Rivierzand en een voedingsbodem?


Probleem is dat alles al is volgebouwd op mijn kamer en een schuur niet aanwezig is. Nergens een zak van 5-10 kg te verkrijgen?
 
Moet zeggen dat ik het online nergens kan vinden, ik zie allemaal 25 kilo zakken.
Je kunt het natuurlijk zoeken bij een aquariumzaak of tuincentrum in de buurt of zo..
Al zag ik het daar eigenlijk nooit, die verkopen vaak alleen maar de dure merk-bodems.
 
Kan ik dat ijzeren ringetje dat om de plantjes zit erom laten of moet ik dat per se verwijderen?
 
Dacht ik al ja. In de winkel zeiden ze zelfs dat dit erom mocht blijven.

Kan ik de snelgroeiers als cabomba, waterpest e.d. gewoon in het zand steken?
 
Het aquarium is nu opnieuw ingericht. Ik heb er de volgende planten in staan: 2 zuurstofplanten, nomaphila stricta, hygrophila polysperma en de pogostemon helferi in staan.

Als de vissen er straks weer in zitten zal ik een foto plaatsen.
 
HrcnNnFhGlp87EyrkK2OeeJMp7f83uPx.jpeg


4jkfue.jpg


HrcnNnFhGlp87EyrkK2OeeJMp7f83uPx.jpeg


HrcnNnFhGlp87EyrkK2OeeJMp7f83uPx.jpeg


HrcnNnFhGlp87EyrkK2OeeJMp7f83uPx.jpeg


HrcnNnFhGlp87EyrkK2OeeJMp7f83uPx.jpeg
 
Moet ik de planten extra voeding geven of kan ik ze gewoon zo in het zand laten. En hoeveel licht raden jullie aan. Ik heb het nu op 8 uur licht staan.
 
Je moet de Cabomba en waterpest uit elkaar zetten.
Anders krijgen ze onderop minder licht.

Wat kleibolletjes voor de achterste plant. en Iets profito voor de planten.

Vaak 1/4 water verversen helpt ook.
 
Oke. Hoe vaak moet ik een kleibolletje toevoegen en alleen bij de achterste plant in het midden? Vloeibare plantenvoeding heb ik nog liggen.
 
Een paar vragen:
- Moet ik een kleibolletje in de grond stoppen? Zo ja, direct onder de plant of een beetje ernaast?
- Wekelijks een beetje vloeibare plantenvoeding toevoegen?
- Is 8 uur licht voldoende? Of raden jullie iets meer licht aan?
- Staan de cabomba en waterpest ver genoeg uit elkaar?
- Raden jullie aan om bijvoorbeeld een kleine populatie slakken in het aquarium te hebben die dienst doen als opruimers of niet?
 
Ja in de bodem en ik doe het tegen de wortels aan zeg maar.Plantenvoeding kun je wekelijks geven maar mag ook verdeeld over de week.
8 uur is wel voldoende aan licht.
Puntslakken houden de bodem lekker luchtig en zijn redelijk qua populatie in toon te houden.
 
jessicapilon zei:
Ja in de bodem en ik doe het tegen de wortels aan zeg maar.Plantenvoeding kun je wekelijks geven maar mag ook verdeeld over de week.
8 uur is wel voldoende aan licht.
Puntslakken houden de bodem lekker luchtig en zijn redelijk qua populatie in toon te houden.

Oke dankjewel. Hoe vaak moet ik een kleibolletje vervangen / hoe weet ik of ik het moet vervangen?
 
Ik heb voedingskegels gekregen om in het zand te stoppen, dat is prima toch?
 
Ik heb de nomaphila stricta en de zuurstofplanten vorige week gesnoeid door er met gebruik van mijn nagel een stuk af te halen. Maar nu lijkt het net of de planten niet meer aangroeien? Weet iemand hoe dit kan?
 
Dankje voor je antwoord. Nee die heb ik helemaal verwijderd omdat ik anders bang ben dat het te veel wordt misschien. Zo ziet het plantje eruit waar ik het heb gesnoeid. Dat puntje lijkt met het blote oog zwart te zijn.

TyhtI90wQkj1nFlNx0FGFoQtsp12sIyy.png
 
Mooiste is eigenlijk om de toppen terug te plaatsen.
Lijkt wel dat je precies op de aftakking van de blaadjes geknipt hebt en dat is misschien het probleem,normaal zou je al een nieuw begin moeten zien.
 
Dus ik had hoger moeten afknippen dan waar ik nu had gedaan?
Zeg maar als je de stengel hebt en je hebt een blad groei en iets hoger op die stengel ook dan daar tussen?
 
Ja precies!
Zelf zet ik meestal enkel de toppen terug en haal het onderste deel uit de bak omdat uit de onderste afgeknipte stengels meerdere nieuwe toppen komen en dan is het zo een jungle.
 
Ohja dat is ook wel slim inderdaad. En als het te vol wordt kun je planten er altijd nog uithalen! Slim plan, dankjewel!!
 

Terug
Bovenaan