Wat is er nieuw

roodneus (pinokkio) wordt troebel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter navyblueboss
  • Startdatum Startdatum
N

navyblueboss

Guest
Ik heb vrij recent 5 roodneusjes aangeschaft. Op het eerst leek er niks aan de hand, allemaal mooi helder en kleurrijk, zelfs eentje zwanger. Maar nu is er dus eentje bij die een beetje troebel lijkt te worden. Het zijn een soort vlokken lijkt het wel.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Een tweede begint nu ook heel langzaamaan hetzelfde te krijgen.

IMG_20141017_103009_zps7c83e8b2.jpg

IMG_20141017_103127_zpse4381bbc.jpg

Ik kan je vraag niet beantwoorden vrees ik..
Wel weet ik dat deze garnalen vaak middels hun kleuring laten zien wat de stand van zaken is.. heb in het verleden een gezonde groep Japonica's gehad die ook langzaam aan 'milky' werden en het geen van alles overleefde. Kan te maken hebben met waterkwaliteit, stress of andere factoren die niet op orde zijn.. of 'gewoon' een ziekte natuurlijk.
Dit vlokkige ken ik eerlijk gezegd niet.. maar deze specifieke garnalensoort heb ik dan ook nooit gehad, dus misschien is er geeneens iets aan de hand.
Hoop dat anderen er iets zinnigs over kunnen zeggen 😉
Succes.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Waar het ook een beetje op lijkt is het volgende: iedereen kent wel die gel-achtige balletjes in allerlij kleuren die je vaak ziet in van die bloemstukken, in de vaas. Soms ook gewoon los met een kaarsje in het midden ofzo. Als je die diingen doormidden drukt dan "scheurt" het in twee�n. Doe je ze nou weer op elkaar, dan kan je er niet echt doorheen kijken, waar de beschadiging zit is het een beetje mat en wittig.

Daar lijkt het een beetje op. Vreemde vergelijking maar kan het niet beter uitleggen haha.

Ik heb precies hetzelfde met me mandarijn garnalen waterwaardes in orde goede temperatuur.
Net als de pinokio garnalen komen de jonge alleen maar uit in brakwater dus zout.
De oorzaak snap ik ook niet van het kleurvelies maar ze zijn nu gewoon letterlijk doorzichtbaar.

Volwassen dieren kunnen goed in brakwater (15 g zout/l) gehouden worden en krijgen dan regelmatig eieren. Het is daarom mogelijk om volwassen dieren, larven en jongen bij elkaar in 1 bak te houden.

Misschien dat ze op brakwater wel mooier op kleur blijven ???
Anders weet ik het ook niet.

jenee98 zei:
Volwassen dieren kunnen goed in brakwater (15 g zout/l) gehouden worden en krijgen dan regelmatig eieren. Het is daarom mogelijk om volwassen dieren, larven en jongen bij elkaar in 1 bak te houden.

Misschien dat ze op brakwater wel mooier op kleur blijven ???
Anders weet ik het ook niet.

Ok�, dat ga ik eens proberen in een andere bak. Maar het is niet alleen kleur, het gaat om de vlokken in het lichaam.

Nou, dat brakwater was geen succes. Ze lag aan het einde van de dag op haar rug.. Heb haar eruit gehaald en in een bakje aquariumwater gelegd. Ze deed de eerste uren maar weinig, alleen haar filtermond zag je bewegen. Na een aantal uren begon hij weer te bewegen, heel kort en spastisch. We zijn nu twee dagen verder en wonder boven wonder lijkt hij het weer helemaal goed te doen. zelfs de eitjes heeft ze nog bij zich.

Ondertussen is er nog een andere zwanger. Dus het gaat wel door. Heb er nu eentje in een aparte bak zitten, zodra ze "bevallen" is haal ik haar eruit en maak ik het water brak.

Even een afsluitend bericht voor als iemand anders dit ook een keer heeft.

Het is bij een van de garnalen nog veel erger geworden dan op de foto. In tegenstelling tot andere ervaringen die ik heb gehad met troebele garnalen blijkt het tot op heden geen enkel probleem te zijn. Ze zwemmen nog vrolijk rond, al weken lang. Het hoeft dus niet meteen te betekenen dat er doden gaan vallen 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan