Rood is niet rood bij de Neocaridina heteropoda (denticulata sinensis) var. red?

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Catweazle, 9 mei 2007.

View Users: View Users
  1. Vuurgarnaaltje

Vuurgarnaaltje

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Ik heb 15 vuurgarnalen gekregen. Deze waren in het begin spierwit of grijs. Ik heb 2/3 overgeheveld naar het aquarium met vissen deze zijn allemaal rood tot zeer rood gekleurd. Degene die in de afwasbak zijn gebleven blijven tot nu toe wit. Iedere dag ververs ik de bak met aquarium water dus daar kan het niet aan liggen.

2. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Hieronder een foto van een Neocaridina heteropoda var. Red, die de meeste kwekers, als mooi zullen ervaren. Tenminste, daar ga ik van uit.
    catw250.jpg

Deze garnaal zit in mijn bak met R. wui.

Eerst waren de garnalen in de bak bedoeld als voer, maar toen ik toch zag dat de kleur mooier werd, heb ik een lading garnalen uit mijn kweekbak (staat er naast) gehaald. Die garnalen zullen door kwekers als 'doorgekweekte' misbaksels aangeduid worden, dus niet uitgeselecteerd.

Alleen dan blijft mijn vraag hoe kunnen die misbaksels toch zo mooi worden? Want de foto hierboven is ook een garnaal die voor de verhuizing als 'misbaksel' zou zijn aangeduid.

Verschillen?

Bak met de wui is 25 graden.
    Kweekbak is rond de 20 graden en bevat H. formosa.

De wui jagen. De formosa niet.

Ik zie hier toch echt een aanwijzing in dat naast het genotype, het fenotype minstens zo belangrijk is. En misschien wel dat uitselecteren feitelijk zinloos is, zo lang de garnalen maar die rode vlekjes hebben, want anders ben je terug bij de oervorm.

PS.
    Ter verduidelijking. Door meer garnalen in de bak uit te zetten, kom ik straks aan een break-even point waarbij de populatie zich zelf in leven kan houden zonder het nog meer toevoegen van garnalen. Dus de wui eten dan wel een garnaal, maar dat valt niet meer op.

3. Anonymous

Anonymous Guest

Dat is dus het verschil!
    Ook bij mij zijn de in een bak zonder vianden vrij kleurzloze "vuurtjes" in de bakken met zoetwaternaalden (die achter hun eitjes aanzitten) en met wui (die op de kleintjes jagen) net zo rood als op je foto.

Dit is wat men ook van de "gewone" Neocaridina heteropoda kent. Deze meestal vrij kleurloze garnalen kunnen in een bak met jagende vissen prachtig kleuren. Soms wel tot bijna inktzwart.

Er bestaat wel inmiddels een "kleurvaste" stam van de Neocaridina heteropoda var. red. Garnalen die dus onder alle omstandigheden mooi diep rood zijn.

Groeten,

Marita

4. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Waar is die stam ontstaan Marita? Nederland, buitenland, grote kweker, kleine kweker... En misschien belangrijker, waar zijn deze te bekomen?

En ik neem aan dat als jij schrijft "onder alle omstandigheden", dat deze dus nooit meer verkleurd. Dat zou dan als lakproef kunnen gelden.

5. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Als ik het nu goed lees kan het zijn dat ik met mijn methode dus een zelfde garnaal telkens heen en weer aan het zetten ben in mijn bakken :p

Ik heb namelijk een gezelschapsbak met oa vuurgarnalen. Hier zitten hele mooie rood gekleurde garnalen. De garnalen die niet mooi kleuren gaan in een bakje met een kogelvisje. Deze staan daar op het menu van de vis, dus er wordt op gejaagd. En soms zie ik een mooie rode garnaal tussen die "afgekeurde" garnalen rond scharrelen. Als ik een goede bui heb dan mag deze garnaal weer terug naar de gezelschapsbak.

Maar ik zie daar in de bak waar gejaagd wordt, niet alle garnalen mooi rood kleuren. Hoe is dat verklaarbaar?

6. Anonymous

Anonymous Guest

Ze worden o.a door Duitse garnalenkwekers verkocht. Zoals hier:

http://www.gerdvoss.de/Wirbellose/Neoc_ ... akura.html

Het grote verschil blijkt te zijn dat ook de mannetjes intensief rood zijn. Wel wordt door de kweker uit deze link aangegeven dat je bij de mannetjes soms toch nog moet selecteren omdat een kleine percentage mannetjes niet helemaal intensief rood blijkt te zijn.

Waar ze vandaan komen c.q. hoe ze gekweekt werden is niet duidelijk. Er wordt telkens Taiwan als herkomstland aangegeven. De kweker Gerd Voss uit de link geeft ook aan dat niet duidelijk is hoe deze garnaal is "ontstaan".

Groeten,

Marita

7. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Heerlijk die onduidelijkheid. De Neocaridina heteropoda- Sakura, nieuw ge�mporteerd maar wel of geen kweekvorm van de Red Fire is nog te bezien.

Mocht dat laatste het geval zijn, tja. Dan zijn MIJN vele gissingen omtrent fenotype versus genotype toch weer in een compleet ander licht te stellen. Alhoewel ik denk dat kwantiteit dan wel erg belangrijk geweest moet zijn, daar ik niet zie hoe anders die kweekvorm 'zo snel' is ontstaan.

Overigens op
    http://www.gerdvoss.de/Wirbellose/N__de ... ulata.html

staat

In mijn vijver probeer ik ditzelfde te bewerkstelligen. Ik heb daar vuurtjes in uitgezet. De eerste resultaten zijn bemoedigend, alhoewel ik nog steeds niet weet of in mijn vijver de onderste laag in de winter >4 graden blijft. Op de basisschool heb ik geleerd dat er in de winter die gelaagdheid optreedt, ook in sloten. Maar of in mijn vijver de temp niet verder zakt.... Ik weet het niet.

8. Vuurgarnaaltje

Vuurgarnaaltje

Lid geworden:
    11 jun 2008
    @Catweazle
    Sommige garnalen die ik vanuit de 110l bak met kardinalen enz overzet naar de veilige 40l bak kleuren bij mij gedeeltelijk wit. Niet allemaal, op het eerste gezicht lijken alleen de vrouwtjes rood te blijven.

In mijn 110l bak hebben sommige garnalen zwarte vlekjes op de staart of op het lijf. Het betreft hier de grotere garnalen, het lijken net oeroude garnalen. Is dit van ouderdom, moeten deze nog vervellen of komt het door slecht voer? (de garnalen eten gewoon met de pot mee).

9. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb een 3tal weken geleden 15 jonge vuurgarnaaltjes gekocht.
    Omdat ze nog zo jong zijn heb ik ze in een kweeknetje (2 liter) gezet met wat mos in een 64liter waar 1 guppy in zwemt.

Nu is daarbij al 1 vrouwtje zwanger. Het probleem is dat ALLE garnalen doorschijnend zijn, de enigste garnaal waarbij een beetje rood te bekennen is heeft een rode streep op de rug (is de zwangere).
    Kan ik best groenten (wortelen vooral) voederen voor ze rood te krijgen?
    Ik ga ze zoiezo over een 3 weken in de 64liter laten rondzwemmen.

10. Nanne

Nanne

Lid geworden:
    6 mrt 2009
    Jammer dat ze je zo'n garnalen nog verkopen, iemand met een beetje liefde voor de hobby doet dit niet!
    Ik denk niet dat je ze nog roder zult krijgen met voer maar ik heb al gehoord dat er iemand mooie rode nakweek kreeg uit bleke vuurtjes.

11. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb ze in het aquarium vrijgelaten en enkelen beginnen wat roder te kleuren..
    Misschien als ze volledig volwassen zijn dat het toch nog in orde komt, ga zoiezo selectief kweken

12. Martin vd V

Martin vd V

Lid geworden:
    10 mei 2009
    Ik heb dit alles doorgelezen maar bij mij zijn de vrouwtjes harstikke rood en de mannetjes doorzichtig

En dat zonder belagers

13. ferry1978

ferry1978

Lid geworden:
    1 jul 2008
    Ik heb een aantal jaar geleden een paar onderzoekjes gestart met vuurgarnalen.
    Ja, ik ben van oorsprong een biologisch laborant. Onderzoeken zit dus in mijn bloed...

Het eerste onderzoek wat ik deed had te maken met invloed van temperatuur op draagtijd en aantal jongen.
    Evenoude jongen uit een genetisch gelijke groep gesplitst in verschillende kleinere groepen en gehouden bij verschillende temperaturen. (Andere factoren zoveel mogelijk gelijk gehouden).
    Hierbij toch wel een significant verschil in draagtijd en aantal jongen gevonden.

Het tweede onderzoekje wat ik heb gedaan is de invloed van jagers op de kleurintensiteit van een vuurgarnaal.
    Hierbij heb ik in een 50*30*30 bakje enkele bleke vuurtjes samen met guppen gezet.
    De guppen gingen achter de bleke vuurtjes aan en vraten ze op. De vuurtjes die in het mos bleven zitten kwamen na twee weken vuurrood tevoorschijn en zorgden zelfs voor felrode nakomelingen.
    In een andere bak had ik vuurtjes (10 rode vrouwen en 5 bleke mannen) gedaan. Hier een paar guppen aan de bak toegevoegd. Resultaat: 3 van de 5 bleke mannen werden opgegeten en de overige 2 mannen kleurden in no time felrood.
    Ik denk dat als de mannetjes doorhebben sterk in de minderheid te zijn, hun voortplantingsdrift zo sterk getriggerd wordt, dat ze van kleur veranderen.

Als controlegroep had ik een groep bleke vuurtjes in een bak laten zitten ZONDER belagers.
    De nakomelingen uit deze groep, bleken over het algemeen (een uitzondering hier en daar gelaten) relatief bleek te zijn.

Deze bleke nakomelingen heb ik uiteindelijk gesplitst en heb het ene deel veel caroteen-rijk voedsel gegeven en het andere deel juist niet.
    Uitkomst was dat het carotene voedsel wel zorgde dat ze wat meer kleur kregen, maar echt knalrood werden ze er niet van. Ze werden wat gemarmerd rood.
    Helaas niet de middelen gehad om de genotypische eigenschappen van deze kleurvariaties te onderzoeken. Ben namelijk wel erg benieuwd of er veel verschil is in kleur en aftekening op genetisch gebied tussen meerdere groepen vuurtjes.

Uit al mijn onderzoeken is gebleken dat de felle kleur die ze afscheiden, een afweersignaal geeft naar de jagers. Hebben ze die niet,... Dan zorgen ze er zelf wel voor! Voor hun geldt dat overleven van de soort het belangrijkste is.

14. Bas

Bas

Lid geworden:
    4 nov 2007
    ik heb mischien wel een aparte manier om vuurtjes rood te krijgen.

ik voer met voor van 10 euro per 25 gram
    en ik laat 2 baby guppen bij zwemmen, dan worden ze knalrood :)

15. ferry1978

ferry1978

Lid geworden:
    1 jul 2008
    Ik haal meestal mijn eidragende vrouwtjes uit de bak en plaats deze in een kweekbak (10L plastic bak) en heb er ook altijd een paar babyguppen of platy's in.
    Helaas heb ik nu (wegens een vergiftiging in het leidingwater) bijna geen vuurtjes meer over. Van een groep van gemiddeld 200 stuks heb ik er nog maar 8 over ofzo.

16. spyfly

spyfly

Lid geworden:
    4 dec 2008
    als ik hier lees dat ze van vijanden rood worden snap ik niet waarom ze wel reageren op mijn b. brigittae (40x25x25cm garnalenbakje), en niet op 12 rasbora espei, 7 corydoras leucomelas en 5 ottociniclus (60x30x35cm).

in de 60cm hebben de garnalen juist minder kleur (zijn lichtjes rood).
    ze worden met hetzelfde gevoerd, aangezien de visjes in de 60cm ook garnalenkorrels lusten.

nu heb ik na het lezen van dit dus een paar garnalen in de 40cm gezet.
    eerst duidelijk te onderscheiden, nu niet meer terug te vinden.
    :confused:

2e poging gadaan, zelfde resultaat.
    (wel is het fammilie, had namelijk planten uit garnalenbak overgezet naar 60cm, en dus een paar verstekelingen meegenomen.

kan iemand dit dan verklaren?

ps: heb met supergoed loepje wel gezien dat ze in de eitjes zelfs al rood zijn(40cm), helaas in zo'n foto nogal moeilijk

17. Harlingen-21

Harlingen-21

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Hier heb ik verschillende kleurslagen zitten.

In de bak zitten alleen vuurtjes.
    Zo heb ik doorzichtige(helder), rood/rozig en knalrood....

Waardoor het komt, mag joost weten.
    Ik voor met OSI voertabletten.

Er zijn jongen die knalrood zijn, en volwassen die helder zijn, dus het ligt niet alleen aan de leeftijd :p

18. Annedehaan

Annedehaan

Lid geworden:
    8 jul 2008
    Ik heb het hele topic doorgelezen en vind het echt heel interessant. Mijn garnalen zitten bij parels (zo'n 35 exemplaren) en oto's (12 exemplaren. Alle volwassen vuurtjes die ik kan zien zijn vuurrood. De jongen zijn wat lichter op dit moment maar kleuren wel steeds roder. Er wordt alleen op de erg kleine garnaaltjes gejaagd en die zitten dan ook massaal in het javamos samen met pas geboren parels. Ze eten bij mij wat de pot schaft zoals groente, pellets, diepvries etc. Ik geef ze geen speciaal garnalen voer.

De mannen zijn wel iets lichter gekleurd dan de vrouwen maar ook de mannen zijn rood. Ik moet er ook wel bijzeggen dat de groep waar ik mee begonnen ben alle exemplaren rood waren.

19. Sebas0504

Sebas0504

Lid geworden:
    25 jul 2009
    Is het nu als je wilt beginne nu wel of niet belangrijk om met 2 bloedlijnen te beginnen ?

20. gup01

gup01

Lid geworden:
    16 dec 2009
    jose hoe heet die garnaal die op jou plaatje staat

21. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Interessante discussie..

Sinds het Vivarium heb ik ook vuurtjes in mijn grote bak, met Ramirezi's, Neons en Corydoras erbij.
    Mijn vuurtjes zie ik eigenlijk constant, ze verstoppen zich helemaal niet. Wel zie ik dat ze een voorkeur hebben om bovenin het aquarium te verblijven. Dit waarschijnlijk vanwege de drukke bezetting op de bodem.

Toen ik de vuurtjes er net in had zitten, waren ze nog doorzichtig of bleekrood. Maar nu zijn ze echt supermooi en felrood gekleurd.
    Ik voer ze niks speciaals en het water is niet hard te noemen, ik filter namelijk over turf.
    Dus ik zou zomaar zeggen dat de hardheid van het water niet veel te maken heeft met de kleur. En het voer ook niet...

Ik denk dat ze toch de felrode kleur aannemen vanwege de natuurlijke vijanden in de bak. Een soort waarschuwing. Rood is meestal de kleur van giftigheid en gevaar, misschien dat ze zo de indruk willen wekken dat zij gevaarlijk zijn.

22. Marloescha

Marloescha

Lid geworden:
    9 feb 2009
    mmmmm
    Die van mij worden diep rood. Ook al zijn ze wat bleek als kleintjes.
    Af en toe voer ik ze met wat garnalenkorrels, maar meestal eten ze het voer van mijn Cory's op.

Ik heb geen kweek, dus weet niet of het daar mee te maken kan hebben.
    Ik weet wel met crystal's dat je met verschillende lijnen juist de mooie kleur kan kweken...
    Natuur he.

23. drummy

drummy

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    ik gaan morgen een aqua 40 halen met og 100 vuurtjes .
    de bak is beplant en ik kan hem zo neerzetten als het goed is.
    zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten of zeggen jullie lekker gaan laten en kijk maar ?

groetjes hans.

24. laserpower

laserpower

Lid geworden:
    7 jan 2006
    @ drummy Lekker veel javamos erin doen, ik heb het vastgebonden op een stuk hout.

25. J244

J244

Lid geworden:
    9 mrt 2011
    Heel interessant dit topic, ik ga ook bijna met garnalen beginnen en ik was van plan eerst wat rasbora Brigittae in de bak te doen. Zit er na dit alles gelezen te hebben nu bijna aan te denken om dit om te draaien. mhh.

26. jeroen.k

jeroen.k

Lid geworden:
    23 mrt 2011
    In het kader van deze discussie kan ik dit ook beamen...tamelijk zacht water...maar sinds de komst van de apistogrammma nijsseni weer knalrode garnalen, waar ze voorheen toch aardig doorzichtig waren. Ook zonder speciaal voer (zijn rommelruimers, die ga ik niet voeren :p )

27. J244

J244

Lid geworden:
    9 mrt 2011
  28. Melle001

Melle001

Lid geworden:
    30 mei 2012
    Zelf heb ik ook vuurgarnalen. Deze hebben eerst in een aqua 40 gezeten en waren eigenlijk allemaal mooi rood. De mannen wel wat minder dan de vrouwen, maar wel rood.
    Aangezien de populatie wel erg groot werd en ik er graag CR bij wilde hebben, heb ik ongeveer 60-70 garnalen overgezet naar mijn oude 60 cm bak. Deze eerst opgestart voordat ze erin kwamen. De enige medebewoners zijn 6 appelslakken.
    In mijn aqua 40 zaten 2 otocinclussen, maar deze mijn inmiddels al weer enige tijd verhuist naar mijn andere bak. In deze bak zitten dus alleen maar garnalen

Nu is het zo dat de garnalen in mijn 60 cm bak allemaal doorzichtig zijn geworden op 1 na. De garnalen in mijn aqua 40 zijn allemaal vuurrood.
    Ik kan me niet herinneren dat ik alleen maar bleke heb overgezet. Want ze waren allemaal mooi. Zelf dacht ik voordat ik dit topic had doorgelezen dat het heel misschien toch op wat voor reden dan ook misschien wel alleen maar mannen in die andere bak heb zitten. Maar helaas ik heb er 1 met eieren zien lopen. Dat lijkt mij dan toch een vrouwtje. ;-).

In beide bakken dus geen vijanden, maar in de ene worden ze doorzichtig en in de ander blijven ze rood.

Het is allemaal familie van elkaar. Ik ben begonnen met 20 stuks.

Ze krijgen bij mij groente (sla andyvie en komkommer) en garnalen korrels van sera te eten.

Ik heb op een gegeven moment minder mooie uit mijn aqua 40 in mijn meterbak met 10 kardinalen en 3 rode minors geplaatst en nu heb ik daar zeker 5 vuur rode garnalen inzitten.

Hoe is dit alles dan te verklaren.
    Zouden de bleke als ik ze weer in mijn aqua 40 zou doen, weer rood gaan kleuren?

29. aquarium-stephen

aquarium-stephen

Lid geworden:
    21 jun 2012
    Heel interessant dit topic.

Ik heb zins kort vuurgarnalen in mijn aqua 40, en ze zijn allemaal moi rood.
    alleen de kleine vuurtjes zijn nog iets lichter van kleur.
    en ik heb er ook geen andere vissen in.

30. Anouska1991

Anouska1991

Lid geworden:
    9 mrt 2012
    Wat een interessante informatie! Nu heb ik vandaag nieuwe vuurtjes gehaald, allemaal heel bleek want waren al gevangen voordat ik kwam. Mijn groep is allemaal rood, de ene nog donkerder dan de andere.
    Nu heb ik er garnalen tussen zitten met een mat rode streep van kop tot staart. Kent iemand dit? De ��n heeft ��n bredere streep dan de ander. Nu zag ik bij een nieuwe garnaal ook de aanzet van zon streep. Is dit ook erfelijk of heeft iemand dit eerder gezien?
    Groetjes Anouska

31. Martin vd V

Martin vd V

Lid geworden:
    10 mei 2009
    Meestal oude garnalen hebben dat

32. Anouska1991

Anouska1991

Lid geworden:
    9 mrt 2012
    Dat heb ik ook gelezen, maar jongere hebben dat ook in mijn bak.

33. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Ik heb er ook met zo'n streep en soms zie ik er die helemaal de kleur van zo'n streep hebben.
    Geen idee waarom dat is maar vind ze wel mooi.

34. Melle001

Melle001

Lid geworden:
    30 mei 2012
    Ik heb inderdaad ook zowel jonge als oudere garnalen met zo'n streep over hun rug. Zelf vind ik die heel erg mooi.

Wat ik nu wel frappant vind, is dat de garnalen in de60 cm bak die allemaal bleek waren, nu ineens beginnen te kleuren. Net alsof ze weten dat we het erover hebben. Er zitten nu zeker 5 donker rode in, en een aantal licht rood.

Er zijn geen dingen gewijzigd in die bak. Zowel kwa samenstelling als wat voer betreft niet. Geen idee waarom ze nu ineens weer rood gaan kleuren.

35. DaChanny

DaChanny

Lid geworden:
    15 mrt 2014
    ik heb een 60.30.30 bakje met 10 japonica garnalen, 3 anatome helena slakken, 1 volwassen vrouwtjes gup en (ong.)15 baby guppen. Mijn "vuur"garnalen zijn erg licht van kleur, als ik dit bovenstaande allemaal lees vraag ik me af: hoe kan ik mijn garnalen meer kleur geven?

waterwaardes controleren doe ik eigenlijk niet, water verversing 1x in de 1 a 2 weken. er zitten aantal planten in, witte kiezel en javamos op halve kokosnoot.

Jager bij plaatsen? andere voeding? speciaal lampje? nieuwe garnalen?