Wat is er nieuw

Rouwtetra met wit bultje en rouwtetra met gaatje in vin

Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Leeftijd
56
Hallo allemaal,

2 van mijn rouwtetra’s mankeren helaas iets (maar het lijkt niet hetzelfde) en ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee om zouden gaan.

In de afgelopen maand heb is er aardig wat gedaan in het aquarium, hieronder volgt de opsomming:

Begin september verdacht ik 3 guppen van wormpjes en heb ik een kuur Dactycid gedaan. Gupjes knapten snel op dus ik was al blij. Maar een dag na het afronden van de kuur ontdekte ik bij een rouwtetra een klein wit spikkeltje/gezwelletje bij de bek. Dit was op 23 september. Ik heb het eerst even aangekeken en geprobeerd uit te zoeken wat het zou kunnen zijn. Ook een Vooglekuur voor zieke vissen gedaan, waarmee ook de weerstand van de andere visjes wellicht een oppepper zou krijgen. Het spikkeltje groeide helaas gestaag door. Met de informatie die ik op dit forum en overig internet vond, leek het mij dat het een schimmelinfectie zou kunnen zijn. (de dag voordat ik het spikkeltje zag had ik een stuk hout toegevoegd in het aquarium, wellicht heeft hij zich daaraan verwond?) Daarom 30 september een kuur Manaus Trichosal gestart. Deze kuur duurt 2 dagen, met eventueel verlenging met dag 3 en dag 5. Vandaag is dag 3 en ik zie nog geen verbetering.

Van het andere visje wordt de rugvin steeds doorschijnender en er zit een klein gaatje in. Niet aan de rand maar in het vlak van de vin. Het doorschijnende zat er al wel langer, het gaatje sinds een paar dagen.

Ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn. Beide visjes gedragen zich normaal, niet schuren, gewoon eten en zwemmen. Bij de andere visjes zie ik geen problemen. Mag ik er vanuit gaan dat het niet iets besmettelijks is, als na 1,5 week geen andere visjes een wit plekje hebben gekregen? Of is dat te optimistisch?

Overige info: het aquarium is begin juni opgestart en ingedraaid, eind juni 5 babyguppen erin, half juli 3 volwassen guppen erin (alle guppen zaten al in het vorige aquarium) en eind juli 4 rouwtetra’s erbij gekocht. Dus bezetting is 8 guppen (2m/6v) en 4 rouwtetra’s. Afmeting aquarium 80 x 31,5 x 46,5, netto ongeveer 85 liter. Aquaflow 200 met siporax in de holte van de spons, mandje met extra siporax op de bodem, 24 graden, diverse plantjes (die het nog niet goed doen, dat is een ander project). Ben aan het uitproberen wat de juiste toevoegingen zijn voor Profito en/of Complete voeding. Wekelijks wordt zo’n 22% ververst en ik meet regelmatig met de druppels van Wesdijk. Doorgaans meet ik: ph = 7,5/8 KH = 7 GH = 7 NO2, NO3, PO4 en NH3/4 = 0.

Een week na het hout toevoegen heb ik NO2 = 1 en NH3/4 = 0,5 gemeten. Wellicht kwam dit door het hout? Na 2 dagen veel verversen was alles weer 0. De Voogle kuur heb ik toen een dag verlengd in verband met het vele verversen.

Wat denken jullie? Hebben beide visjes iets anders of zou het eenzelfde oorzaak zijn? Ik denk dat ik de Trichosal nog verleng met vandaag en overmorgen. Als dat geen verbetering geeft, wat zouden jullie dan doen? Denken jullie meer aan een bacterieel probleem? Ik was ook bang voor bekrot, maar daar lijkt het geloof ik niet op. Voorlopig even niets doen, na een kuur Dactycid, Voogle en Trachisol?

Het is niet gelukt om het verhaal kort en bondig te houden. Maar ik stel het zeer op prijs als jullie met mij willen meedenken.

DSC_1536 (2).JPG
DSC_1535 (2).JPG
DSC_1550 (2).JPG
DSC_1552 (2).JPG

Ik heb geen ervaring met visziektes en behandelingen maar het eerste lijkt me toch misschien bekrot en bij de tweede lijkt een worm op de vin te zitten.

Bedankt voor je reactie. Het lijkt inderdaad op de foto alsof er een worm of zo zit, maar dat is niet zo. Het is het randje van het gaatje. Maar ik krijg het niet duidelijker op de foto helaas.

Bedankt voor je reactie. Het lijkt inderdaad op de foto alsof er een worm of zo zit, maar dat is niet zo. Het is het randje van het gaatje. Maar ik krijg het niet duidelijker op de foto helaas.
Tenminste, dat dacht ik tot nu toe, dat het alleen een gaatje was. Ik zal nog eens extra proberen te kijken of er een wormpje zit.

Hoe vaak en hoeveel ververs je het water?

Ik heb geen ervaring met visziektes en behandelingen maar het eerste lijkt me toch misschien bekrot en bij de tweede lijkt een worm op de vin te zitten.
Ik heb met vergrootglas voor het glas zitten kijken. Je hebt misschien toch wel gelijk hoor. Er lijkt inderdaad iets op te zitten.

Ververs elke week tussen de 20 en 25 %.
En nog een toevoeging: in de afgelopen maanden ook regelmatig nieuwe plantjes toegevoegd, wel altijd goed afgespoeld. Maar wellicht is er daarmee iets meegekomen.

Laatst bewerkt:
Dactycid heb je gebruikt, dat zou tegen dat wormpje op de vin wel moeten hebben geholpen.

Ja, die gupjes verdacht ik van inwendige wormpjes. Maar ik heb het net nog even nagekeken en Dactycid moet ook tegen uitwendige wormen werken. Zou het dan pech zijn dat er via nieuwe plantjes die ik kort na die kuur heb geplaatst, huidwormpjes zijn meegekomen? Kunnen die met plantjes meekomen?

Nou, ik blijf maar turen naar dat 'al-dan-niet-wormpje'. Zou ik er beter aan doen om deze twee visjes in een andere bak te zetten? Ik heb nog een 60 cm bak met pomp en verwarming. Alleen niet ingedraaid, dus dan wordt het veel meten en verversen waarschijnlijk. Zou dat verstandiger zijn? Ik twijfel omdat het ook weer een hoop stress voor de visjes geeft, lijkt me.
Of ze gewoon laten zitten, Trachisol afmaken, of stoppen met de Trachisol (want heeft tot nu toe geen effect), over kool filteren (hoe lang?) en opnieuw een kuur Dactycid? Maar dat zal tegen de witte plek bij de bek niet helpen en wellicht is het toch geen wormpje op de vin? Als die witte plek toch bekrot is, zou ik in de aparte bak een bactopur direct kuur kunnen doen. Ben maar even aan het brainstormen.

Mocht het zijn dat je met Bactopur aan de gang gaat dan liever in een aparte bak.
Het dood ook je goede bacterien in het filter.
Bactopur is best duur, de vraag is, is het je allemaal waard voor zo'n visje.

Ja voor de kosten van de diverse medicatie had ik al veel nieuwe visjes kunnen kopen! Maar dat doen we niet. De bactopur is al in huis, dus wat dat betreft zou ik het kunnen gebruiken. Ik weet inderdaad dat ook de goede bacterien worden vernietigd, dankjewel. Misschien dat ik ze dan toch samen apart zet, al is het maar om te voorkomen dat de rest toch alsnog iets krijgt. En dan bactopur uitproberen. Wil toch het idee hebben dat ik alles heb geprobeerd. Baal er al genoeg van, dacht dat ik het wel goed deed met verversen en waardes meten etc. Maar goed, ik ga de quarantainebak opzoeken.

Even een kleine update: Toen ik ze gisteren in de quarantainebak wilde zetten, bleek dat de witte plek bij de bek gelukkig toch echt kleiner was geworden. Dat visje heb ik dus laten zitten en alsnog gisteren en vandaag de Trichosalkuur vervolgd. Hopelijk komt dat hiermee goed. Voor de tetra met de plek op de vin maak ik een aparte topic aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan