Wat is er nieuw

Rode draadalg in mijn bodem?!

1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Berichten
128
Locatie
Den Haag
Vandaag bij het waterverversen en afhevelen van de bodem kwam ik erachter dat ik in de bodem een soort draadalg heb zitten die vuurrood van kleur is. Ik heb nadat ik dit zag, een flink deel van het grind omgewoeld zodat ik dat spul kon

De alg zat dus in de bodem, er kwam niets boven het grind uit.

Vraag: wat is dit voor algensoort? Er zat best veel in de bodem, en zag er dus uit als draadalg, maar dan rood van kleur...

Mijn planten en vissen doen het overigens wel goed. Ook heb ik niet echt last van andere algensoorten.

Wat gegevens:
Aquarium 120 liter met CO2 installatie
Elke dag geef ik 1,5 ml profito plantenvoeding
Bodem: dennerle rond grind 1-2 mm.
Geen voedingsbodem
Wekelijkse verversing 35/40%

Waterwaardes met druppeltest:
Po4 0.5
No3 10mg
No2 0
Ph 6.7
Nh3/4 0mg

Helaas heb ik geen foto gemomen.
Vraag: wat voor soort slg is dit, kan het kwaad, en hoe kom ik er vanaf?
 
Het zou fijn zijn als je toch een foto kan posten.
Alg in op bodem kan bv penseelalg zijn. Dat zijn grijzige plukjes.Maar jij geeft aan dat het in de bodem zat er niet er boven??
Hoe heb je het opgemerkt dan??

Is de stroming goed en hoe lang draait je bak??
 
Vuurrood? Heb je ooit eens levende tubifex gevoerd?
 
@jessicapilon: ik kwam erbij toeval achter omdat ik een stukje bodem aan het afhevelen was en toen een stukje grind verplaatste.

Ik heb zitten googelen, maar nog niet echt een foto kunnen vinden van wat erop lijkt. Kwam een foto van staghorn tegen op internet, daar leek het wel een beetje op, maar dan rood van kleur.

Stroming heb ik nu anders ingesteld, er staat nu meer stroming op de bodem gericht. Volgens mij was daar onvoldoende stroming.

Bak draait nu sinds juli 2014.

@ melvin: nee, geen tubifex. Want? Dit was zeker geen tubifex in de bodem kan ik je zeggen.
 
Levende tubifex kan nog wel eens ontsnappen aan vraat en zo in de bodem vluchten. Ik heb het ooit eens gelezen.
Maar goed, niet van toepassing dus.

1aB4oKQ_0WJHchf-JaWV-kFHGFbszeDU.jpeg
 
Als ik de foto van Melvin zo bekijk dan heeft dat iets weg van Staghorn en is rood van kleur.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even gewandeld
      Terug
      Bovenaan