Wat is er nieuw

Rode minor?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mathe
  • Startdatum Startdatum
M

Mathe

Guest
Ik heb ongeveer een week geleden een 120 cm aquarium over genomen inclusief vissen. Het was 1 grote verzameling van soorten, 13 soorten uit mijn hoofd. Nou heb ik voor bijna alle vissen een nieuw aquarium gevonden, alleen voor 3 visjes niet. Ik vermoed dat het rode minors zijn maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat andere mensen dit weten? Ik ben opzoek naar de wetenschappelijke naam. Hier onder een foto van de vissen

20161026_204337.jpg

Hyphessobrycon eques is de doorgaans gebruikte wetenschappelijke naam voor wat wij rode minor noemen.
Wat het precies is, blijkt (erg) lasti(g). De taxonomie/identificatie van de "bloedvlekken"/"blutsalmler" (DE)/"rosy tetras" (EN) is al niet makkelijk, laat staan dat er ook wel eens wordt gesuggereerd dat er hybriden te koop/in de handel zijn.

Oke dankuwel. Ik was al in 2 dierenwinkels met aquariumvissen geweest om te kijken welke soorten daar rondzwemmen maar daar werd ik ook niet veel wijzer van want daar noemde ze het weer anders

Dankje! Ik twijfelde of het nou de Hyphessobrycon eques of de Hyphessobrycon callistus was, de Hyphessobrycon sweglesi vind ik er duidelijk anders uitzien. Ik wilde voor de vissen een zo goed mogelijk aquarium vinden met eigen soortgenoten, vandaar de vraag.

de Hyphessobrycon sweglesi wordt meestal verkocht onder de naam fantoomzalm. En de Hyphessobrycon eques onder de naam serpae tetra of rode minor. De Hyphessobrycon callistus is een vaal kleurige versie van de rode minor. Schoudervlek tetra is dan ook weer een verzonnen verzamelnaam van deze vissen. Althans dat was de conclusie die ik trok na mijn vraag en eigen onderzoek via internet.

Misschien dat Masha of Ivo hier nog een aanvulling of verbetering op heeft.

Ohja en je hebt ook nog sluier kweekvormen. Of deze vissen onderling gekruist zijn zou mij niets verbazen inderdaad.

Ooh hierbij ook al de sluierstaartvariëteit. Als ik op de website van Ruinemans kijk dan noemen zij het weer de Hyphessobrycon Serpae.

De Hyphessobrycon callistus is een vaal kleurige versie van de rode minor.
Hyphessobrycon callistus is een synoniem van H. eques, zie de Catalog of Fishes van de Calafornia Academy of Sciences.

Misschien dat Masha of Ivo hier nog een aanvulling of verbetering op heeft.
Mooier dan dat artikel van Zarske gaat het niet worden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan