Rood-bruine smeeralg.

R

Robinhood

Guest
Sinds een half jaar heb ik in de huiskamer een klein bakje staan van 60 liter met wat kardinaal tetra's, guppen, 2 maanvisjes en enkele kleine meervalletjes. Voor een goede plantengroei heb ik er een zelfgemaakt bio co2-systeem op staan en voeg ik daarnaast profito en easycarbo toe. De bak wordt gewoon gefilterd met het interne filter. De bak draait eigenlijk best goed en is eigenlijk een soort testbak voor mij om ervaring op te doen met waterwaarden, plantengroei etc. om over een jaartje over te kunnen stappen naar een grotere bak met discusvissen.

Nu heb ik vanaf het begin al last van rood bruine algen, die als een soort tapijt de langzaam groeiende planten bedekt. Het zit ook op het kienhout. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik op internet kon vinden welke soort het is, maar ik ben erachter dat het en roodbruine smeeralg is (cyano, familie van blauwalg dat eigenlijk geen alg is maar een bacterie).

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van deze alg en zou het toevoegen van Easylife Blueexit kunnen helpen omdat het familie lijkt te zijn van de blauwalg?
 
Hierbij een paar foto's van de smeeralg.

9c4zXqpMaxTvVF6gR2O_OAuwIjRy8yE-.jpeg


9c4zXqpMaxTvVF6gR2O_OAuwIjRy8yE-.jpeg
 
Dat is waarschijnlijk de zgn opstartalg zoals men ze wel noemt.
Maar na 6 maanden is het wel raar dat je deze nog hebt. Heb je die al die tijd in de bak gehad?? Vaak komt dat doordat de bacteriecultuur niet goed op orde is.
Je hebt in zo n bakje maanvissen lees ik. Die horen in een bak van 1.50 thuis en zullen flink de bak vervuilen.Ik weet niet hoe groot ze zijn, maar die passen niet in je bak.
Ik zou geen middeltjes er direct indoen want dan komt het vast terug. je moet de oorzaak aanpakken.
 
Onbalans doordat je visbestand niet bij je bak past zou een oorzaak kunnen zijn (overbelasting).

Welke vissen heb je precies (naam + aantallen).
 
Ik vind het niet lijken op wat bij mij opstartalg genoemd werd. Dat was meer een compacte bruine aanslag. Deze ziet er draderiger uit?
 
Vertel eerst de waterwaarden eens.

Veroordeeld tot cyanobacteri�n | Nederlandse Bond Aqua Terra

We hebben te maken met de blauwpurperen smeeralgDie kan rood, blauw, geel of blauwgroen zijn. Sommige soorten ontberen het fotosynthetische pigment en ...
https://nbat.nl /artikelen/ziekte/veroordeeld-tot-cyanobacteri�n
 
De opstartalg zijn diatomen en daar bestaan heeeeel erg veel soorten van.
 
John, maar Diatomee�n hebben gemeenschappelijk dat het eencelligen zijn die in een silicium schildje leven. Klonteren ligt dan voor de hand. Kleven aan andere algen die draadjes vormen ook, maar kunnen ze ook zelf draadjes vormen?

Overigens heb ik gisteren enorme plakken van de voorruit af gewist en vond het wel grappig dat je echt kunt zien dat ze een (zwaar) silicium schildje hebben: Ze "vielen"/zonken als fijn zand naar de bodem, terwijl algen zonder zo'n schildje dezelfde dichtheid als water hebben en dus blijven zweven. Zo zou je het dus kunnen testen.
 
Ja ze bestaan uit silicium en voeden zich hoofdzakelijk met silicaten en verder ook nitraten en fosfaten.
Het is een vettig laagje zeg maar maar geen draadjes voor zover ik weet. Wel kan bv draadalg door de diatomen ook rood gaan kleuren omdat ze daar aan gaan hechten.

Zoals Jones zegt is er hier waarschijnlijk een soort overbelasting in de bak. er zijn dan niet voldoende bacterien om alle afval af te breken en dan zie je net als in een nieuwe bak deze alg de kop opsteken.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Bedankt voor de feedback tot zover.

Ik heb de volgende vissen in de bak (60l):
- 2 maanvissen (8 cm)
- 6 kardinaal tetra's
- 2 guppen (man)
- 2 corydoras

De maanvissen heb ik aangeschaft toen ze ca. 2 cm groot waren. Ik besef dat ze te groot worden voor dit bakje, en ze gaan binnenkort naar een grote bak van een bevriend aquariaan.


De waterwaarden zijn als volgt:
- PH: 7,2
- KH: 10
- GH: 7
- NO2: 0
- NO3: 10
- PO4: niet gemeten.

Ik heb deze gemeten met een JBL teststrip, dus dit zijn indicaties en waarschijnlijk niet heel nauwkeurig.

De alg vormt eerder een slijmerige laag (tapijt) zoals bij blauwalg dan dat het een bruine aanslag is zoals bij 'gewone' bruine opstart alg. Ik denk dat een slecht biologisch evenwicht wel eens de oorzaak zou kunnen zijn zoals hierboven in reacties genoemd. Ik filter nl. met de binnenfilter die standaard in deze Juwel bak zit. Ik zal eens rondkijken naar een Eheim filterpot (zoals de classic 250) om een beter biologisch evenwicht te realiseren.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Los van dat het visbestand niet echt geschikt is voor een 60cm bak valt het me nog mee,heb weleens gekker gezien! ;)

Op zich zijn de binnenfilters geen hele slechte filters maar is geen slecht idee om voor een buitenfilter te gaan,een Eheim 2213 is wel een goed formaat bv.

Los van dat zou je ook naar de verlichting kunnen kijken want denk dat je iets van een gekleurde lamp hebt als ik het goed zie?
Tijdsduur van de verlichting en hoeveel en vaak je ververst want zijn ook belangrijke punten.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Zoet water



Blauwalg


De naam Blauwalg is misleidend. Het is namelijk geen alg maar een cyanobacterie; een stam binnen het domein van de bacteri�n. Blauwalg is te herkennen aan de stevige groen-blauwe laag die vooral op het substraat of planten zit. Soms zitten er zilver glanzende zuurstofbelletjes op. Er komt daarbij ook een onsmakelijke geur af.
Deze vettige laag kan over de hele bak heen groeien en ontneemt zo het licht voor alle planten, waardoor deze sterven.

OORZAAK

Dit is het gevolg van overmatig voederen of de bak niet goed onderhouden. Vaak gebeurt dit bij nieuw opgestarte aquaria, waar de bacteri�le afbraak nog niet (voldoende) op gang is gekomen. Er zitten te veel vissen in het aquarium die te veel worden gevoerd. Hierdoor is de fosfaat- te hoog en/of de nitraatgehalte te laag. Vaak komt blauwalg voor bij een hoge temperatuur, verlaag deze dus als u bezig bent met de verwijderingsmethodes.

Organische stoffen die op de bodem terecht komen bevatten veel gebonden stikstof. Dit kan door bacteri�le afbraak worden omgezet in stoffen die door de planten kunnen worden opgenomen. Planten hebben dus stikstof nodig voor hun groei, maar planten kunnen dit niet opnemen als de stikstof geen deel is van een verbinding die ze w�l in een opgeloste vorm kunnen opnemen. Een bepaald aantal organismen, waaronder Cyanobacteri�n kunnen wel zelf stikstof binden. Dit betekent dus dat deze bacteri�n een groot voordeel hebben in sterk vervuild water ten opzichte van planten. Veel van deze soorten kunnen overleven in de meest ongunstige omstandigheden. Ze kunnen zelfs overleven als het water helemaal opgedroogd is: er worden dan zgn. "rustcellen" gevormd. Deze rustcellen kunnen overal opzitten van hout, aquarium planten en vissen tot leidingwater. Het is na genoeg onvermijdelijk om sporen van blauwalg in het aquarium te krijgen.


OPLOSSING
Omdat de "sporen" van deze bacteri�n altijd in het aquarium zitten moeten we voorkomen dat deze kunnen floreren. Indien ze al aanwezig zijn moet hun voeding worden weggehaald en moet ervoor worden gezorgd dat de planten weer de dominante soorten zijn. De verzorgingsfouten rechtzetten is hier de beste oplossing voor; voer minder en houd de bak goed schoon; hevel het vuil van de bodem, hier verzamelt zich veel fosfaat.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Hoe ziet het onderhoud eruit? (Frequentie + hoeveelheid verversen, plantenresten verwijderen, bodemonderhoud etc.)
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Bertus zei:
Zoet water



Blauwalg


De naam Blauwalg is misleidend. Het is namelijk geen alg maar een cyanobacterie; een stam binnen het domein van de bacteri�n. Blauwalg is te herkennen aan de stevige groen-blauwe laag die vooral op het substraat of planten zit. Soms zitten er zilver glanzende zuurstofbelletjes op. Er komt daarbij ook een onsmakelijke geur af.
Deze vettige laag kan over de hele bak heen groeien en ontneemt zo het licht voor alle planten, waardoor deze sterven.

OORZAAK

Dit is het gevolg van overmatig voederen of de bak niet goed onderhouden. Vaak gebeurt dit bij nieuw opgestarte aquaria, waar de bacteri�le afbraak nog niet (voldoende) op gang is gekomen. Er zitten te veel vissen in het aquarium die te veel worden gevoerd. Hierdoor is de fosfaat- te hoog en/of de nitraatgehalte te laag. Vaak komt blauwalg voor bij een hoge temperatuur, verlaag deze dus als u bezig bent met de verwijderingsmethodes.

Organische stoffen die op de bodem terecht komen bevatten veel gebonden stikstof. Dit kan door bacteri�le afbraak worden omgezet in stoffen die door de planten kunnen worden opgenomen. Planten hebben dus stikstof nodig voor hun groei, maar planten kunnen dit niet opnemen als de stikstof geen deel is van een verbinding die ze w�l in een opgeloste vorm kunnen opnemen. Een bepaald aantal organismen, waaronder Cyanobacteri�n kunnen wel zelf stikstof binden. Dit betekent dus dat deze bacteri�n een groot voordeel hebben in sterk vervuild water ten opzichte van planten. Veel van deze soorten kunnen overleven in de meest ongunstige omstandigheden. Ze kunnen zelfs overleven als het water helemaal opgedroogd is: er worden dan zgn. "rustcellen" gevormd. Deze rustcellen kunnen overal opzitten van hout, aquarium planten en vissen tot leidingwater. Het is na genoeg onvermijdelijk om sporen van blauwalg in het aquarium te krijgen.


OPLOSSING
Omdat de "sporen" van deze bacteri�n altijd in het aquarium zitten moeten we voorkomen dat deze kunnen floreren. Indien ze al aanwezig zijn moet hun voeding worden weggehaald en moet ervoor worden gezorgd dat de planten weer de dominante soorten zijn. De verzorgingsfouten rechtzetten is hier de beste oplossing voor; voer minder en houd de bak goed schoon; hevel het vuil van de bodem, hier verzamelt zich veel fosfaat.

Dat klopt wel hoor Bertus maar dit is geen blauwalg maar de roodbruine die je bij de opstart ziet. Dat is een van de vele soorten diatomen die men kan krijgen. Heeft zo n beetje dezelfde oorzaak als de blauwalg. Hij lijkt er dus wel op verder.Zie ook deze link:

http://www.aquascaping-blog.com/bruine-alg
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Ja, dat snap ik, maar kreeg de hele pagina met foto,s erbij ,niet op.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Ik maak 1x per week de bak schoon d.w.z. afhevelen van vuil en plantenresten, 1/3-1/2 water verversen, planten snoeien en filterwatten uitspoelen.

Wat betreft de door Bertus aanbevolen Excital van Easylife: Deze is alleen geschikt voor zeewateraquaria kreeg ik van zowel Veldhuis aquaria als de leverancier te horen.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Maakt mij niet uit hoor maar waarom doe je niet gewoon een linkje plaatsen ipv steeds die hele lappen tekst opa Bertus? ;)
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Linkje had ik gedaan, maar dan ging het vanzelf naar ander onderwerp.


Hier dan.
Cyanobacteri�n - Speciaalzaak voor aquarianen en vijver ...

Deze cyanobacteri�n lijken op algen, daarom wordt het wel eens rood smeeralg genoemd. Deze soort is duidelijk te herkennen aan de rood-paarse vettige laag ...
www.aquariaveldhuis.nl/index.php?show_aux_page=246
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Stik nu wel goed.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

:thumbs: Bertus.

Misschien over het hoofd gezien maar was nog een vraag over de verlichting hoe en wat Robin? ;)
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

De verlichting is 1 enkele 15 watt T8 met reflector.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Ja gewoon de standaard bak begrijp ik. Ik zou dan zeker kijken voor een Eheim 2211 of 2213 bijvoorbeeld. Dat zal al schelen denk ik. Als je normaal wekelijks 20% ververst dan is dat prima en regelmatig de watten even uitspoelen van een buitenfilter.

Welk substraat/vulling heb je nu in de binnenfilter en spoel je dat wekelijks uit??

Verlichting zou ik op zo n 8 uur zetten.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Ik heb er het volgende in zitten:
-filterwatten
- blauwe Juwel spons (als substraat voor de bacteri�n?)
- JBL Phosex om een overmaat phosfaat te verwijderen.

Ik ben vandaag begonnen met een kuur Blueexit omdat dit tegen smeeralg zou werken. Verder ben ik via marktplaats op zoek naar een Eheim 2213.

Ik houd jullie op de hoogte of deze aanpak gaat werken.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Ik hoor het graag.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Weet niet of dat je nog iets verder hebt gekeken, maar het chemische goedje dat je hebt gebruikt,
is bedoeld voor een ander type alg dan diegene waar je last van hebt..
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

De kuur met de Blue Exit zit er op. Ik heb 2 weken geen water ververst en de Blue Exit toegevoegd volgens de dosering op de verpakking. Hoewel de alg waar ik last van heb geen blauwalg is maar wel een cyano bacterie toch maar geprobeerd met Blue Exit. Het lijkt erop dat de alg een stuk minder is geworden. Het is nog niet helemaal weg, maar grotendeels verdwenen op de bladeren en het kienhout. Alleen op de achterwand zit nog wat. Ter preventie toch nog maar wat Blue Exit toegevoegd.

Omdat volgens internet deze 'alg' vooral voorkomt bij een slecht biologisch evenwicht, heb ik de interne filter vervangen door een Eheim pomp (2213). Tevens wat Easy Start erbij gedaan om zo snel mogelijk een bacterie cultuur in de filter te krijgen.

De pomp draait nu een week. Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd met de cyano zal vergaan en of deze helemaal zal verdwijnen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Het zijn diatomen en ik weet niet of dat ook de cyanobacteri�n zijn.
Dacht het niet maar ben niet zeker.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Peter74 zei:
John, maar Diatomee�n hebben gemeenschappelijk dat het eencelligen zijn die in een silicium schildje leven. Klonteren ligt dan voor de hand. Kleven aan andere algen die draadjes vormen ook, maar kunnen ze ook zelf draadjes vormen?
Synedra is een diatom dat draden vormt.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Doet mij meer denken aan Rhodophyta .. en dat is toch een heel andere orde.
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Dat is geen diatoom als ik het goed begrijp??
 
Re: Rood-bruine smeeralg.

Gewoon kijken naar de kleur, hoe de alg eruit ziet en waar hij groeid.

Oorzaken kunnen divers zijn en daarvoor verwijs ik naar je linkje.
 
Terug
Bovenaan