Wat is er nieuw

Rotala wallichii snoeien, rode kleur weg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
De Rotala wallichii groeit erg goed en het is binnenkort tijd om deze plant te snoeien.

Ik knip dat de bovenkant wat bij, ongeveer 5cm.

De Rotala heeft nu hele mooie rode toppen,.. als ik hem ga snoeien is dat weg.

Komt deze rode kleur dan weer terug bij de gesnoeide planten, of niet meer?

Zou zonde zijn als de rode toppen niet terug keren.

Nu kan ik ook het snoeisel herplanten, maar dat wil ik deze keer niet doen.
Ik wil de Rotala eerst nog even laten wortelen, omdat deze plant er nog niet heel lang in staat.

Het is ook niet echt een gemakkelijke plant, deze Rotala wallichii. Bij flink wat licht groeien de toppen weer naar de rode kleur toe. Let er wel op dat de plant zacht/zuur water nodig is!

Groet,
Ben.

benvo zei:
Het is ook niet echt een gemakkelijke plant, deze Rotala wallichii. Bij flink wat licht groeien de toppen weer naar de rode kleur toe. Let er wel op dat de plant zacht/zuur water nodig is!

Groet,
Ben.

De PH is 7 - 7,5 dus hopelijk zit ik dan goed.

Ik gebruik geen Co2, maar wel EasyLife Carbo.

De Rotala zit nu enkele weken in mijn aquarium, maar tot nu toe doet hij het prima.
Komen zelfs al nieuwe stengels te voorschijn.

Ik heb bij alle planten ook voedings-tabs- en lateriet-bolletjes gedaan.
Misschien niet bij alle planten nodig, maar heb het gewoon voor de zekerheid gedaan.

Uiteraard geef ik ook gewoon plantenvoeding.

Voor de precieze uitleg hiervan kun je het beste even in mijn foto-album kijken.
Op de eerste pagina ( in verschillende berichtjes van mij), staat alle informatie over mijn aquarium.
Heb mijn best gedaan om alles te omschrijven hoe ik mijn aquarium onderhoud ed.

Is het niet zonde om er 5 cm af te knippen? Ik laat ze vaak zover doorgroeien tot dat de toppen wel rond de 20cm zijn en die plaats ik dan terug.

jessicapilon zei:
Is het niet zonde om er 5 cm af te knippen? Ik laat ze vaak zover doorgroeien tot dat de toppen wel rond de 20cm zijn en die plaats ik dan terug.

Ik heb ze als midden-zone beplanting, dus te hoog kan niet.
Dan overwoekeren ze de andere planten en het stuk hout wat er ligt.

Heb ze net een beetje gesnoeid, nog niet al te veel.
De nieuwe stengels vormen al rode toppen, dus in elk geval wat.
Ik hoop dat het gesnoeide gedeelte ook weer rode toppen gaat vormen.

Ok, op die manier. Als het voldoende licht en voeding krijgt dan zullen ze best weer rood gaan worden.

Fishy303 zei:
benvo zei:

Groet,
Ben.

De Rotala zit nu enkele weken in mijn aquarium, maar tot nu toe doet hij het prima.

Misschien niet bij alle planten nodig, maar heb het gewoon voor de zekerheid gedaan.

Voor de precieze uitleg hiervan kun je het beste even in mijn foto-album kijken.
Op de eerste pagina ( in verschillende berichtjes van mij), staat alle informatie over mijn aquarium.

Een Ph van 7 tot 7,5 is niet echt zacht/zuur maar goed je schrijft dat je Rotala het goed doet? Anderzijds vertel je ook dat je de plant nog niet lang hebt? Eigenlijk moet je zien wat de Rotala op de wat langere termijn doet.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Fishy303 zei:
benvo zei:

Groet,
Ben.

Een Ph van 7 tot 7,5 is niet echt zacht/zuur maar goed je schrijft dat je Rotala het goed doet? Anderzijds vertel je ook dat je de plant nog niet lang hebt? Eigenlijk moet je zien wat de Rotala op de wat langere termijn doet.

Groet,
Ben.

De plant doet het goed vanaf het moment dat hij in het aquarium zit.
Hij zit er nu iets van drie weken in ( of vier weken).
Hij was al in de blijvende onderwater-vorm toen hij in het aquarium kwam.

Op langere termijn moet het zich nog uitwijzen, maar voor nu kan ik zeggen dat hij het prima doet 🙂

Oud topic, mits u dit leest nog verdere ervaringen? Heb de plant ook nu een maandje en doet het goed. Zou hem graag wat roder zien.

Ik heb deze plant nu ongeveer twee weken maar groeit niet echt. Bij de reviews lees ik dat die binnen enkele weken flink is gegroeid maar hier zie ik dat nog niet zo
Hij staat bij mij wel achteraan en onder de tl.
Ph ongeveer 6.5 en ik filter over turf, denk kh 6.
Het water is dus redelijk zacht, maar ik ververs met kraanwater.

Weet iemand ook of deze plant voldoende voeding heeft door bijvoegen van NO3 en PO4 en de microvoeding of
heeft het ook nog kleibollen nodig?

Rotala wallichii (of andere soorten van de familie Lythraceae ) hebben een heel lage tolerantie van verhoogde concentraties van voedingsstoffen
dan andere soorten. Als je maar iets teveel doseert gaan ze lopen krengen. Het is ook niet voor niets een plant voor gevorderden.
Hij gaat alleen mooi rood worden met veel licht, veel co2 en weinig NO3

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan