rio das mortes


W

willem123

Guest
Hallo,

Welke plantensoorten komen er voor in de rio das mortes?
Op internet vind ik er vrij weinig over helaas.

Alvast bedankt!
 
Rio das Mortes biotope aquarium - YouTube


2 Feb 2011 ... Biotope aquarium: Rio das Mortes, Mato Grosso, Brazil Started: ... Plants: -
Cabomba caroliniana - Cabomba furcata - Cabomba aquatica
www.youtube.com/watch?v=5J11BWeiX_Q


Is dit wat voor je?
 
Die had ik ook al gezien alleen heb ik een vermoeden dat de planten niet helemaal kloppen.

De planten die ik tot nu toe zeker weet zijn:

-Echinodorus tenellus
-Mayaca fluviatilis

Die cabomba soorten ben ik niet zeker van.
 
Nee,ik ook niet.
Wel goed voor je water.

Comments Blehers Biotopes - Aquapress Bleher


Different rivers have different plants... In PFK Heiko Bleher has been writing a
series of biotopes. These are plants from Rio das Mortes in Brazil. Mayaca ...
www.aquapress-bleher.com/index.php?option=com...id...
 
Ja dat klopt maar dan is het niet biotoop correct, wat ik wel zoveel mogelijk wil hebben.
Het is echt een bijna dwangmatig iets.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken/zoeken Bertus
 
Dit is hij wel. Blejeri.
O,hij doet het niet.


Zet dit in Google, zie je deze link.
Daar doet hij het wel.



What plants are in the rio das mortes !!!!!
 
Waarom Rio das Mortes? Omdat je een bepaald visje wilt houden dat daar gevonden wordt?
 
� A south american/discus biotope that was recommended to me is basically a lot of wood in the tank-tall narrow bogwood reaching the surface of the water. Some nice big amazon swords are an obvious choice. Different rivers have different plants... In PFK Heiko Bleher has been writing a series of biotopes.

These are plants from Rio das Mortes in Brazil. Mayaca fluviatilis; Echinodorus martii; Cabomba furcata;Cyperus sp; Hygrophilia sp; Nymphaea sp.

These from Rio Sao Francisco in Brazil. Echinodorus tenellus-pygmy chain sword plant, Sagittaria platyphylla, Salvinia auriculata-a floating plant.

Blue acara UK, 26 2007, 12:10 PM
 
Bertus zei:
… A south american/discus biotope that was recommended to me is basically a lot of wood in the tank-tall narrow bogwood reaching the surface of the water. Some nice big amazon swords are an obvious choice. Different rivers have different plants... In PFK Heiko Bleher has been writing a series of biotopes.

These are plants from Rio das Mortes in Brazil. Mayaca fluviatilis; Echinodorus martii; Cabomba furcata;Cyperus sp; Hygrophilia sp; Nymphaea sp.

These from Rio Sao Francisco in Brazil. Echinodorus tenellus-pygmy chain sword plant, Sagittaria platyphylla, Salvinia auriculata-a floating plant.

Blue acara UK, 26 2007, 12:10 PM
Dit alles hier: http://www.aquapress-bleher.com/index.p ... &Itemid=22
 
Denk dat het lastig word. De Rio das Mortas is een aftakking van het Rio Araguaia. Dus ik denk dat als je daar op verder gaat zoeken, dat je dan wel iets moet vinden.
Anders proberen een mailtje te sturen naar zo'n toeristenbedrijf daar in Mato Grosso.
 
Die kreeg ik niet open.
Daarom alleen gedeelte van belang.
 
Gertbl zei:
Denk dat het lastig word. De Rio das Mortas is een aftakking van het Rio Araguaia. Dus ik denk dat als je daar op verder gaat zoeken, dat je dan wel iets moet vinden.
Anders proberen een mailtje te sturen naar zo'n toeristenbedrijf daar in Mato Grosso.


De Bleheri,s staan er toch al in?
 
Bertus zei:
Gertbl zei:
Denk dat het lastig word. De Rio das Mortas is een aftakking van het Rio Araguaia. Dus ik denk dat als je daar op verder gaat zoeken, dat je dan wel iets moet vinden.
Anders proberen een mailtje te sturen naar zo'n toeristenbedrijf daar in Mato Grosso.


De Bleheri,s staan er toch al in?

Volgens de link komt er geen bleheri voor in Rio das Mortas.
maar intussen tijd dat ik het bericht had getypt, is jullie link geplaatst. En ik had het link van Heiko nog niet gezien.
 
Ja, de vuurtetra.
Die schijnt daar vooral voor te komen.
En omdat mijn 60 cm bak nu vrijwel plantloos is ga ik opzoek naar nieuwe planten.
 
Hyphessobrycon amandae, neem ik aan?

Je weet dat Rio das Mortes slechts de type locality is? Oftewel hij wordt op nog meer plekken gevonden:
Type locality is �Rio das Mortes, some 100 km before its confluence with the Bra�o Maior of the Rio Araguaia (the western border of the Isla do Bananal). State of Mato Grosso.�

The das Mortes is a principal tributary of the Araguaia, itself the major affluent of the rio Tocantins within the lower Amazon basin in central and western Brazil, although the full range of H. amandae within the Araguaia system is unclear.
http://www.seriouslyfish.com/species/hy ... n-amandae/

Misschien kun je het breder zoeken?
 
Klopt, de Hyphessobrycon amandae komt daar inderdaad voor. Qua planten zou ik gaan voor 1 Echinodorus martii en dan een beste bos Cabomba furcata of Mayaca fluviatilis. Ik heb zelf een 20tal Hyphessobrycon amandae gehad in een 80cm bak. Zeker een aanrader in een mooie grote groep.
Heb je verder er nog vissen bij zwemmen?
 
Ik heb nu 17 Hyphessobrycon amandae zwemmen, 3 oto's en 5 gemarmerde bijlzalmen, ook zit er een kleine ancistrus bij maar deze gaat op korte termijn weg.

Van de oto's weet ik dat ze ook voorkomen bij de vuurtetra van de bijlzalmen weet ik dat niet.
Dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet weten (tenzij het wel biotoop correct is)

@Mascha&Ivo: Bedoel je met breder zoeken dat ik ook naar andere rivieren kan kijken?
 
Waar kan ik Cabomba furcata kopen?
Ik kan het nergens vinden, is de naam misschien veranderd?

over de Rio Araguaia kan ik overigens ook vrij weinig vinden.
 
Ik hou het wel gewoon bij een Deelstaat biotoop, oftewel een Mato grosso biotoop.

Dan kan ik dus ook sterrenkruid nemen.

Wat voor planten kan ik dan voor de rest nog meer aan denken?
 
Weet iemand dat toevallig?
En wat zijn nog meer vindplaatsen van de vuurtera dan de rio das mortes?

Alvast bedankt!
 
Volgens de Checklist of Freshwater fishes in South and Central America, is de typelocatie Rio das Mortes. Verder geeft die alleen aan het Rio Araguaia basin. Dus dat is alles wat ik zo ff kon vinden.

Als ik dan weer het boek "The Amazon below water"neem van Oliver Lucanus, dan heeft die een foto gemaakt van duizenden vuurtetra in het Rio Jurumirim. Dit is Zuidoosten van het staat Sao Paulo in Brazili�.
gZ20utgpvWvzUB5k6O6qJ42WQyBo362T.gif

http://www.scielo.br/scielo.php?script= ... 9000100002
 
Bedankt Gert dat je dit allemaal hebt opgezocht.

Alleen kom ik qua planten dan nog niet veel verder.
Ik heb op internet gelezen dat de Echinodorus martii eigenlijk te groot groeit voor een 60 cm bakje, heeft iemand ervaring met deze plant in zo'n bak?


Groet, Willem
 
Heb ook een 60L aquarium & zo'n 1tje in staan.
Ik dacht hem te gebruiken voor de achterzone van de aquarium en vooral omdat het zo'n goede groeier is.

vroeger had ik er zelfs 2 maar na eens uit te hebben gekuist heb ik er al snel die 2de uithaalt.
is een prachtige plant maar neemt nogal veel plaats in vind ik persoonlijk.

het oppervlak werd snel in de schaduw geplaats door de vele bladeren dat deze plant produceert. (voor mij leek me dat geen probleem met dat mijn andere planten Anubias soorten zijn)
 

Terug
Bovenaan