Wat is er nieuw

Rivierzand en schelpen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter yov
  • Startdatum Startdatum
Y

yov

Guest
Hallo,

Ik heb in de Br*c* 80 kilo rivierzand gekocht. Ik las op verschillende forums dat dit goed gaat. Maar nu twijfel ik toch! Ik vind op zich het zand mooi natuurlijk omdat er ook kiezeltjes tussen zitten maar deze bevat heel wat schelpen! Deze lijken mij ook nog heel scherp!

Zou ik toch niet opteren om een ander zand te gebruiken of kan dit weinig kwaad? Ik ben bang dat de schelpen een grote invloed zullen uitoefenen op de waterwaardes en eventueel gevaarlijk zullen zijn voor woelende vissen (corry's etc...)

Met vissen als cory's zou ik deze bodem direct afbestellen.
De scherpe delen beschadigen de baarddraden en hun buikje en hun kieuwen. Cory's spoelen hun kieuwen namelijk met zand en dat is niet handig als het scherp is 😉

edit: 80!!!! kilo :juggle: daar kun je een aardig bakje mee vullen 😀

Met vissen als cory's zou ik deze bodem direct afbestellen.
De scherpe delen beschadigen de baarddraden en hun buikje en hun kieuwen. Cory's spoelen hun kieuwen namelijk met zand en dat is niet handig als het scherp is 😉

edit: 80!!!! kilo :juggle: daar kun je een aardig bakje mee vullen 😀
Vreesde ik al... zou ik het kunnen uitfilteren? Of moet ik echt voor het "wit zand" van de bouwmarkt kiezen?

140x40x55cm een flinke laag zand in! Had zoveel niet nodig maar 25 kilo of 40 kilo hadden de zelfde prijs...

in de hillstream heb ik rivierzand gebruikt. Ik heb de schelpdeeltjes er zo veel mogelijk uit gezeefd. Voor de vissen daarin maakt het weinig uit. het is erg mooi maar wel moeilijk te onderhouden vind ik. het heeft de neiging om dicht te slibben., dus moet ik het regelmatig omwoelen. voor vissen als Corydoras zou ik het zeker niet gebruiken.
Makkelijkst en mooi is filterzand, je hebt dit in verschillende korrels, zelf gebruik ik zand van 0.8 tot 1.2mm.

Ik zou voor dit zand gaan, wordt gratis thuisgebracht is niet duur en is het meest gebruikte zand volgens mij hier op het forum 😉

https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090

Wauw bedankt voor de tip! Wist niet dat het naar België gratis kon!

@babysnake hmm mss best niet gebruiken dan.... zonde van het zand.... ik bestel gelijk bij wildkamp dan! Met 50 kilo moet ik toekomen denk ik?!

Dat denk ik wel dat 50 kilo genoeg zal zijn, hangt er een beetje vanaf wat je er mee wilt gaan doen, maar met dit zand heb je geen dikke bodem nodig hoor. Planten wortelen er erg goed in.

Misschien kun je het gebruiken in de kattenbak 😀

Ik zou voor dit zand gaan, wordt gratis thuisgebracht is niet duur en is het meest gebruikte zand volgens mij hier op het forum 😉

https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090

Superzand! Ga ik morgen halen! Heb alles voor de grote verbouwing al klaarstaan.

Ik heb ook een zakje grind gekocht, dit bevat ook schelpjes. Ik heb het grind in een bak met zuur gedaan. Schelpen zijn opgelost. Dus opgelost!

Superzand! Ga ik morgen halen! Heb alles voor de grote verbouwing al klaarstaan.

Ik heb ook een zakje grind gekocht, dit bevat ook schelpjes. Ik heb het grind in een bak met zuur gedaan. Schelpen zijn opgelost. Dus opgelost!

Welk zuur? en hoe filter je dit er weer uit? Ik heb hier wel wat zoutzuur staan voor het vullen van batterijen, maar als ik een cementkuip vol zoutzuur ga mengen vrees ik dat ik met heel wat instantiates ruzie ga krijgen en jullie mijn verhaal verder zullen kunnen volgen op het journaal! 😛

Welke korrel zouden jullie aanraden? Ik zelf dacht aan 0,71 - 1,25 mm.

@Sanneke80 Tjah ik vind een dikke bodem niet mis! 😛 met zand is het op zich wel moeilijk om terasjes te maken. Met onze kater dit formaat zand.... Ik vrees dat onze living op enkele dagen tijd in een minder welriekende woestijn verandert! 😛

Ik heb er citroenzuur in gedaan. Maar zoutzuur kan ook.
Grind eerst in een laag water zetten. Dan een kopje zuur erbij. Als het gaat bruisen is het goed. Bruist het n het toevoegen van het eerste kopje niet, dan nog een kopje toevoegen.
Stopt het met bruisen, weer een kopje toevoegen. Bruist het niet meer, dan is alle kalk opgelost.
Goed spoelen met water.

50kilo is MEER dan zat voor een 140x40.. gok dat je met 30-35 al een eind komt. maar het gaat nu eenmaal per 25 en wat extra is nooit weg 🙂

Het filterzand is toegekomen! Ziet er goed uit! al heb ik wel al spijt dat ik de midden korrel genomen heb! Ik had de fijne korrel mooier gevonden! Maar ik durfde deze niet nemen omdat ik bang was dat deze op termijn dicht zou slippen!

Ik heb hier eens een link gezien naar een site van iemand die kien en andere houten inporteerde! Ik herinner mij dat deze een hele lijst met mooie stukken op foto had staan met prijzen bij! Ik zou al beginnen kijken voor welk hout ik ga plaatsen! Dan zou ik deze al in een kuip laten weken zodat ze direct te plaatsen zijn ! Iemand die weet wie dit is? Of waar ik anders nog voordelige een mooie stukken kan vinden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan