Rouwtetra

M

Mieka

Guest
Is de Rouwtetra te combineren met alle vissen die in een gezelschapsbak passen?

Het is geen jager of een vinnenbijter?

Hoe reageert de Rouwtetra op een groep scholenvisjes/ drukke zwemmers?
Misschien dat ik er later nog een groepje visjes bij wil namelijk.
Zullen geen kleine scholenvisjes zijn.
Denk aan visjes van zo'n 5cm.

De Rouwtetra zou ik erg graag in mijn toekomstige bestand op willen nemen, maar dan moet het geen vervelend visje zijn.

Dat hij jaagt op jonge visjes weet ik.
Dat is mede de reden dat ik deze vis wil, omdat er ook zwaarddragers in komen en die zijn levendbarend.
Ik wil liever geen nakweek hebben, vandaar de Rouwtetra's.
Vind het ook een mooie vis om te zien.

Het aquarium is ruim beplant, veel verstopplekken, veel hout en stenen.
Ook zitten er drijfplanten in.
Het is een Juwel Rio 240.
 
Ik vond ze best rustig moet ik zeggen. Alleen drukke eters.

Rouwtetra = scholen vis. Hoe groot is je bak? Als hij 80cm is zou ik niet 2 scholen gaan combineren. Minimaal 10 stuks zou ik zeggen. Ik vond 5 te weinig.

Heb je veel javamos en andere fijne planten dan kun je best eens jongen krijgen. Ze schijnen heel veel eieren te leggen. Ik heb (onbewust) alleen maar vrouwtjes gehad :D.

Welke bak moeten ze in met welke medebewoners? (En ook hoe veel van die medebewoners).
 
nilo1804 zei:
Ik vond ze best rustig moet ik zeggen. Alleen drukke eters.

Rouwtetra = scholen vis. Hoe groot is je bak? Als hij 80cm is zou ik niet 2 scholen gaan combineren. Minimaal 10 stuks zou ik zeggen. Ik vond 5 te weinig.

Heb je veel javamos en andere fijne planten dan kun je best eens jongen krijgen. Ze schijnen heel veel eieren te leggen. Ik heb (onbewust) alleen maar vrouwtjes gehad :D.

Welke bak moeten ze in met welke medebewoners? (En ook hoe veel van die medebewoners).

Mijn bak is de Rio 240.
Dus 120cm.

Heb ook Javamos erin.

Bestand wat ik voor ogen heb:


- Zwaarddragers 1 man en 5 vrouw

- Rouwtetra 10x

- Blauwe Danio 10 tot 15x ( dit is dus de scholenvis die ik er misschien nog bij zou willen)

- Japonica Garnaal grote variant ong. 12 stuks

- Misschien nog koppel Antennebaarsje of een Appistogramma soort

Evt. nog een bodembewoner (s), maar daar wil ik nog even over nadenken omdat ik niet wil dat mocht ik kiezen voor de Ramirezi of Appisto, dat de bodembewoners hun lastig gaan vallen en/of andersom.
 
Ze zijn erg leuk, kan makkelijk in een gezelschapsbak, vredelievende visjes, niet te druk,maar laten zich goed zien, jagen idd op kleine babyvisjes, eten ook eitjes op die vissen leggen na paaigedrag.
Ik heb ze zelf, en ze gaan heel goed samen met wat ik heb, ik vind ze een aanwinst en denk erover ze uit te breiden met witte rouwtetra's.
 
Ok, bedankt :)
 
Bij de soorten die je wilt kan g��n Antennebaarsjes en de meeste Apistogramma's vallen ook af ivm de temperatuur.

De Danio's zitten bovenin en de Rouwtetra's in het midden dus dat kan prima. Rouwtetra's staan heel rustig tussen de planten dus daar hoef je geen show van te verwachten. Maar je hebt voor die laag al Zwaarddragers die de show stelen.
 
Apistogramma borellii zou wel een optie zijn.
 
Ik zit erg te twijfelen of ik wel een Ramirezi of Appitso soort nemen moet.
Denk zelf dat ik dat toch maar niet doe en het bij onderstaand bestandje ga houden :)


Ik geloof dat dit wel een leuk toekomstig bestandje is:


- Zwaarddragers 1 man en 5 vrouw

- Rouwtetra 10x

- Blauwe Danio 15x


- Japonica Garnaal grote variant ong. 12 stuks


Wat ik er dan nog bij zou willen is:


6x Garra flavatra

Weet iemand of de Garra flavatra de planten met rust laat?


Eerder wou ik ook Cory's, maar ik zie van de Corydoras af.
Deze komen er dus niet.
 
Ze laten je planten wel met rust maar ze worden wel lomp. Ik zou het bij 4 stuks houden.
 
Botia zei:
Ze laten je planten wel met rust maar ze worden wel lomp. Ik zou het bij 4 stuks houden.

Ok, dan doe ik dat.

Ik wou er eerst 6 omdat ze adviseren om ze vanaf 4 te houden omdat ze anders rangorde-gevechten gaan houden en met 6 de agressie beter verdeeld zou zijn.

Oh en het aantal man/vrouw maakt niets uit?
 
Slechts 4 stuks, ook in een 1m20 bak Bart?

Mieka zei:
Eerder wou ik ook Cory's, maar ik zie van de Corydoras af.
Deze komen er dus niet.
Waarom zie je ervan af? Ik zou die juist aanraden, veel eerder dan Apistogramma's/ramirezi.

~ Ivo
 
Ja,ze worden 10/12cm en ik ken ze als verschrikkelijk lomp. Wel vissen die betrekkelijk makkelijk schijnen te kweken. De Winkelier zonder naam heeft klanten die er spontaan jongen van kregen.
 
Mascha&Ivo zei:
Slechts 4 stuks, ook in een 1m20 bak Bart?

Mieka zei:
Eerder wou ik ook Cory's, maar ik zie van de Corydoras af.
Deze komen er dus niet.
Waarom zie je ervan af? Ik zou die juist aanraden, veel eerder dan Apistogramma's/ramirezi.

~ Ivo

Ik neem geen Ramirezi of Appisto meer ;)

Cory's zie ik vanaf omdat ik liever de Garra flavara wil.
Vind een robuustere bodembewoner toch mooier :)
 
Botia zei:
Ja,ze worden 10/12cm en ik ken ze als verschrikkelijk lomp. Wel vissen die betrekkelijk makkelijk schijnen te kweken. De Winkelier zonder naam heeft klanten die er spontaan jongen van kregen.

Lomp in de zin van,.... ?

De verhouding man/vrouw,... hoe moet die zijn?
Stel dat ik alleen maar mannen krijg?
 
Botia zei:
Ja,ze worden 10/12cm en ik ken ze als verschrikkelijk lomp.
Dus op dit punt kloppen ook de betere databases (seriouslyfish/fishbase) niet?

~ Ivo
 
Nou, dan heb ik mijn toekomstige bestand nu dus echt vastgesteld:


- Zwaarddragers 1 man en 4 of 5 vrouwen

- Rouwtetra 10x

- Blauwe Danio 15x

- Japonica Garnaal grote variant ong. 12 stuks

- Garra flavatra 4 tot 6 stuks


Helemaal blij hiermee :)

Iedereen bedankt voor de reacties :)


Wat ik graag nog zou willen weten is of het geslacht bij de Garra flavatra iets uitmaakt.
Stel dat ik nu alleen maar mannen mee krijg en dan?
Gaat dat wel goed?
Of stel dat er maar 1 vrouw is en de rest man, wat dan?
 
Als ze de bodem voor zichzelf hebben moet dat toch wel kunnen? Ik zou ze niet met minder dan 6 houden.
 
Jones zei:
Als ze de bodem voor zichzelf hebben moet dat toch wel kunnen? Ik zou ze niet met minder dan 6 houden.

Daarom juist.
Er zijn genoeg verstopplekken.
De bodem delen ze dan met de Japonica's, maar de Japnica's bevinden zich denk ik dan wel overal en niet alleen op de bodem.

Mijn gevoel zegt dat 6 beter is, maar daarover wacht ik eerst meningen/reacties af.


Heb even wat gemaakt in Paint :)

Mijn toekomstige visbestand :)

De kleuren bij de Zwaarddragers weet ik nog niet.
Wil wel dezelfde kleuren hebben, dus niet dat de ene oranje is en de andere geel.


668684_0_82_toekomstig_visbestand.jpg


Bron afbeeldingen: Google.
 
Zou je niet voor een feller gekleurde Danio als bijv. Danio choprae gaan? Ik ben bang dat het geheel anders wat te kleurloos wordt.
 
Jones zei:
Zou je niet voor een feller gekleurde Danio als bijv. Danio choprae gaan? Ik ben bang dat het geheel anders wat te kleurloos wordt.

Ziet er ook leuk uit, maar die wordt niet zo heel groot.

Als ik het goed heb, krijgt de Blauwe Danio ook een mooie tekening.
En anders compenseer ik dat wel met een mooi gekleurde soort Zwaarddrager :)
 
Mascha&Ivo zei:
Botia zei:
Ja,ze worden 10/12cm en ik ken ze als verschrikkelijk lomp.
Dus op dit punt kloppen ook de betere databases (seriouslyfish/fishbase) niet?

~ Ivo
Als ik dit lees zeg op grond van lengte niet. http://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/

Mieka wil een bak met veel planten en aangezien ze vrij lomp zijn vraag ik me af of dat wel werkt.

Wat randbeplanting met veel keien zullen ze fijner vinden.
 
Botia zei:
Mascha&Ivo zei:
Botia zei:
Ja,ze worden 10/12cm en ik ken ze als verschrikkelijk lomp.
Dus op dit punt kloppen ook de betere databases (seriouslyfish/fishbase) niet?

~ Ivo
Als ik dit lees zeg op grond van lengte niet. http://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/

Mieka wil een bak met veel planten en aangezien ze vrij lomp zijn vraag ik me af of dat wel werkt.

Wat randbeplanting met veel keien zullen ze fijner vinden.

Ik heb alleen grote sterke planten.
Geen fijnbladige of kwetsbare planten.

Er zit ��n soort plant bij welke misschien wat teer is, maar die staat goed beschermd tussen het hout en stenen in.

Het lijken me echt hele leuke vissen.
Maar met lomp is het dus zo van dat ze de hele bak door zwemmen en erg druk zijn ofzo?
 
Wat ik van Garra flavatra weet is dat ze hun plek op de bodem wel zullen opeisen.
Maar de C. japonica zoeken bij mijn weten liefst �ndere plekken op de bodem: liefst aan de rand van bodembeplanting en iets daarachter, terwijl de G. flavatra juist de open ruimtes opzoeken. De combinatie lijkt mij daarom geen probleem.

Wel schijnen - ik zou werkelijk niet weten waarom maar dat schijnt zo te zijn - bij kleinere schoolgrootten oneven aantallen beter te werken. Ik zou daarom �f 5, �f 7 Garra's nemen.

Verder ben ik het met Jones eens dat de Danio choprae voor een kleuriger, en daardoor interessanter, geheel zou zorgen.
En niets hoeft je te beletten daarnaast voor kleurigere zwaarddragers te kiezen, daar wordt het geheel alleen maar bezienswaardiger van.

En mocht je dit een kritische reactie vinden: zo is het zeker niet bedoeld!
Ik vind dat je heel doordacht een bestand hebt gekozen - hulde daarvoor! - en wil enkel nog wat tips meegeven die het misschien n�g mooier en n�g leuker zouden kunnen maken!

En als je je bestand compleet hebt, zou ik daar graag eens een foto van willen zien!
 
Terug
Bovenaan