Wat is er nieuw

Rio Ucayali van ypoc

• Onderwerp starter Onderwerp starter ypoc
  • Startdatum Startdatum
Y

ypoc

Guest
Hallo iedereen,

Heb besloten om een nieuw foto album te starten, van een aquarium die reeds al bestond maar heringericht werd. Reden hiervoor is een nieuwe "start', zodat ik geen zicht meer heb op de problemen die er waren.

Was eerst een blackwater, maar wou altijd een mooi beplant aquarium maar na vele pogingen was de laatste poging dan ook de laatste, en ligt mijn lot niet bij beplante aquaria, maar bij onbeplante 😛

Maar genoeg daarover, ben dus net gedaan met de eerste stappen is dus een "work in progress" zoals ze zeggen.

Maar hier zijn de eerste beelden 😛

YQSskW71hevAYUAgN1Em8_uWhApVYZxA.jpeg
DSCN3959
by YPOC RIGHT, on Flickr

Ben nog niet helemaal tevreden te weinig takken enzovoort.

Mijn visbestand is voorlopig:

-15x Paracheirodon innesi
-4x Corydoras panda (word uitgebreid naar 8 of 10)

Ook wil ik graag koppel of harem "grote" vissen, maar daar omtrent heb ik wat problemen gehad in het verleden.
had in de blackwater een koppel Mikrogeophagus altispinosus, vrouwtje stierf na 2 weken, mannetje 4 weken later. (ongeveer)

Toen was er de beplante bak, kocht een koppel Colisa lalia, vrouwtje stierf ook na paar weken, kocht dan nieuw vrouwtje stierf na week, en mannetje ook paar weken later.

En dat allemaal zonder vertoning van ziekte of stress of wat dan ook, aten normaal, goede waterwaarden, zwommen normaal, op een dag gewoon dood. (En dat in 2 verschillende "omgevingen"

Daarom ook had heel graag een Apistogramma soort gehad, maar schrik uit vorige ervaringen overwint natuurlijk.

Dit was het voorlopig denk ik dan...

Ik denk niet dat Apistogramma's een goede keuze zijn. Ten eerste willen de rest van je bewoners wat lagere temperaturen dan de meeste Apistogramma's, A. borelli zou dan in principe wel kunnen, maar ik denk niet dat Corydoras de ideale medebewoners zijn.

Ik denk niet dat Apistogramma's een goede keuze zijn. Ten eerste willen de rest van je bewoners wat lagere temperaturen dan de meeste Apistogramma's, A. borelli zou dan in principe wel kunnen, maar ik denk niet dat Corydoras de ideale medebewoners zijn.
Wil het wat biotoop correct houden, maar er zijn keuzes maar aquarium is maar 80cm...

Midwater cichlids: Acaronia nassa, Astronotus occelatus, Heros efasciatus, Mesonauta mirificus, Pterophyllum scalare
Acaras: Bujurquina apoparuana, Bujurquina syspilus, Cichlasoma amazonarum, Laetacara flabilabris, Laetacara thayeri
Pikes: Crenicichla anthurus, Crenicichla proteus
Eartheaters: Biotodoma cupido, Geophagus proximus
Dwarf cichlids: Crenicara punctulatum, Apistogrammoides pucallpaensis, many Apistogramma (see this article), including many that could be obtained without being a fully paid up member of hte Apisto fan club, A. cacatuoides, A. agassizii, A. cf. eunotus, A. njisseni (seeSeriously Fish), A. huascar

Deze keuze heb ik ongeveer

Zie echt niet in waarom Apisto's niet zouden kunnen. Lijkt me de perfecte bak ervoor trouwens.
In een 80cm zou ik wel voor een koppel van een kleinere soort gaan. Ev. starten met een groepje en dan het dominante koppel overhouden, maar het risico op slachtoffers heb je dan wel.
De combinatie met Corydoras kan, maar tijdens de kweek krijgen die het wel zwaar te verduren dan.
Alle vissen kan je houden kamertemperatuur trouwens. Bij mij zitten ze nooit warmer dan 23°C. Veel beter voor hun gezondheid en jouw portemonnee ;-)

biotoop correct
Dan dus geen Corydoras met Apistogramma combineren, want dat is het simpelweg niet 😉

Dat nog naast het feit dat gewoon geldt dat beide soorten nooit optimaal op hun gemak zijn als je ze combineert in een wat kleiner aquarium.

Dat is niet meer dan de uitzondering die de regel bevestigt. Immers, je ziet daar enkele (verdwaalde?) Apistogramma in een vangst die wordt gedomineerd door Corydoras. Bovendien is er de quote "This is not the story about the exciting Apistogrammas I collected". En Tom heeft ook wel vaker geschreven dat hij op een verdwaalde enkeling nog nimmer Corydoras en Apistogramma bij elkaar heeft gevonden.

Uit het artikel valt dus niet af te leiden dat het wel biotoopcorrect is.

Maar ik kan gerust vrede nemen hoor met huidig bestand.

Groter gaan lukt niet echt nu alhoewel ik wel meterbak heb staan maar das geen zo'n heel grote opstap.

Heb wel nog een vraag voor mensen die bereid zijn hulp te bieden, ligt niet bepaald aan deze inrichting maar heb altijd in deze inrichting wel wat meer blauwalg.

Alleen in de voorhoek van het aquarium, waarmee ik bedoel klein randje voorraam, en klein randje op bodem.
Vind het nogal vreemd dat het alleen op die plaats is, heel de voorkant waar bodem raam raakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan