Rio 400 Pterophyllum Sp. "Rio Nanay


D

dennerli

Guest
Hoi,

Ik wil al en tijd lang maanvissen maar ik mog geen groter aquarium dus was ik ook gestopt met kijken, helaas moet ik wegens prive omstandig heden het huis uit. Gelukkig kan ik bij me broer wonen. Om even aan andere dingen te denken ben ik weer gaan kijken naar maanvissen en aquariums. Aan ieder nadeel zit zijn voordeel zullen we maar zeggen ik krijg(huur) een kamer van 20 m2 wat dus inhoud dat ik er veel uimte tot mijn beschikking heb en dat houd weer in dat ik misschien maanvissen kan gaan houden :D.

Ik wil graag over een paar maanden, als alles goed gaat qua financi�n een juwel rio 400 met 450l water.

Ik heb dit topic aan gemaakt om alvast wat info te winnen en om aan andere dingen te denken.

Ik wil graag maanvissen met een natuurlijke kleur maar ook niet geheel 'saai' qua uiterlijk viel mijn oog op de Pterophyllum Sp. "Rio Nanay het mannetje van deze soort word 30 cm hoog is dit mogelijk? Welke soort zou ik anders kunnen nemen?

Betreft de inrichting wil ik een zand bodem, veel hout en dan het liefst als een soort wortels neer zetten, amazone kikker beet mits de maanen hier geen hinder van onder vinden omdat de wortels erg lang kunnen worden? Wel houd het veel licht tegen, veel valisenia (kan het nooit spellen) en wat zwaardplanten.

Als bij vissen ringband snoekjes, bewezen koppel antennebaarsjes en 6 aardbei rasbora, deze vissen zitten nog in mijn oude bak van 60 cm. Wat mij nog leuk lijkt is om er wat dwerg klauw kikkers bij te zetten.

Op mijn kamer staat een ketel dus misschien kan ik een osmose apparaat aanschafen maar omdat dit toch veel water kost plaats ik mischien een regen ton woon in oud-beijerland(weet niet of dat kan qua lucht verontreiniging?)
 
De Rio nanay kan inderdaad in je Rio 400.
Alleen vind ik de vissen die je hebt er eigenlijk niet bij passen buiten de Mikrogeophagus ramirezi.

Klauwkikkers zijn niet geschikt in combinatie met maanvissen.

Ze worden zo'n 25 cm hoog.
 
Ik heb het over de dwerg klauw kikker die worden ongeveer 4,5 cm.

Waarom de ringbandsnoekjes niet, komen uit het zelfde deel van Afrika toch?
 
De maanvissen worden zo hoog, de kikkers niet.
 
dennerli zei:
Waarom de ringbandsnoekjes niet, komen uit het zelfde deel van Afrika toch?
Welk zelfde deel van Afrika? en als welke vissen?
 
Als de maan en de antennebaarzen toch, of iniedergeval uit het amazone gebied?
Ze hebben ok de zelfde waater waardes.

Of is het auq niet te diep voor de kikkers?
Kan er wel amazone kikker beet in omdat de wortels soms tot de bodem kunnen groeien.

En hebben jullie mischien antwoord op mijn ndere vragen?
Wat kan je bijvoorbeeld doen met het afval water van het osmose apparaat , want het apparaat ksn niet uit toch?
 
Wat zeg je me nou? Maanvissen en Mikrogeophagus komen uit Zuid amerika. ringbandsnoekjes en klauwkikkers uit West afrika dus niet te vergelijken met elkaar.

Aquarium is na mijn weten te hoog voor dwerg klauwkikkers.

Mijn laatste antwoord hierop. Geen behoefte me zelf te herhalen maar de combinatie is niet ideaal en zou hem dus niet doen.
 
De Microgeophagus Ramirezi is een erg gevoelige vis. Prachtige kleuren en een leuk model maar de praktijk is dat veel liefhebbers vaak maar erg kort plezier van dit visje hebben. De verzorging is moeilijker dan je denkt.
De Pterophyllum sp Rio Nanay is een maanvis die je op leidingwater kan houden zolang de PH maar tussen de 6 en 8 is.

De combinatie van Nanays en dwergklauwkikkers is wat mij betreft een hele slechte. Andere waterwaarden en leefomstandigheden.

In een goed ingericht gezelschapsaquarium vind ik de combinatie van maanvissen met ringbandsnoekjes wel kunnen als de ringbandsnoekjes tenminste niet te klein zijn . Anders wordt het voer voor de maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
mss zei:
Wat zeg je me nou? Maanvissen en Mikrogeophagus komen uit Zuid amerika. ringbandsnoekjes en klauwkikkers uit West afrika dus niet te vergelijken met elkaar.

Aquarium is na mijn weten te hoog voor dwerg klauwkikkers.

Mijn laatste antwoord hierop. Geen behoefte me zelf te herhalen maar de combinatie is niet ideaal en zou hem dus niet doen.

Ik vroeg er ook niet voor om hem te herhalen maar om hem toe te lichten.
Maar 'bedankt'
 
Jos Hut zei:
De Microgeophagus Ramirezi is een erg gevoelige vis. Prachtige kleuren en een leuk model maar de praktijk is dat veel liefhebbers vaak maar erg kort plezier van dit visje hebben. De verzorging is moeilijker dan je denkt.
De Pterophyllum sp Rio Nanay is een maanvis die je op leidingwater kan houden zolang de PH maar tussen de 6 en 8 is.

De combinatie van Nanays en dwergklauwkikkers is wat mij betreft een hele slechte. Andere waterwaarden en leefomstandigheden.

In een goed ingericht gezelschapsaquarium vind ik de combinatie van maanvissen met ringbandsnoekjes wel kunnen als de ringbandsnoekjes tenminste niet te klein zijn . Anders wordt het voer voor de maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dankjewel.
Antenne baarsjes heb ik al een paar maanden en ook vaak eieren en jongen van gehad.

Dan laat ik de dwergklauw kikkers maar weg en zoek ik iets anders, is ook lastig met voeren. Mischien een aantal corry's.
Ik zat te denken aan een stuk of 6 mischien 7 maanen, kan dit?
 
Je moet per volwassen maanvis er op rekenen dat je minimaal 50 liter water per vis nodig hebt. Let hierbij extra op het woord minimaal. Meer is beter. Van de inhoud van 400 liter moet je bodem, hout, achterwand en dergelijke qua volume aftrekken. Waarschijnlijk houd je dan ongeveer 350 liter water over, misschien wat minder.
Ook andere vissen hebben een aantal liters water per vis nodig. Daar moet je ook rekening mee houden. Corydorassen leven in grote groepen ! Er zijn veel verschillende soorten van. Voordat je hiervan een aantal aanschaft moet je goed kijken naar hun leefomstandigheden en op welke temperatuur ze het beste kunnen. De ene soort moet je namelijk kouder houden dan de andere Corydoras.

Het is altijd verstandig om met wat meer maanvissen te beginnen dan je uiteindelijk wilt houden. Er kan eens eentje dood gaan. Vaak heb je een achterblijver en je hebt minder agressie. Als de vissen volwassen zijn ga je selecteren.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
dennerli zei:
mss zei:
Wat zeg je me nou? Maanvissen en Mikrogeophagus komen uit Zuid amerika. ringbandsnoekjes en klauwkikkers uit West afrika dus niet te vergelijken met elkaar.

Aquarium is na mijn weten te hoog voor dwerg klauwkikkers.

Mijn laatste antwoord hierop. Geen behoefte me zelf te herhalen maar de combinatie is niet ideaal en zou hem dus niet doen.

Ik vroeg er ook niet voor om hem te herhalen maar om hem toe te lichten.
Maar 'bedankt'
En dat is totaal geen vreemde vraag.
 
De combinatie van de maanvissen met de ringbandsnoekjes zou ik zelf niet snel doen. Ik had dat zelf nml ook maar inmiddels zijn alle ringbandsnoekjes opgesnoept (ondanks veel drijfplanten ed).

Groet,

Peter
 
Waren dus ringbandsnoepjes voor de maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Tja, dat is de natuur natuurlijk maar het is wel zonde van die visjes.
 
dennerli zei:
Ik heb het over de dwerg klauw kikker die worden ongeveer 4,5 cm.

Waarom de ringbandsnoekjes niet, komen uit het zelfde deel van Afrika toch?

Voor deze kikkers mag de waterkolom niet hoger zijn dan 30cm ivm het halen van zuurstof.
 
Oke bedankt voor uitleg.

Ik denk dat het toch deze wordt: http://www.aquarium-voordeel.nl/trofis- ... uin-1.html

Goedkoper dan juwel en zonder binnenfilter, maar met buitenfilter.

@ jos hut. Heb uw artikel gelezen op hobbykwekers, erg goed artikel. Alleen zijn de peru altum en de rio nany twee verschilende soorten?
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=498218 de twede soort uit jouw post vind ik erg mooi.

Het aquarium is 450 L dus zou ik 6 manen kunnen nemen toch(maar 400 L met aftrek bodem enzo)? Of beter zeven? Had ergens gelezen dat je geen even aantal vissen moest nemen. Ik zou ze dan graag zo klein mogelijk willen en zelf laten opgroeien
 
Nee Peru altum en de Rio nanay is dezelfde soort gewoon een andere naam.
Begin met een jong groepje van zeg 10 en daarna selecteer je terug na 6 a 7 maanvissen.
 
@ Pterophyllum sp Rio Nanay en Peru altum is dezelfde soort.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
@jos @mss, bedankt
Ik snap er niks meer van, is er zo veel mee gekweekt met maanvissen dat er zo veel soorten zijn? Ik wil het liefst zo natuurlijk mogelijk. Maar wat is het verschil tussen dezd twee?
https://www.deoctopus.com/tropische-vis ... alare-peru

http://www.cichlidenkwekers.nl/pterophy ... eru-altum/

Als ik het goed heb begrepen heb je drie soorten scalare, altum en nog een die ik even kwijt ben☺ en met deze drie is er gekweekt vandaar al die soorten/kweek vormen?

Wat betekent sp in een vissen naam in het latijn?
 
Er zijn maar 3 officieel beschreven soorten maanvissen: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/ca ... maanvissen

In de winkels en bij kwekers worden ook wel andere namen gebruikt maar formeel gezien is dat nu niet juist. Het zijn of plaatselijke varianten van deze soorten of kweek producten. Het zou kunnen dat in de toekomst de wetenschappers er anders over gaan denken maar ik vermoed dat het voorlopig bij deze 3 soorten blijft.

sp. in de naam van een vissoort betekend species, oftewel, deze soort heeft een tijdelijke naam in afwachting van een beschrijving.
 
Maar er zijn er eigenlijk sws 4 de Eimekei is wel niet officieel beschreven maar zou de 4e soort moeten zijn. Deze is ooit al apart beschreven maar later op een hoop gegooid met de scalare. Dit zal volgens heiko bleher ook gaan gebeuren als er een onderzoek zou komen naar deze vissen ;)
 

Terug
Bovenaan