ik zoiets is het niet gewoon beter om direct een gloednieuwe pomp aan te schaffen (of meerdere) zodat ik zelfs garantie heb op het filter?

Naast dat het filter kuren had dacht ik gisteren even mijn T5 lichtbalken schoon te maken. Nadat ik het schoongemaakt had en het licht wilde testen kwam er een knal en vonk van af en uiteraard kortsluiting (kon er ook nog wel even bij). Dus heb ik nu ook de neiging om LED strips te laten plaatsen door iemand die dat vaker doet.

Ik heb in de afgelopen maanden veel informatie opgedaan wat betreft filters, verlichting etc. Maar omdat er zoveel mogelijk is en omdat ik al een aantal maanden bezig ben om de 2e hands spullen te repareren ben ik er ongelofelijk klaar mee (het kost mij ondertussen zoveel energie), want ik zie door de bomen het bos niet meer (ik vind het gewoon lastig om een keuze te maken.

En dan bedoel ik voor filters, 1 filter of 2 filters? JBL of Eheim of misschien toch Tetra? En beter LED of T5 verlichting?

Is er toevallig iemand met een Juwel RIO 400 en/of ervaringen met filters en/of LED strips? Ik zoek ondersteuning bij het maken van de juiste beslissing, omdat ik er ondertussen zolang mee bezig ben en al maanden terug dacht dat ik mijn aquarium in kon draaien, maar helaas. :-(

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dat zal mij namelijk zoveel goeds doen. Of desnoods mij een richting op kan sturen dat ik uiteindelijk een keuze kan maken. Ik ben alvast jullie super dankbaar voor de hulp.

[RIO 400 is ongeveer rond de 450 liter, afmetingen zijn 65x50x150]

Met vriendelijke groet,

Sander

Wat de Eheim filters betreft, denk dat je telkens te ver zocht.

Als het kop rubber lekt, kan je testen, door op de 4 hoeken, stukjes luchtslang in de lengte door geknipt, onder de knevels te leggen.
Trekt wat strakker aan, lek over, (dus nieuw koprubber).

Lekt hij uit de bak vandaan,2 nieuwe rubber ringen op de slangpilaar. met eheim vaseline beetje invetten.

Gewoon logisch nadenken, En testen doe je niet in de kamer, tenzij hij in een afwasteiltje staat.

Hoi Bertus,

Dank voor je bericht! Ik weet dat jij veel ervaring hebt met filters dus ga ik jouw tips ook nog even uitproberen! 🙂

Maar even ter extra informatie. Eerst was het zo dat de oranje rubber ring in het hoofd (van de drukpomp) gewoon kapot/gescheurd was (hij lekte uit de kop deze liep vol. Deze heb ik dan ook zelf vervangen (lek verholpen).

Daarna begon die te lekken bij het kijkglas (na verder onderzoek zag ik daar ook een scheurtje in) deze heb ik toen ook vervangen. Daar lekte die ook niet meer.

Verder begon die te lekken uit de slangpilaar (bij het invoer van het water waar de slang over het stuk heen gaat). Daarbij heb ik een stuk slang afgesneden (ik dacht namelijk dat het misschien teveel uitgerekt was zodat deze weer er straks omheen zat), maar ook dit hielp niks.

Daarnaast lekte die ook op een gegeven moment uit de pot (aansluiting met hoofd). Met wat extra vaseline was dit tijdelijk verholpen, maar lekt nu dus weer.

Verder de test in de kamer, was nadat ik hem een aantal keer getest had zonder enige problemen. Uit voorzorg had ik ook de filter in een 20 liter emmer geplaatst.

- - -

Heb overigens nu ook een watersensor zodat bij eventuele problemen de pomp uitgeschakeld wordt.
Bedoel je de volledige kop op de pot, daar in de hoeken wat doorgeknipte luchtslang te doen?

Dank je wel.

Ik heb zelf zowel ervaring met een JBL als een Tetra filter en vind het zelf erg goede filters. Ik zou denk met jouw formaat aquarium dan gaan voor een JBL e1901. 2 filters kan ook handig zijn, mocht er iets met de ene gebeuren dan draait de andere nog.

Ik heb mijn JBL filter nu al ongeveer 4 jaar draaien zonder dat er ooit iets mee aan de hand is geweest, hij draait gewoon prima door.

Is de JBL e1501 ook een idee? Of is deze juist net weer te min voor mijn aquarium?

wat voor soort bak en bewoners heb je afhankelijk daarvan een filter kiezen
heb zelf een vergelijkbare bak qua inhoud en erg te spreken over de fluval fx6
voldoend stroming groot filterinhoud en blijft zijn stroming houden wat bij andere filters wel eens wat minder wordt

groet

jaap

Daarnaast lekte die ook op een gegeven moment uit de pot (aansluiting met hoofd). Met wat extra vaseline was dit tijdelijk verholpen, maar lekt nu dus weer.

Als het kop rubber lekt, kan je testen, door op de 4 hoeken, stukjes luchtslang in de lengte door geknipt, onder de knevels te leggen.
Trekt wat strakker aan, lek over, (dus nieuw koprubber).

Ja 2 stukjes van 1 1/2 cm. in DE LENGTE doorgeknipt. (dan 4 stukjes.)

Je kunt de pompkop op de gevoelige plekken ook dicht kitten. Dan werkt de aanzuigknop niet meer maar die had ik zelf nooit nodig. Daarna is het onmogelijk om nog te lekken 😀

Ik heb uiteindelijk een nieuwe Eheim 2080 er op gezet gezien de 2e 2028 ook begon te lekken en ik er klaar mee was.

Dat is ook altijd een optie, eerst maar even kijken of ik het probleem toch nog kan verhelpen 🙂

Zo is het.
Nieuwe rubbers erin, moet het over zijn.

Zo is het.

Goedenavond,

Na weer wat tests is het mij nog steeds niet gelukt om het probleem op te lossen.
Ik ga maar voor een nieuw filter. Nou heeft Ludger aangegeven dat een JBL e1901 prima zou voldoen voor mijn RIO 400.

Maar ik denk dat dat misschien teveel overcapaciteit is voor mijn bak? Ik zit namelijk erg te twijfelen tussen een JBL e1501 en een JBL e1901. Of kan dat geen kwaad verder (ongeacht het vissenbestand).

Bak is ongeveer 400 - 500 L.
JBL e1501 heeft een pompcapaciteit van max. 1400 L/h.
JBL e1901 heeft een pompcapaciteit van max. 1900 L/h.

Bertus zei:
Zo is het.

Of je kookt eerst pannetje met water tot op kooktemperatuur, vuur uit en leg dan het rubber ring in het water.
Na 10 minuten is het rubber weer als nieuw!

Ga voor de JBL 1901.
Filters gaan toch na een periode minder stromen.

Succes ermee!

Dan zou ik gaan voor 2x 1501. Prijs is quasi hetzelfde, je hebt een reserve en naar de toekomst toe meer mogelijkheden. Indien nodig kan je uitstroom beetje knijpen of met aangepaste spraybar werken.

Ik heb uiteindelijk een JBL e1901 besteld. Ben benieuwd hoe die gaat draaien. Bedankt voor jullie tips en hulp! 🙂

Sander T. zei:
Ik heb uiteindelijk een JBL e1901 besteld. Ben benieuwd hoe die gaat draaien. Bedankt voor jullie tips en hulp! 🙂

:thumbs:

Henk P. zei:
Bertus zei:
Zo is het.

Of je kookt eerst pannetje met water tot op kooktemperatuur, vuur uit en leg dan het rubber ring in het water.
Na 10 minuten is het rubber weer als nieuw!

Ga voor de JBL 1901.
Filters gaan toch na een periode minder stromen.

Succes ermee!

Na 10 minuten is het rubber weer als nieuw!????

Nog nooit gedaan.

Deed altijd eheim vaseline erraan.

Ga, k proberen.

Ondertussen heb ik de JBL e1901 mogen ontvangen!
Maar om dit hoofdstuk helemaal goed af te sluiten heb ik nog een vraag over de uitstroom van het filter.

Bij het filter is er een verstuiververstraalbuis en een breedstraalbuis (bestaande uit twee delen en per deel ongeveer 25cm) meegeleverd. Daarbij is het zo dat ik de beste manier zoek om een goede circulatie in mijn aquarium (van 150cm) te hebben.

Voor de duidelijkheid heb ik het schematisch uitgetekend.

Is het sowieso beter om de breedstraalbuis te gebruiken?
En kan ik deze dan met de twee delen bij elkaar over een deel van de achterwand plaatsen?

U1 = Uitstroom deel 1
U2 = Uitstroom deel 2
I1 = Instroom deel 1
V/< = Stroom richting
|| = Buis

.||. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .V. .V. .V. .V. .V. .V. .
.I1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .V. .V. .V. .V. .V. .V. .

Of kan ik beter de breedstraal in twee�n delen en ze aan beide kanten van het aquarium plaatsen (met een slang tussen de twee delen om bij de andere kant te komen).

.V. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . || . .
.V. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . I1 . .

En daarbij ook de plaatsing van de instroom. Of is er een betere manier van plaatsen?

Ik hoor graag jullie bevindingen! 🙂

Zelf heb ik de uitstroom middels een spraybar langs de zijruit lopen dus.
Je moet erop letten dat de plantjes een klein beetje wiegen zodat je weet dat de stroming goed is.
Hoe je de uitstroom hebt of doet is verder niet zo van belang zolang er maar een goede stroming is.

Als je met 2 delen wil werken moet je wel erop letten dat de uitstroom niet met elkaar gaat botsen zeg maar. Ik heb ze daarom altijd vanaf 1 kant de bak in.
De uitstroom richting het filter zit aan dezelfde kant bij mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan