Wat is er nieuw

Rio125 van Erwin77

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin77
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin77

Guest
De bak draait nu sinds 18 augustus met planten en de waterwaarden stabiliseren, een eerste plaatje:

hiUB1tGVE3YQi_nx00J1otV-_GUi-k_i.jpeg

De eerste bewoners zijn aangekomen! Ik ben begonnen met een schooltje van 10 Corydoras Panda in combinatie met 6 algenetende garnalen, 5 witte en een blauwe.....geen idee wat dat er voor een is. Zie hier de eerste foto's van de bewoners, sorry voor al het groen erop maar de Corydoras zijn weliswaar erg levendig en onderzoekend, als ik bij de bak sta/zit verschuilen ze zich.....

Maar weer tijd voor een foto-update. Het vissenbestand is voorlopig compleet: De 10 Corydoras Panda en de garnalen (4) hebben gezelschap gekregen van een Ramirezi-koppel en een schooltje Nannostomus Beckfordi (14). De Corydoras bewonen natuurlijk de bodem, het Ramirezi-koppel heeft zich een hoek toegeeigend en de potloodvisjes zwemmen nog door de hele bak, vooral midden en bovenin, maar nog nauwelijks in een school. Hier laat ik het bij, eerst maar eens kijken hoe dit zich ontwikkelt en gezien de bakmaat is het ook wel even voldoende, zeker vanwege de aanwezigheid van de Ramirezi's.

Ik heb ze gekocht als 6 Japonica, ik ben er 1 (de allerkleinste) al een paar dagen kwijt, de andere 5 zijn 4 Japonica's en dus de blauwe waar ik eerder een foto van heb gepost. Deze blijft ook kleiner dan de anderen. Het zijn er dus nog 5 ipv 4 zoals ik eerder postte.

De garnalen in hun hangout-stek, onder een groot blad bij de achterwand. Moeilijk te fotograferen dus. Wel duidelijk te zien is dat degene in de rechter bovenhoek kleiner en anders van bouw is, deze is dus ook blauw. De rest lijken me gewoon Japonica's.

PVC6YP4hLuvQRxxw2VNASjS_VwYmBk3f.jpeg

Leuke bak! Die Japonica´s vallen bij mij in de smaak, echt goede algeneters zijn het.

Mooi aquarium,

die ene kleine garnaal is misschien wel ten prooi gevallen aan de ramezi.
Ramezi met die sluierstaart zijn wel erg mooi en apart.

mvg Martijn

De bak draait nog steeds super! Er lijkt sprake van goede harmonie in de bak, zowel de Cory's als de Ramirezi's en de Beckfordi zitten elkaar niet in de weg, dus denk dat ik qua visbestand goede keuze heb gemaakt. Ik had wel wat last dat de drijfplanten begonnen te woekeren maar met wat rigoreus snoeiwerk is dat wel redelijk onder controle. De ramirezi's zijn verder voor de derde keer een nest aan het bouwen, zie foto, dus die lijken zich echt op hun gemak te voelen. Niet dat ik denk dat de slagingskans groot is want ondanks dat de man zijn best doet met bewaken, zijn er 14 potloodvisjes die het ook reuze interessant vinden! Deze zijn overigens ook prachtig op kleur gekomen en de mannetjes maken er soms een mooi schouwspel van, ook lijkt een van deze dames drachtig. Ben dus benieuwd of er op een gegeven moment jongen rond zwemmen, van welke soort dan ook.
En aangezien het toch kriebelde en ik het zonde vond al te veel planten weg te doen, heb ik er een Nanocube 30 bij gehaald welke ik gebruik voor de stekjes van sommige planten. Dan kan ik soms de minder mooie uit de grote bak verwijderen en vervangen door een van deze stekjes. Ik heb daar verder een cocosnoot met mos aan toegevoegd zodat het een leuke plek is voor een groep garnalen. Ik zal daar een apart topic van openen, want ook deze bak is na een maandje indraaien inmiddels bevolkt en de eerste babygarnaal loopt al rond!

Het is alweer een aardig tijdje geleden dus hier maar weer eens een update. Onlangs heb ik de bak heel flink teruggesnoeid, de te grote planten eruit gehaald en enkele nieuwe neergezet, alsmede een nieuw stuk hout. Ook ben ik een tijdje terug toch begonnen met het toevoegen van wat CO2. Ik klop het af, maar vooralsnog nog geen uitval gehad, alle oorspronkelijke vissen leven nog en het aantal garnalen is flink gegroeid zoals gepost in een ander topic.
De ramirezi's maken nog regelmatig een nest maar nog geen jongen gezien. Ook zitten er nu en dan clusters eitjes op de ruit, maar of dat van de Corydoras Panda is of van de Beckfordi dat weet ik niet, ze zijn ook vaak zo weer weg. De Beckfordi scholen wel echt prachtig samen nu ze wat langer in de bak zitten, de strijd tussen de mannetjes is wel wat minder spectaculair, de groep heeft zn rust gevonden en de onderlinge verhoudingen zijn duidelijk. Ook is er een tijdje terug een nieuwe bewoner bijgekomen, een Ancistrus Dolichopterus (L183). Die is echter wel schuw en moeilijk te fotograferen.
Het totaal is dus 14x Nannostomus Beckfordi, 10x Corydoras Panda, 2x Ramirezi, 1x Ancistrus.

Nieuwe totaaltje vlak na de verbouwing, de mist is inmiddels helemaal weg:

hoVWfe9tDxo4mp_2vGZTI801T5B7Hcw8.jpeg

Sorry voor de spiegeling, zal snel even een nieuwe maken!

Aangezien de crash van vanmiddag ervoor gezorgd heeft dat mijn update verdwenen is, bij deze norgmaals. Het is wederom een tijdje geleden maar bij deze een update en enkele nieuwe foto's van de bak.
De bak draait inmiddels ruim een jaar en het gaat nog steeds goed. Het vissenbestand is nog steeds nagenoeg hetzelfde. Alle tien de Corydora's Panda zwemmen nog lekker rond, de school potloodvisjes is wel van 14 naar 12 gegaan en helaas is een van de Ramirezi's een tijdje terug overleden. Maar drie vissen in een jaar tijd op verschillende momenten lijkt mij een normaal verloop van een visbestand, het is en blijft de natuur. De garnalen daarentegen vermenigvuldigen zich nog steeds, ik ben er een keer een andere thread over begonnen over hoe dat zou kunnen, en inmiddels heb ik er een stuk of 70 denk ik in allerlei kleuren. Rood, blauw, zwart, zwart met bruine streep, helder met rood, helder met blauw, helder met zwart, en natuurlijk nog steeds een paar echte Japonica's. Mocht er iemand in de buurt van Haarlem interesse hebben en zich niet druk maken over de puurheid van de soort, let me know, ik heb er meer dan genoeg.
Enkele van de garnalen zijn inmiddels naar andere bak boven verhuisd. Mijn zoontje van zes is zo geinteresseerd in de aquaria dat zijn nanocube inmiddels plaats heeft gemaakt voor een 70 liter bak met een leuk bestandje en enkele garnalen. Hij helpt mee met het onderhoud en is trots op zijn bak. Ik zal er een ander topic over maken. Hier nog enkele foto's:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan