Roodkop of roodneus?


T

tvdh

Guest
Bekijk media item 1668hallo

Ik heb laatst wat vissen van iemand over genomen en daar zaten 2 van deze bij.

Ik wil er graag wat bijkopen. Maar ik weet niet of het een roodkopzalm of roodneuszalm is of iets anders?
 
Goede info!

Dit zou dan dus de H. bleheri zijn?

Op de naamkaartjes (maar of die kloppen is maar de vraag) wordt die veruit het meest aangeboden, dus aanvullen zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Voor de aankoop dus nog wel even goed kijken of het om de juiste soort gaat!

Omdat het om een echte scholenvis gaat zou ik zeker uitbreiden tot minstens 12 stuks.
Maar alleen als dat in jouw bak kan, natuurlijk! Dit zijn heel actieve zwemmers die minstens 100, liever 120 cm zwemruimte nodig hebben.
En het hangt ook nog van de verdere bezetting af.

Maar als je ze dàt kunt bieden is het een heel goede keus, deze vissen zijn niet alleen mooi maar zorgen er ook voor dat er altijd wat beweging in je bak te zien zal zijn.
 
Ik bleek ook 2 soorten te hebben , maar ze vormden wel 1 school
 
Er zijn 3 soorten die verkocht worden onder de namen roodkopzalm en roodneuszalm.
Hemigrammus bleheri, H. rhodostomus en Petitella georgiae
Bij de bleheri loopt het rood door tot en met de kieuwdeksels, bij de andere twee loopt het rood iets minder ver door.
Verder zit er verschil in de tekening aan de basis van de staart, maar dat weet ik zo even niet meer uit mijn hoofd. Op Seriously Fish worden de verschillen goed uitgelegd dacht ik, maar dan moet je wel een beetje thuis zijn in de engelse (vak-)termen.

edit:
ter aanvulling, hier (https://www.petcoach.co/article/rummy-nose-tetras-differences-between-the-three-species/ ) een plaatje met de verschillen
 
Er zijn 3 soorten die verkocht worden onder de namen roodkopzalm en roodneuszalm.
Hemigrammus bleheri, H. rhodostomus en Petitella georgiae
Bij de bleheri loopt het rood door tot en met de kieuwdeksels, bij de andere twee loopt het rood iets minder ver door.
Verder zit er verschil in de tekening aan de basis van de staart, maar dat weet ik zo even niet meer uit mijn hoofd. Op Seriously Fish worden de verschillen goed uitgelegd dacht ik, maar dan moet je wel een beetje thuis zijn in de engelse (vak-)termen.

edit:
ter aanvulling, hier (https://www.petcoach.co/article/rummy-nose-tetras-differences-between-the-three-species/ ) een plaatje met de verschillen

Volgens mij was er ergens op een Nederlandse site ook wel een uitleg te vinden :juggle: maar waar?
 

Terug
Bovenaan