Rode led verlichting lamp

Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
43
Hoi, ik krijg binnenkort een Juwel Lido 200 met led verlichting. Hier zitten 2 led buizen , 1 blauw en 1 geel. Nu wil ik er 1 omwisselen met een rode led lamp. Heb ik nu ook en komen de kleuren van de vissen echt mooier tot zijn recht.

Nu is mijn vraag eigenlijk met welke kleur lamp kan ik deze het beste wisselen? De blauwe of de gele? Ik heb ook planten in mijn bak...
 
Persoonlijk zou ik niet voor de Juwel led verlichting kiezen.
Als je toch voor Juwel kiest, dan zou ik de led buis "Day" vervangen: de kleurtemperatuur van deze buis is 9000 kelvin.
Deze buis geeft veel te veel blauw licht en is niet geschikt voor een plantenaquarium.
Onze planten doen het beter bij een verlichting tussen de 4000 en 6500 kelvin.
De "Nature" buis geeft 6500 kelvin. dat lijkt me al veel beter.
De rode led buis geeft 4425 kelvin. Vervang de blauwe buis voor deze rode buis.
Ik vraag me wel af of je met de gele en rode led buis voldoende licht hebt boven je aquarium.
De Lido 200 is een hoge bak en dit vraagt om een goede verlichting .
Kies daarom planten uit die niet te hoge eisen stellen aan de sterkte van de verlichting.
 
Dus jij zegt de blauwe wisselen met rood? Er komen java varens in. Maar ik zag dat deze lampen nog wel duur zijn. Dus ik denk dat ik maar eerst even afwacht hoe het met de originele lampen gaat.
 
De blauwe lamp is eigenlijk niet geschikt voor planten, maar ga het gewoon proberen inderdaad.
De java varen verlangt niet veel licht dus dat is een goede keuze!
 
Ik heb het zoals Robert adviseert. Nature en rood led van Juwel. Als je planten kiest die niet te hoge eisen stellen gaat het prima. Maar ik zou wel de day led vervangen.
 
Dus eigenlijk is het beste beide lampen te vervangen. En dan een nature en rode lamp kopen?
 
De mensen op dit forum zijn er altijd als de kippen bij om te adviseren andere lampen te kopen. Ik zelf gebruik al sinds de jaren 80 o.a. 10,000K lampen waar een groot aandeel blauw in zit, je kunt daar prima planten mee laten groeien. Zowel wetenschappelijk onderzoek als mijn eigen 40 jaar lange ervaring zegt dat de kleurtemperatuur niet van wezenlijk belang is, intensiteit en spectrum des te meer. Verwissel de lampen dus zoals jij het resultaat mooi vind, jij moet er naar kijken. Zeker met planten die weinig licht verlangen als Java varen is het niet belangrijk.
 
Ja weet je ik heb 2 rode papegaai cichlide en sinds ik paar maanden 1 lamp vervangen heb door een rode zien ze er nog mooier uit. Dus ik wil sowieso een rode lamp
 
Er zijn zelfs mensen die planten kweken met uitsluitend die rood/blauwe grow lights. Als mensen vroeger de rood /blauwe kleuren van hun vissen wilden verstreken namen ze een Gro Lux. Mijn smaak is het niet, maar voor planten met weinig lichtbehoefte geen probleem (voor planten met hogere lichtbehoefte ook niet, maar je hebt er dan wel veel meer van nodig... gekleurde lampen zijn niet erg efficient)
 
Welke lamp kan ik dan beste ruilen voor die rode? De blauwe of de gele?
 
Als je bedoelt hoe het in het aquarium er uit ziet is het een kwestie van persoonlijke smaak, anders moet je de gegevens van die lampen plaatsen (Lumen, spectrum, etc) als ze dat hebben, dan moet ik daar even naar kijken.
 
Nature 1610 lumen
Day 3565 lumen
Rood 2780 lumen

Gaatme er meer om dan de rode kleur beter te zien is. En dan het goed voor de planten is.
 
Day en nature zitten er nu in
 
dus ik denk de dat eruit
 
Day
 
Ligt er aan, wat zijn de afmetingen van de bak ?
 
Tis een hoge bak. 70breed, 65 hoog en 50diepte
 
Hoe hoger hoe meer Lumens je nodig hebt voor de planten, dus de 2 sterkste lampen nemen.
 
Oké. Heel erg bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan