Roodbruin slijm in de bodem

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Blijkbaar is er toen ik nieuw grint in mijn aquarium heb gedaan op mijn oude grint vuil ondergekomen want nu heb ik een soort van roodbruine slijmdrab tussen het grint zitten. Daar waar mijn planten staan zit het niet maar op de open stukken wel. Ik kwam erachter bij het afhevelen van de bodem dat er ineens heel veel bellen opstegen. Het water stinkt ook behoorlijk. In de bak staat ook een stuk kienhout dat een hele zachte laag had, deze laag heb ik inmiddels verwijderd. In de bak zitten 8 guppen en een hele kolonie vuurgarnalen en is ca 60 liter. De garnalen krijgen nog steeds jongen en afgezien van een mislukte vervelling sneuvelen er geen garnalen, de guppen zijn gezond en levendig. Weet iemand wat dit kan zijn? De dieren lijken er geen last van te hebben, verwijderen wil maar niet lukken want het zit er zo weer.
 
Klinkt als bodemrot...
Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar erg gezond voor de vissen/garnalen is dit volgens mij niet.
Het grind dat je er bij gedaan hebt, is dat van hetzelfde type/grootte als hetgeen er al in zat?
 
Nee, er zat vrij grof grind in en daar heb ik fijn grind bijgedaan. Ik heb net een paar testjes op het water losgelaten want ik zag de bui al hangen dat er naar de waarden gevraagd ging worden :petjeaf:.

No2 -<0,3
No3 - 25 mg
Ammoniak 0

Ter vergelijking heb ik gelijk het water van een bak die staat in te draaien getest en die waarden waren hetzelfde maar wel net iets mooier. Bv als de stap van gele kleur naar groene kleur is dan was de kleur geel maar neigde iets meer naar het groene.
 
Precies hetzelfde maar toch anders? Da's niet hetzelfde volgens mij.
Als je met fijn grind het grove afsluit kan het toch wel bodemrot zijn ?
 
Nitriet moet je overigens niet meten !!!!
 
Hoe is het met je filter gesteld? Als die die rommel ook opzuigt, raakt die verstopt.

Zuig je bodem af met een Sera buis, of wat, het moet eruit.

Anders blijft die rottings lucht in het water.
 
Yilleke zei:
Nee, er zat vrij grof grind in en daar heb ik fijn grind bijgedaan. Ik heb net een paar testjes op het water losgelaten want ik zag de bui al hangen dat er naar de waarden gevraagd ging worden :petjeaf:.

No2 -<0,3
No3 - 25 mg
Ammoniak 0

Ter vergelijking heb ik gelijk het water van een bak die staat in te draaien getest en die waarden waren hetzelfde maar wel net iets mooier. Bv als de stap van gele kleur naar groene kleur is dan was de kleur geel maar neigde iets meer naar het groene.

Met die waarden is niet veel mis hoor. Als je bv met tetra test dan is het minste aan no2 wat die aangeeft <0,3.
Jammer dat je de po4 niet hebt kunnen meten.

Heb je nog een foto van de bodem en dat vuil??
 
Kan het geen troep van het hout zijn wat je op de bodem hebt nu??
 
Als ik voor beide bakken apart de waarden moest geven hoer zouden ze allebei hetzelfde zijn omdat het kleurschema daar het dichtst bijzit maar omdat ik alle testjes tegelijk heb gedaan kon ik ze steeds naast elkaar houden en dan zat er iets kleurverschil in maar beide bakken hebben het goed.

Het klopt dat ik de grove laag afgesloten had met fijn grind, inmiddels is dit aardig door elkaar gehusseld omdat dit probleem al een aantal weken speelt en ik hoopte door grondig te reinigen van het probleem af zou komen. Helaas blijft het terugkomen. Een foto zal helaas niet meer gaan want het is niet meer zichtbaar omdat ik steeds weghaal als ik wat zie.

Het gaat om een 60 liter bak waar ik twee filters in heb draaien, deze filters moest ik de laatste maanden idd veel te vaak uitknijpen omdat ze vol zaten met bruine smurrie, ik kan niet eens meer zien dat ze ooit blauw waren.

De afgelopen week kwam ik er pas achter dat het hout een zachte laag had en heb ik dat eens goed schoongemaakt. Filters zouden nu minder snel dicht moeten slibben en als dat gebeurt zal er ook troep op de bodem moeten hebben gehad daarvan.
 
Ik heb ook in het verre verleden eens van zacht kienhout veel troep in de bak gehad en smerige filters. daarom denk ik dat het daarvan kan komen. nu het hout schoon is zou het minder moeten zijn en anders kun je ander hout overwegen.
 
Ik heb inmiddels zelf ook een donkerbruin vermoeden dat het zachte kienhout de reden was. Dit zorgde voor een dikke laag op de bodem waardoor er geen zuurstof bijkon. Vandaag heb ik de bodem eens goed afgeheveld en vooral op de plekken waar ik niet zoveel kom tijdens het wekelijkse onderhoud kwam er veel prut van de bodem wat het water in de emmer ook helemaal bruin kleurde. De zachte laag is nu van het kienhout af. WT is jullie ervaring daarmee? Blijft het steeds zacht worden of blijft het nu weg?
 
Heb ook eens zacht hout gehad maar dat bleef ellende geven dus uit de bak gedaan.
 
Klopt John en ik ben daarom ook afgestapt van dat zachte kienhout. Dat gaf alleen ellende dus.
 
Terug
Bovenaan