riparium dieren


S

seahorse

Guest
ik heb besloten om van mijn aquarium (60x30x30) een riparium te maken met een 20 cm diep watergedeelte als hoofdbewoner zou ik graag de a Borelli houden (heb gelezen dat ze alleen de onderste 20 cm water nodig hebben of kunnen ze met nog minder water overweg?) kan hier nog een ander dier bij? een kikker of een krab(ben) tekening komt van hoe ik het graag wil hebben ik hoor het graag alvast bedankt seahorse ( eitjes wil ik niet )
 
Of ze in een laagje van 20cm erg blij worden, betwijfel ik, maar ik heb geen ervaring met deze vissen.
Ik weet wel dat ze de bodem graag voor zich alleen hebben én dat ze bijzonder gevoelig zijn voor waterkwaliteit. Dat laatste lijkt me lastig te stabiliseren met een laagje van 20cm.

Ik hoop dat mensen die ervaring hebben met deze mooi vissen je een gerichter antwoord kunnen geven.....

Edit: horen Borelli's sowieso niet in een grotere bak?:S
 
Dat lijkt mij erg krap, 20 cm water - planten en schuil gelegeheden heb je ruim minder dan 18 liter water?
 
ok dus andere hoofdbewoner zouden killi's misschien kunnen ook prachtig kan ik er dan nog kikkers of zo bij houden?
grtjes seahorse
 
Laat ik voorop stellen dat ik nul verstand heb van een riparium, maar als je rondzoekt in het archief kom je o.a. dit topic tegen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=947926

Bak is wel groter (80cm), maar er wordt gesproken over een waterniveau van 20cm, net als wat jij graag wil.
Misschien heb je daar wat aan?

Maak anders eens een tekening van hoe je het graag zou zien, met de techniek en planten enzo erbij.
 
met zo weinig water moet je niet denken aan meer dan één bewoner voor het water.
 
dankjewel voor de tip ga meteen aan het werk!
 
van welk perspectief? ik denk bovenaanzicht

Dat is het handigst denk ik, ja.
Al is het ook van belang welke hoogtes je wil in de bak. Dus misschien heeft een combi met zijaanzicht wel meerwaarde.

Zeker de planten ook 'intekenen'. Welke soorten wil je? waar? hoeveel?
Succes met uitwerken!

by the way: heb je ook de reactie van M&I gezien?
 
ja,
dus één bewoner voor het water met planten bovenaanzicht en zijaanzicht
leer hier wel veel bij:)
 
ik weet eigenlijk van planten niets geen enkele behalve de bromelia
hebben jullie enkele soorten planten die geschikt zijn?
ik heb gehoord over de E.Tricolor is die misschien iets voor mijn bakje?
 
zo'n inrichting spreekt me wel aan

SgKgvcUx1OkLQtR7wI8PWfPzjQtiw_ge.jpeg
is deze geschikt voor de dieren die ik genoemd heb of meer land voor de e tricolor als ik hem kan houden natuurlijk en is het watergedeelte geschikt voor de e annulatus (zat ik aan te denken) en is een mistmachine genoeg voor de luchtvochtigheid of moet ik een sproeisysteem kopen?
alvast bedankt groetjes seahorse
 
Tip: de afkorting van een genus tot een letter + punt behoort pas gebruikt te worden als daarvoor de naam van het genus geheel uitgeschreven is geweest.

Voorbeeld:
At habitat #1 in the images above S. osphromenoides was collected alongside Trigonopoma pauciperforatum, Luciocephalus pulcher, and Nandus nebulosus, while at habitat #2 sympatricspecies included Rasbora einthovenii, Boraras maculatus, Belontia hasselti, Betta waseri, B. tussyae, B. imbellis, and Kryptopterus macrocephalus.
 
Jouw E. tricolor zouden de vissen Ecsenius tricolor, Engraulis tricolor en de plant Echinodorus tricolor kunnen zijn. En dat is vast niet het enige.
 
sorry
ik bedoel de epipedobates tricolor
maar kan die in mijn bak?
 
moet je trouwens een hoge luchtvochtigheid hebben voor de epipedobates tricolor?
en lees overal dat ze minimum 40 cm hoogte nodig hebben kan ik dan wel een paartje houden of zijn er vissen die met een nog lager waterpeil kunnen? en als blikvanger kunnen dienen?
grtjes seahorse
 
zo ziet mijn aquarium er nu uit
20161221_121946.jpg
 
Een aquarium ombouwen tot een aqua-terrarium is vaak geen goed idee en dit heeft met volgende dingen te maken:
Alle aqua-terraria recreëren tropische habitats wat de keuze in reptielen en amfibieën beperkt naar de dieren van deze gebieden.
Voor kleinere bakjes vaak kikkers, gekko's, anolissen, kleine hagedissen ...
Dit zijn dieren die hoogte nodig hebben en in de meeste gevallen ook aan glas kunnen klimmen...
Nu een terrarium heeft deurtjes van voor, maar een aquarium gaat open via de boven kant wat voor stress zorgt bij vele reptielen, kans op ontsnapping is heel erg groot bij dieren die op takjes en plantjes klimmen en tegen glas kunnen aanlopen, je altijd wel gaten waar de kabel zat, plus je kunt zelden de juiste lampen in een aquarium deksel hangen, of je moet al heel veel gaan knutselen.

Het aquarium op de foto is niet echt geschikt om om te bouwen tot aqua-terrarium zeker omdat E. tricolor wel aan glas kan opklimmen, tenzij je je deksel ontsnappingsproof
kunt maken.
Moest je de deksel kunnen aanpassen dan zou E. tricolor wel gaan, hebben niet zo extreem hoge temperaturen nodig dus extreem zware lampen moeten niet in de bak en het grondoppervlakte zit wel goed.
Wel is de bak te klein om een wateroppervlakte te creëren voor vissen EN gifkikkers, omdat je dan teveel zou moeten afnemen van de kikkers hun grondoppervlakte en van hun hoogte want deze gifkikkers maken gebruik van de gronddimensie en van de hoogtedimensie, dus werk zeker met struikjes, lianen, bamboe, takken en bromelia's.

Hoop dat je wat aan de uitleg hebt :)
 
Misschien wat wel beter zou werken zijn Koreaanse vuurbuikpadden...
Kunnen op kamertemperatuur gehouden worden, zou een groepje van 4 tot 6 kikkers in je bak passen en je kunt perfect 60 % water en 40 % land maken voor deze dieren.
En in het waterdeel eventueel chinese danio's houden, een vrij goedkoop visje dat ook vaak als voedseldier word verkocht, er zullen er afentoe wel eens gegeten worden door de kikkers maar als je genoeg krekels voert en je genoeg schuilplaatsen met behulp van beplanting in het water maakt moet dit wel meevallen.
 
dankjewel,
denk toch dat ik ga wachten met gifkikkers om aan mijn deksel te prutsen zie ik niet zitten kunnen er wat killi's in?
de epiplatys annulatus lijkt me wel wat iemand ervaring
 
zijn er ook nog andere dieren die op het land leven buiten de Koreaanse vuurbuikpadden want padden zie ik niet echt zitten
 
sorry,
in het beging spraken padden mij niet echt aan maar echt een prachtig beestje:smitten:
lees overal dat ze in een 60x30x30 terrarium gehouden moeten worden kan ik ze dan wel in mijn maten aquarium (maten zijn 60x30x30)?
zijn ze lekker actief want dat vind ik wel leuk en zijn ze niet te moeilijk om te houden voor een beginner?
en kunnen deze met ringbandsnoekjes maar kan er echt geen andere waterbewoner bij (vissen)
 
Misschien eens kijken naar vampierkrabjes: Geosesarma dennerle

Maar wat erg opvalt: je komt steeds met nieuwe ideëen, alsof je niet zo goed weet wat je wilt.
En zo af en toe blijkt er ook uit dat je te hard van stapel loopt.
Hou het eerst eens eenvoudig en doe zo genoeg ervaring op. You gotta walk before you can run.
 
dankjewel voor de tip wist niet dat ze samen konden met killi's
(altijd prachtig gevonden)
 
sorry,
in het beging spraken padden mij niet echt aan maar echt een prachtig beestje:smitten:
lees overal dat ze in een 60x30x30 terrarium gehouden moeten worden kan ik ze dan wel in mijn maten aquarium (maten zijn 60x30x30)?
zijn ze lekker actief want dat vind ik wel leuk en zijn ze niet te moeilijk om te houden voor een beginner?
en kunnen deze met ringbandsnoekjes maar kan er echt geen andere waterbewoner bij (vissen)

Ja Koreaanse vuurbuikpadden (Bombina orientalis) zijn inderdaad niet zoals de padden die hier in de tuin zitten ;)
In jou aquarium kun je zeker een groepje van 4 tot 6 dieren houden.
Koreaanse vuurbuikpadden zijn de ideale beginnerskikkers, klein, communaal, erg actief, makkelijke eters, niet agressief, houden van lagere temperaturen (20 - 25 graden is voldoende), en ze kwaken niet hard.

Zou ze wel niet met ringbandsnoekjes houden omdat deze al wat warmer water nodig hebben, het zijn oppervlakte vissen waar de kikkers ook gaan drijven, zijn vrij dure visjes naar gelang hun grote, zijn wat gevoeliger voor waterkwaliteit dan chinese danio's, plus hebben deze visjes meestal levend voer nodig als je ze lang wilt houden.
Dus zou ze niet combineren met vuurbuikpadden
 
ok andere keuze dan iemand suggesties?
chinese danio's ook mooi trouwens ga ik zeker verder bekijken
 
dus eigenlijk (kleine) waterbewoner
vampier krabben (4 stuks)
vuurbuikpadden (ook 4 stuks)
commentaar of kritiek?
super bedankt
grtjes seahorse
 
dus eigenlijk (kleine) waterbewoner
vampier krabben (4 stuks)
vuurbuikpadden (ook 4 stuks)
commentaar of kritiek?
super bedankt
grtjes seahorse
Vuurbuikpadden en krabben is een NO GO...
Krabben gaan zoieso aanzien worden als voedsel
 
Seahorse je moet echt eens gaan beginnen met inlezen voordat je dit soort plannen voorstelt!

Lees over de huisvesting en verzorging van vurbuikpadden
Lees over de huisvesting en verzorging van vampierkrabjes
Lees over de huisvesting en verzorging van die kikkertjes
Lees, lees, lees.


Als je bijvoorbeeld zou hebben gelezen over vampierkrabbetjes en vuurbuikpadden had je als het goed is nooit de gedachte opgevat die te combineren.

Je plannen zijn veel te impulsief, je wilt te snel en te veel. Het is misschien niet leuk om te horen, maar hier heb je meer aan dan dat het straks hartstikke mis gaat en veel geld en levens verder zijn verspild.
Een 60cm aquarium is niet meer dan een klein bakje. Dat is niet erg want er kan genoeg leuks en speciaals mee. Maar meestal niet tegelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Mascha&Ivo al aangeeft!
Zint eer je begint! :)
Bespaard een hele hoop leed achteraf
 
dus dit wordt het:
bodem:
coco-peat
inrichting:
uit keien opgebouwt verhoog
planten de soort moet ik mij over gaan inlezen
hout ingebouwt in achterwand
verstopplaatsen door middel van halve cocosnoten
stenen
water:
hoornblad,waterpest,cryptocoryne soorten,javavaren,javamos en kikkerbeet
overige waterinrichting:
2 stukken mopani hout
waterbodem:
grind gemengt met zand

dieren:
vampierkrabben
(kleine) vissen

techniek:
fan filter mini
thermo heater 25 watt (houd water op 25 graden celcius)
mist maker mini
verlichting (weet niet welke)
is dit goed?

weten jullie enkele sites die goed zijn en veel vertellen over de verzorging van de dieren die ik wil
houden?
grtjes seahorse
 
weten jullie enkele sites die goed zijn en veel vertellen over de verzorging van de dieren die ik wil
Ja, die kunnen we best voor je opzoeken. En er zijn vast meer leden die willen meedenken en informatie weten te staan.

Maar dit is eigenlijk ook weer de verkeerde volgorde: eerst een lijst van plannen, maar daarna de vraag naar informatie over het houden en verzorgen van de dieren.



Hoe is je Engels? Een hoop informatie die we nog wel ergens hebben opgeslagen zal in het Engels zijn.
 
super slecht eigenlijk maar gelukkig bestaat er google translate!
 
heb nu al heel veel sites gelezen over de vampierkrab en z'n voeding, verzorging, grootte aquarium en denk dat een groepje van 6 dieren mij wel leuk lijkt
maar nog een vraagje ik heb ergens gelezen dat het vernielers zijn van planten en daarom moet je best kunstplanten nemen heeft iemand bevesteging?
 
Bezint eer ge begint, doe wat Macha&Ivo schrijft, lezen.
Volgens mij is je bakje niet echt geschikt, je wilt gebruikmaken van een lichtkap en een temp van 25C.
Je probleem wordt jeventilatie, jeziet straks niets door de ruiten omdat alles beslaat, alles onderwater zal prima te zien zijn.
 

Terug
Bovenaan