Rio240 Avontuur van Alexander (Snoozebugs)


Snoozebugs

Member
Lid geworden
5 september 2018
Berichten
13
Leeftijd
32
Hallo allenmaal!

Ik ben nieuw geregistreert op dit forum maar kijk al een hele tijd mee!
Ik ben Alexander 26 jaar oud en woonachtig in Arnhem.

Ik wil al jaren een aquarium en dit jaar dacht ik, ik ga er gewoon aan beginnen dus na sinds Januari orienteren heb ik Maandag mijn aquarium in ontvangst mogen nemen.

Zoals de titel al doet vermoeden is het een Juwel RIO 240LED geworden en ben zelf best wel tevreden met mijn keus tot nog toe.

ik heb eerst een deel van de scape een paar dagen op het meubel gezet zodat ik kon kijken of het wat was
20180828_153733.jpg


Daarna ben ik bezig gegaan met het uitpakken en zetten en scapen van de bak, vervolgens gevult

20180904_143559.jpg



Dit is eergister na een aantal uur licht

20180904_160237.jpg


En dit was gistermiddag

20180905_142146.jpg




De bak is nu al veel helderder geworden maar ik wacht nog even tot het donker is om een goede foto te kunnen maken!


Als plantjes heb ik 2bosjes javavaren staan en een aantal plukken valisneria, er zijn nu een paar drijfplanten onderweg waar ik de naam even van kwijt ben maar dat komt nog wel.

De bak krijgt nu 8 uur licht en is tot nog toe steady 24 graden celsius.
De bedoeling is dat dit een gezelschaps aquarium word met cordydora's, roodkopzalmpjes en gourami.

Welke cory en gourami soorten weet ik nog niet zeker, ik vind ze allemaal te leuk namelijk!


Mijn doel is om hier de boel een beetje bij te houden zodat jullie en ikzelf mooi de vooruitgang kunnen volgen!
 
Even een foto'tje vanaf de bank, de bak is vandaag weer iets helderderder al zit er wel wat witte schmutz op het hout.
Het lijkt een beetje op hele fijne suikerspin, maar dan wit.
Schijnt redelijk normaal te zijn, toch?

20180906_211905.jpg
 
Dankjewel allen!

Jessica, dat is exact waarom er vandaag nog Limnobium laevigatum en Hydrocleys nymphoides aan de bak is toegevoegd!

Mooie bak hou er wel rekening mee dat Gourami s graag veel planten en drijvers hebben.
 
Mooi bak en led lees ik de standaardbuizen van juwel zo ja houd dan wel de planten voeding in de gaten anders binnen no time algen explosie
 
Goed begin.
Maar misschien nu het nog kan denken aan een iets biotoop gerichter bestand.

B.v.

Trichopodus leeri
Een leuke kleine botia soort.
En een schooltje rasbora's
 
Ja ik heb nu zoieso de voorste lamp gedimd met een laagje bakpapier, maar vind ik ivm temperatuur niet een permanente oplossing, ik heb al een tc420 op de ledverlichitng in mijn kamer dus ik denk dat er snel een setje andere led in komt!

Mooi bak en led lees ik de standaardbuizen van juwel zo ja houd dan wel de planten voeding in de gaten anders binnen no time algen explosie


Ik ben niet zo een purist Dirk, ik wil gewoon graag naar de soortjes kijken die ik mooi vind en niet te veel bezig te zijn met bitopen.
Ik snap je reactie wel hoor, ik heb al meer opmerkingen gekregen dat het erg naar een biotoop bak neigt maar kwa bestand is dat niet geheel mijn ding!
Maar ik sta altijd open voor suggesties dus ik ga je genoemde soortjes zeker even checken, ik heb nog even om te beslissen namelijk.

Goed begin.
Maar misschien nu het nog kan denken aan een iets biotoop gerichter bestand.

B.v.

Trichopodus leeri
Een leuke kleine botia soort.
En een schooltje rasbora's
 
Leuk dat je eindelijk met de hobby kunt beginnen. Een mooie bak al met veel mogelijkheden. Succes!
 
Dankjewel iedereen!
De bak doet het heel erg goed en de planten gaan als een malle, en dat zonder co2.
Wel geef ik de aanbevolen hoeveelheid All in One van Plantedbox.

De witte substantie word langzaam minder en blauwzwartig, vanavond weer een foto'tje!
 
Het gaat goed met de bak!
3e week indraaien is nu bijna voorbij en de laatste dagen zakt mijn Nitrietpeil geleidelijk met bijna gelijke stappen per dag, 0.025mg/L is het nu.
Met het dalende nitrietniveau neemt ook de alg behoorlijk toe, ik heb het licht nu maar 6 uur aan staan.
De planten doen het goed behalve de valisneria die blijft op een paar sprieten na bruinig.
Morgen krijg ik een flesje easycarbo binnen, ben benieuwd of dat wat gaat helpen tegen de alg en wat beter is voor mijn plantjes.

Ergens volgende week wil ik er visjes in gaan deponeren, maar ik wacht nog even af!

Deze foto is van 3 dagen geleden
20180918_203439.jpg



Dit is vandaag, je ziet op de ruit en het hout goed de algvorming.
20180921_173037.jpg
 
Ik zie bruinalg en dat is normaal tijdens de opstart en daar helpt carbo niet echt tegen. Ik zou zo min mogelijk carbo gebruiken want dat is ook een chemisch goedje waar de Vallisneria vaak niet goed tegen kan.
 
Lang niets van mij laten horen!

Ik ben wel online geweest maar had simpelweg niet veel te melden, ik had een algenexplosie hele bak groenbruin.
Een co2 installatie loste dat probleem op, maar de meeste planten waren het beu en heb ik vervangen door nieuwe exemplaren die wel zin hebben om te groeien!
Ook is de aquascape best wel veranderd, ik wil mischien nog wat meer steen maar dat gaan we wel zien

Nu zijn de waterwaarden mooi op peil en gaat het de goede kant op met de bak.

Ook heb ik nu mijn bestand compleet, 22x roodkopzalm 7 (was 8) bronscorydora's en 2x L148 als ik het mij goed herriner.
Alle vissen lijken gelukkig eten goed en groeien mooi, poepen ook veel gelukkig heb ik een corydoralegertje wat heel mooi elke nacht de hele bodem harkt.
Elke ochtend voordat de lampen aangaan zie je dat de bodem perfect gestofzuigt is, ik zal er eens proberen een foto van te maken het is erg leuk om te zien

20181106_222549.jpg
 
Het is inderdaad een ikea meubel, wel met extra versteviging ingebouwd.
Geen permanente oplossing, ik ben al bezig met een nieuw meubel maar dat vergt tijd, die ik nu op het moment weinig over heb.
 

Terug
Bovenaan