Wat is er nieuw

Rivierzand en een voedingsbodem?

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Hallo,

Ik heb een aquarium namelijk de Superfish Aqua 30. Hierin zwemmen 8 vijfstreepbarbelen rond. Verder staan er twee planten in.

Op dit moment zit er grind en een voedingsbodem in. Maar ik wil graag over op zand. Ik zat te denken om rivierzand te kopen, maar nu is mijn vraag moet ik nog een voedingsbodem voor de planten in het aquarium doen?

Ik wil over op zand omdat ik merk dat ik (ondanks dat ik regelmatig het aquarium schoonmaak) er veel vuil in blijft hangen. Ook heb ik last van groene algen (wat voor soort precies weet ik niet). Maar ik hoop met zand een deel van mijn problemen te kunnen verhelpen.

Iemand antwoord op mijn vraag of enig advies?

Groetjes,
Hobbeldino

Ligt aan je planten of deze voeding nodig hebben.

Alg lijkt me net eroorzaakt te worden door grind, meer door een tekort aan voeding voor de planten. Maar dat is niet mijn "vak gebied", beter reactie van de "plantenmensen" afwachten.

Om een heleboel commentaar voor te zijn, zou ik zeggen opnieuw beginnen en dan met een juiste samenstelling. Dus grind of zand zonder voedingsbodem, een aantal kleinblijvende plantjes erin, vissen eruit en garnalen erin (na de indraaiperiode). Aangezien ik denk dat je een echte beginner ben zou ik eerst bv hier op het forum de topics onder het hoofdstuk FAQ eens goed doorspitten.
Daarna: welkom en veel plezier met de aquariumhobby 😀

Ik ga ook opnieuw beginnen. Maar het probleem is ik kan mijn vissen nergens langer dan een dag kwijt (om het even kort te zeggen).

Snelgroeiende planten kopen lijkt me ook wel slim inderdaad.

Hobbeldino zei:
Ik ga ook opnieuw beginnen. Maar het probleem is ik kan mijn vissen nergens langer dan een dag kwijt (om het even kort te zeggen).

Snelgroeiende planten kopen lijkt me ook wel slim inderdaad.

speciekuip bij de bouwmarkt halen, water uit aquarium erin, filter erop aansluiten, vissen erin en laten draaien.

Nee, ik bedoel geen vissen in dit bakje 🙁 Het is gewoonweg te klein! Zeker voor die 5streepbarbelen. Hooguit voor die ieniemienievisjes uit Azi� maar ook die hebben liever wat meer ruimte. Dit is een bakje wat alleen geschikt is voor garnalen.

meksjoef zei:
Nee, ik bedoel geen vissen in dit bakje 🙁 Het is gewoonweg te klein! Zeker voor die 5streepbarbelen. Hooguit voor die ieniemienievisjes uit Azi� maar ook die hebben liever wat meer ruimte. Dit is een bakje wat alleen geschikt is voor garnalen.

Oeps over die 30 heen gelezen.......

Toen ik het aquarium kocht en onderzoek deed naar de soort vissen. Heb ik aan een goede kennis (die een eigen visvoerzaak runt) gevraagd of de vissoort en het aantal kon. Hij zei dat die kan, zelf heeft hij naast zijn grote bak ook zon kleine bak staan met vijfstreepbarbelen erin.

Ze zitten in water en hebben voer dus in principe heb je gelijk dat het kan maar echt kwaliteit van leven in zo'n bakje kan je het niet noemen natuurlijk.
Beste is om info te vergaren via dit forum of wat andere specifieke sites over vissen bv.

Zo ziet mijn aquarium er nu uit:
SYOS9cGJ_A23jnAuv6elLsngU3P-PBw4.jpeg

Dat het stervend is dat weet ik daarom wil ik ook er wat aandoen en opnieuw starten. Maar hoe kan ik mijn vissen nu twee weken in een emmer laten zwemmen dat is toch niks.

Maar dan hebben ze toch ook geen licht?

Hoeft ook niet,als je al het oude water samen met het filter en vissen in een grote kuip doet kan je de bodem veranderen.
Laagje zand met planten in het bakje,water vissen en filter terug ben je in nog geen half uur klaar 😉

Maar ik blijf erbij dat je vissen echt totaal ongeschikt zitten helaas.

Oh oke, dan doe ik dat dankjewel John. Ik snap dat je vind dat mijn vissen ongeschikt zitten. Is het een optie om er ipv 8, 6 in te houden?

Is van heel ongeschikt naar een pietsje minder ongeschikt 😉

Ik zal erover nadenken. In ieder geval ga ik er dan maar snelgroeiende planten in doen, grind vervangen door zand en eventueel minder vissen erin plaatsen.

Zal ik jullie op de hoogte houden?

Mag! 😉

Zou trouwens zelf voor filterzand kiezen ipv rivierzand,slipt snel dicht of je moet torenslakken nemen bv.

Altijd leuk als je laat weten hoe een verandering uitpakt.

Oh okee filterzand goed om te weten! Wat voor snelgroeiende planten zou ik moeten nemen?

En wat voor uitvoering (grootte korels) filterzand moet ik kopen?

Vandaag ook eens bij de aquarium zaak in de buurt gewezen. Heb hem het probleem uitgelegd en hij gaf als advies om Tetra Complete Substrate als bodem te gebruiken.

Iemand ervaring mee?

Geen ervaring mee maar zal de aquariumzaak lekker aan kunnen verdienen! 😉

Had daar ooit ook een pot van, nooit gebruikt..
Feit is dat het eens zal zijn uitgewerkt en moet worden vervangen, vind ik persoonlijk teveel gekloot, doelgericht voeden bij de wortels eventueel gecombineerd met vloeibare voeding lijkt me toch praktischer.

Dus jullie raden toch filterzand aan?

Ja, nadeel van deze voedingsbodem is ook dat er een grindlaag nog overheen moet, omdat het anders weer teveel opstuift. Of zand als deklaag kan weet ik eigenlijk niet.
Maar ik zou gewoon filterzand doen ja.

Waar kan ik nog meer filterzand krijgen? Bij wildkamp kan ik alleen 25kg bestellen en dat vind ik nogal veel. Zwembad bedrijven heb ik niet in de buurt liggen.

Altijd makkelijk als je zand hebt staan,voor het geld hoef je het niet te laten toch?

Ik heb helaas geen plek meer op mijn kamer voor een grote zak zand. 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan