Wat is er nieuw

Rotala kortgewiekt of gesloopt

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Hallo,
Vanaf dag 1 staat de rotala in mijn aquarium (kleine 3 maanden)
De plant groeit goed net als de andere planten.
1X in de 2 weken knip ik de toppen en haal dan de oude planten eruit en zet de nieuwe toppen erin.
de plant wordt niet echt voller maar ik ben eigenlijk steeds aan het herplanten dus ik dacht dat moet anders.
Ik heb nu alles afgeknipt (goed kort) en de plant zelf deze x laten staan.
Heb ik hier goed aan gedaan of heb ik de plant nu juist verminkt? Of zou ik het juist elke x zo kunnen doen (het scheelt een hoop werk) of mag misschien nog korter?
De vissen vonden het in iedergeval geweldig de losse drijvende plantenresten.
Over 5 dagen gaan we op vakantie dus de gedachte hierachter is dat als we over 2 weken weer thuis zijn het weer een mooie volle bos is.
Alvast bedankt voor jullie reacties. En als ik dit verkeerd aangepakt heb mag dat natuurlijk ook gezegd worden al is er geen weg meer terug 😅
Foto voor en na de snoei/knoei beurt

Bijlagen

• 20250222_120934.jpg
    20250222_120934.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 56
  • 17404139992303835990706478950559.jpg
    17404139992303835990706478950559.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 52
  • 17404140122252145630586409797334.jpg
    17404140122252145630586409797334.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 55
Je moet voorzichtig doen met een grasmaaier Michael ;))
Nee, opzich niks mis mee denk ik en als je dat soort planten topt dan zie je vaak dat ze zijscheuten maken en de een gebruikt de toppen weer om te herplanten maar een ander niet.

Hallo,
Vanaf dag 1 staat de rotala in mijn aquarium (kleine 3 maanden)
De plant groeit goed net als de andere planten.
1X in de 2 weken knip ik de toppen en haal dan de oude planten eruit en zet de nieuwe toppen erin.
de plant wordt niet echt voller maar ik ben eigenlijk steeds aan het herplanten dus ik dacht dat moet anders.
Ik heb nu alles afgeknipt (goed kort) en de plant zelf deze x laten staan.
Heb ik hier goed aan gedaan of heb ik de plant nu juist verminkt? Of zou ik het juist elke x zo kunnen doen (het scheelt een hoop werk) of mag misschien nog korter?
De vissen vonden het in iedergeval geweldig de losse drijvende plantenresten.
Over 5 dagen gaan we op vakantie dus de gedachte hierachter is dat als we over 2 weken weer thuis zijn het weer een mooie volle bos is.
Alvast bedankt voor jullie reacties. En als ik dit verkeerd aangepakt heb mag dat natuurlijk ook gezegd worden al is er geen weg meer terug 😅
Foto voor en na de snoei/knoei beurt
Geen enkel probleem, na jullie vakantie staat er weer een volle bos met rotala.

kan ik de plant innde toekomst altijd zo snoeien zoja tot hoe kort mag deze plant gesnoeid worden?
Als ik hem nog iets korter zou maken blijft de oude plant namelijk verstopt achter het stuk hout. Dat zou zo'n 10/15 cm hoog zijn of maak ik hem dan te kort?

De meeste rotala geven zelden 2 nieuwe scheuten na een snoei.
Ikzelf snoei ze wel eens terug tot 2cm boven de bodem. Als de plant gezond is kan deze nml erg veel hebben.
Als je ze een keer of 4 hebt gesnoeid zou je het onderste gedeelte kunnen weggooien en een top in de plaats zetten

De meeste rotala geven zelden 2 nieuwe scheuten na een snoei.
Ikzelf snoei ze wel eens terug tot 2cm boven de bodem. Als de plant gezond is kan deze nml erg veel hebben.
Als je ze een keer of 4 hebt gesnoeid zou je het onderste gedeelte kunnen weggooien en een top in de plaats zetten
2cm is wel heel kort dan zit ik nog zeker in de veilige zone.
Nu moest ik ongeveer iedere 2 weken alle toppen opnieuw planten dus ik ga dit nu doen na ongeveer 3/4x snoeien dat gaat me een hoop tijd besparen. Bedankt voor de tip👍🏻

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan