Rio Nanay 200x65x60 (780 liter bruto) van Serge


S

Serge

Guest
Toch maar een begin maken met een fotoalbum. Ik heb nog niet heel veel om te laten zien, maar dat komt vanzelf goed.

Eerst wat gegevens:

Aquarium is 200x65(h)x60
Filtering 2 x Eheim 2175 (Prof III 600), inhoud vooral sponzen, wat keramisch spul en als laatste turfgranulaat + filterwatten
Verwarming 300 Watt
Verlichting een enkele rij LED buizen, 6000K
Ik heb twee stromingspompen erin hangen, maar die blijven in principe uit

De bak was hiervoor een Malawibak, maar door een krankzinnige slakkeninvasie die ik niet onder controle kreeg, en problemen met een lekkende PVC buis heb ik besloten om de inhoud te verkopen en opnieuw te beginnen, maar nu met ZA.

Beoogd visbestand, met veel nadruk op cichliden:

Pterophylum scalare "Rio Nanay" 8-10 stuks​
Biotodoma cupido "Rio Nanay" 6-8 stuks​
L224​

Planten - minimale beplanting. In een zwartwaterbiotoop groeien nauwelijks planten. Maar deze twee komen wel voor in het gebied van de Rio Nanay dat ik voor ogen heb:

Echinodorus grisebachii (bekender als E. bleheri)​
Hydrocotyle leucocephala (Braziliaanse klimop)​

En wellicht nog een nader te bepalen scholenvisje. Maar dan wil ik er minimaal 20, en ik denk dat dat teveel vis is, ook voor 780 liter bruto.

Ik ben eerst maar eens begonnen met de bak schoon te maken. Om voor eens en voor altijd van de slakken af te komen, heb ik de boel een paar dagen laten draaien met een flinke dosis Gastropex. Daarna nieuw zand erin (filterzand, 0,8-1,2 mm). Nu staat-ie te spoelen met actieve kool. Binnenkort ga ik hout halen, dan gaat de kool eruit en komt de definitieve inhoud in de filter. Dan zolang indraaien als nodig (ik ga uit van een week of vier) voordat er vis in komt.

Vlak na het storten van het zand zag het er zo uit :)

Bak270919.jpg


Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes, we gaan het volgen.
 
Lekker mistig :D
Ben benieuwd succes
 
Lekker mistig :D

Haha, ja. Filterzand spoel ik niet, dat mik ik zo in de bak. De mist verdwijnt wel de filter in uiteindelijk. Zal vanavond eens een nieuwe foto maken, volgens mij moet het wel aardig helder zijn intussen. Niet dat er - buiten 100 kilo zand - veel te zien is, maar goed :D

Ik ga er nog wel grind en kiezels doorheen mengen trouwens. Dan krijg je een meer natuurlijke uitstraling :)
 
We zijn weer een klein stapje verder. Er drijven nu een stronk wortelhout van zowat anderhalve meter en wat kleinere stukken Talawa hout in de bak. Dat spul moet nog gaan zinken, en die grote is al aan het kapituleren :) Talawahout is nogal massief, dat duurt wat langer voor het door en door nat is.

Door het zand heb ik grind gemengd, in twee verschillende formaten. Ben wel tevreden over het effect, het ziet er natuurlijk uit. De groene zak links hangt in de uitstroom van de filter, en zit vol met actieve kool. Die gaat er binnenkort uit.

Drijfhout, plus een paar Rockzolid modules die ik ga gebruiken bij de harde scape (komen deels onder het hout te liggen, met hopeljk de wortels eroverheen, zeg maar). Links ligt een stuk mangrovehout, dat komt voor de verwarming. Die zit bij mij gewoon in de bak, en dit past er mooi voor als camouflage :)

inwateren.jpg


Substraat, van dichtbij. De grote witte kiezels zijn niet zo groot als het lijkt op de foto hoor :)

substraat.jpg
 
Inderdaad weer een stapje verder, ik word steeds benieuwder wat het uiteindelijk word.
 
Qua sfeer moet je een beetje in deze richting denken :) Dit is niet mijn bak, maar wel zo ongeveer waar ik naartoe wil. Maar dan op grotere schaal natuurlijk, dit is maar 80 cm ofzo denk ik.

Sfeer.png
 
Veel succes.
 
Dankjewel! Het is sowieso al erg leuk om er weer mee bezig te zijn na drie maanden tegen een lege bak aan te hebben gekeken :)
 
Veel succes met de inrichting verder Serge.
 
We zijn alweer wat verder. Filters zijn gevuld en draaien zoals ze moeten, temperatuur ook in orde. Ik heb twee vertakte stronken (Talawa-hout) opgehangen, en de grote stronk blijft bijna zelfstandig onder (de zak met wildvang grind gaat er uiteraard nog uit).

Rechts komt nog een stronk in de hoek (om de filterinlaat te camoufleren), en links bovenin ga ik nog takken ophangen, met name om die lelijke zaagkant van de stronk buiten beeld te krijgen. Plantjes zijn ook besteld. Komt goed :)



Bak20.jpg
 
en links bovenin ga ik nog takken ophangen, met name om die lelijke zaagkant van de stronk buiten beeld te krijgen.
Doe je goed, dat word vaak vergeten.
 
Ja, ik vind het geen gezicht. Het idee is dat je onderwater tegen iets aankijkt dat je in de natuur tegen zou kunnen komen (voor zover dat dat kan in een aquarium). Zo'n zaagrand helpt dan niet :)
 
Mooi topic, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Een volg.
 
ziet er al goed uit! je hebt er een volger bij :)
 
Nog nooit van Talawa hout gehoord maar het ziet er leuk uit.
 
Nog nooit van Talawa hout gehoord maar het ziet er leuk uit.

Het is knalhard, en mooi vertakt. Grote takken zien eruit als mangrove stronken, heel decoratief. Nadeel is dat het erg lang duurt voordat het zinkt (minimaal een week), en er komt wat slijmerige troep vanaf als het een paar dagen in de bak ligt, maar dat is tijdelijk, en verdwijnt vanzelf. Het is wel wat duurder dan andere soorten (niet belachelijk overigens) . En volgens mij verkleurt het water ook niet zo erg als met het roodbruine wortelhout. Nu is dat in mijn geval eerder een nadeel, maar lang niet iedereen is er van gediend om theewater in de bak te hebben :)
 
De hoofdbewoners zijn intussen ook "geregeld". Eind oktober staat er een aardig ritje naar Emmen op het programma :)
 
Maanvissen! Een schooltje van 12 stuks. Pterophyllum sp "Rio Nanay", P. scalare "Rio Nanay", P. eimekei, of P. sp. "Altum Peru", afhankelijk van wie je gelooft, haha. Het is hoe dan ook allemaal dezelfde soort (het zijn overigens zeker geen Altums).
 
zeer goede keuze! ben heel benieuwd naar de fotos ;D
 
Duurt nog wel even hoor. Eind oktober pas. De bak staat in te draaien, en ik moet in de tussentijd nog wat dingen aanpassen / toevoegen aan de inrichting, maar daar heb ik dus nog een week of drie de tijd voor :)
 
Zo dan. Bak is ingericht. Nu maar indraaien. Binnenkort eerst maar eens op zoek naar wat timmerlui om het hout te onderhouden (L-nummers). Dat vierkante ding in het midden van die laatste foto is trouwens reflectie... het is net of er een koperen plaatje in de bak zit ofzo, maar dit is niet het geval haha :D

Bak14-10-1.jpg


Bak14-10-2.jpg


Bak14-10-3.jpg
 
Prachtig :daisy: , ben je niet bang dat de vissen zich beschadigen aan al die uitsteeksels?
 
Heeeel fraai. Snap wat Ton bedoelt. Als ze hun ruzietjes uitknokken dan schieten ze wel eens onverwacht een richting uit met alle risico's van dien.
Denk ook eens aan de rechtopgezette zgn "slagtanden"hout en wat grote opgaande planten om de zichtlijnen te verbreken.
 
Ja, die takken is wel een dingetje inderdaad. Het lijkt misschien zo, maar het is allemaal niet scherp, en er is veel ruimte omheen, maar ik denk dat ik de pieken die wat lager in de bak hangen er inderdaad maar af knip, voor alle zekerheid. Ik heb ook al zitten denken om die sprieten met wat javamos te bekleden. Verkeerde continent, maar ik denk dat het wel wat toevoegt aan de "sfeer" in de bak.

En misschien haal ik die takjes wel helemaal weg als de Braziliaanse klimop eenmaal op het water drijft. Het zijn twee "bezempjes" die een beetje half-vast in de bak hangen (ivm onderhoud, ik kan ze er makkelijk uithalen als het nodig is).

Qua opschietende planten: de Echinodorus wordt een centimeter of 40/50 als het goed is (in mijn vorige bak tenminste wel). Misschien verplaats ik nog wel het één en ander om die zichtlijnonderbreking te maken. Ook de braziliaanse klimop gaat natuurlijk de hoogte in, en rap ook, als ik de verhalen mag geloven :)
 
Top. Gaat helemaal goed komen. Succes met je manenbak!
 
Standaard verhaal dat je eerst een idee neerzet en dat lopende weg nog veranderd, we gaan het blijven volgen :thumbs:
 
Ziet er erg mooi uit zo leuk ook met die beukenbladeren
 
Update. Het eerste visvolk is gearriveerd :)

Bezetting is momenteel als volgt:

20 x Corydoras elegans (die komt voor in de Rio Nanay), jonge visjes nog.
Vanaf morgen komen daar 12 x P. scalare "Rio Nanay" bij.

En verder, biotoop-incorrect, maar het is erg lastig om algeneters/L-nummers te vinden voor deze biotoop, dus die consessie heb ik bewust gedaan. Ik moet toch echt wat meervallen hebben voor het "onderhoud".

1 x L129 (die ik na het uitzetten niet meer heb gezien)
3 x Ancistrus cf. cirrhosus "Calico" (verkocht als LDA013, maar die is het beslist niet)

Cory's:

Cory2.jpg

Cory1.jpg


Ancistrusjes, zijn ook nog maar 4 cm ofzo, maar ze worden sowieso niet zo heel groot.

Plakker1.jpg


Plakker2.jpg


Morgen zal ik een nieuwe overzichtsfoto plaatsen als de maantjes erin zitten en een klein beetje tot rust zijn gekomen, ik heb wat zaken een beetje aangepast in de inrichting.
 
Goed bezig, wordt een lange dag vandaag omdat je morgen "pas" de maantjes haalt ;)
 

Terug
Bovenaan