Wat is er nieuw

Rio 400 setup?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Na lang twijfelen om zelf een meubel te maken en een aquarium op maat heb ik besloten dat ik, als beginner, v��l te weinig verstand heb voor zo'n project. Dus we gaan wat simpeler en kleiner beginnen en zien binnen een jaartje wel.

Aquarium wordt hoogstwaarschijnlijk een rio 400 (nieuw model) maar voor de rest zie ik de bomen door het bos niet meer. Heb al heel wat gelezen over CO2-ssytemen, EI, externe filters, ... en de voorkeuren over wat te gebruiken lijken redelijk verdeeld. Dus waag ik hier maar een poging met mijn vragen.

- Er gaat sowieso een CO2 systeem inkomen maar welke? Waar moet ik op letten? PH controller hoef ik niet, dat zoek ik zelf wel uit. Zou deze al voldoende zijn? JBL Proflora M601

- Zijn er nadelen verbonden aan het gebruik van de interne bioflow 8.0 filter in vergelijking met een externe filter (buiten het feit dat een interne filter plaats inneemt in het aquarium zelf)?

- Kan een externe filter nog ge�ntegreerd worden als de bak al even draait en er al bewoners zijn door deze gelijk te laten meedraaien met de interne filter alvorens deze laatste eruit te slopen?

Nog eventuele zaken die mij niet te binnen schieten maar jullie wel? 🙂

co2 set.
beter kan je een set kopen op ebay duitsland. goedkoper en groter. Neem een set met een 2 Kg fles. Beter als de 500 gram. Zeker op een rio 400. Die 500 gram is binnen no-time leeg namelijk.

geen nadelen om het bestaande filter te gebruiken , alleen maar voordelen.

Maar als je hem er uit wilt ( later ) dan zou ik dat gelijk doen. Voordat je hem gaat vullen. Later geeft te veel rotzooi.

Waar moet je op letten om een fles apart bij te kopen voor aansluitingen? Of zijn die allemaal universeel? Als ik me een 2kg fles bijkoop kan ik eventueel die 500gr nog houden als backup (vulstation ligt gelukkig maar 20 km verder hier). En heb al veel gelezen over reactoren, flippers, etc. Wat is het beste prijs/kwaliteit?

Dan denk ik dat ik de interne ga laten zitten als het voordeliger is voor de bak. De plaats dat ik minder heb, moet ik er maar bijnemen dan.

Mbt later vervangen van het interne filter: Dat kan, maar dan moet je daar nu met de keuze van de achterwand al rekening mee houden.

(Ik heb de rekord800 met een dikke piepschuimen achterwand en als ik de interne pomp nu zou verwijderen, heb ik een gat van 10cm in de achterwand.)

Als je nu toch al denkt aan het filter eruit halen, zou ik die stap gelijk doen en een extern filter erop zetten.
Als dit tenminste binnen het budget valt. Inderdaad, als je dit na een paar weken, maanden alsnog besluit zit je met het feit van een stuk ontbrekende achterwand. Je moet dan heel de bak weer overhoop halen, bodem weer aanvullen enz.

Ik heb zelf via MP 4 co2 sets gekocht en zonder enig probleem. Natuurlijk is het niet geheel zonder risico maar ik heb de ervaring dat het goed kan uitpakken en dan scheelt het veel geld.

Zoals Albert al zegt kun je beter direct een buitenfilter kopen als je dat wil en zelf ben ik ook overgestapt op buitenfilters in de bakken. Ik vond de interne toch minder qua stroming.

AkitaLuna zei:
Waar moet je op letten om een fles apart bij te kopen voor aansluitingen? Of zijn die allemaal universeel? Als ik me een 2kg fles bijkoop kan ik eventueel die 500gr nog houden als backup (vulstation ligt gelukkig maar 20 km verder hier).
Slijterijen hebben vaak ook de goede 2 liter CO2 flessen (koolzuurflessen voor biertaps). Die hoef je niet te kopen, maar je betaalt wel statiegeld voor de fles. Net zo veel als koopprijs (ik betaalde � 120,-) maar je zit niet met keuringen en zo en als je ooit stopt dan krijg je gewoon je statiegeld terug ! Ik laat mijn fles ook niet vullen, maar ik ruil hem gewoon voor een andere volle fles.

De aansluiting moet je even checken. De meeste zijn hetzelfde, maar ik heb hier bijvoorbeeld twee Sera CO2 sets met allebei een andere koppeling. Verloopstukken zijn denk ik wel te vinden of maken.

Ik heb 4 setjes zoals ik vertelde en de flessen passen op alle setjes hier. Maar wellicht dat er toch een merk is dat net even anders is dus misschien wel een puntje om op te letten.

AkitaLuna zei:
- Kan een externe filter nog ge�ntegreerd worden als de bak al even draait en er al bewoners zijn door deze gelijk te laten meedraaien met de interne filter alvorens deze laatste eruit te slopen?
Ja, dat is precies de goede manier.

wat je filter betreft is maar net wat je gaat houden in de bak of deze voldoende is
heb zelf de ervaring met deze afmetingen dat de stroming gauw te kort is
daarnaast weet ik niet of je voor nieuw gaat zo ja kijk dan ook eens naar merk trofis Colisa 1500 deze is qua afmeting gelijk aan de rio 400 maar dan zonder filter
hoef je dat alvast niet te verwijderen
co2 flessen hebben een standaard aansluiting waar je op moet letten is of de drukregelaar ook de juiste aansluiting heeft
zo wel eerst bedenken wat je wilt een set of alles los kopen
met los kopen kun je zelf de kwaliteit zelf bepalen bij een complete set moet je dat maar afwachten

groet

jaap

Ik ga waarschijnlijk de achterkant van het glas zwart verven met acryl of schoolbord verf. Ben van plan om er een redelijk dicht beplantte bak van te maken dus van een achterwand ga ik toch niet veel zien en neemt ook weer wat plaats in.

Wat betreft de trofis colisa. Wou eigenlijk de 1800 (ook rond de �800) halen maar de colisa bestaat alleen in zwarte uitvoering en daar was de vriendin niet zo blij mee. Dus om kerk een beetje in het midden te houden dan uitgekomen op de (witte) rio 400. Ben al anderhalve maand aan het uitkijken om eentje eventueel tweedehands op de kop te kunnen tikken, maar nog geen succes tot dusver (en binnen 3 weken is de verhuis eindelijk daar dus weet niet of ik dan nog langer geduld ga kunnen opbrengen om ermee te beginnen 🙂 ). Een nieuw aquarium te gaan zitten afschuren en verven lijkt me een beetje zonde.

Vissenbestand gaat gezelschapachtig worden denk ik. Wat neontetras, koppel altispinosa, koppel gouramis, cory's en paar L nummers. Voorlopig ook maar om te bekijken of de hobby me in de praktijk even goed gaat bevallen als in de theorie.🙂
Kan ik eventueel nog een spraybar maken aan de interne filter voor betere stroming of gaat dat nog niet genoeg zijn?

Voor de CO2 set ga ik dan nog even kijken of er tweedehands iets voorbijkomt.

Bedankt voor de reacties.

tja wit is zon kleur die niet echt gaat zeker in die grote maat niet kom ze weinig tegen op marktplaats
wat dat schuren betreft niet echt een aanrader is een soort hdm folie ga je gauw doorheen
je zou als je dat nog niet gedaan hebt eens contact met het guppy kunnen opnemen met de vraag naar een witte trofis 1800
weet dat ze zelf importeren

wat de spraybar betreft heb dat zelf ook geprobeerd vond het geen succes aan het einde kwam er nog maar weinig water uit

groet

jaap

Nee inderdaad nog niet veel tegengekomen. Witte versie bestaat alleen maar van de 1200 ... groter helaas niet. Heb een startbudget van zo'n �1000 vrijgemaakt dat zou moeten dienen voor: de aquarium zelf, eventuele externe filter, CO2 set en de begininrichting (planten, hout en steen).

De JBL doet het goed in jouw bak zo te zien, flipper? Valt qua (nieuw)prijs ook nog goed mee.

Dus voorlopig Rio 400 met JBL cristalprofi e501 greenline. Nu nog een geschikte CO2 set vinden. 🙂

hm ik heb afgelopen vrijdag een trofis colisa gekocht
was op is op aanbieding en voor erg lage prijs
2 kleuren leverbaar nog beuken en bruin maar gezien de prijs en de staat van mn oude bak besloten meteen deze te kopen
Nu een 130 bij 50 50 bak en een trofis colisa 1500 gekocht dus zeker een maat groter
voor 450 euro geen geld

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan