Rood is niet rood bij de Neocaridina heteropoda (denticulata sinensis) var. red?

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Catweazle, 9 mei 2007.

View Users: View Users
  1. Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Er zijn de laatste tijd wat opmerkingen voorbij gekomen over het rood van de Neocaridia denticulata sinensis var. red.

Ik heb altijd begrepen van Kai A. Quante dat het rood door opslag van kleurstoffen werd veroorzaakt.

Wie o wie geeft het verlossende onderbouwde antwoord?

2. Anonymous

Anonymous Guest

mijn ervaring met deze garnalen is wanneer je werkt met een bepaalde verlichting dat de kleur serieus verschilt

ik ben nu overgeschakeld op een een grolux lamp en had vroeger een 830 in mijn klein aqua zitten.
    Wat ik wel merk is dat ze bij de grolux knal rood zijn, dus ik denk dat voeding maar ook de lichtinval op deze garnalen wel eens van belang kan zijn voor hun rode kleur.

Van de voeding weet ik als gupkweker dat we moeten uitkijken met vissen waarin het rood niet mag worden gestimuleerd.Zo zijn er kwekers die al het rood uit de vlokken halen doordat deze een rode schijn gaan stimuleren en als je een gele vin hebt is dit niet aangeraden want deze zal overgaan naar oranje.
    Ik werk met bv daphnia- rode paprika - wortelen om de kleur van het rood te stimuleren bij mijn guppen en dit werkt werkelijk dus ik veronderstel dat dit ook zo bij garnalen zal zijn

3. Anonymous

Anonymous Guest

De vuurgarnaal heet inmiddels:

Neocaridina heteropoda var. red ;) .

Zelf ben ik ervan overtuigd dat het niet alleen met voer te maken heeft.
    Van de Neocaridina heteropoda (de "kleurloze" vuurgarnaal zeg maar) was al bekend dat dezelfe dieren als ze in een bak met (grotere) vissen worden gezet heel anders eruit kunnen zien. B.v. ineens heel donker, soms zelfs bijna zwart kunnen worden. Voor een belangrijk deel heeft dit (om maar bij het Duits te blijven ;) ) met "Feinddruck" te maken, dus daarmee of er "vijanden" van de garnalen in de bak aanwezig zijn. In dat geval gaan ze dus veel intensiver kleuren en niet, zoals men misschien zou verwachten, juist meer een schutkleur aannemen.

Mijn eigen vuurgarnalen zijn er een goed voorbeeld van. Ook zij waren vrij kleurloos tot ik zoetwaternaalden in hun bak plaatste.
    Deze naalden voeden zich onder ander met de eitjes von de vuurgarnalen die ze tussen de zwempootjes van de garnalen vandaan eten. De vuurgarnalen in deze bak worden dus regelmatig achterna gezeten. Dit heeft tot gevolg dat de deze garnalen werkelijk prachtig egaal dieprood zijn van kleur zijn en dat vrijwel constant.

Groetjes,

Marita

4. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Dank Marita,

Daarmede wordt het verhaal nog breder.

De reden achter mijn vraag is, dat er regelmatig gemeld wordt, dat het rood met kwaliteit te maken heeft. De garnalen zouden zelfs rood geboren worden, mits er maar met de juiste kweekdieren zou worden gewerkt.

Ik heb daar twijfels bij, maar ik kan dat niet onderbouwen.

5. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Grappig dat dit naar voren komt. Destijds heeft Schaduwvacht een heel stel garnalen van mij overgenomen. Bij mij in de bak hebben ze er altijd goed rood uitgezien. Echter bij haar bleken ze bijna kleurloos te zijn. In eerste instantie had ik zoiets van 'dat zal wel stress zijn'. Ik had haar geadviseerd eens wat caroteenrijk voer te geven. Echter baatte dat helemaal niet. Voor zover ik me kan herinneren had SV een speciaalaquarium, en ik had ze gewoon met medebewoners in de bak zitten.

Dezelfde groep (maar dan iets groter) zit nog steeds bij mij. De garnalen zien er super uit, zeker degenen die in het aquarium met Ancistrussen en Corydoras zitten.

Zou het zo kunnen zijn dat bovenstaande ermee te maken heeft? Lijkt mij op zich aannemelijk.

6. Anonymous

Anonymous Guest

ik weet niet of dat laatste zo is dat ze rood geboren worden want die van mij die zijn toch meestal behoorlijk rood maar bij de geboorte nog zkkr niet.

Maar mijn garnaaltjes als ik die een maand geen worteltje geef ofzo dan worden ze al minder van kleur dan wnnr ik ze dus worteltjes geef. spirulina dat maakt hun trouwens ook roder heb ik gemerkt.

Maar ik denk dat er best wel vuurgarnaaltjes tussen zullen zitten die ook echt rood zijn en als je die met elkaar kweekt dat ze echt allemaal vuurrood worden maar het meeste is toch met voedsel in mijn geval.

7. Anonymous

Anonymous Guest

maar hoe leg je uit mijn garnalen willen geen wortelen eten
    en toch zijn ze mooi rood

8. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Er is nog een idee omtrent de kleur:

Als jij Ronny de garnalen bij je guppen bedoeld...

Tevens is te vermelden dat G. Voss deze garnaal in een vijver houdt. Direct zonlicht zou hierbij de garnalen ook dieper kleuren.

9. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb ze ook een zomer in een vijvertje buiten gehouden, zonder vijanden.
    Qua kleur overtroffen deze buiten gehouden garnalen inderdaad alle soortgenoten die in aquaria worden gehouden.

Volgens mij bevestigd dit dat de "kleur" door een combinatie van factoren wordt bepaald, o.a voeding, licht en omgevingsfactoren (vijanden).

Groetjes,

Marita

10. Tuinfluiter

Tuinfluiter

Lid geworden:
    25 mrt 2005
    Interessante combinatie van gegevens over de kleur van de vuurgarnaal.
    Ik zie bij mijn dieren wel wat individuele verschillen, maar niet veel. Afgezien van het gegeven dat vrouwtjes intensiever rood zijn dan mannetjes.
    Ik voer niet speciaal met caroteenhoudend voer. Ze eten met de vissen mee. Ik geef wel een eigen diepvriesmis waar ook wat rode paprika, spinazie en wortel in zit, maar dat krijgen ze niet als hoofdvoedsel. Ik wissel af met levende of diepvries daphnia, spirulina en forellenpellets.

Wat ik in de discussie niet hoor is de mogelijkheid van terugslag naar de wildkleur.
    Ik heb regelmatig kleurloze dieren in mijn groep.
    Minimaal twee keer per jaar selecteer ik die uit.

Ik ben benieuwd naar de effecten van zonlicht. Ik heb dit jaar mijn hele groep buiten gezet.

11. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Interessante wending.

Een terugslag naar de wildvorm. Hoe die te verklaren? En hoe die te determineren? Is die dan volledig roodloos?

Heeft de terugslag te maken met kweken met slechts ��n groep? Dus dat we uiteindelijk F1 verlaten. Zou het dan handig zijn om een tweede of derde bloedlijn in te zetten?

En is de vraag dan ook hoe groot een groep moet zijn. Elders is opgemerkt dat in de natuurlijke omgeving garnalen in kolonies leven, en dus een extra bloedlijn niet noodzakelijk zou zijn. Maar hoe verhoud dat zich tot onze kweekgroepen? En zal met de stroming niet eens een garnaal overzwemmen van de ene kolonie naar de ander?

12. Anonymous

Anonymous Guest

grrr wat is duits een lastige taal :(

Allerdings habe ich den Eindruck das sie in hartem Wasser eher Farbe zeigen.
    ??? verdwijnt de kleur bij hard water??? of juist anders om???

in verband met mijn eigen vuurtjes. Ik heb indrdaad een poosje terug erg veel last gehad van kleurloze garnalen. Wat daar precies aan de hand is geweest is mij nog steeds onduidelijk. Ik heb ze toen uitgselecteerd, de roodste teruggezet en de anderen in eerste instantie apart....daarvan gingen er in korte tijd heel veel dood... na een goeie week heb ik de rest ingevroren.

De dieren die ik terig gezet had hebben zich intussen alweer vermeerderd, en de meeste zijn weer mooi rood gekleurd.... al zag ik vorige week ook weer een aantal kleurloze exemplaren ;)

13. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Eher betekent eerder.

Zijn indruk is dus dat in hard water de kleur eerder verschijnt.

14. Diddy

Diddy

Lid geworden:
    23 jan 2007
    mijn vuurgarnalen hebben vreemd genoeg hun kleur 's avonds soms kwijt maar ik denk dat wanneer ze veel groene algen krijgen ze de rode kleur weerkrijgen, zie maar naar de amerikaanse, amgengrazende, flamingo

15. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Toch nog de discussie nieuw leven in blazen.

W. Hartman schrijft er ook over.

16. Anonymous

Anonymous Guest

een paar dagen geleden de guppenbak op zolder leeg gemaakt. Daar had ik (toen ik die problemen met veel kleurloze garnalen had) een tiental garnalen in gedaan die niet echt knalrood waren maar zeker ook niet licht genoeg voo mij om af te keuren ;)
    In de eerste paar weken daarna had ik en paar keer een dode garnaal gevonden.
    Nu haalde ik eruit: 7 heel mooie grote dnker rode garnalen,1 geheel kleurloze, en een heel nest hele kleine ieniemienie garnaaltjes.

die ene kleurloze heb ik verwijdert ;)

17. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Ik heb in een van mijn cementkuipvijvertjes wat kleurloze vuurgarnalen gezet. Ik heb ze weken niet gezien maar nu zag ik er net een en die was bruin/rood. Waardoor dat ineens komt weet ik niet maar ik vond het wel vermeldingswaardig.

18. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    @Botia,
    Deze staat buiten? En is dit daarmede een ondersteuning van G. Voss en Marita...

@SV,
    Omschrijf eens de guppenbak op zolder.

19. Anonymous

Anonymous Guest

guppen bak zoals die op zolder stond...
    een witte plastiek box van (ik gok) 80L/50D/30H
    niet afgedekt
    in de bak een aquaball met een deel sponsje een deel efimech (schrijf je dat zo?)
    in een oek een flinke stapel breuksteen. Daar zaten de garnalen meestal onder/tussen
    twee platte stenen met watervorkje
    en in de andere hoek een flinke bos hoornblad.
    drijven watervorkje en mosselplantje.

ik heb eerlijk gezegd de waterwaardes niet echt gecontroleerd, ververste 1x per week met kraanwater pH 7,5/8 GH 10+ KH8, waarbij ik 2 emmers water afhevelde en meestal 2,5/3 emmers toevoegde

Bewoners 7 volwassen guppen en een hele zooi kleintjes... en ngeveer 10 garnalen
    Voer... dagelijks... meestal vlokken voor de guppen en een zinkende tablet voor de garnalen
    Af en toe levend of diepvries, maar ik heb vaak de indruk dat de guppen dat niet zo goed eten, dus zeker niet vaker dan 2 x per week

geen thermostaat, en er staat altijd een raam open op de zolderkamer. Dus behoorlijk temperatuur schommelingen, als het buiten warm is loopt de temp vrij snel op, maar het koelt ook behoorlijk af.

20. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Leuke discussie dit.. en dat ik hier op attent gemaakt ben...
    Ik ben al een hele tijd bezig met de kweek van garnalen, waaronder vuurtjes en crystal reds. Sinds een tijd ben ik selectief aan het kweken geslagen met beide soorten om te zien of dan de kwaliteit omhoog gaat..

ik ben namelijk van mening dat de kleur van de garnaal vooral bij de basis begint.. de genen die het dier doorgeeft.
    Er wordt veel gesproken over de kleurloosheid van mannen bijv. Ik heb veel garnalen zien passeren en met veel verbazing soms over de slechte kleurkwaliteit.. ook na verloop van tijd kleurde deze garnalen niet roder, zowel mannen als vrouwen niet. Zelfs niet onder invloed van andere omstandigheden.
    Met zo'n groep ben ik gaan selecteren. De rodere dames en heren eruit.. en die laten kweken.. de jongen die na twee weken al kleurde apart gezet en die laten opgroeien.. volgens vele theorien zouden dit vrouwtjes moeten zijn... omdat mannen later kleuren.. Toch zaten er ook mannen bij die erg mooi gekleurd waren.. het resultaat nu, aantal generaties verder.. bijna geen kleurloze jongen meer.. en prachtig mooie rode vuurgarnalen.. zonder bijzonder voer, licht, bodem.. Ze zitten in een bak met alleen wat mos en een halogeenspotje erboven.

Tuurlijk heb ook ik gemerkt dat voer, licht en bodem invloed heeft op de kleur.. vooral op een zwarte bodem kleuren vuurgarnalen veel intenser. en als je een lamp boven je bak hangt die rode kleuren versterkt.. 1 en 1 is twee..

Maar toch denk ik dat het uiteindelijk aan de genen ligt.. In het wild zijn vuurgarnalen mooi rood. De garnalen met zwakkere genen, waaronder de minder gekleurden, vallen in de natuur uit door vijanden ed. Zo blijft de overerving van kleur sterk.
    In een aquarium waar geen vissen in zwemmen zullen vuurtjes sneller de neiging hebben om minder te kleuren.. met vissen.. de vissen pakken de zwakkere dieren er tussen uit.. en het is dan dus niet vreemd dat de kleur verbeterd..

Wat ook veel over het hoofd gezien wordt... vuurgarnalen kleuren intenser naarmate ze ouder worden. en dus logisch dat wanneer je jonge/jongvolwassen dieren aanschaft je na verloop van tijd fel gekleurde garnalen krijgt..

poeh.. wat een verhaal.. hoop dat het nog logisch is..

Mijn mening dus in het kort.. Vuurtjes horen vanaf de geboorte al mooi rood te kleuren en kleuren intenser/dichter rood naarmate ze ouder worden.
    De slecht gekleurde garnalen kun je beter uit je aquarium verwijderen. Voeren met kleurstoffen is naar mijn mening niet nodig.. ik geef alleen korrels van JBL want ik ben wel van mening dat ze speciaal voer nodig hebben.

Mijn crystal reds bevestigen het hele verhaal.. ik heb door selecteren weer het wit terug gekregen en bovendien vanuit een groep grade C grade B gekregen door selecteren..

Wat een geweldige hobby is dit toch.. haha

21. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Tuinfluiter en Kaya ondersteunen dus selectie. Op zich een beslagen theorie. Kai A. Quante wordt hiermee ook bevestigt:

Zonder selectie zou de kans op terugslag bestaan. De vraag is alleen hoe dat te verklaren. Verschil tussen F1 etc?

Hiermee gaat Kaya in mijn ogen rechtstreeks in tegen de stelling van Quante:

Quante stelt dat de rode variant niet in de natuur voorkomt. Althans dat lees ik eruit.

Naast Quante kan ik een mij onbekende, en daarmee dus ook in mijn ogen minder waardevolle? bron aanhalen.

Is er iemand die een bron kan geven waarin de tekst van Quante wordt bevestigd?

Tevens heb ik nog een vraag aan de deelnemers aan de discussie. In hoeverre kan je met 1 stam volstaan om te kweken? In mijn simpele beredenering zal je altijd na verloop van tijd een nieuwe bloedlijn moeten inbrengen omdat anders de garnaal verzwakt. In hoeverre is dat juist/onjuist.

22. Anonymous

Anonymous Guest

Ik ga ervan uit dat het verhaal van Kai Quante over de herkomst van deze garnalen klopt. Vooral ook, omdat Werner Klotz, de autoriteit op het gebied van het determineren van garnalen, ook aan deze database van "Wirbellose" meewerkt.
    Hij had vast wel commentaar geleverd als deze informatie niet zou kloppen.

Zelf lijkt het mij ook niet logisch dat een garnaal die zo rood en dus opvallend is het in de natuur lang volhoudt. Tenzij rood het synoniem voor "giftig" zou zijn.

Het grootste probleem met garnalen in onze aquaria is volgens mij dat er nauwelijks nog "zuivere" stammen bestaan, voor zover die er uberhaupt zijn geweest.

Aangezien de Neocaridina heteropoda var. red (de vuurgarnaal) en de Neocaridina heteropoda (de kleurloze variant) naaste familie zijn en dus ook makkelijk met elkaar kruisen geloof ik best dat je door selectie de "kleurvastheid" kunt verbeteren. Ik weet ook van tenminste een Duitse garnalenkweker die beweert over een kleurvaste vuurgarnalenstam te beschikken.

De kleurschommelingen die veel mensen bij hun vuurgarnalen zien komt dus overeen met de kleurschommelingen bij de gewone Neocaridina heteropoda. Deze meestal vrij doorzichtige garnalen kunnen een groot spectrum aan kleurschakeringen laten zien. Afhankelijk onder ander van vijanden, voer, licht etc.

Ik heb b.v. in een bak met Neocaridina heteropoda (deze werden ooit door Werner Klotz gedetermineerd als Neocaridina denticulata sp.) nu ineens een "vuurgarnaal" zitten. Die heb ik er echt niet bij gezet. Daarom ga ik ervan uit dat ook in mijn kleurloze populatie de genen voor rood aanwezig zijn.

De vraag over de noodzaak van vers bloed werd kort geleden ook in het forum VVV gesteld. Voor het gemak kopieer ik mijn antwoord maar hier:

Naar mijn ervaringen en wat ik erover heb gelezen is inteelt bij garnalen absoluut geen probleem. In tegendeel.

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met ruilen/bijplaatsen gemaakt.

Je loopt namelijk met iedere nieuwe garnaal kans op het binnenhalen van een ziekte.

Mij is ook al vaker opgevallen dat nieuwe garnelen door de oude bewoners "aangevallen" werden.
    Recentelijk wilde ik b.v wat CR bij mijn bejaarde CR-kolonie in mijn Asie-bak plaatsen. Vanwege de visbezetting kunnen zij zich daar namelijk niet voortplanten. De nieuwe garnalen werden meteen achterna gezeten en dat op een echt agressieve manier. Van de 12 bijgeplaatste garnalen zie ik nu nog maar een stuk of 3.

Maar bovenal blijkt "vers bloed" ook echt niet nodig te zijn.
    Ik heb zelf al bijna 3 jaar een zich zeer goed voorplantende stam CR. Deze blijven het ontzettend goed doen. Hierdoor is ook het genetische potentieel zeer ruim waardoor men volgens mij niet bang voor inteelt hoeft te zijn. Mijn stam doet het na al die jaren eerder nog beter dan slechter.

Onze CR hebben hun oorsprong toch ook in maar 5 afwijkende exemplaren van bijtjes waar die beroemde Japanner toen mee verder heeft gekweekt.

Groetjes,

Marita

23. Diddy

Diddy

Lid geworden:
    23 jan 2007
    in de natuur is er toch ook niet dat de minder gekleurde er uitgaan of vergis ik me

24. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    @allen,
    Eventuele discussie over CR gaarne hier voortzetten.

@Diddy,
    Feitelijk is het andersom. De rode garnalen zullen uitgeselecteerd worden, daar de rode versie niet in het wild voorkomt. De mutatie is in een enkele stroom ("T�mpeln" vind ik een lastig woord, en heb even geen woordenboek). Daarmee is verder gekweekt.

@Marita,
    Onze vuurgarnalen zijn dus ver ingekweekt. Deze komen normaal gesproken niet voor in het wild. Althans niet in grote hoeveelheden. Er zal best hier en daar nog een losse mutatie rondzwerven. Als het in de ene 'plas' kan, kan het ook in een andere plas. Maar wildvang in grote hoeveelheden lijkt niet waarschijnlijk.

Met de beperkt set waar mee we kweken lijkt er geen probleem te zijn. Gen-defecten lijken ook niet aanwezig. Bij zo een beetje iedereen kweken de garnalen zich rap voort. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat uiteindelijk door de inteelt andere erfelijke eigenschappen ongewenst ook meekomen. En dat zou je kunnen voorkomen (of is het uitstellen?) door een nieuwe bloedlijn in te zetten.

Dat de kans op ziekten aanwezig is, vind ik wel een belangrijk punt! Ik weet dat bij Edgar ooit een grote hoeveelheid garnalen bezweken is aan een ziekte, nadat hij nieuwe garnalen uit Duitsland had laten overkomen.

25. Diddy

Diddy

Lid geworden:
    23 jan 2007
    mja maar als je zoals sv doet, dan kan het gen dat de roodheid stimuleert groter worden in de verdere generaties

26. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    De aanduiding groter worden vind ik vaag. Doordat je selecteert, behoud je het gen. Dat is toch anders.

Overigens is in deze discussie duidelijk dat het fenotype niet alleen afhankelijk is van het genotype.

27. Anonymous

Anonymous Guest

Een "T�mpel" is een klein watertje cq. vijvertje.
    Het werkwoord "t�mpeln" is volgens mij een woordschepping van aquarianen. Bedoeld wordt het scheppen van levend voedsel voor hun vissen in deze vijvertjes.

Er is ook een zeer informatieve website over: http://www.t�mpeln.de/

Groetjes,

Marita

28. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb dit ook 2 keer meegemaakt.
    De eerste keer met de garnalen uit de gezamelijke bestelling van Edgar en mij. Alleen had ik ze toen gelukkig apart gezet. Edgar heeft het toen bijna zijn gehele, in die tijd vrij grote CR-populatie gekost.

En later nog eens met garnalen uit een andere bron.
    Heel frustrerend omdat je er eigenlijk niets aan kunt doen behalve dode garnalen zo snel mogelijk opruimen. Veel garnalenziektes worden namelijk door kannibalisme overgedragen.

Groetjes,

Marita

29. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Ik ook.. ik heb bij een aantal groepen nieuwe garnalen toegevoegd.. Ik merkte oa steeds dat de goedlopende kweek ineens stopte.. Bij de vuurtjes geen jongen gezien voor een maand of 6 en de jongen erg zwak.. maar een klein deel groeide op, met slechte kleur en genen..

Zo ook bij de CR en Bijtjes..

30. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Goed. Hier wil ik op doorgaan, maar dan op basis van een 'hulplijn'. Deze hulplijn schrijft het volgende:

Meerdere bloedlijnen zijn lang niet altijd nodig, maar zelf vind ik het wel wenselijk. [...]
    Het hangt er natuurlijk ook af wat die tien garnalen zijn; zijn het 9 mannetjes en 1 vrouwtje of is het mooi 5 staat tot 5?!!!
    Zelf vind ik 20 pas een mooi aantal om een jaar mee te kweken. En na een jaar wil ik er toch wat vers bloed bij. Bij mij heeft dat altijd geleid tot een nieuwe geboortegolf.

Maar zoals gezegd : het is niet altijd nodig.
    Mijn redtails hebben er nooit vers bloed bijgekregen , en die fokten gewoon door

Denk dat Marita dit wel herkent. M.a.w. dit is een ervaring waarbij bij een nieuwe lijn wel een spurt optreed qua voortplanting.

Nu is dat in mijn ogen niet direct belangrijk. Wat in mijn ogen wel een belangrijke suggestie is, is dat als men klein begint er een kans aanwezig is dat de genenpoel helemaal niet zo groot is. M.a.w. het startaantal wordt ter discussie gesteld en men moet kijken waar mee men start. En dat zullen beginnelingen in eerste instantie niet doen.

31. Anonymous

Anonymous Guest

Nee, ik deel de ervaring van deze "mysterieuze" :D hulplijn niet.

Voorplanting laat zich ook op andere en veiligere manier stimuleren.

Ik zelf zou nooit meer "vreemde" garnalen in een bestaande goed kwekende groep introduceren.

Kan me wel voorstellen dat je wat "oude" en "nieuwe" garnalen in een andere bakje bij elkaar voegt.

Mijn gevoel zegt ook wel dat je met een zo groot mogelijk aantal zou moeten starten om een goede genenpoel te waarborgen.

Aan de andere kant spreekt het kweken van de CR en de nieuwe "Red Bee�s" dit juist tegen omdat daar vanuit zeer weinig beginexemplaren verder wordt gekweekt.

En die Redtail�s, die tellen niet mee ;) . Dat is gewoon "onkruid".

Probeer er maar eens van af te komen :p .

Groetjes,

Marita

32. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    ben een klein half jaar aan het observeren geweest in mijn bakkie.Juist aan de hand van bovenstaande discussie.

Heb in mijn bak sinds een jaar of wat een stuk of 15 vuurtjes en een stuk of 10 kleurloze exemplaren van een andere (voormalige) eigenaar.
    Dus compleet verschillende bloedlijnen.

Ik kom voor mijn bak, waterwaardes: 25,5*C, PH 6.1 tot 6.4, KH kleiner dan 3 PH kleiner dan 4, no2=0, no3=0. 350 liter voornamelijk ZA tot de volgende slotsom:

De roodgekleurde vuurtjes zijn voor de vissen (karperzalmen en dwergchicliden) onaantrekkelijk, ze jagen wel op ongeveer even grote (nagenoeg)kleurloze exemplaren, resultaat is in mijn geval, veel knalrode vuurtjes van 1- 4 cm en zeer weinig volwassen kleurloze exemplaren, halfwas in de bak GEEN te bekennen.

In de filter echter, ondanks voorfilter spons, elke 2 maanden zeker 30-40 kleurloze garnaaltjes van 1-3 cm, NOOIT geen rode!

Gevolgtrekking: de kleurloze variant leeft. zo mogelijk, een zeer teruggetrokken leven en lijkt zo niet meer aanwezig in de bak, terwijl de rode variant, die brutaal geworden door het feit dat ze niet belaagd worden, zich juist massaal laat zien!

Ben niet overtuigd van de bovenstaande stelling, dat beide lijnen anders kweken, denk eerder dat zij door onstandigheden een ander leefpatroon ontwikkelen.

33. Anonymous

Anonymous Guest

wat mij gisteravond opviel is dat toen het licht al een uur uitwas en ik in de kamer kwam waar de garnalen in hun bakkie zitten, ik alleen maar lichte (bijna doorzichtige) garnaaltjes zag. De dames met zadels,die narmaal knal rood zijn, waren nu bijna helamaal doorzichtig. ik denk dat de kleur voor een groot gedeelte afhangt van de gemoedstoestand.

34. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb nog niet al het bovenstaande gelezen, maar wat mij opvalt is dat er twee verschillende pigmenten zijn die er voor zorgen dat de vuurtjes rood worden:
    - E�n zit in de huid en deze is er of is er niet en is naar mijn mening onafhankelijk van gemoedstoestand (is 's nachts wel minder intens net als bij CR's) , voer of andere factoren. Dit pigment is intens ondoorzichtig rood en zit niet egaal verdeeld. Dieren met dit pigment moet je selecteren, anders raakt het kwijt bij volgende generaties. Er zijn dieren die geheel rood zijn door dit piment. Mannetjes hebben altijd minder van dit pigment.
    - Het andere zit inwendig in de dieren. Ik merk namelijk dat de "bleke" dieren met meer licht en oranje voer roder worden. Ze blijven echter wel doorzichtig. Ik zie niet echt een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Wel zijn sommige dieren roder dan anderen.

35. aquagirl

aquagirl

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    ik ben ook al een tijd met garnalen bezig.
    waar het volgens mij aan ligt zijn de volgende punten.
    ik denk idd dat het te maken heeft met het verder kweken van een mooi rode gekleurde garnaal.
    maar ook aan de hardheid,temperatuur en de vissen die er bij zitten.
    heb een harde bak van water en een zachte,in het zachte water zijn de garnalen vele lichter gekleurd ook de jongen die daar dan van voort komen zijn vele lichter.
    zet je ze in de andere bak met het harde water zijn de jong opeens weer donkerder gekleurd.
    verder over de vissen dit heeft er denk ik ook mee te maken,mijn garnalen zijn veel donkerder gekleurd sinds er vissen bij zetten.
    en de temp heeft er ook wel mee te maken,ik heb garnalen in een bak zitten van 19� de garnalen waren mooi rood voor ze erin gingen nu zijn ze bijna doorzichig.
    het zal wel aan vele factoren liggen,maar welke het meeste?
    greetz