Rio450 (150cm) Vis bestand.


K

kevinjansen

Guest
Beste,

Soms zijn mijn Kardinaal Tetra's ziek (hebben dan een witte bult (lijkt op een puistje)) nu zag ik dat ook de maanvis dit kreeg. Ik heb dit in een ander topic om advies gevraagd: https://aquaforum.nl/threads/maanvis-heeft-witte-bulten.165627/
Nu kwamen ze daar tot de conclusie dat de waardes eigenlijk wel goed zijn, maar dat het aan het vis bestand zou kunnen liggen. Heeft er hier iemand advies over mijn huidige bestand en of dat bij elkaar past/mag.

Bestand:
+- 17 Kardinaal Tetra's
2 maanvissen
2 koppel kersenbuiken (hebben al eens een nest gehad van stuk of 30 en naar de winkel gebracht, verder zijn ze vredig)
2 Algeneters (de kleine albino variant)
2 rauwzalm (is mij verteld die ze toen weg deed, zwemmen ook rustig rond)
7 zwaarddragers waarvan 2 man. (hebben ook al eens nestje gehad, was begonnen met 2 vrouw 1 man, het nest bestond uit 8x man waarvan 1 gehouden en de andere 7 geruilt met de winkel voor 3 vrouw.
2 Koppel dwarf grourami. (Mannetje is actief bezig en bouwt wekelijks een schuimnest incl eitjes, gaat alleen helaas bijna altijd dood)
4 Micky Mouse platty
2 Corydora;s (Zijn altijd actief geweest maar lijkt er laatste weken op dat ze overdags slapen in een huisje en als het licht uit is worden ze actief)
3 XL guppen waarvan 1 man

Dan zwemt er nog (tijdelijk)
4x Dwarf gourami fry van ongeveer 1/1.5 cm rond.
en 7 mickymouse platty fry in een drijf bak die zijn nog onder de cm.

Alle vissen zwemmen eigenlijk vrolijk rond, niemand die met elkaar vecht alleen de zwaardragers zie je veel achter de vrouwtjes aan zitten.
 
Misschien als toevoeging de water waardes:
pH: 7
GH: 12
KH: 6
NH4: 0-0,5 (lastig te zien er zit een hele lichte gloed volgens mij in het water, maar kan ook een licht weerkaatsing zijn van het kleuren tabel ernaast.)
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 1mg
Fe: 0,5
Cu: 0
 
Ga voor zover mijn kennis gaat de bewoners langs

Bestand:
+- 17 Kardinaal Tetra's
Leuk visje dat graag in een school gehouden wordt. Twijfel of dit met maanvissen goed gaat en ze niet als voer gaan eindigen

2 maanvissen
is dit een koppel? Want zijn ook vissen die graag in een groep gehouden worden

2 koppel kersenbuiken (hebben al eens een nest gehad van stuk of 30 en naar de winkel gebracht, verder zijn ze vredig)

2 Algeneters (de kleine albino variant)
een ancistrus denk ik?

2 rauwzalm (is mij verteld die ze toen weg deed, zwemmen ook rustig rond)
Ik denk dat je de rouwtetra bedoeld? Ook dit is een scholenvis die met meer moet, al past dit dan wel weer beter bij je manen qua vorm. Is wat hoger dus zal niet als voer gezien worden

7 zwaarddragers waarvan 2 man. (hebben ook al eens nestje gehad, was begonnen met 2 vrouw 1 man, het nest bestond uit 8x man waarvan 1 gehouden en de andere 7 geruilt met de winkel voor 3 vrouw.
Hoe meer je er hebt, hoe harder ze kweken omdat je meer vrouwen hebt. Grote kans dat binnen vrij korte tijd je bak vol zal zitten, al zullen je manen eea in toom houden. Overigens vaak wat drukkere vissen, wat je manen niet waarderen.

2 Koppel dwarf grourami. (Mannetje is actief bezig en bouwt wekelijks een schuimnest incl eitjes, gaat alleen helaas bijna altijd dood)
Deze vissen waarderen de drukkere vissen zeer zeker niet en hebben wel drijvers oid nodig om onder te schuilen

4 Micky Mouse platty
Erg drukke vissen wat vooral je manen en goerami's niet waarderen. Ook hier grote kans op een overbevolking omdat ook dit levendbarenden zijn

2 Corydora;s (Zijn altijd actief geweest maar lijkt er laatste weken op dat ze overdags slapen in een huisje en als het licht uit is worden ze actief)
Scholenvisje die op zand wenst te zitten. Grote kans dat je kersenbuiken er, mede, voor zorgen dat ze vrij weinig zichtbaar zijn. Daarnaast wensen ze gewoon soortgenoten om zich veillig te voelen, iets wat nu ook mist.

3 XL guppen waarvan 1 man
Zelfde als de platy, druk visje die snel kweekt

Dan zwemt er nog (tijdelijk)
4x Dwarf gourami fry van ongeveer 1/1.5 cm rond.
In de bak of apart?

en 7 mickymouse platty fry in een drijf bak die zijn nog onder de cm.
lekker in de bak laten; survival van de sterkste. Overigens zijn die drijfbakjes minde rgoed dan je denkt; er is zo goed als geen doorstroming meestal waardoor je water toch vrij snel vervuilt.

Algehele tip:
Hoe kleurrijk de levendbarenden (gup/platy/zwaarddrager) ook zijn, ze doen met hun gedrag vooral de maanvissen en goerami's geen plezie. Deze vissen zijn meer op hun rust gesteld. Als de manen niet te groot zijn kan het goed gaan met de kardinalen, maar weet dat naarmate ze groter worden de kans ook steeds groter wordt dat je kardinalen langzaamaan zullen verdwijnen. Denk dat andere leden ook zeker nog aanvullingen hebben; goed dat je een bericht plaatst

edit; ga nu niet ineens vanalles toevoegen omdat de soorten scholenvisjes zijn, wacht even af wat de rest zegt en aan tips geeft.
 
De algeneters zijn inderdaad ancistrus althans daar lijken ze enorm op :)
Het drijfbakje is een netbak dus volledige doorstroming.

Het is inderdaad ook zo te zien een rouwtetra.

Voor schuil mogelijkheden heb ik drijvers (Limnobium Leavigatum, Amazone Kikkerbeet) nog niet erg groot.
 
In het kader vriendelijk zijn tegen nieuwkomers zeg ik het volgende: volgens mij hou je van een kleurrijke bak?! Je visbestand is namelijk een ratjetoe van allerlei kleuren en vormen.
Je hebt best een grote bak dus eigenlijk is mijn advies: verkoop alle vissen of ruil ze. En kijk eens naar een Malawibestand! Misschien dat je daar je ei in kwijt kunt. Veel kleurtjes en vormpjes in een bak die dat aankan.
Neem het aub niet negatief op, is niet persoonlijk, maar een goed gemeend advies ;)
En anders ff doorscrollen :D
 
@meksjoef bedankt voor het advies. Ik ben inderdaad voor een stukje kleur gegaan in een communitie-bak. En zal ook zeker eens kijken naar het bestand wat je noemde. Eerst even inlezen.
Het allermooiste vind ik een zoutwater aquarium maar dat leek me nog te moeilijk om mee te beginnen :)
 
Bij Malawi aquariums hoor je nog wel is "is dat zout?" Nee!
 

Terug
Bovenaan