Wat is er nieuw

Rio Nanay geïnspireerde biotoop creëren: Waterwaarden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pantat
  • Startdatum Startdatum
P

Pantat

Guest
Hallo allen,

Ik ben op het moment bezig met mijn RIO400 te veranderen tot een zo veel mogelijk op Rio Nanay ge�nspireerde 'biotoop'. Dit zal zich in eerste instantie tot de vissen beperken, mijn waterwaarden in mijn aquarium zijn nu stabiel en acceptabel. Wel wil ik hier verbetering in gaan aanbrengen en hiervoor wil ik graag jullie idee�n horen.

Visbestand wordt:

Pterophyllum Sp. Rio Nanay (6-7 pubers op dit moment)
Hemigrammus bleheri (als 'cheat' voor de roodneus variant, 20 stuks)
Corydoras Loretoensis (niet te grote groep, ongeveer 8)
apistogrammoides pucallpaensis 'r�o nanay' (of een andere variant, deze komen als laatste in ieder geval)

Y_cfzSuOa0AEoqyP2bcVAUw0lt6M-nSt.jpeg

Het lijkt op de foto iets lichter dan het in werkelijkheid is.


Nu de waterwaarden: De voor mij belangrijkste, door de vele waterverversingen i.v.m. de jonge maanvissen worden NH3/4 en PO4 nooit te hoog dus zijn voor deze thread niet van toepassing.
Alle waarden zijn gemeten met JBL Testlab.


Aquarium 26-4:
PH: 7.1 (methode 6,0 - 7,6)
KH: 3 (methode 10ml, meer accuraat)
GH: 5 (methode 10ml, meer accuraat)

Aquarium 28-3:
PH: 7.1 (methode 6,0 - 7,6)
KH: 6 (methode 5ml, minder accuraat)
GH: 6 (methode 5ml, minder accuraat)

Kraanwater 26-4:
PH: 7.6 (methode 7,4 - 9,0)
KH: 4.5 (methode 10ml, meer accuraat)
GH: 6 (methode 10ml, meer accuraat)

Note 1: De reden dat de PH hetzelfde is bij hogere hardheid is te verklaren door het wegnemen van de CO2 installatie. Deze komt om meerdere redenen ook niet terug.

Note 2: Kraanwater is in het verleden harder geweest en qua waarden voor mijn gevoel niet heel constant, ik zal dit blijven meten. Dit is m.a.w. een periode met 'mooi/goed' water voor deze plaats.

Note 3: Ik filter over een grote hoeveelheid turf (JBL Tormec), doordat ik lichte overcapaciteit heb op mijn filters in L/uur (2400) kan dit zonder dat dit qua filtering consequenties heeft behalve dat ze af en toe wat sneller dichtlopen. Daarnaast voeg ik per 4 weken 6 grote Catappa bladeren toe, waar ik eerst een liter thee van zet en zodra dit afgekoeld is wordt het voorzichtig aan de bak toegevoegd (water + blad). Ook wordt er beukenblad toegevoegd.

Ik heb een tweetal wensen, waar ik wat input voor nodig heb:
1. Het water wil ik donkerder
2. De PH wil ik lager op een haalbare manier

1. Het water is nu licht theekleurig, het is wel echt verkleurd geelbruinig, maar het mag van mij nog donkerder. Hoe kan ik dit bereiken (naast het filteren over turf en maandelijks Catappa thee).

2. De PH mag van mij zakken naar 6,5 - 6,8. Ik kan hiervoor Osmosewater gebruiken, dit heb ik tot mijn beschikking. Vraag is echter of dit puur gebruikt moet worden of aangelengd met kraanwater. Daarnaast zijn overige factoren die dit kunnen bewerkstelligen ook welkom. Ik ga alleen geen CO2 meer gebruiken. Als het antwoord is dat de PH niet lager kan dan 7 zonder CO2 dan is dat ook een antwoord.

Alvast hartelijk dan allemaal voor jullie antwoorden!

Groeten Nick
 
Ik meng hier mijn osmose water met kraanwater tot een bepaald PPM en heb nu ongeveer

PH 6.8 KH 4 GH niet gemeten

wat voorheen met alleen kraanwater was

PH 7.5 KH 10 GH 15
 
Sidewalker zei:
Ik meng hier mijn osmose water met kraanwater tot een bepaald PPM en heb nu ongeveer

PH 6.8 KH 4 GH niet gemeten

wat voorheen met alleen kraanwater was

PH 7.5 KH 10 GH 15

En in welke verhouding vermeng je dit en wat doe je nog meer om je water te beinvloeden? (C02 / turf / ...)

Dank voor je antwoord!
 
Ik heb een TDS meter en meng het Osmose water wat een waarde heeft van 10ppm aan met kraanwater van 250ppm om ongeveer op 150ppm uit te komen. Er zit ook een Co2 installatie in de bak en geen turf.
 
Waarom zo'n Focus op pH? Lagere GH, KH en EC zijn in dit soort bakken veel nuttiger. Dus met CO2 hanteer je een verkeerde manier van het aanpassen van waterwaarden. Osmose bij Engen en eventueel filteren over turf zijn wel the way(s) to go.
 
Bedankt voor de info Mascha en/of Ivo, dit neemt iets van mijn 'zorgen' weg. Ik ga er over nadenken hoe ik het met Osmose ga doen, daar ik 2 keer per week probeer zo'n 100 liter te vervangen. Als jullie of iemand anders daar idee�n over hebben hoor ik dat graag!🙂

Dank John! 🙂
 
Ik gebruik regenwater, filter over turf, leg in m'n voorbereidingswater steeds elzenpropjes,en voeg wekelijks enkele catappa bladeren toe.

PH: 6
Kh:2
EC:110mS

Het regenwater en de turf zorgen voor de lage waarden.
De elzenpropjes helpen lichtjes, maar verkleuren vooral het water.

Ook voeg ik soms rooibosthee toe om het water verder te verdonkeren.

Verder heb ik 2 relatief donkere TL lampen met veel rood.: Dennerle Color Plus

Zelf overweeg ik wel nog het toevoegen van CO2, omdat ik ontdekt heb dat ik te weinig CO2 heb.
Ik hoop dat ik de baardalg hiermee tot een minimum kan terugdringen. Verder zou de Ph hier nog lichtjes mee kunnen zakken tot 5.5, omdat ik zoveel mogelijk een blackwaterbiotoop wil cre�ren.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan