Wat is er nieuw

Roodkopzalmen met beginnende bekrot?

Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Goedemorgen (of middag),

Afgelopen Vrijdag een school van 20 roodkopzalmen gekocht (de Bleheri soort), waarvan helaas een deel na toevoeging het leven begaven. Dinsdag bij de LFS de coclusie kunnen trekken dat zijn Ph waarde veel hoger lag. Kreeg netjes vervanging mee. Alleen merkte ik op dat een aantal nu, stuk of 4, een wat wittere bek hebben.

Zie

Lastig om een foto van te maken, ze zijn enorm snel. De bovenste in de afbeelding heeft een duidelijke wittere kleur. Dacht dat het niks was, want ze eten allemaal nog, zwemmen mooi bij elkaar en zijn verder goed van kleur. Maar t zit mij toch niet helemaal lekker.

Ze zwemmen in een bak van 1.20 x 0.5 x 0.7m, zo'n 420L inhoud. Filter is een Eheim 2217. Temperatuur rond de 28-29C vanwege de hitte. Mijn waterwaardes zijn in orde (ammonia/nitriet/nitraat 0, ph 7, kh 4, gh 6). Ik ververs wekelijks circa 20-25% water. Vissen zijn verder actief, eten prima en hebben geen afwijkend gedrag.

Andere bewoners zijn 23 Corydoras Sterbai, 1 L075, en 10 Zwaarddragers (6 zijn nog maar een cm groot) en 2 Neritina slakken. Geen van de rest heeft hetzelfde symptoom, het zijn maar een paar van de zalmen. Maar als het een vroeg stadium van een ziekte is, wil ik verspreiding voorkomen.

Geen tweede bak beschikbaar overigens en de zalmen zijn niet te vangen om ze seperaat te behandelen. Ze zijn giga snel en schieten overal tussendoor. LFS was ook een halfuur bezig met vangen.

Graag advies wat dit kan zijn en wat ik eventueel kan doen

Ze staan er wel bekend om dat je altijd wat uitval hebt, soms wat meer en soms wat minder.
gevoelige visjes dus.

Die bovenste mankeert inderdaad wel iets, bekrot zou zomaar is kunnen.
Indien dat zo is, moet je ze toch proberen uit te vangen (bijna niet mogelijk weet ik uit ervaring) of anders de hele bak behandelen.

De aankomende tijd flink verversen kan helpen voorkomen dat de eventuele ziekte overschiet naar andere vissen.

Ze staan er wel bekend om dat je altijd wat uitval hebt, soms wat meer en soms wat minder.
gevoelige visjes dus.

Die bovenste mankeert inderdaad wel iets, bekrot zou zomaar is kunnen.
Indien dat zo is, moet je ze toch proberen uit te vangen (bijna niet mogelijk weet ik uit ervaring) of anders de hele bak behandelen.

De aankomende tijd flink verversen kan helpen voorkomen dat de eventuele ziekte overschiet naar andere vissen.

Ze vangen is onbegonnen werk. Als ik naar de bak toeloop, schieten ze al razendsnel weg. Veel beplanting en grote stukken hout, ik krijg ze dan nooit te pakken. Een behandeling met Baktopur, zou dat een idee zijn?

Ik zal vant weekend een 50% verversing iig doen en dan verloop volgende week nog een keer iets van 25% doen.

Lijkt me ook wel iets van een schimmel toe.

Ja bek rot. Dat is erg vervelend. Bactopur direct tabletten zal het oplossen. Lichten uit tijdens kuur, licht breekt werkzaam bestanddeel af. Als je ga inzetten na kuur waterwaardes NO2 en NH3 meten. Kuur deelt klap uit op alle bacterieen ook bruikbare/goede.

Bacterieel is vaak alleen in beginfase nog te behandelen.

Verversen hevel je inderdaad een hoop af maar zal het niet genezen. Goed checken staarten, vinnen en ogen. Ieder visje anders en is bacterieel de een kan ogen iets naar voren komen de ander vinrot. Is allemaal door bacterieen.

Als je ga gebruiken moet na kuur resultaat zien anders langer gebruiken. Je moet zeker zijn dat bacterie dood is en mag je dus geen nieuwe gevallen zien en mogen de plekken op de bekken niet groter worden. Moet stil staan en verdwijnen. Beter iets te lang zodat je zeker ben bacterie dood dan het later weer terug komt.

Bacterieen kunnen binnen in de vis schade aanbrengen. het kan zijn dat je na de kuur toch slachtoffers ga krijgen. Die zijn dan te ernstig beschadigd van binnen.

wel de tabletten nemen. de vloeibare zitten andere werkzame bestandsdelen in.

Wat is dan het verschil tussen de vloeibare en de tabletten qua werking Michelle?

Bacteriele problemen moet je iets hebben voor bacterieen en niet voor parasieten.

de vloeibare versie bestandsdelen.

100 ml sera baktopur bevatten:

acriflavine 209,7 mg

methyleenblauw 4,95 mg

fenylglycol 0,6 g

aqua purificata ad 100 ml

Acriflavine HCL
Gebruik:
Dit medicijn bestrijdt parasitaire infecties zoals Costia sp., Chilodonella sp., Oodinium sp. e.d. en schimmelinfecties maar doodt aquariumplanten. In plaats van Acriflavine kunnen we ook FMC gebruiken.
Dosis: l g/100 liter gedurende 2-3 dagen.
Opmerking: Acriflavine geeft een gele kleur aan het aquariumwater, die door verversing of filtering over aquariumkool te verwijderen is.

Methyleenblauw
Gebruik:
Methyleenblauw is een zeer doeltreffend middel bij massale witte stipinfectie, waarbij een behandeling met FMC eerder giftig dan genezend zou werken zodat we veel verlies zouden lijden.
Ook bij schimmelinfecties kan dit middel nuttig zijn.
Dosis: 0,3 g tot 0,5 g/100 liter gedurende 3 dagen in de quarantaine-bak
Opmerking: Methyleenblauw wordt ook wel eens gebruikt wanneer vissen door ziekte, transport en zuurstoftekort ademhalingsproblemen hebben. We kunnen het (50 mg/100 1) aan het water toevoegen hetgeen de vissen helpt bij de zuurstofvoorziening tijdens de ademhaling.
Wat is Pheonoxythanol en waarom moet je het vermijden?

De fenylglycol is als phenoxyethanol.

Phenoxyethanol is een chemische bacteriedodende stof die bij inademing kan leiden tot irritatie van de luchtwegen, hoofdpijn en verstoorde werking van het centraal zenuwstelsel. Bij proefdieren veroorzaakte pehnoxyethanol vruchtbaarheidsproblemen en zelfs in lage dosis ontstond er huidirritatie. Phenoxyethanol staat dan ook in de top 10 van meest voorkomen allergieën. Deze giftige stof wordt daarom in de EU in cosmetische producten slechts toegestaan tot een maximale concentratie van 1%. Maar omdat dit conserveringsmiddelen in zoveel producten voorkomt, wordt de maximaal “veilige”dosis door de nietsvermoedende consument makkelijk dagelijks overschreden. Met name voor kinderen en vrouwen die borstvoeding geven is het oppassen geblazen, want kinderen en baby’s lopen extra gevaar een te hoge dosis binnen te krijgen. Naast het feit dat penoxyethanol een giftige stof is die veel schade kan aanrichten wanneer het in je lichaam terecht komt, werkt het ook zeer uitdrogend op de huid doordat het een extreem ontvettende werking heeft. Het is dus niet vreemd dat vel mensen tegenwoordig klagen over een droge, trekkerige en vochtarme huid.

Ons advies: neem geen risico en vermijd alle producten waar pehnoxyethanol in zit. Een extra waarschuwing voor de milieu- en gezondheidsbewuste consument die alleen bij bio- en eko(web-)winkels koopt: PEHNOXYETHANOL KOMT OOK IN NATUURLIJKE PRODUCTEN VOOR. Raar, maar waar, wij hebben heel veel producten gevonden bij natuurwinkels en ekowebwinkels waar phenoxyethanol in zit. Zelfs in schmink en kindercosmetica bij ekowebwinkels. De producten worden doodleuk aangeprezen als 100% natuurlijk en veilig, wat wij schandalig vinden. Let dus goed op wat je koopt en ga er niet klakkeloos vanuit dat een product veilig is omdat de winkelier dat zegt. Hier volgen enkele tips die je kunnen helpen veilige producten te kopen:

Aqua purificata is gedemineraliseerd water.
Voor mij niet echt duidelijk voor bacterieen. Zit teveel andere zaken in vooral voor parasieten en dat is geheel wat anders. Water hebben ze al helemaal genoeg :sorry:

Belangrijker voor mij. in het begin heb ik het gebruikt voor een pop eye van een sluier deed niets.

De tabletten bevat;

Nifurpirinol
Gebruik:
Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn. Het middel heeft een betere uitwerking wanneer het reeds in het beginstadium (bij de eerste ziekteverschijnselen) van de bacteriële infectie toegediend wordt. Bij vergevorderde infecties werkt het minder doeltreffend.
Nifurpirinol werkt uitstekend tegen schimmel infecties en tegen witte stip (Ichthyophthirius multifilius) maar dan wel in combinatie rnet FMC. De typische eigenschap van Nifurpirinol is, dat het zeer vlug in het metabolisme van de vis wordt opgenomen.
Dosis: 10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.
Opmerking: Het Nifurpirinol wordt door het licht afgebroken. Nifurpirinol is alleen via de aquariumvakhandel te bekomen

vooral het gedeelte word vlug opgenomen is voor mij van belang en is gericht op bacterieen en schimmel wat meestal om de hoek komt kijken bij bacterieel.

Heb veel gebruikt voor bacterieel omdat sluiers hier heel vatbaar voor zijn mn. vinrot en heeft altijd zijn werk gedaan mits je snel handel. In combinatie met medicinaal voer als het verder gevorderd is. Te ver gevorderd bacterieel helpt helaas niets meer. Dan is optie om mensen anti biotica te gebruiken maar dit heb ik nog nooit gedaan omdat er geen info is hoe doseren, hoeveel etc. Koi krijgt injecties met mensen anti biotica maar zul je toch de dosering qua gewicht etc. moeten weten.

Oef, Michelle, dat klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld. Ik was inmiddels al begonnen met een kuur met Colombo Cerpofor Bactyfec. Staat specifiek bekschimmel op dus ben daar maar mee begonnen. Tis een driedaagse kuur dus morgen is t klaar.

Ik ga vandaag maar bij de LFS zoeken naar die tabletten om daarde eventueel mee verder te gaan aankomende week. Wel balen dat de laatste groep die ik erin zet dit meeneemt 🙁 Er was alweer een zalm gesneuveld, ik denk degene van de afbeelding, want ik kan de witte bek zalm niet meer vinden. OfI die kuur slaat heel goed aan

🙄 Nou zo ingewikkeld is het niet hoor. In alle medicatie zitten bepaalde stoffen wat iets dood maakt. Je heb bacterieen, wormen, parasieten en nog veel meer ellende. Een wormenkuur dood wormen en geen bacterieen. Je moet het juiste stofje hebben. Bacterieen is al veel resistentie voor bepaalde stoffen dan werkt het niet meer.

De bactorpur direct tabletten zijn wat moelijker te verkrijgen. Niet iedere LFS heeft dit op voorraad en moet vaak op internet besteld worden zodat je met levertijd zit. Altijd makkelijk om in huis te hebben. Als er dan wat loos is ben je er vroeg bij en dan de minste schade. De eerste verschijnsels zijn bij de zwakke vissen en breid zich uit dit kan langzaam gaan maar kan ook dramatisch snel gaan zodat hele bestand aangetast is.

Het vervelende van bacterieen is dat je snel moet handelen en het snel kan vermeerderen zodat er veel vis te ver zijn aangetast. Die zijn niet meer te helpen. Je kunt nu ook kijken of de vloeibare versie wat heeft gedaan. Het vervelende is dat je nu niet kan bepalen of het gewerkt heeft omdat er toch altijd nog wat vis kan dood gaan. Als je meerdere rare gevallen zie zou ik inderdaad toch de tabletten gebruiken.

Letten op bekken, vinnen/staarten die gaan rafelen/stukjes verdwijnen, oogjes die naar voren uit de kop komen of vinnen knijpen, strak tegen lichaam houden en schimmelplekjes. Dat is allemaal indicatie voor bacterieel.

Nieuwe vis erbij is altijd een risico vandaar sommige eerst nieuwe vis in quarantaine doet zodat je eerst kunt kijken of ze gezond zijn en je aquarium gevrijwaard blijft van ellende. Dan kun je in quarantaine behandelen.

Succes en ik hoop dat de schade beperkt zal blijven.

De kuur is inmiddels klaar volgens de bijsluiter. Ik zie echter nog wel steeds de verkleurde bekken, moet dit direct weg gaan of kan ik erop vertrouwen dat na zo'n kuur het is verholpen? Heb netjes drie dagen elke avond de benodigde hoeveelheid toegevoegd aan het water.

Of moet ik de kuur nogmaals doen / die tabletten bestellen?

Tja dat vind ik wel moeilijk omdat je de vloeibare versie heb gebruikt. Op zijn minst moet het stil staan en je moet binnen enkele dagen het minder zien worden. Het witte moet weg trekken. De bekken kunnen misvormt blijven zolang ze eten zal dit verder geen gevolgen hebben.

Ikzelf heb nooit resultaat gehad met de vloeibare versie.

Als je verslechtering zie, nieuwe gevallen of het breid zich verder uit op de bek kun je aannemen dat de kuur niets heeft gedaan en zou ik voor de tabletten gaan. Het nadeel is nu wel dat als de kuur niets heeft gedaan het zich dieper en meer is verspreiden in de vis zodat ik ook niet weet of de tabletten nog wat gaat doen.

Bacterieel behandelen is snel mogelijk handelen een must.

na kuur grote verversing en fliteren over kool om medicijneneresten eruit te halen. zelers als je besluit iets anders te gaan gebruiken.

Goed en veel verversen en je NO2 en NH3 een tijd checken. Kan klap aan bruikbare/goede bacteriehuishouding uitdelen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan