Wat is er nieuw

Rot slakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronan12345
  • Startdatum Startdatum
R

Ronan12345

Guest
Ik heb las van slakken in me aquarium
Wat kan ik eraan doen dat ze weg gaan

Dikwijls zijn slakken een gevolg van teveel voeren. Hoe vaak voer je per dag en hoe lang doen ze er dan over voor het op is ??

Lijkt me sterk dat het door het voeren komt
Ik voer ze maar 1 x per dag
Nou ze doen er nog geen 20sec over vlok vloer

Het zijn van planten slakjes ze zitten ook op me raam Saskia

Er zijn veel soorten slakjes, sommige zijn nuttig, andere juist niet. Het is daarom handig om te weten welk soort je hebt...

Zal morgen foto maken

Je kan een slakkenval kopen, een voertabletje erin, en dan kruipen ze erin en kunnen ze er niet meer uit als het goed is.
Een stuk komkommer aan een vork prikken en als er slakken opzitten kan je ze er zo afhalen.
Met een net die je onder de planten hangt en met een soort stokje of plantentang de planten een beetje schudden zodat ze in het netje vallen.
Handmatig van de ramen afhalen.

Zo, dat zijn veel opties waar je mee aan de gang kan, bij mij werken de laatste 3 het beste 😉

Komkommer werkt prima op een vork hier.

Ik heb nog nooit zoveel lol gehad met poelslakken als met een carinotetraodon travancoricus (dwergkogelvisje). Maar daar moet je je bakje wel helemaal op inrichten en als 'ie klaar is een vrij stevige aanvoer van nieuwe slakken kunnen organiseren.

En waarom zijn het eigenlijk K slakken

Omdat ze elke keer op raam zitten 😛

Dan haal je ze er toch af, of durf je dat niet?

Jawel hoor.

Als ze op het raam zitten veeg je ze zo met een zachte spons omhoog de bak uit.

1 van de vele oplossingen: Helena slakken 🙂 stuk of 10 is genoeg...binnen no-time ben je van je slakkenplaag af

Suc6666

En dan heb je een Helena-plaag, want die beestjes kweken ook hard. Zeker als je met 10 stuks begint.

Want... in tegenstelling tot wel eens beweerd wordt kweken ze net zo goed als ze geen slakken te eten hebben. Tenminste, dat is hier zo.

~ Ivo

Dus dat is ook geen optie of wel

Waarschijnlijk niet want dan staat hier over een poosje een topic met de titel: Rot slakkenetendeslakken 😉

In plaats van ze proberen te bestrijden moet je ze temmen. ;-)
Dus niet teveel voeren, je onderhoud op orde hebben, af en toe misschien op slakkenjacht en dan heb je alleen maar profijt van ze.

Hahah ik ga het proberen 🙂

Wil je wel een video posten als het je is gelukt 😉?

😉

MJboprxI-VtXa7mreSC7khh436oZ5rkg.jpeg

Leuke foto. 🙂

Bij mij valt het best mee met het kweken van de helenaslakken. ik ben begonnen met 2 stuks, dat was niet genoeg om van mijn slakkenplaag af te komen, maar na een maand of 2 kwamen er een stuk of 10 jonkies bij. Toen waren alle slakken binnen een paar maanden opgegeten. Ik heb ze nu een jaar, maar ik heb nog steeds geen helenaplaag. Ik heb er hooguit 20, waar ik er inmiddels een paar van heb weggegeven, maar ze kweken bijna niet.
Dus ik vind ze wel ideaal om van een plaag af te komen.

met mij kweken ze kei hard ze leggen constant eitjes, maar ze krijgen ook veel te eten.
ben begonnen met 3 volwassene exemplaren en ik denk dat er nu al 20 jonge helenaslakken zitten + nog ins zon 20a40 eitjes die echt overal liggen

Ach slakjes, het beste kun je er als aquariummer maar mee leren leven matig voeren dat zou ej sowieso al moeten doen en er gerelgd een partijtje uithengelen als dta teveel werk is kun je je ook afvragen of je wel een aqua wil houden.

Ik begrijp de paniek wel hoor, als je net gestart ben en je hebt een mooie bak staan, komen er opeens overal slakken vandaan.

Maar slakken zijn erg leuk om naar te kijken, pak er eens een vergrootglas bij! Ze horen bij het onderwaterleven, in het wild kom je ze ook overal tegen. Bovendien zijn ze ontzettend nuttig (de meeste dan). Ze ruimen van alles op. Als ik een dode garnaal heb liggen is die meestal opgegeten voor ik de tijd had om hem eruit te halen.

Het enige waar je op moet letten is dat het geen plaag word. Dat is prima te doen door, gewoon met waterverversen de slakken die je ziet meezuigen, of anders een stuk wortel erin, en als die onder de slakken zit eruit halen en leegschudden, en weer herhalen.

Ik ben ook met 10 Helena's begonnen een tijd geleden maar het valt best wel mee dat kweken en ik vind het hele leuke slakken

Ik heb ook ongewenste slakken, als ik ze zie kijk ik altijd eerst goed of het geen appelslak is, als ik zeker weet dat het geen appelslak is plet ik hem gewoon. Eitjes lagen op mijn filter en die heb ik weg gehaald en ik heb echt veel minder slakken nu. Gewoon pletten 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan