Wat is er nieuw

Rotala rotundifolia vraagjes.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik heb zojuist een Rotala rotundifolia besteld ( samen met wat drijfplantjes).

Dit zou een makkelijke plant zijn als ik het zo lees op internet.

Nu heb ik wat vraagjes over deze plant.

Je plant hem het beste door hem in gedeeltes ( uit elkaar) te planten,.. klopt dat?
Dus zeg maar niet als ��n grote volle bos.

Hoe diep moet je deze plant in de grond doen?

Hoe lang duurt het ongeveer voordat de plant over gaat van emers naar submers?
Hij komt in emerse vorm aan namelijk.

Om te snoeien raad men aan om de gehele plant eruit te halen en dan de onderkant in te korten.
Vervolgens de toppen terug steken.
Dat is denk ik de beste manier?

Andersom, dus gewoon de bovenkant eraf knippen zou volgens internet ook wel kunnen, maar dan blijf je vaak zitten met kaal geworden onder-stelen.
Dan wordt het geheel er ook niet mooier op.
Meen ook gelezen te hebben dat de plant op den duur als je dat te vaak doet dan ook moeite kan gaan krijgen met aanmaak van nieuwe stengels.

Tot slot nog een vraag:

Stel dat ik het zo zou doen als de eerst beschreven manier, dus de plant eruit en de toppen terugplaatsen.......

Krijgt de plant dan geen "opdonder" omdat hij dan weer nieuwe wortels aan moet maken als je de toppen terug plaatst?

Hoelang het aanslaan duurt is lastig te zeggen denk ik. Het toppen omschrijf je verder prima en je kan ook de onderste delen laten staan als je wil zodat daar weer uitlopers aan kunnen komen.
Je kan ze het beste zo uitelkaar poten zodat de bladeren elkaar net niet overlappen. Op die manier krijgen alle blaadjes voldoende licht.
Een snelgroeier maakt vrij snel weer nieuwe wortels aan hoor en daar heeft de top die je terug plaatst weinig van te leiden. Dit zijn echte waterplanten en nemen voornamelijk ook voedsel op met de bladeren.

Gisteren zijn ze bezorgd bij een afhaalpunt ( kon je aangeven op de website).
Heb ze vanmorgen opgehaald, eerder lukte niet vanwege werk.

De overige plantjes en de Rotala zagen er goed uit.
Wel hier en daar wat mindere stukjes/blaadjes maar dat heb je toch al snel denk ik.
Bovendien moet de plant ook nog van emers naar submers gaan, dat zal ook wel meespelen denk ik.

Nu staat de Rotala dus in het aquarium.
Heb het plantje ontdaan van dat geel/bruin-achtige wol en heb het plantje voorzichtig uit elkaar gehaald.
Heb het verdeeld in 4 plukjes.
Stengel voor stengel lukte niet.
Hopelijk is het zoals ik het heb gedaan ook goed?

Twee plukjes op de achtergrond, tussen de Echinodorus en de Javavaren in.
De Rotala is wel kleiner nog dan de planten waar hij tussen staat,.... hij zal wel gewoon gaan groeien toch?
Hij krijgt op zich genoeg licht.

Twee andere plukjes staan voor in het aquarium.
Gaat vast een mooi effect geven zodra ze aanslaan en naar de submerse vorm gaan.

Ik vraag me af hoe lang dat duurt, voordat ze wat bij-trekken en mooi de hoogte in zullen gaan?

Krijgt de Rotala veel wortels?
Wortelt hij goed vast in de bodem?

Heb hem nu met de wortels net onder de grond gedaan, dus niet al te diep.
Is dat goed?
Of kan hij beter wat dieper geplant staan?

De Rotala staat nu mooi recht op.

Het lijkt net of sommige stukjes al wat gegroeid zijn, maar kan ook verbeelding zijn.

Hopelijk gaan hij snel de hoogte in, dan lijkt het nog mooier.

De submerse bladeren komen hopelijk vanzelf wel.
Want het is toch een hele transformatie die dat plantje moet ondergaan.

Ik zou de planten nu de kans geven om te groeien en te wortelen. Hoe snel dit gaat is lastig te voorspellen want dat hangt van meer zaken af zoals bijvoorbeeld de voeding en de hoeveelheid licht en de duur.
Zolang je zorgt dat ze voldoende licht krijgen zal het vast wel goed komen.

Inmiddels een week verder.

Het plantje begint de hoogte in te gaan en vormt nieuwe blaadjes.
Nog wel steeds de emerse vorm.
Hier en daar zie ik ook al submerse blaadjes ontstaan.

Maar hij groeit dus wel.
Ben blij dat hij dus aan lijkt te slaan 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan