Wat is er nieuw

Rode algen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Munky
  • Startdatum Startdatum
M

Munky

Guest
Hoi!

Ik heb sinds een twee maanden een Juwel Rio 450. De bedoeling is om er een Malawibak van te maken. Op dit moment leven er alleen 2 Synodontis Petricola's in en een Floridakreeft (heb ik toch nog wat te kijken). Sinds een paar weken krijg ik een soort van rode aanslag op de achterwand en op de witte kalkstenen. Het gekke is dat het niet aan de achterkant van de stenen zit, alleen aan de voorkant en bovenkant van de stenen en op de achterwand. Iedere twee weken poets ik de stenen en de achterwand weer schoon, maar de groei is razendsnel. Ik kan in principe iedere week wel poetsen. Het heeft een roodachtige kleur en kan het daardoor niet helemaal plaatsen. Tevens ontstaat er een soort van zwarte laag op het zand. Essentiële informatie:

  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
    Rio 450 - 2 maanden

  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
    pH - 7,6
    NO2 - 0.05
    NO3 -10
    KH - 5/6
    GH - 5
    CO2 - ?

  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
    Elke twee weken ongeveer 100 liter

  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
    Geen planten, ook geen voeding

  • Voeg je CO2 toe aan het water?
    Nee

  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
    Nee, nvt.

  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
    Juwel Helialux 1500 LED - twee jaar oud met een day - night control. Aantal uren beschrijf ik hieronder

  • Filters
    Ik draai de bak met een Superfish X-pro 2000 gevuld met filterfoam en Sera Siporax. Daarnaast zat er nog een EHEIM Experience 250 bij. Daarin zit ook Siporax en een soort van Lavaballen (2 soorten).

  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
1. Ik dacht eerst dat het aan de trede met koolstof lag die standaard meekwam in de Super X-Pro dus heb ik die verwijderd en vervangen met Siporax. Dat hielp niet.
2. Vervolgens heb ik het aantal lichturen teruggebracht van 15 naar 12 uur met een langere sunset en dawn. Daarnaast heb ik de lichtsterkte verlaagd naar een max van 65% overdag. Ook dat heeft niet geholpen.
3. Het aquarium staat in een donkere hoek. De zon kan er nooit in schijnen.
4. Ik voegde eerst zuurstof toe met een EHEIM 200 luchtpomp met twee slangen. Om er zeker van te zijn dat er geen sprake is van teveel zuurstof heb ik deze vervangen voor een JBL pro air 50 (deze heeft 1 slang). Ook minder zuurstof lijkt niet te helpen.
5. De kleur komt aardig overeen met het filtermateriaal wat in de EHEIM zit. Daarom heb ik de EHEIM ook een paar dagen uitgezet. Ook dat loste het probleem niet.

Ik raak op qua opties, hopelijk jullie een idee wat dit is en hoe ik dit kan tegengaan. Zie de foto's.
 

Bijlagen

  • 20200405_140501[1].jpg
    20200405_140501[1].jpg
    168.2 KB · Weergaven: 110
  • 20200405_140506[1].jpg
    20200405_140506[1].jpg
    184.4 KB · Weergaven: 114
  • 20200418_202259[1].jpg
    20200418_202259[1].jpg
    166.8 KB · Weergaven: 117
  • 20200418_202842[1].jpg
    20200418_202842[1].jpg
    202.8 KB · Weergaven: 131
De algen op je bodem, zijn, denk ik, geen echte algen maar blauwalgen ( een bacteriekolonie) dat is een minder goed teken, want deze "algen"scheiden zwaar giftige stoffen af.
Goed afhevelen en als je teveel vissen voer gebruikt KAN dat de oorzaak zijn, maar dat hoeft niet.
De andere algen zijn waarschijnlijk kiezelalgen, deze ontstaan bij te weinig licht en relatief veel voedingsstoffen die vrij komen in het water ( neem eens een steen uit de bak en leg hem eens even in azijn. Komen er allemaal bubbeltjes uit na een korte tijd? Dan heb je kalkhoudende stenen en tevens de oorzaak van je kiezelalgen.
 
Qua algensoort ben ik het met Wim eens. Beiden vaak een gevolg van teveel organische belasting en ik zie dat je nog no2 meet dus de bacteriecultuur is nu nog niet op orde. Heb je de bak 4 weken laten indraaien?
 
Die verkleuring op je steen is doodnormaal. Lijkt me een combinatie van bruinalg en kiezelwier.
Met deze stenen en verlichting (en wss meer dan genoeg silicaat in je leidingwater) kan je er niet van onderuit.
Maar waarom zou je ook? Dat geeft een natuurlijke uitstraling aan je bak en eens je Malawi er in gaan zitten zullen ze je er dankbaar voor zijn.
Onthou goed dat een aquarium een levend geheel hoort te zijn. Geen steriel maanlandschap zonder enige leven.
 
Is bruinalg en kiezelwier niet dezelfde? Het is een diatoom en geen echte alg.
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

De algen op je bodem, zijn, denk ik, geen echte algen maar blauwalgen ( een bacteriekolonie) dat is een minder goed teken, want deze "algen"scheiden zwaar giftige stoffen af.
Goed afhevelen en als je teveel vissen voer gebruikt KAN dat de oorzaak zijn, maar dat hoeft niet.
De andere algen zijn waarschijnlijk kiezelalgen, deze ontstaan bij te weinig licht en relatief veel voedingsstoffen die vrij komen in het water ( neem eens een steen uit de bak en leg hem eens even in azijn. Komen er allemaal bubbeltjes uit na een korte tijd? Dan heb je kalkhoudende stenen en tevens de oorzaak van je kiezelalgen.

Ik heb kiezelalgen gegoogeld en de foto's komen overeen met wat ik op de modem heb liggen. De donkere smurrie die bij blauwalg op de bodem ligt heeft een andere textuur, dus ik trek voorzichtig de conclusie dat het ook om kiezelwier/kiezelalg gaat wat op de bodem ligt. Ik heb meteen de lichtintensiteit van 60-65% verhoogd naar 95-95%. Ik hou het in de gaten en zal mijn bevindingen later posten (wellicht interessant voor andere forumgebruikers met soortgelijke problemen).


Qua algensoort ben ik het met Wim eens. Beiden vaak een gevolg van teveel organische belasting en ik zie dat je nog no2 meet dus de bacteriecultuur is nu nog niet op orde. Heb je de bak 4 weken laten indraaien?

3 weken in dit geval. Er zat een filter bij met gebruikt filtermateriaal, dus ik verwachtte dat dit het opstartproces wat zou verkorten. Maar ik vul het aquarium pas met Mbuna's zodra alles helemaal op orde is. In die zin ben ik de bak dus nog steeds aan het indraaien.
 
Ik denk dat nog niet alles op orde is ondanks de ingedraaide filter. De bacteriecultuur in de bodem heb je gemist en ook die moet op orde komen samen met die in het filter. Vaak adviseert men 4 weken om in te draaien maar ja dat is geen vast gegeven en het kan weleens langer duren. Kwestie van geduld denk ik.
 
Even een update. Ik heb de lichtsterkte aangepast van 65% naar 95%. Dit heeft helaas niet tot een verbeteren geleid. Heel de bak wordt weer rood/oranje/bruin. BigSmoke gaf al aan dat het aan kalkhoudende stenen kan liggen. Mijn aquarium ligt er vol mee dus dit zal een van de oorzaken zijn. Toch moet ik wel zeggen dat ik de heftigheid waarmee dit groeit nog niet eerder heb meegemaakt, ik hoop dat de vissen me straks dankbaar zijn. Er is genoeg alg te eten in ieder geval 🤣
 
Als het diatomen zijn dan zijn er vast soorten bij die het beter doen met minder licht want je hebt duizenden soorten maar volgens mij moet je de oorzaak meer zoekn in de organische belasting.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan