Wat is er nieuw

Risico op kruisen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Malloot
  • Startdatum Startdatum
M

Malloot

Guest
Ik heb in een bak Xiphophorus nezahualcoyotl zitten. In een andere bak heb ik een paar toverballen Xiphophorus maculatus zitten.

Kan ik deze zonder risico op kruizen bij elkaar zetten?
 
Mijn ervaring is dat Zwaarddragers en Platy's in aquaria mits er van beide geslachten dieren aanwezig zijn niet kruizen. De kruizingsvormen (alle kleurvormen van zwaarddragers hebben Platybloed) zijn ontstaan door een mannelijke Platy te laten paren met een vrouwelijke Zwaarddrager en bij gebrek aan beter vonden er dan paringen plaats. In de natuur komen Xiphophorus helleri en Xiphophorus maculatus ook samen voor.de eerste aan in het midden van de wateren en de laatste meer aan de randen. In het wild worden kruizingen ook nooit aangetroffen.

Ik denk dit verhaal ook voor de Xiphophorus nezahualcoyotl met de Xiphophorus maculatus opgaat.
 
Denk dat Botia gelijk heeft, alleen zou ik het risico op hybriden niet willen en om die reden ze niet bij elkaar plaatsen 🙂
 
Heren,

Bedankt, ik hou ze apart.
 
Aan de andere kant;

Wat is het het probleem van het hebben/krijgen van Hybrieden? Ok ze zijn steriel maar als je er niet mee verder wilt kweken zie ik niet zo een probleem in evenmin als ik het zie met muildieren en muilezels over kruisingen tijger en leeuw nog maar te zwijgen.
 
Alby41 zei:
Aan de andere kant;

Wat is het het probleem van het hebben/krijgen van Hybriden? Ok ze zijn steriel maar als je er niet mee verder wilt kweken zie ik niet zo een probleem in evenmin als ik het zie met muildieren en muilezels over kruisingen tijger en leeuw nog maar te zwijgen.
Deze hybriden zijn dus niet steriel. Sterker nog bijna alle Platy's in de handel zijn zelfs kruisingen tussen Xiphophorus variatus/Xiphophorus maculatus.

En zoals hier boven al gezegt de keurvormen van de Xiphophorus helleri zijn verkregen door inkweken met Xiphophorus maculatus dit zijn vruchtbare stammen.
 
ok ,

ik altijd gedacht dat ze steriel waren , weer wat geleerd . Zou het zelf nog steeds geen probleem vinden in gezelschaps aquarium. als je wilt kweken is het wat anders.
De groene zwaard drager blijf ik gewoon het mooist vinden. andere varianten zijn niet aan mij besteed.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan