Rovers om kolonie Lamprologus multifasciatus in toom te houden


Ludger

Well-known member
Lid geworden
20 april 2010
Berichten
8,395
Locatie
Heerenveen
Website
www.voervoorvis.nl
Ik heb een erg grote groep Lamprologus multifasciatus zwemmen in een aquarium van 120cm x 40cm x 40cm en omdat ik ze niet goed kwijt raak en nog een leeg aquarium heb staan van 120cm x 50cm x 40cm ben ik van plan om de groep onder te verdelen in de 2 aquaria.

Nu wil ik straks niet met 2 overbevolkte aquaria zitten waardoor ik eigenlijk opzoek ben naar andere vissen welke de groep in toom kan houden, ik ben dus op zoek naar een rover welke zo af en toe een jonge vis pakt (Uiteraard moet niet de gehele populatie worden uitgeroeid) De vis moet wel biotioop correct (Tanganyika).

Heeft iemand een suggestie?
 
Zo te lezen hebben ze het wel naar de zin bij je Ludger en kweken ze zoals verwacht dus ;).
Ben benieuwd naar de oplossing voor je probleem. Dat is het nadeel van deze soort. ze eten elkaar niet op en kweken rustig verder.
 
Misschien andersom doen, en de extra bak vol met rovers zetten. Jongbroed vervolgens als voer aanbieden in de rover bak. Het klinkt wel een beetje grof, maar overbevolking is natuurlijk ook niet de beste optie.
 
Amarantha zei:
Misschien andersom doen, en de extra bak vol met rovers zetten. Jongbroed vervolgens als voer aanbieden in de rover bak. Het klinkt wel een beetje grof, maar overbevolking is natuurlijk ook niet de beste optie.

Tja, dat moet je ook maar kunnen hoor :(.
 
Een Altolamprologus calvus/compressiceps/fasciatus?

Worden in ieder geval op enkele plekken in het meer in dezelfde omgeving gevonden, of ze geschikt zijn en niet een hele kolonie uitmoorden zal iemand anders je moeten vertellen.
 
Mijn calvus lijkt redelijk nutteloos in dat opzicht eigenlijk, maar is lastig tellen. Er zijn genoeg tanga rovers, maar die zijn ook zeer agressief en dan is 1.2m te klein. Het schijnt dat sommige Julidochromis wel jonkies pakken, de grotere soorten. Marlieries denk ik dan aan, het schijnt dat dat best wel rovertjes zijn.
 
Bedankt voor de suggesties allemaal. De Altolamprologus calvus is een mooie soort, ik zet hem op mijn lijstje en zal me even in de vis verdiepen. Julidochromis Marlierie is ook een erg mooie vis. Ik zou ��n soort bij de ene groep kunnen plaatsen en de andere soort bij de andere groep.

Is er ook iemand bekend met Neolamprologus brichardi?

jessicapilon zei:
Zo te lezen hebben ze het wel naar de zin bij je Ludger en kweken ze zoals verwacht dus ;).
Ben benieuwd naar de oplossing voor je probleem. Dat is het nadeel van deze soort. ze eten elkaar niet op en kweken rustig verder.

Ja, ze doen het heel erg goed. Mocht je nog wat terug willen of iemand kennen die op zoek is zeg je het maar.

Amarantha zei:
Misschien andersom doen, en de extra bak vol met rovers zetten. Jongbroed vervolgens als voer aanbieden in de rover bak. Het klinkt wel een beetje grof, maar overbevolking is natuurlijk ook niet de beste optie.

Wat voor rovers zijn er die in een aquarium van 120cm kunnen en vissen van enkele centimeters eet?
 
Ik hoef echt niks terug Ludger en ik gun je ze allemaal hoor ;).
Mocht ik iemand weten dan laat ik je dat wel weten natuurlijk.
 
Ludger zei:
Amarantha zei:
Misschien andersom doen, en de extra bak vol met rovers zetten. Jongbroed vervolgens als voer aanbieden in de rover bak. Het klinkt wel een beetje grof, maar overbevolking is natuurlijk ook niet de beste optie.

Wat voor rovers zijn er die in een aquarium van 120cm kunnen en vissen van enkele centimeters eet?

Xenomystus nigri, de kleinere Channa's, de kleinere Crenicichla's, kleinere roofmeervallen zoal Platydoras armatulus bijvoorbeeld.
 
Altolamprologus fasciatus is wel de beste rover die nog een beetje behapbaar blijft - mannetje daarvan is vaak fanatieker dan calvus/compressiceps...

Meervallen werkt tot op zeker hoogte vaak wel, maar op een gegeven moment blijven er toch altijd een paar jongen over...
 
De neolamprologus savoryi zijn lekkere jagers dus dat moet je bestand wel in evenwicht houden.
Of zet de jonge op internet er zijn best wel veel mensen die ze willen hebben.
Succes
 

Terug
Bovenaan