Riparium 130x50x50


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik zit te denken om een riparium te gaan maken, en zo realistisch mogelijk, dus:
-weinig vis
-veel dieren die in het gemiddelde aquarium als ongedierte worden beschouwd

hierbij komt wel dat de soorten die ik hier als ongedierte noem in toom gehouden moeten worden.

is er een goede manier om te voorkomen dat waterslakken een plaag vormen maar, er wel een aantal in te laten zitten. ik zat zelf te denken aan slaketende vissoorten, maar welke?

vlokreeftjes, waterpissebedden etc zullen wel mee vallen. maar ik wil ook watervlooien in leven houden, en het liefst zonder steeds to hoeven vervangen zouden die slim geoeg zijn om een verstopplaats op te zoeken? (tussen de wortels van de oeverplanten bijvoorbeeld.)

toevoegingen zijn welkom.

en wat zijn goede oeverplanten, ik zit te denken aan kamer temperatuur, zouden kleinere planten voor vijvers uit het tuincentrum goed werken?
 
Of slakken etende slakken ?
 
Ik heb veel verstopplekjes in het aquarium, maar als ik watervlooien voer zijn ze binnen 2 uur op. En dan zie ik er geen 1 meer.
Dus ik denk dat je ze steeds toe moet voegen:juggle:


Of slakken etende slakken ?
Zoals de anatome helena:juggle:
 
ik zat juist te denken aan iets anders dan anatome helena, omdat ik meerdere soorten slakken wil. (posthoorn en poelslak bijvoorbeeld)

en omdat ik weinig vissen wil is de kans op het overleven van watervlooien misschien ook iets groter.

ik moet nog even kijken welke vis of vissen het worden. (1 of 2 soorten lijkt me wel genoeg)
 
ik bedacht me opeens dat mijn aquarium een behoorlijke trekstrip heeft dus ik vraag me af of het wel te doen is om planten boven de bak mooi te laten groeien.

misschien toch een kap en dan iets met salamanders of kikkers doen.
 
het worden waarschijnlijk rietkikkers. (Hyperolius spp.) wel als soort van riparium opzet, maar er komt maar 15cm water in dus vissen word moeilijk. misschien garnalen oid, anders watervlooien, vlokreeftjes, waterpissebedden, etc
 
leuke groep vuurtjes is zeker geen probleem op kamer temperatuur kun je toch de temp op een 24 graden houden dan kun je een mooie betta overwegen (zegt de betta fanaat)
 
ik weet niet wat de water temperatuur gaat worden maar de lucht temperatuur komt rond de 28 graden. (water koelt wat af via de zijkanten maar hoeveel weet ik niet.)

wat vissen betreft lijkt een schooltje blauwoogjes wel leuk als dat zou kunnen.
 

Terug
Bovenaan