Wat is er nieuw

Rode en Gele lijst (Koop ze niet of...)

theblacksheep

Active member
Lid geworden
9 september 2015
Ik was laatst op zoek naar een Colisa Lalia (Cobalt) vrouw omdat mijn vrouwtje helaas is overleden, nu zit man alleen.

Ik ging naar de LFS waar ik altijd kom. Normaal hebben ze ze altijd wel op voorraad maar dit keer niet. Ruud (zo heet die man) zei dat ze ze voorlopig niet meer inkopen omdat er een probleem is in de kweek bij alle vissen groothandels. Ze zouden allemal gaten in hun lijf krijgen en doodgaan?! Daarom koopt Ruud ze minimaal een half jaar niet in totdat de kwekers het eruit hebben. Hij adviseerde me om er ook geen een ergens anders te halen omdat er overal sprake van is. Heeft iemand anders hier ook over gehoord?

Spekkies

Member
Lid geworden
20 juli 2015
theblacksheep zei:
Ik was laatst op zoek naar een Colisa Lalia (Cobalt) vrouw omdat mijn vrouwtje helaas is overleden, nu zit man alleen.

Ik ging naar de LFS waar ik altijd kom. Normaal hebben ze ze altijd wel op voorraad maar dit keer niet. Ruud (zo heet die man) zei dat ze ze voorlopig niet meer inkopen omdat er een probleem is in de kweek bij alle vissen groothandels. Ze zouden allemal gaten in hun lijf krijgen en doodgaan?! Daarom koopt Ruud ze minimaal een half jaar niet in totdat de kwekers het eruit hebben. Hij adviseerde me om er ook geen een ergens anders te halen omdat er overal sprake van is. Heeft iemand anders hier ook over gehoord?

Ik heb vorige week m'n vrouwtje en vandaag m'n mannetje lalia hieraan verloren :( Inderdaad gaten vallen per uur in het lijf, het vrouwtje leek wel een ballon. Bij beiden vissen heb ik op het moment dat ik het te erg vond worden ze uit hun lijden verlost.

Niet leuk en heel naar om te zien, ik voelde me echt een beetje schuldig (zeker ook omdat ik een beginnend aquariaan ben). Maar toen ik er de afgelopen weken meer over las kwam ik erachter dat het godzijdank niet mijn schuld was. Toch voel ik me schuldig, had die vis nooit moeten kopen.

J

Jef

Guest
Ik zeg: ramirezi op de gele lijst, koop ze alleen als:
-je genoeg kennis van waterwaardes EN:
-je genoeg ruimte voor de vis (icm andere medebewoners) EN:
-je genoeg ervaring met vissen EN:
-kwaliteit in de winkel voldoende is (lees: als je bereid bent nauwkeurig te kijken!) EN:
(-je bereid bent deze vis te kweken en daarmee de afzetmarkt positief kunt be�nvloeden, vanwege de standaard beroerde kwaliteit EN:)
-je bereid bent tijd te besteden in waterwissels EN:
-je bereid bent eerst alles wat maar los en vast zit te lezen alvorens over te gaan op het kopen EN:
-je gefascineerd bent door deze prachtige dwergcichlide :thumbs:

Jesse.t

Active member
Lid geworden
19 oktober 2020
Leeftijd
21
Oude berichten hier al.
Ik heb niet alle pagina's gelezen wel de eerste. Excuus als er iets al over gezegd was.

In de gele lijst staat arowana. Dat is een breed aspect omdat er vele soorten arowana zijn. Op de foto was een silver te zien die tevens niet 70 cm word maar eerder 1 meter en in uitzondering 1,20. Sommige arows zijn ook mega agressief en zullen bijna alles dood maken wat in de bak komt(jardini) en sommige arows worden 60 cm.

Betere beschrijving zou wezen met aparte soorten of alleen het soort silver arowana omdat dat vrijwel de enige goedkope is die in normale lfs voorkomen.

Misschien totaal overbodig bericht.

sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
is er momenteel een "verse" lijst met vissen die op geel of rood staan?

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Misschien moeten we eens op zoek gaan naar nieuwe ontwikkelingen. De technologie is inmiddels veranderd, en kan nieuwe commerciele uitwassen op het gebied van aquariumbewoners opgeleverd hebben. Soorten zijn (bijna) uitgestorven in hun natuurlijke habitat, nieuwe kweekvormen zijn ontstaan. En dan is er nog de vis als modeverschijnsel...

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Ik was even op zoek gegaan, maar de Rode Lijst van de NBAT waar dit topic ooit mee begon is kan ik alleen nog aan het begin van dit topic terugvinden. Er is wel een lijst met bedreigde diersoorten, en in de categorie " beenvissen" kun je terugvinden welke soorten in het wild uitgestorven zijn, welke ernstig bedreigd of bedreigd en welke niet bedreigd zijn ( least concern). Deze cijfers veranderen natuurlijk regelmatig. Het is wel zo dat diverse vissen die je normaal in de LFS kunt kopen, zoals de Vuurstaartlabeo en de Chinese Danio in het wild praktisch zijn uitgestorven vanwege vervuiling/vernietiging van hun leefgebied/ overbevissing.

Dan is er nog de " Zwarte Lijst" met invasieve exoten. Daar staat bijvoorbeeld de Zonnebaars op, maar ook de Amerikaanse Rivierkreeft.

In het onderste artikel staan deze ook vermeld, maar ook is er een verbod op het genetisch of anders manipuleren van organismen, zoals in de link hieronder uit 2016 te zien is.

Dan kun je je ook nog buigen over dierenwelzijn, de verhouding van de vis tot het aquarium, het kweken van varianten die in hun bewegingsmogelijkheden worden gehinderd, het geven van verkeerde adviezen door verkopers.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Dit was de originele rode en gele lijst.

Zullen we eerst maar een nieuwe RODE LIJST maken? Dus soorten, die een aquariumliefhebber absoluut niet zou moeten kopen.

1. De kunstmatig gekleurde vis staat wat mij betreft nog steeds bovenaan. De genetisch gemanipuleerde vis is al in vele vormen te koop, en blijkt zich zelfs voort te kunnen planten.

In het berichtje over de lichtgevende vissen in bovenstaande post staat ook een kleine enquete, waaruit blijkt dat in 2016 62,4% van de ondervraagden aangaf dat lichtgevende vissen ook in Nederland te koop zouden moeten zijn. Dat is best schrikken eerlijk gezegd. Er is ook een patent op deze vorm van kweken. Ondanks een verbod op het genetisch manipuleren van levende dieren werden in 2009 1400 fluorescerende vissen aangetroffen in diverse dierenwinkels. Je kunt ze overigens gewoon online bestellen...

Ook andere, kunstmatig gekleurde vissen zijn nog steeds te koop. Ook met geluks-tattoo. In de USA, in India... Officieel mag het hier niet, maar het zou me niet verbazen dat er onofficieel nog steeds heel veel mogelijk is.

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
2. De Flowerhorn Ciclide.

Deze zag ik ook op de originele lijst staan, maar hij is blijkbaar tegenwoordig veel vaker te koop, ook in Nederland. Hij ontstond in Maleisie, Thailand en Taiwan als kweekvorm. Het probleem is dat deze vis, als hij in de natuur terecht komt, zich kan ontpoppen tot een invasieve exoot. Daarom is import van deze hybride in Australie verboden.

Rubii

Member
Lid geworden
29 september 2021
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een nieuw visbestand en kwam uit bij de dwerggoerami (Tricogaster lalius). Ik vind het een prachtbeestje, maar lees natuurlijk veel over het Irido-virus. Op de rode en gele lijst zag ik ze niet staan, alleen een paar posts van oktober 2015.

Wat ik mij afvroeg: zijn er anno 2021 (lokale) kwekers bekend die de dwerggoerami's zelf kweken (i.p.v. importeren) en die vrij zijn van het Irido-virus? Ik weet dat er alternatieven zijn zoals de honinggoerami, maar ik ben 'helaas' als een blok gevallen voor de kleuren van de T. lalius. En het is fijn om deze info hier ergens te hebben, ook voor niet-leden die via Google hier terecht komen ;)

Ik hoor het graag!

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Leeftijd
38
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een nieuw visbestand en kwam uit bij de dwerggoerami (Tricogaster lalius). Ik vind het een prachtbeestje, maar lees natuurlijk veel over het Irido-virus. Op de rode en gele lijst zag ik ze niet staan, alleen een paar posts van oktober 2015.

Wat ik mij afvroeg: zijn er anno 2021 (lokale) kwekers bekend die de dwerggoerami's zelf kweken (i.p.v. importeren) en die vrij zijn van het Irido-virus? Ik weet dat er alternatieven zijn zoals de honinggoerami, maar ik ben 'helaas' als een blok gevallen voor de kleuren van de T. lalius. En het is fijn om deze info hier ergens te hebben, ook voor niet-leden die via Google hier terecht komen ;)

Ik hoor het graag!
Langzaam maar zeker lijken er weer wat gezonde vissen op de markt te komen. Ik weet dat er een aantal jaar geleden een aantal wildvang koppels naar Europa gekomen zijn, er zouden er twee naar Nederland komen (ik heb zelfs even op de lijst gestaan, maar geen ruimte voor een kweekbak dus dat heb ik afgeslagen), maar ik weet niet zeker waar die naartoe gegaan zijn.
Dit weekend zag ik bij de LFS hier in Enschede een aantal dieren zitten die er erg gezond uitzagen. Volgens de eigenaar van de winkel is dit Nederlandse nakweek, alleen de precieze herkomst kon hij niet vertellen.
Houdt er wel rekening mee dat mocht je een koppel aanschaffen, en het blijkt dat ze toch irido hebben, dat je in die bak niet zomaar weer lalius of andere gourami's kunt houden, het kan zeer lang in de bak achterblijven.

Rubii

Member
Lid geworden
29 september 2021
Langzaam maar zeker lijken er weer wat gezonde vissen op de markt te komen. Ik weet dat er een aantal jaar geleden een aantal wildvang koppels naar Europa gekomen zijn, er zouden er twee naar Nederland komen (ik heb zelfs even op de lijst gestaan, maar geen ruimte voor een kweekbak dus dat heb ik afgeslagen), maar ik weet niet zeker waar die naartoe gegaan zijn.
Dit weekend zag ik bij de LFS hier in Enschede een aantal dieren zitten die er erg gezond uitzagen. Volgens de eigenaar van de winkel is dit Nederlandse nakweek, alleen de precieze herkomst kon hij niet vertellen.
Houdt er wel rekening mee dat mocht je een koppel aanschaffen, en het blijkt dat ze toch irido hebben, dat je in die bak niet zomaar weer lalius of andere gourami's kunt houden, het kan zeer lang in de bak achterblijven.
Dank voor je snelle antwoord Ben! Ik ga uiteraard bij aquariumzaken informeren naar Irido-virus. Goed om te weten dat ook andere goerami's afvallen na een geval van Irido. Die kennis is goed om mee te nemen in de zoektocht.

Bovenaan