Wat is er nieuw

'rivierstenen' in aquarium?

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
hoi, zoals veel van jullie ben ik er ook al een tijdje achter dat stenen en hout in deze hobby qua kiloprijs duurder zijn dan goud.
ik vroeg me daarom af of stenen die naast rivieren en kanalen liggen (woon zelf dicht bij het Twentekanaal en de IJssel) ook gewoon houdbaar zijn.
heeft iemand hier weet van? ik hoor het graag!

Ik denk het wel en zou ze anders even goed schoonmaken en met heet water overgieten. Zelf heb ik er wel eens een paar uit de tuin van de buren geleend :DD :DD.
Maar wacht even op advies van anderen want ik woon niet bij een kanaal dus weet niet wat je daar dan kan vinden.

Ik denk het ook wel. Die 'maaskeien' kun je gewoon veilig gebruiken.

Overigens gebruik ik altijd stenen uit een tuincentrum die je buiten in zo'n grote korf vindt, dus niet binnen bij de aquarium spullen. Stenen buiten gaan voor centen of enkele euro's per kilo terwijl die stenen binnen inderdaad veel te duur zijn. Denk dan aan lava steen, maaskeien, breuksteen kun je allemaal veilig gebruiken. Als je het zeker wil weten dan heb je een flesje met zoutzuur nodig, druppel wat op een steen en als het niet gaat bruisen dan zit er geen kalk in en kun je het waarschijnlijk gebruiken.

Rivierkeien, ook wel maaskeien zijn zeer geschikt voor het aquarium. geven namelijk geen kalk af in het water en laten de waterhardheid daarmee ongemoeid.
Wil je dat echt even zeker weten kan je altijd nog wat zoutzuur over de steen gieten en kijken of het bruist: nee is oké, ja is kalk.

Volgens mij is het meenemen van stenen uit de natuur verboden (maar wordt doorgaans gedoogd denk ik).
Tuincentra (of beter steenhandels) verkopen dit soort stenen vaak voor 30-50ct per kilo... ik was in der tijd voor mijn 125kilo breuksteen iets van 30euro kwijt geloof ik.

In tuincentra en bij steenhandels vind je overigens veel meer soorten steen, let wel dat veel steensoorten kalk afgeven.
wil je er zeker van zijn dan eerst altijd testen met zoutzuur.

Kalk afgifte hoeft niet altijd een probleem te zijn als je bijvoorbeeld Tanganyika's houd... maar voor de meeste bakken is het niet gewenst.

Ik heb zowel stenen uit de natuur verzameld als stenen bij een steenhandel gekocht (heb een voorraadje thuis). Maar moet eerlijk zeggen dat de steenhandel de voorkeur heeft. Dan heb je dezelfde 'soort' steen zonder de natuur te 'plunderen' en het kost vrijwel niets. Mensen kijken je wel vreemd aan als je echt steen voor steen bekijkt en uitzoekt haha 🙄

Ik vond laatst een paar mooie vuistgrote keien in de tuin.
Even uitgekookt in een pannetje en huppekee het aquarium in.
No problem.

oke, bedankt voor de vele reacties, die stenen zijn niet echt uit de natuur maar zijn gewoon als ondersteuning van de waterkant daar neer gegooid, denk dat niets of niemand ze zal missen😛

ik heb zelf ook nog een grote partij lavastenen liggen, gewoon de gangbare rood achtige variant. is dit ook goed?
ik lees soms dat te ruwe stenen zoals lavastenen gevaarlijk kunnen zijn voor vissen die hier langsschuren. ergens anders word er weer helemaal geen probleem van gemaakt. hebben jullie hier een mening over?
kan een steen naast dat hij kalk bevat ook nog andere schadelijke stoffen bevatten waar ik op moet letten?

ik heb zelf ook nog een grote partij lavastenen liggen, gewoon de gangbare rood achtige variant. is dit ook goed?
ik lees soms dat te ruwe stenen zoals lavastenen gevaarlijk kunnen zijn voor vissen die hier langsschuren. ergens anders word er weer helemaal geen probleem van gemaakt. hebben jullie hier een mening over?
kan een steen naast dat hij kalk bevat ook nog andere schadelijke stoffen bevatten waar ik op moet letten?

Lavasteen, vooral gevaarlijk bij vissen die nog wel eens achter elkaar aan willen jagen of bij wie het paringsgedrag er wat ruig aan toegaat.
heb rustige vissen dan zie ik er geen probleem in.

andere stoffen dan kalk, geloof t niet

Mijn ervaring met lavastenen is dat ze vaak scherp zijn en toen met mijn Malawi bak is dat niet echt prettig met het afschrapen van de algen en ook het zwemmen en verbergen tussen de stenen.Daar komt ook nog bij dat ze makkelijk vuil opslaan, Ben toen ook al snel overgegaan op maaskeien die lekker glad zijn. De lava stenen liggen nu bij mijn vijver en er liggen ook wel stenen bij met minder openingen , maar ze blijven wel scherp

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan