{Road to paradise} - Obbezz Scape -


Obbezz

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2005
Berichten
401
Locatie
Zevenaar
Na wat drukke jaren (geboorte van mijn 2 kids) waarbij ik deze prachtige hobby even heb moeten parkeren ben ik weer aan het bouwen! De afgelopen maanden ben ik langzamerhand alle techniek weer aan het verzamelen. Wat eerst begon bij de gedachten om weer met een klein bakje te beginnen liep al snel uit de hand waarbij het nu een Juwel Lido 200 High Tech aquarium moet gaan worden. Waarom high tech? Gek op planten, gek op techniek en gek op de weg die je moet afleggen om iets moois te creëren (vandaar Road to paradise) :D

Momenteel zit ik nog in de opbouwfase maar wil toch graag vanaf het begin delen hoe de opbouw eruit gaat zien en welke technieken ik ga bruiken. Eerst even een overzicht van de materialen die ik ga gebruiken:

Aquarium Juwel Lido 200
Filter: Eheim pro 3e 2078, Uitlaat JBL spraybar black, inlaat glazen skimmer
Co2 set : 500 gram en 2 ltr Fles
Verlichting : Daylight control led verlichting aangestuurd middels een led computer
Voedingspomp : Jebao DP-4 automatisch gestuurd toevoegen van plantenvoeding
Plantentoevoegingen : Conform EI
Hardscape : Seyru stones en spider wood
Flow : Stromingspomp
Background : Black PVC (niet in het aquarium)
Bodem : ADA Special plant / ADA Amazona Soil

Lijst met planten momenteel niet voorhanden (ik zal deze later aanvullen)

Op de bodem na is alles binnen. Vanavond eerst een start gemaakt met de hardscape. Dit doe ik niet in het aquarium omdat ik dit niet praktisch vind en op deze manier ik makkelijker diverse scapes kan testen. Het hout (zie onderstaande afbeelding) zal doormidden gezaagd worden en nog toegevoegd worden. Zie foto's voor de 1ste layout met alleen nog de stenen. Mocht je opmerkingen / advies e.d. hebben dan hoor (lees) ik het graag. Grtz Obbezz
20170410_200632.jpg
20170410_200638.jpg
20170410_200654.jpg
20170410_200847.jpg
 
Mooie start!
Veelbelovend alvast.

Thanks! De cluster control komt er boven. 3x Ultra White en 1x UBRW.
absoluut :D Dit is 4x 1800 lumen

Niet om lastig te doen maar de Cluster control modules hebben andere specs dan de Matrix modules.
Cluster control UW is 120 lumen per watt, dus 1.200 per module
De UBRW is 100 lumen mer watt, dus 1.000 per module

Matrix heeft modules van 1.800 lumen (UW, NW) en 1.100 lumen (UBRW)

Neemt niet weg dat ook de cluster control topmateriaal is!
Ik weet dit toevallig omdat ik tussen deze twee een keuze wil maken dus heb ze uitvoerig vergeleken... ;)
 
je mag lastig doen :D het betreft 3 x matrix UW dus 1800 lumen per stuk en 1x UBRW 1100 per stuk!
 
Dat is dus 6500 lumen op een 245 liter met een diepte van 65cm.... Is dat niet te weinig, omdat je aangeeft helemaal gek te zijn van planten?
Je zit nml nog steeds in Medium licht. Ben dus erg benieuwd naar je plantenlijst.
 
Dat is dus 6500 lumen op een 245 liter met een diepte van 65cm.... Is dat niet te weinig, omdat je aangeeft helemaal gek te zijn van planten?
Je zit nml nog steeds in Medium licht. Ben dus erg benieuwd naar je plantenlijst.
De diepte is 51.. je zit op ca. 200 liter. de hoogte van 65 is tot bovenaan de kap niet tot de waterlijn. Tevens loopt de soil redelijk hoog op! incl. hardscape kom je op ca 160 liter netto..volgens mij kom je dan iets beter uit in je berekening!
 
Gelukkig, dan weet je ieder geval zeker dat de verlichting in orde is voor dit mooie project :thumbs:
Thanks dat is wel de bedoeling! Het voordeel van dit systeem is dat wanneer het toch te weinig licht blijkt te zijn dan plaats ik gewoon een extra unit :D
 
Watvoor regulator en oplos methode ga je gebruiken voor je CO2?
Is je filter verwarmd of komt er nog een aparte heater bij?
 
Watvoor regulator en oplos methode ga je gebruiken voor je CO2?
Is je filter verwarmd of komt er nog een aparte heater bij?
The regulator is van Sera.. nix bijzonders via MP op de kop getikt! Als oplos methode gebruik ik de atomizer (bevalt prima en minder techniek in de bak). De mist wordt verspreid middels een zwarte JBL spraybar (van achter naar voren). Verwarming is middels een externe heater (Hydor) ook weer geen extra techniek in de bak :D
 
Leuk project !
Pas vooral op dat je zand niet verzakt als je er water in doet , ook kan het zijn dat je zand minder diep gaat lijken als je er water in doet :)
Dus hou daar rekening mee.
 
Thanks! Echter gaat er geen zand in komen maar ADA special plant en ADA Amazonia Soil. Volgens mij verzakt dat
niet zo erg!
 
Laat je bodem ook een week of 3 intrekken, en niet zoals mij alles in een keer , want ik heb vrij veel last van algen nu ...
 
ah... zal het in de gaten houden! Ik maak sowieso gebruik van pvc afstandhouders waardoor de soil niet zo naar beneden zakt! Dit zal ook wel schelen!
 
Het spiderwood opgedeeld en de scape aangepast. Weer een stapje dichterbij de definitieve lay out.
20170411_201126.jpg
20170411_201126.jpg
20170411_201152.jpg
 
thanks.. ik heb weer het eea aangepast na wat advies..het pad loopt nu hoger op en achter de hardscape weg! Zie foto's
20170414_140846.jpg
20170414_141114.jpg
20170414_140856.jpg
 
thanx..ben nu geld aan t weg leggen voor de bodem..kost me ook weer een rib uit mn lijf! Ik verwacht met een week of 3-4 te starten! kan dan ook mn planten bestellen!! Dat wordt ook een mooi lijstje. Erg veel zin in!
 
Heb je de plantlijst al klaar? Ben wel benieuwd.
En de soil; neem je een toplaag van 'powder' of maak je geen tapijtje van voorgrondplantjes zoals HC of Monte Carlo ?
 
qua soil zit ik nog te twijfelen tussen ADA en Tropica. Als voorgrond ben ik van de s.repens te gebruiken. Blyxa Japonica als midden plant..achtergrond rotundifolia green. Ik heb op mn werk nog wat aanvullingen maar dit is wat ik zo uit mn hoofd weet!
 
Ik kies meestal voor Tropica...

Het heeft dezelfde eigenschappen als die van ADA, alleen de ADA schijnt iets langer de voeding vast te houden.
Dus meer bufferend vermogen. En het voordeel van ADA is dat de korrel langer zijn vorm behoud en minder snel afbrokkelt

Maar het voordeel van Tropica is dat je veel minder last hebt van nitrietpieken.
Verder heeft het dezelfde CEC vermogen. Maar je moet het wel in combinatie met Tropica Growth substraat gebruiken!
En je hebt verder geen additieven nodig die men bij ADA wel adviseert. Dat scheelt erg veel in de prijs.
Maar de keuze is persoonlijk...
 
geeft dat veel rotzooi in de bak of is het kruimelen iets wat je weg zuigt en weer aanvult? Was mij duidelijk dat je icm de soil growth substrate gebruikt.. beetje vergelijkbaar met de ada power sand. T scheelt idd erg in de prijs :D
 

Terug
Bovenaan